Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kuten mikæl toisessa ketjussa osuvasti totesi, Alonso on kehityspanoksellaan kehittänyt Ferrarista kohta viime vuoden Renaultin.
Alonso on aikalailla samaa mieltä:

mtv3.fi sanoi:
- Olemme yllättyneitä siitä, että emme olleet erityisen kilpailukykyisiä täällä eikä Barcelonassa. Olemme Renault'n tasolla ja se ei riitä. Kanadaan saamme jotain parannuksia autoon, mutta tiedämme McLarenin ja Red Bullin olevan todella kaukana edellä. Meidän on tehtävä töitä marraskuuhun asti ilman taukoja, Alonso vaati.
Täytyy sanoa, et ei se syypää kyllä ole tietty Alonso, vaan Ferrari. Montekin totesi, että talli on kaaoksessa Todtin ja Brawnin lähdön jälkeen. Vielä viime vuonna yrittivät paikata asiaa Schumin avulla. Nyt on kaks kertaa parempi auto, jota on kehitetty huomattavasti pidempään ja taso on kuitenkin samaa luokkaa. Massa pyristelee ja Alonso tekee paineessa virheitä. :nope:

Latinot vauhdissa ja kuskit ovat pienin syy ongelmiin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Alonso on aikalailla samaa mieltä:



Täytyy sanoa, et ei se syypää kyllä ole tietty Alonso, vaan Ferrari. Montekin totesi, että talli on kaaoksessa Todtin ja Brawnin lähdön jälkeen. Vielä viime vuonna yrittivät paikata asiaa Schumin avulla. Nyt on kaks kertaa parempi auto, jota on kehitetty huomattavasti pidempään ja taso on kuitenkin samaa luokkaa. Massa pyristelee ja Alonso tekee paineessa virheitä. :nope:
Aivan niin, Alonsosta ei tule Ferrarin seuraavaa sankari tuosta vain, Ferrarinhan olisi ensiksi ymmärrettävä, että Schumacher ei olisi ollut ferrarilla mitään ilman Todtia, Brawnia, Stepneyta, Byrnea jne. Nuo henkilöt taattoivat Schumin aikana hänellle merkittävimmän syyn menestykseen. Alonson pitäisi saada nykyään huippuluokan osaajia muista tiimeistä esim Renaultilta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aivan niin, Alonsosta ei tule Ferrarin seuraavaa sankari tuosta vain, Ferrarinhan olisi ensiksi ymmärrettävä, että Schumacher ei olisi ollut ferrarilla mitään ilman Todtia, Brawnia, Stepneyta, Byrnea jne. Nuo henkilöt taattoivat Schumin aikana hänellle merkittävimmän syyn menestykseen. Alonson pitäisi saada nykyään huippuluokan osaajia muista tiimeistä esim Renaultilta.
No tämä samainen talli uskoi, että syyt Ferrarin ahdinkoon johtuivat suomalaisen kuskin vähäpuheisuudesta. Entä jos Kimillä olisi ollut tallin tuki ja teknikot HÄNEN takanaan.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
No tämä samainen talli uskoi, että syyt Ferrarin ahdinkoon johtuivat suomalaisen kuskin vähäpuheisuudesta. Entä jos Kimillä olisi ollut tallin tuki ja teknikot HÄNEN takanaan.
Kyllä etenkin se viime vuoden sekoilu, Kimin kohtelu ja tallin latinalaistaminen (onko oikea sana...?) olivat jo silloin selviä merkkejä siitä, että Ferrarin matka kohti keskikastia oli alkanut. Kyllä suurin syy löytyy tallin johdosta. Montemolo on aivan turha kaveri. Täysi pelle, joka elää jossain historiassa mielessään vain Schumin kultaiset ajat eikä ymmärrä että se juna meni jo ja nyt pitää asiat tehdä toisin. Ei Schumi yksi ollut mitään vaan se koko tiimi. Vaikka Alonso olisi millainen päällikkö niin ei se silti tuo Todt:a ja Brawnia takaisin. Domiakaan en kyllä korkealle arvosta. Kimi vielä pystyi viime kaudella ajoittain puhaltamaan omalla henkilökohtaisella taidollaan Ferrariin vauhtia mutta muuten alamäki oli jo alkanut. 2008 mentiin pitkälti edellisen tiimin kehittämällä autolla, jonka suunnittelua Montemolo ja Domi eivät vielä olleet ehtineet sössimään liikaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No tämä samainen talli uskoi, että syyt Ferrarin ahdinkoon johtuivat suomalaisen kuskin vähäpuheisuudesta. Entä jos Kimillä olisi ollut tallin tuki ja teknikot HÄNEN takanaan.
Jotenkin musta tuntuu että 2009 Massan loukkaannuttua nähtiin kerrankin se, mitä tulosta Kimi tekee auton heikkoudesta huolimatta kun talli ihan oikeasti häntä tukee ja kuuntelee. Varmasti tuolloin haettiin kaikki mahdolliset säädöt ja jipot millä auto saataisiin kulkemaan Kimin haluamalla tavalla, ja tuloksena oli sarja podiumeja ja voitto vaikka auto oli lähinnä alempaa keskikastia. Muina aikoina ei tainnut sitä oikeaa tahtoa olla vaan panostettiin enemmän muihin asioihin ja odotettiin asioiden hoituvan itsestään. Mutta kun tosissaan taisteltiin valmistajien 3. sijasta (joka kylläkin sitten hävittiin Mäkille) ja tiedettiin että nyt on Kimin auto pakko saada kulkemaan, niin johan tuli tulosta. Toisaalta tämä on inhimillistä. Jokainen on varmaan kokenut tilanteen jossa ei oikein saa mitään aikaiseksi ennen kuin on pakko. Huipputallin toki odottaisi kykenevän motivoimaan itseään tekemään tarvittavat asiat ilmankin, mutta tarkoitan sitä, että tämä on kuitenkin hyvin yleinen ja inhimillinen piirre.

Missä on Ferrarin ongelmat tällä hetkellä, sitä ei tiedä kukaan... Ironisinta kai olisi, jos Santanderin rahat saivat tallin tuudittautumaan ajatukseen että nyt asiat hoituvat melkein itsekseen, jolla sitten onkin juuri päinvastainen vaikutus kilparadoilla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1135124

Ferrarilla tänään kriisipalaveri

Ferrarin F1-talli pohtii tänään päämajassaan Italian Maranellossa F10-autonsa puutteita, joiden johdosta Turkin GP tuotti tallille vain sijat 7 ja 8.

Kauden avauskisan voittaneen Ferrarin kehitystyö on ollut pysähdyksissä käytännössä puolitoista kuukautta, minkä johdosta talli on jäänyt kierrosajoissa 0,8 sekuntia McLarenin ja Red Bullin vauhdista.

- Tämän tuloksen pitäisi toimia läimäyksenä, joka saa ihmisemme reagoimaan ja kaivamaan esille ideoita, Domenicali vaati Turkin GP:n jälkeen ANSA-uutistoimiston mukaan.

Ferrari aikoo jatkaa nykyautonsa kehitystyötä.

- Meillä on aikaa ja resursseja vastata tilanteeseen, mutta meidän täytyy pitää kiirettä, Domenicali sanoo.

Ferrarilta on luvassa autoonsa päivityspaketti juhannuksena ajettavaan Euroopan GP:hen, mutta sitä ennen tallin täytyy ajaa vielä Kanadan GP nykyisen kilpailukyvyttömän pakettinsa kanssa.

MTV3 - Jani Merimaa
Ensinnäkin on aika huvittavaa kutsua Ferrarin pakettia kilpailukyvyttömäksi. Voittotaiston osalta näin toki onkin juuri tällä hetkellä (mutta ei ollut alkukaudesta), mutta se ei ole sama asia kuin kilpailukyvyttömyys yleisemmin.

Toiseksi, mistähän 0,8sek on revitty? Red Bulliakin moni luulee jotenkin ylivoimaiseksi autoksi, mutta Turkin viikonlopun perusteella väittäisin että McLarenilla on nyt nopein ja paras auto. Vastaavasti enpä usko Ferrarin olevan aidosti 0,8sek hitaampi, korkeintaan puolet tuosta eli 0,4sek, mutta tallin yleinen heikkous tällä hetkellä lisää siihen sen toiset 0,4sek.

Joka tapauksessa, oli miten oli, alkaa olemaan selvää että Ferrarilla ei tänä vuonna mestaruuksista kamppailla. Toki jos pystyvät McLaren-maiseen kehitysvauhtiin tästä eteenpäin kaikki on mahdollista, mutta on yhtä todennäköistä että pikemminkin Ferrari liukuu yhä taaemmas ruudukossa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ferrarin johto on tukalassa tilanteessa. Heidän pitää myöntää auton olevan heikompi muihin kärkitalleihin verrattuna eli tehneensä kehnoa työtä tai kuskivalintojen olleen virheelliset tulosten saamiseksi tai jonkin näiden kombinaation.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Kyllä etenkin se viime vuoden sekoilu, Kimin kohtelu ja tallin latinalaistaminen (onko oikea sana...?) olivat jo silloin selviä merkkejä siitä, että Ferrarin matka kohti keskikastia oli alkanut. Kyllä suurin syy löytyy tallin johdosta. Montemolo on aivan turha kaveri. Täysi pelle, joka elää jossain historiassa mielessään vain Schumin kultaiset ajat eikä ymmärrä että se juna meni jo ja nyt pitää asiat tehdä toisin. Ei Schumi yksi ollut mitään vaan se koko tiimi. Vaikka Alonso olisi millainen päällikkö niin ei se silti tuo Todt:a ja Brawnia takaisin. Domiakaan en kyllä korkealle arvosta. Kimi vielä pystyi viime kaudella ajoittain puhaltamaan omalla henkilökohtaisella taidollaan Ferrariin vauhtia mutta muuten alamäki oli jo alkanut. 2008 mentiin pitkälti edellisen tiimin kehittämällä autolla, jonka suunnittelua Montemolo ja Domi eivät vielä olleet ehtineet sössimään liikaa.
Ferrari elää "koko ajan" harhaluulossa, jos he uskovat Todtin aikakauden olevan jatkettavissa italialaisin voimin ilman sen kummempaa ponnistelua tai muutoksia. Ferrarilla on menossa nyt ehkä samanlainen "aika" kun Benettonilla aikoinaan Schumin lähdettyä sieltä. Jean Alesihan joskus kertoi Benetton ajoistaan näin: Schumi oli Benettonilla mielissä koko ajan ja muistan että palavereissa oli joskus vaikea saada itseään kuuluksi, kyllä mutta Michael teki kuitenkin näin oli vastaus.

Ehkä vähän väärä vertaus kuva, Ferkulla ei varmaankaan enää palavereissa Schumia muistella.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
MTV3:n lehdistökatsauksessa seuraavanlaista:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1135349
"Ferrari valovuoden jäljessä"

Ferrarille kilpailu oli paha pettymys, sillä Felipe Massa ja Fernando Alonso toivat autonsa maaliin vasta sijoilla 7-8. Roomalainen Il Tempo lyttäsi Ferrarin suorituksen kauden huonoimmaksi, mutta kuljettajat välttyivät tällä kertaa suoranaiselta kritiikiltä.

- Ferrari näyttää tällä hetkellä olevan valovuosien päässä Red Bullista ja Mercedeksestä. Aina ei voi toivoa, että vastustajat tekevät harakirin kuten Turkissa kävi.

Ferrarin kausi alkoi Bahrainista kaksoisvoitolla, mutta Turkin tapahtumien perusteella italialaistalli on vajonnut keskikastiin.

- Maaliskuun 14. päivän ja toukokuun 30:nnen välissä on vain 77 päivää. Maranellossa se tuntuu ikuisuudelta, Il Tempo totesi.

Syyttävä sormi osoitetaan Ferrarin suuntaan, koska talli ei ole osannut kehittää autoaan oikeaan suuntaan. Il Tempon mielestä Ferrari kopioi hätäisesti niin sanotun F-putken McLarenilta, vaikka Fernando Alonso oli neuvonut tallia keskittymään F10-auton vahvuuksiin.

- Kukaan ei kuunnellut häntä. Ferrari käytti 175 000 euroa eikä saanut vastineeksi minkäänlaista etua suorituskyvyssä. Aivan kuin siinä ei olisi tarpeeksi, talli ja kuljettajat tekevät uskomattoman sarjan virheitä ja pysyvät mukana MM-taistossa vain siksi, että vastustajat eivät jää mokien määrässä kakkoseksi.

La Stampan mielestä Ferrari on tällä hetkellä kriisissä. Myös torinolaislehti uskoi Ferrarin tuhlanneen turhaan resurssejaan F-putkeen.

- Ferrari myöntää kopioineensa sen sijaan, että loisi uutta, ja kehittäneensä toisen ideaa onnistumatta siinä. Ferrari myöntää, ettei autoa ole kehitetty puolentoista viime kuukauden aikana, eikä talli pysty siihen myöskään kahden viikon aikana ennen Kanadan kilpailua. Suoriin vastustajiin verrattuna Ferrari on menettänyt puoli sekuntia kierroksella.

- Turkin GP päättyi kuten vuosi sitten: Felipe Massa oli seitsemäs (silloin 6:s) ja Fernando Alonso kahdeksas (Kimi Räikkönen 9:s). Tuolloin Ferrari alkoi jo pohtia keskittymistä kauteen 2010, kuten sitten tapahtuikin heinäkuun lopussa.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1135124



Ensinnäkin on aika huvittavaa kutsua Ferrarin pakettia kilpailukyvyttömäksi. Voittotaiston osalta näin toki onkin juuri tällä hetkellä (mutta ei ollut alkukaudesta), mutta se ei ole sama asia kuin kilpailukyvyttömyys yleisemmin.

Toiseksi, mistähän 0,8sek on revitty? Red Bulliakin moni luulee jotenkin ylivoimaiseksi autoksi, mutta Turkin viikonlopun perusteella väittäisin että McLarenilla on nyt nopein ja paras auto. Vastaavasti enpä usko Ferrarin olevan aidosti 0,8sek hitaampi, korkeintaan puolet tuosta eli 0,4sek, mutta tallin yleinen heikkous tällä hetkellä lisää siihen sen toiset 0,4sek.

Joka tapauksessa, oli miten oli, alkaa olemaan selvää että Ferrarilla ei tänä vuonna mestaruuksista kamppailla. Toki jos pystyvät McLaren-maiseen kehitysvauhtiin tästä eteenpäin kaikki on mahdollista, mutta on yhtä todennäköistä että pikemminkin Ferrari liukuu yhä taaemmas ruudukossa.
Menee offtopicin puolelle mutta luulen, että Turkin radalla oli vaikutuksensa Mclarenin "nopeuteen". Turkin kolmossektorin profiili on kuitenkin hieman poikkeava ja siellähän Macin etu, eli se F-Ductin tuoma huippunopeus tasoitti peliä. Mutkaisemmalla rataprofiililla Red Bull todennäköisesti karkaa edelleen omille teilleen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Menee offtopicin puolelle mutta luulen, että Turkin radalla oli vaikutuksensa Mclarenin "nopeuteen". Turkin kolmossektorin profiili on kuitenkin hieman poikkeava ja siellähän Macin etu, eli se F-Ductin tuoma huippunopeus tasoitti peliä. Mutkaisemmalla rataprofiililla Red Bull todennäköisesti karkaa edelleen omille teilleen.
Varmaankin näin. Siltikin, olen sitä mieltä että McLarenilla on todennäköisesti nyt paras/nopein auto. Ei se kaukana ole Red Bullista koskaan ollutkaan. Ferrarilla oli todennäköisesti paras/nopein auto ihan alkukaudesta, mutta ovat nyt jääneet kehityksen kelkasta.

Tämä kaikki toistaa viime vuotta: Ferrari aloitti Mäkin edellä mutta oli suhteellisen pian perässä. Red Bull aloitti Mäkin edellä, mutta lopulta Mäkki oli edellä ja paras auto. Kuviosta puuttuu vain Brawn/Mercedes, joka ei seuraa viime vuotista kaavaa. Renault on myös poikennut viime vuoden kaavasta, ironista kyllä ihan eri tavalla kuin ns. Alonso-factorin vuoksi voisi luulla...
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Varmaankin näin. Siltikin, olen sitä mieltä että McLarenilla on todennäköisesti nyt paras/nopein auto. Ei se kaukana ole Red Bullista koskaan ollutkaan. Ferrarilla oli todennäköisesti paras/nopein auto ihan alkukaudesta, mutta ovat nyt jääneet kehityksen kelkasta.
Kyllä Red Bull on edelleen nopein auto, siitä ei pääse mihinkään. Ja Ferrari ei kyllä mitenkään päin ole ollut koko kautena nopein auto, siellä vaan alkukaudesta istui onnekas kuski. Ja kyllähän se McLaren, varsinkin kuivalla, aika kaukana on Red Bullista ollut, mitä nyt on Turkissa oli jo "yllättävän" lähellä.

Mutta ilman kuskien hölmöilyjä, ja tekniikkamurheita Vettel & Webber johtaisivat sarjaa "100-0", sen verta vauhdillisesti ylivertainen auto tuo Red Bull on.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mutta ilman kuskien hölmöilyjä, ja tekniikkamurheita Vettel & Webber johtaisivat sarjaa "100-0", sen verta vauhdillisesti ylivertainen auto tuo Red Bull on.
Red Bull olisi muuten tainnut olla viime kaudellakin aika ylivoimainen jos Brawn-tallia tupladiffuusoreineen ei olisi ollut :doubtful:.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Red Bull olisi muuten tainnut olla viime kaudellakin aika ylivoimainen jos Brawn-tallia tupladiffuusoreineen ei olisi ollut :doubtful:.
On täysin väärin verrata tilannetta viime vuoteen, koska varsinkaan alkukaudesta Red Bull ei ollut nopein auto. Tänä kautena se on sitä ollut, ajoittain jopa turhankin ylivoimaisesti, joten ainoa oikea ongelma on ollut tuo epäluotettavuus (enemmän auton kuin kuskien), viime kaudella se kuitenkin oli että oli kaksi nopeampaa autoa.

Väännetäänkö rautalangasta, vai -kangesta? :wink:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
di Montezemolosta seuraava
Published by Leo Turrini Mon, 31/05/2010 - 12:33
Kiinnostavaa luettavaa nämä Turrinin kirjoitukset. Pisteet Nicolelle, kun jaksaa tuoda näitä tekstejä foorumille. :thumbup:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
On täysin väärin verrata tilannetta viime vuoteen, koska varsinkaan alkukaudesta Red Bull ei ollut nopein auto. Tänä kautena se on sitä ollut, ajoittain jopa turhankin ylivoimaisesti, joten ainoa oikea ongelma on ollut tuo epäluotettavuus (enemmän auton kuin kuskien), viime kaudella se kuitenkin oli että oli kaksi nopeampaa autoa.

Väännetäänkö rautalangasta, vai -kangesta? :wink:
Sori sori sori. Emmää millään pahalla tarkottanut!

Sai Red Bull kuitenkin viime vuonna noin tuplasti enemmän pisteitä kuin sarjassa kolmanneksi tullut talli.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kiinnostavaa luettavaa nämä Turrinin kirjoitukset. Pisteet Nicolelle, kun jaksaa tuoda näitä tekstejä foorumille. :thumbup:
Täältä myös kummallekin. :thumbup:

Toisaalta toivoin kovastikin tätä, että Alonso ja Ferrari ovat ongelmissa. Toisaalta Massa on ollut myös erittäin pahassa pulassa, sen lisäksi että auto on nyt hidas, Massa kärsii rengasongelmista - tätä en toivonut. Eikä se tietysti tavallaan mukavalta Ferrarin fanina tunnu nähdä punaisia sekasorron käsissä, vaikka tärkeimmät paikat onkin miehitetty kaiken maailman spagetti- ja spanskimulkeroilla. Surullista oli meno ja tekeminen juhla-GP:ssäkin.

Valencia ratkaissee kauden Ferrarin osalta. Onpahan siihenkin kisaan jännittämistä ja panosta, muuten olisi kauden surkein sunnuntai luvassa, nyt jaksaa seurata vähintään Ferraria, joka ajaa tavallaan koko loppukaudesta Valenciassa.

Toivoisin, että jompi kumpi seuraavista skenaarioista toteutuisi:

1) Massa pääsee eroon rengasongelmista ym. ongelmista mitä saattaa olla. Esim. sopimusasiat kuntoon tavalla tai toisella. Alonso jatkaa samaan malliin kuin tähänkin asti, kisoissa usein ihan hyvä vauhti päällä, mutta häikäisevyys puuttuu ja virheitä ropisee samaan tahtiin kuin tähänkin asti. Ferrari saa autoon sen verran potkua, että Massa kykenee taisteluun osakilpailuvoitoista.

2) Sukeltaminen vain kiihtyy ja kaudesta tulee totaalinen floppi ja pannukakku, vaikka se yksi voitto tulikin bahrainista. Pisteille pääsy tekee tiukkaa. Domenicali saa monoa, Alonso (ehkä Massakin) saa kenkää, Monte palaa järkiinsä ja palkkaa uutta osaavaa henkilökuntaa kaikille paikoille. Kunnollinen ja ammattitaitoinen sekä selkärangan omaava tallipäällikkö ykkösprioriteettina, Vettel/Kubica kakkosena. Kausi 2011 päästään aloittamaan puhtaalta pöydältä ja tämä sekoiluvaihe jää kohtuu lyhyeksi (harmi, että osui joka tapauksessa pahasti samoihin aikoihin kuin Kimin aika Ferrarilla). Maranellon orit nousevat taas loistoon uusilla miehillä, joista on helpompi pitää.

Kakkostahan tässä eniten toivotaan, mutta ei kyllä osaa sanoa yhtään miten tulee käymään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös