Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Hmm mielenkiintoista.. Eikös alonson pitänyt olla se selvästi kimiä parempi "autonkehittäjä" ja tiimipeluri joka nostaa ferrarin takas kärkeen.. Heheh näyttää tosiaan siltä. Niin kauan ko nuo italiaanot johtaa tuota niin voi voi ihan sama kuka sielä ajaa.

Ja muutenki minun mielestä nykyajan formuloissa ole paskaakaa väliä kuka sielä ratissa on auton KEHITYKSEN kannalta. Ei ne tallit tuhlaa miljoonia tuulitunneleihin ja hienoin simuvehkeisiin jos kuskilla ois muka suuri merkitys.. Räikkösen sanoin: "en tiedä yhtää kuskia joka suunnitelis auton"
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Heh kyllä lonso on paras autokehittäjä :alppu: Voin kuvitella sitä paskamäärää mitä olisi Kimin niskaan tullu jos olisi tässä spagettitallissa jatkanu. Onneksi lähti ralliin. :thumbup:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447


Tämä on niin Ferraria että. Jostain syystä tuon näkemisen jälkeen haluan tunkea sormet kurkkuuni ja oksentaa roskakorin täyteen.

Vielä enemmän haluan sitä tämän tekstinpätkän jälkeen:

Strollilla tuskin kuitenkaan on puutetta taloudellisesta tuesta. Kanadalaiskuskin isä omistaa kymmenen Ferraria ja on rikkaimpien kanadalaisten listalla sijalla 84.
Sponsored by-linjalla siis jatketaan, tällä kertaa ajopaikkaan riitti pankkimiljardien sijaan isin kymmenen siviiliauton kokoelma, joiden yhteisarvo on varmasti lähellä jonkun Williams-tallin pääsponsorin vuositukea.

En kyllä enää ihmettele lainkaan, miksi duunariperheen ammattikoulun käynyt vesa ei sopeutunut yhtä hyvin snobikulttuuriin kuin nämä suoraan taivaaseen syntyneet miljonäärilapset. Ennen riitti, että olit paras kuski jotta pääset ajamaan Ferrarin F1-autoa, nykyään ovet avautuvat rikkaimmalle kuskille.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Jos Ferrari tallista pitää löytää syyllinen Työntekijöistä niin suurin syyllinen itsestäni on tallipäällikkö Stefano Domenicali, hänet olisi aika vaihtaa uuteen naamaan. Montezemolo on ollut hyvin lempeä ja pehmeän oloinen Stefanolle joka on kuulunut Ferrarin perheeseen monen vuoden ajan, mutta eiköhän Lucan pinna jossain vaiheessa kiristy ja Domenicali vaihtuu. Ferrarin pitäisi panostaa tällä hetkellä siirtomarkkinoille tekemään työntekijä kaappauksia ja jatkaa nykyisillä kuskeilla vielä monta vuotta eteen päin.

Ferrari tiimin sisältä ei ehkä löydy korvaajaa Domenicalille, jonkunlainen vaihtoehto voisi olla nykyään akatemia johtajana oleva Luca Baldiserri mutta hänestäkin paistaa kysymys merkki kuinka hyvä hän todella olisi.

Paras vaihtoehto Ferrarin-tallin remonttiin tallipäälliköksi olisi Flavio Briatore, joka kokoisi tiimin huippuiskuun. Ferrari on tällä hetkellä työntekijöineen katastrofialue. Tärkeitä työntekijöitä on lähtenyt parin vuoden aikana ja tiimistä puuttuu huippuosaajia joita Red Bullilla ja Mclarenilla muunmuassa on. Kerta puhutaan että onko Alonsolla motivaatio hukassa, yhtä lailla tiimillä ei saata olla motivaatiota. Briatore varmasti yrittäisi parantaa asioita Maranellossa heti alusta lähtien.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Red Bullin salaisuus selvitetty – Ferrari kopioi ensimmäisenä

Kilpakumppanit uskovat selvittäneensä suurimman yksittäisen syyn Red Bullin F1-tallin RB6-auton ylivoimaiseen vauhtiin, kertoo BBC.

Syy löytyy pakoputkien uudenlaisesta sijoittelusta hyvin matalalle takapyörien eteen. Red Bull on pudottanut pakoputkien päitä 15 sentillä alaspäin verrattuna viimevuotiseen ajokkiinsa.

Pakoputkiratkaisu tehostaa ilman virtaamista auton perässä sijaitsevan tupladiffuusorin sivukanaviin. Tämän ansiosta diffuusori tuottaa selvästi enemmän downforcea, joka parantaa auton pitoa mutkissa. Näin ollen Red Bull –autojen vauhti on nopeissa mutkissa kilpakumppaneita parempaa.

Varikolla arvellaan kyseisen ratkaisun nopeuttavan kierrosaikoja yli puolella sekunnilla.

Neljä tai viisi tallia rakentaa parhaillaan omaan autoonsa samankaltaista ratkaisua tulevia kisoja varten. Pisimmällä tässä on Ferrari, jolla uudistus on käytössä jo juhannuksena ajettavassa Euroopan GP:ssä. Myös Mercedes GP on kertonut kopioivansa Red Bullin pakoputkijärjestelmää.

Talvitesteissä Red Bull hämäsi kilpakumppaneitaan liimaamalla autoonsa tarroja, jotka loivat vaikutelman siitä, että pakoputkien päät sijaitsisivat autossa aivan eri paikassa kuin missä ne todellisuudessa ovat.

(MTV3) http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/06/1142395

Vaas taasko luullaan tietävän mistä Red Bullin suuri etu johtuu, kuten oli jousituksenkin kanssa..?:rolleyes:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Vaas taasko luullaan tietävän mistä Red Bullin suuri etu johtuu, kuten oli jousituksenkin kanssa..?:rolleyes:
Luultavasti luullaan taas liikoja. Tai siis media luulee, ei välttämättä tallit. Olihan Red Bull loistovauhdissa jo viime vuonna ilman tätä keksintöä. Red Bull on tehnyt johdonmukaista kehitystyötä jo pitkään ja muut luulevat kyseessä olevan jotkut tietyt viritykset. Se on vaan talli kokonaisuutena kun toimii tällä hetkellä niin hyvin, tuskin mikään yksittäinen jippo tai tekijä on taustalla. No, niin kauan kuin muut jahtaavat näitä "salaisuuksia", sitä varmemmin ne pysyvät Red Bullin takana.

Toki on myönnettävä että aina on mahdollista, että jokin yksittäinen tekijä kuten tämä pakoputkien sijoittelu, F-duct, tai muu onkin ns. sateentekijä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Saattaa synty juuri tuosta se ero. Aika-ajossa ei tarvitse säästää bensaa ja kenties bensan tuhlaamisella saadaan pakokaasut todella kuumiksi ja siten merkittävästi parempi downforce nimenomaan aika-ajoon. Kisassa ei bensaa voi tuhlata, jolloin downforcea on edelleen enemmän, muttei niin paljon.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
tuskimpa noi pakolämmöt tuossa kovin ratkaisevana tekijänä on :D
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Miksei olisi? Ihan hyvin ne voivat vaikuttaa, tai melko varmasti vaikuttavatkin oleellisesti, muutenhan pakoputkien sijoitus olisi vähemmän oleellista.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
älä nyt kehtaa, kerros miten toi vois olla mahdollista :D Oikeasti ei pakolämmillä voi mitenkään lisätä downforcea, paitsi jos poistuvat pakokaasut avais/sulkis jotai luukkuja tms.. Veikkaan et toi noiden ulostulojen alemmas sijoittamisella haetaan jotain aerodynaamista tai painopisteeseen tms vaikuttavaa etua.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Luulis sen voimistavan downforcea jos ne pakokaasut kuitenkin tulee aika kovalla paineella korkeilla kierroksilla sieltä
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Ilmahan on tunnetusti tiheämpää kylmempänä. Ehkä tuonne alemmas saatu vauhdilla menevä kuuma ilma aiheuttaa alipainetta auton taakse jolloin diffuusorin läpi saadaan ilmaa enemmän läpi? Oikeasti nuo autojen aerodynamiikat on niin monimutkaisia etten ainakaan minä niitä ilman cfd:tä pysty anaalisoimaan. Mutta varma olen että pakokaasun lämpötilalla vaikutetaan virtauksiin ja täten downforcen määrään.

Edit: totta tuo että painopistekin saadaan alemmas. luin noin vuosi sitten hondan suunnitteluinsinöörin kirjoittaman artikkelin hondan f1-tehtaan testitoiminnasta, artikkelissa oli tarkemmin selvitetty miten 1kg auton yläosasta 1m alaspudotettuna vaikutti jopa 0,5sekuntia kierrosaikaan.
 
Viimeksi muokattu:

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Joo on noi tosiaan todella monimutkaisia noi systeemit enkä niistä kauheesti ymmärrä mut minä en usko et pakokaasun lämmöt olis tossa se ratkaiseva tekijä.

EDIT: on noi kyllä niin pirun monimutkasia systeemeitä et otan sanani takas.....
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Ilmahan on tunnetusti tiheämpää kylmempänä. Ehkä tuonne alemmas saatu vauhdilla menevä kuuma ilma aiheuttaa alipainetta auton taakse jolloin diffuusorin läpi saadaan ilmaa enemmän läpi?
Red Bull hyödyntää 'savupiippu efektiä', samaa ideaa käytettiin F1-autoissa poistamaan jäähdytysilmaa pakoputkien vierestä skoopilla, Ferrari muistaakseni esitteli tämän ensimmäisenä ennen kiduksien aikakautta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kanadassa Ferrari sai autonsa kulkemaan ja se on selvästikin nopea auto perusteiltaan. Aerodynamiikassa voi olla heikkoutta nopeissa mutkissa, mutta kaikki muut ominaisuudet ovat selvästikin erittäin hyvät, muuten ei Montrealissa menestytä.

Miksi ei sitten kulje kuin satunnaisesti? Samaahan nähtiin jo viime kaudella kun alkukaudella kulki parissa kisassa ja sitten loppukaudella Kimin käsissä vähän useammassa, muttei kaikissa silloinkaan.

Kukaan tuskin tietää selitystä, mutta jotain mätää tallin toiminnassa on. Veikkaisin että panostetaan vääriin asioihin eikä ymmärretä miten auto saadaan kulkemaan, se onnistuu vain välillä "vahingossa", jonka seurauksena luullaan että ongelmat on ratkaistu (vaikka mitään ei oikeasti ole ratkaistu) ja sitten pian ollaan jälleen ongelmissa ja ihmetellään että kuinkas nyt näin.

Heh, latinot.

Voihan se tietenkin olla että nyt alkaakin Ferrarilla toinen meininki ja tämä kisaviikonloppu oli siitä ensimmäinen todiste, mutta epäilenpä tuota.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Kukaan tuskin tietää selitystä, mutta jotain mätää tallin toiminnassa on. Veikkaisin että panostetaan vääriin asioihin eikä ymmärretä miten auto saadaan kulkemaan, se onnistuu vain välillä "vahingossa", jonka seurauksena luullaan että ongelmat on ratkaistu (vaikka mitään ei oikeasti ole ratkaistu) ja sitten pian ollaan jälleen ongelmissa ja ihmetellään että kuinkas nyt näin.

Heh, latinot.
Samaa oli Toyotallakin ´09 Belgiassa nähtävissä kun oltiin yhtäkkiä eturivissä. Välillä vaan tulee yllätyksiä, mikä rata sopii kellekin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aerodynamiikassa voi olla heikkoutta nopeissa mutkissa, mutta kaikki muut ominaisuudet ovat selvästikin erittäin hyvät, muuten ei Montrealissa menestytä.
No sieltähän se selitys jo tulikin. Ei tarvitse kuin vertailla Ferkun ja Sauberin suorituksia Turkissa ja Kanadassa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No sieltähän se selitys jo tulikin. Ei tarvitse kuin vertailla Ferkun ja Sauberin suorituksia Turkissa ja Kanadassa.
Heh, no itse en todellakaan ole varma mistään selityksestä, omastani tai muiden. Kaikkein vähiten Ferrarin omista meriselityksistä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös