Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Williamsin ja Sauberin pointti on mielestäni siinä, että muistuttavat F1:n olevan joukkuelaji. Ja silloin tallimääräykset ovat ihan luonnollinen asia. Kielto jonka valvominen on käytännössä mahdotonta, tuo mukanaan sitten Hockenheimin kaltaisia tilanteita, joissa asianomaiset valehtee niin että korvat heiluu, vaikka kaikki tietää mitä tilanteessa oikeasti tapahtui.

Parempi olisi vaan myöntää, että tallimääräyksiä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tässä olisi myös fanien tärkeää ymmärtää ne intressit tallimääräysten takana.
 

Hmm

Active member
Liittynyt
10.9.2010
Viestit
33
Tässä olisi myös fanien tärkeää ymmärtää ne intressit tallimääräysten takana.
Joo, Ferrarin intressi oli säätää Alonsolle enemmän pisteitä kuin mitä hän olisi oikeasti ansainnut. (Toki ymmärrän, että pankki -joka tuo rahaa Ferrarille- on Fernandon takana ja sitäkin kautta Alonsosta piti saada 'voittaja')

Urheilullista arvoa tuolla toiminnalla ei mielestäni kuitenkaan ole. (Aivan turha puhua mistään joukkuelajista!)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tässä olisi myös fanien tärkeää ymmärtää ne intressit tallimääräysten takana.
Eiköhän Ferrarin intressi ole ollut antaa toiselle kuljettajalleen epäreilu kilpailuetu niihin vastustajatalleihin nähden, joissa kuljettajat joutuvat oikeasti kilpailemaan toisiaan vastaan.

Poistamalla tallimääräyskiellon FIA antaa siunauksensa sille, että tallien kannattaa tehdä kuljettajiensa kesken selvä hierarkia. Lopputuloksena tässä saattaa olla se, että vastaisuudessa kärjessä nähdään vähemmän kilpailua, koska kaikki kuljettajat eivät saa ajaa maksimisuoritukseensa.

Jos kaikki tallit toimisivat kuin Ferrari, ei MM taistelussa olisi tällä hetkellä kuin kolme kuljettajaa nykyisen - ehkä teoreettisen - kahden sijaan. (Tässä vaiheessa sopii sitten huomauttaa, että eihän Alonso olisi enää mukana taistelussa, jos Massa olisi voittanut Saksassa.)
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Poistamalla tallimääräyskiellon FIA antaa siunauksensa sille, että tallien kannattaa tehdä kuljettajiensa kesken selvä hierarkia. Lopputuloksena tässä saattaa olla se, että vastaisuudessa kärjessä nähdään vähemmän kilpailua, koska kaikki kuljettajat eivät saa ajaa maksimisuoritukseensa.
Ei se kilpailu kärjessä mun mielestä ainakaan paljon ole kasvanu vuoden 2002 jälkeen? Vai mihin perustuu väite että homma menisi tuollaiseksi (käytännössä) kun tallimääräyskieltoa ei olisi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Poistamalla tallimääräyskiellon FIA antaa siunauksensa sille, että tallien kannattaa tehdä kuljettajiensa kesken selvä hierarkia. Lopputuloksena tässä saattaa olla se, että vastaisuudessa kärjessä nähdään vähemmän kilpailua, koska kaikki kuljettajat eivät saa ajaa maksimisuoritukseensa.
Eipä juuri kukaan kuljettaja saa nykyänkään ajaa maksimisuoritukseensa, koska säästellään bensaa ja moottoreita ja tallikaverien väliset tilanteet jäädytetään (mikä on tallimääräys sekin).
Jos kaikki tallit toimisivat kuin Ferrari, ei MM taistelussa olisi tällä hetkellä kuin kolme kuljettajaa nykyisen - ehkä teoreettisen - kahden sijaan.
Juu, kolme olisikin huonompi kuin kaksi. :D Red Bullhan tosin on yrittänyt toimia Ferrarin tavoin, mutta Vettel on mennyt sössimään liikaa omia kisojaan, joten on ikävästi alakynnessä suosikkiasemastaan huolimatta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eiköhän Ferrarin intressi ole ollut antaa toiselle kuljettajalleen epäreilu kilpailuetu niihin vastustajatalleihin nähden, joissa kuljettajat joutuvat oikeasti kilpailemaan toisiaan vastaan.
Tai antaa sille enemmän pisteitä keränneelle kuljettajalle parempi mahdollisuus taistella mestaruudesta. Massa oli jo siitä junasta pudonnut.

Kubican mietteitä TS:n haastattelussa:

Turun Sanomat sanoi:
– Loppupeleissä me kaikki ajamme kuitenkin tallillemme, joka maksaa palkkamme. On ihan arkea, jos tiimi pyytää sinua tekemään jotakin. Sinä vaan teet sen, vaikka et olisikaan tyytyväinen.

– Jälkikäteen tietysti voi sanoa, ettei se käy ja lähteä pois tiimistä.

– En ymmärrä, mikä ongelma tämä voi olla kenellekään. Tallikaverien sijoitusta on vaihdettu ennenkin kauden lopussa. Ei sitä tehdä ensimmäisessä kisassa, vaan silloin, kun toinen on pisteissä kaukana edellä.

– Olen vakuuttunut, että jos jokainen meistä näkisi tämän tallipäällikön vinkkelistä, se tuntuisi itsestään selvyydeltä ja jokainen meistä toimisi siinä asemassa samalla tavalla. Näkökulma riippuu ihan siitä, missä asemassa katselet kisaa. Ymmärrän toki hyvin, miten katsoja tai toimittaja suhtautuvat siihen niin tuomitsevasti.

Entä päästäisi Kubica itse johtoasemassa tallikaverinsa ohitse, jos käsky kävisi?

– On sama, olisinko tyytyväinen tai en, tekisin sen joka tapauksessa. Elämässä täytyy välillä tehdä vastahakoisetkin asiat. Patistavathan jotkut vanhemmat lapsensakin kouluun, vaikka nämä eivät sinne haluaisi.
http://www.ts.fi/f1/uutiset/158674.html
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kubican ajatuksille vastapainona Buttonin ja Hamiltonin hyvin erilaiset ajatukset.

Button:
We have the constructors' and we have the drivers', and that's the way Formula One is. So for me, if it wasn't down to the individual, I wouldn't be interested in racing any more.

"One of the biggest buzzes in F1 is fighting your team-mate, and for me, fighting a world champion is such a buzz. If I suddenly realised he didn't have the same equipment as me, or I was being favoured, then I wouldn't be happy about that because I would think we'd all been cheated."

When you cross the line you want to know you've won a race and a championship in the right way. It does mean a lot to you, and I've never done it any other way."
"I won the world championship last season and at no point was my team-mate told to slow down or give up position on anything. For me that was such a challenge because every team-mate is competitive. You'll fight your team-mate for the title as well as anyone else. Everyone within 150 points of Lewis [Hamilton] can still win the world championship.
http://www.guardian.co.uk/sport/2010/jul/30/jenson-button-team-orders-formula-one

Hamilton:
Button's team-mate Hamilton also had a dig at Ferrari when he said: "Some people like to win a championship in a different way as we have seen in the past. I think Jenson and myself would be proud to go neck and neck to the end.

"And if we end up losing the championship to someone like Fernando [Alonso] because the whole team was for him, I don't think I would feel too bad about that."
http://www.guardian.co.uk/sport/2010/sep/10/jenson-button-mclaren-italian-gp

Oletan, että Jenson ja Lewis auttavat tallikavereitaan, jos ovat itse ulkona mestaruustaistelusta. Joku voi pitää kummankin maailmanmestarin mietteitä tekopyhinä, mutta en jaksa siitä lähteä väittelemään. Minusta on vain piristävää, etteivät kaikki laula samaa "tallimääräykset kuuluvat lajiin"-litaniaa. ;)

Mutta nykytilannekaan ei ole hyvä. Sallin mielummin tallimääräykset kuin nykyisen valehtelun ja peittelyn. Onneksi tilanteelle tehdään jotakin oli se sitten sääntöjen muokkaamista tai kokonaan tallimääräysten sallimista.

Schumi on jo tarjonnut itseään konsultiksi tallimääräyssääntöjen pohdintaan. Siinäpä meillä ekspertti...:p
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Red Bullhan tosin on yrittänyt toimia Ferrarin tavoin, mutta Vettel on mennyt sössimään liikaa omia kisojaan, joten on ikävästi alakynnessä suosikkiasemastaan huolimatta.
En nyt näkisi asiaa ollenkaan noin. Etusiiven antamisen Vettelille ymmärrän hyvin, koska Vettelille se oli parempi kuin vanha ja Webberille kummatkin siivet olivat yhtä hyviä.

Tuossahan talli vain pyrki maksimoimaan kokonaisiskukykynsä, eli pitämään molemmat autot mahdollisimman nopeina. Ymmärrän kyllä Webberin tyytymättömyyden, mutta kyllä voi siltikin ymmärtää myös tallin päätöksen.

Mielestäni keskustelu Turkin tapahtumista on ollut pitkälti hakoteillä ja tallipäälliköiden ensireaktio oli oikea ja oikeutettu. Mutta se on niin miljoonaan kertaan väännetty asia, että ei siitä enempää.

Tai antaa sille enemmän pisteitä keränneelle kuljettajalle parempi mahdollisuus taistella mestaruudesta.
Yllä olevia Lewiksen ja Jensonin mietteitä seuraten voi olla jopa sitä mieltä, että pyrkimys on nostaa mestaruustaisteluun mukaan kuljettaja, joka ei omien esitystensä perusteella ansitsisi olla siellä.

Tietenkin talli pyrkii maksimoimaan oman tuloksensa, mutta sääntöjenlaatijoilla on oikeus olla eri mieltä. Siksi urheilussa on säännöt, määritellyt parametrit joiden puitteissa parhaudesta kilpaillaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Williamsin ja Sauberin pointti on mielestäni siinä, että muistuttavat F1:n olevan joukkuelaji. Ja silloin tallimääräykset ovat ihan luonnollinen asia. Kielto jonka valvominen on käytännössä mahdotonta, tuo mukanaan sitten Hockenheimin kaltaisia tilanteita, joissa asianomaiset valehtee niin että korvat heiluu, vaikka kaikki tietää mitä tilanteessa oikeasti tapahtui.

Parempi olisi vaan myöntää, että tallimääräyksiä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tässä olisi myös fanien tärkeää ymmärtää ne intressit tallimääräysten takana.
Kyllä, F1 on joukkuelaji. Siksi on olemassa valmistajien mestaruus. Kuljettajien tulisi kuitenkin ajaa kuljettajien mestaruudesta, joka taas ei kuulu tallille. Toisin sanoen "joukkuelaji" argumentti ei ole kestävä. Sauber ja Williams olivat luultavasti motivoituneet sanomaan noin siksi, että he mieltävät kuljettajien mestaruudenkin tallin saavutukseksi ja sitä paitsi haluavat sen taloudellisen hyödyn jonka talli käytännössä siitä saavuttaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kubican ajatuksille vastapainona Buttonin ja Hamiltonin hyvin erilaiset ajatukset.
Loistavasti sanottu Buttonilta ja Hamilta, :thumbup:

Kyllä tämä tallimääräyskiista paljastaa myös sen, niin fanien kuin F1-ammattilaistenkin keskuudessa, ketkä ovat ennen kaikkea urheilullisia ja ketkä eivät.
 

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
Mielestäni logiikka ontuu, tuossa joukkuelaji hokemassa..Ferrari(tallina), kuitenkin olisi saanut täsmälleen saman määrän pojoja, ilman tallimääräystäkin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jokaisen tallin tavoite on voittaa molemmat mestaruudet. Valmistajien mestaruuden taloudellinen hyöty on suurempi, kun taas kuljettajien mestaruudesta saa valtavasti peeärrää. Näin ollen talli pyrkii maksimoimaan mahdollisuutensa molemmissa mm-sarjoissa määräämällä tarpeen vaatiessa kuljettajiensa keskinäisen järjestyksen.

Kun ottaa huomioon mm-tilanteen Hockenheimin aikaan, niin hommaa tulee vähän enemmän järkeä. Ferrarilla oli alla muutama aika surkea kilpailu, ja molemmat tittelit olivat karkaamassa kauas. Auto oli ollut kohtalaisen nopea, mutta sen potentiaalia ei oltu saatu hyödynnettyä kuljettajien virheiden ja osittain myös huonon tuurin takia. Alonso oli 47, ja Massa 78 pistettä Hamiltonia perässä. Yhtäkkiä tallin autot onkin hirmu vireessä ja kaksoisjohdossa. Päätetään lyödä kaikki munat samaan koriin ja päästää Alonso Massan edelle.

Minun mielestäni päätös oli kuljettajien mm-tilannetta ajatellen oikea. Massa oli siitä jo auttamatta ulkona. Toteutus taasen täysin ala-arvoista. Ensin Alonso itkee radiossa, ja tämän jälkeen Smedley saa toistella Massalle moneen otteeseen Alonson olevan "nopeampi". Sitten Massa mieltä osoittaessaan tekee kaikille kisaa seuranneille selväksi, ettei Alonso päässyt ohi vahingossa. Ja soppa oli valmis.

En tykkää tallimääräyksistä, mutta ymmärrän hyvin niiden takana piilevät syyt. Nähtiin aika hyvin viime(?) vuonna rallissa, kun Latvala meni ja voitti Hirvosen edellä keväällä. Sitten loppukaudesta pistetilanteen kiristyessä alettiin ihmetellä miksei talli ollut määrännyt Latvalaa päästämään Hirvosta edelleen. Jälkiviisaus on helppoa, ja Ferrari tahtoo nyt välttää tällaisen tilanteen. Riittääkö se Alonson mestaruuteen, sitä ei tiennyt Hockenheimissa vielä kukaan, eikä tiedä vieläkään.

Se että Hamilton ja Button kritisoivat tapahtunutta ei mitenkään yllätä. Ovathan he tallikavereina molemmat vielä mestaruusjahdissa, ja Massan sovittaminen kakkoskuskin roolin heikentää heidän asemiaan Alonsoon nähden. Molemmat varmasti ottaisivat ykköskuskin kohtelun, jos sellaista tarjottaisiin.

Tämä on nyt mun näkemys tästä jupakasta ja tallimääräyksistä yleensä. Ne voi kieltää säännöillä ja uhkailla ties millä, mutta niin kauan kun tallit ajattavat kahta autoa, tallimääräykset ei tule loppumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jokaisen tallin tavoite on voittaa molemmat mestaruudet. Valmistajien mestaruuden taloudellinen hyöty on suurempi, kun taas kuljettajien mestaruudesta saa valtavasti peeärrää.
Käytännössä tallit haluavat kuitenkin ensisijaisesti kuljettajien mestaruuden. Muistaakseni tämän ovat ihan suoraan sanoneet mm. Martin Whitmarsh (esim. vuonna 2007 ja 2008) ja taisipa Ferrariltakin joku sen sanoa männä vuonna. Ilmeisesti se on kaikesta huolimatta se tuottoisin vaikkei tallit siitä niin suoraan saakkaan rahaa kuin valmistajien tittelistä. FIA:n pitäisikin jotenkin pyrkiä erottamaan kuljettajien ja valmistajien titteli toisistaan niin selkeästi, että jo se seikka tekisi tallimääräykset tarpeettomiksi, koska tallit eivät niistä mitään hyötyisi. En vain keksi miten tämän voisi toteuttaa, tyhmä kun olen. :eek:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jokaisen tallin tavoite on voittaa molemmat mestaruudet. Valmistajien mestaruuden taloudellinen hyöty on suurempi, kun taas kuljettajien mestaruudesta saa valtavasti peeärrää.
Ei se noin ole. Tallimestaruudesta tulee huomattavasti palkintorahoja, kuitenkin kuljettajamestaruuden arvo on suurempi, koska valtaosa tallien tuloista tulee sponsoroinnista. Kuljettajamestaruuden arvo taas on sponsoritulojen muodossa suurempi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä, F1 on joukkuelaji. Siksi on olemassa valmistajien mestaruus. Kuljettajien tulisi kuitenkin ajaa kuljettajien mestaruudesta, joka taas ei kuulu tallille.
Tämä on utopiaa joka voi toteutua vain, jos pääosin kuljettajat vastaisivat kilpabudjetin hankinnasta. Talli olis vaan talli, joka myy kuljettajille autoja ja palveluita. Pitäisikö mielestäsi mennä tähän? Että kuljettajat vapailla markkinoilla kilpailisivat parhaista tallipaikoista itse hankkimillaan sponsorirahoilla?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei se noin ole. Tallimestaruudesta tulee huomattavasti palkintorahoja, kuitenkin kuljettajamestaruuden arvo on suurempi, koska valtaosa tallien tuloista tulee sponsoroinnista. Kuljettajamestaruuden arvo taas on sponsoritulojen muodossa suurempi.
Onko jotain faktaa vai silkkaa mutua? Kiitos.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tämä on utopiaa joka voi toteutua vain, jos pääosin kuljettajat vastaisivat kilpabudjetin hankinnasta. Talli olis vaan talli, joka myy kuljettajille autoja ja palveluita. Pitäisikö mielestäsi mennä tähän? Että kuljettajat vapailla markkinoilla kilpailisivat parhaista tallipaikoista itse hankkimillaan sponsorirahoilla?
Okei, luovutaan sitten kuljettajien mestaruudesta, sillä sellaistahan ei ole olemassakaan jos asiaa ajatellaan tuolta kantilta. Oikassa toki olet, mutta miksi sitten kuljettajien mestaruudesta edes ajetaan? Sehän on katsojien kusetusta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tämä on utopiaa joka voi toteutua vain, jos pääosin kuljettajat vastaisivat kilpabudjetin hankinnasta. Talli olis vaan talli, joka myy kuljettajille autoja ja palveluita. Pitäisikö mielestäsi mennä tähän? Että kuljettajat vapailla markkinoilla kilpailisivat parhaista tallipaikoista itse hankkimillaan sponsorirahoilla?
Ei amerikan mallia tähän, sehän on nähty miten siinä käy. Kovat lahjakkaat kuskit jäävät rannalle, kun sponssia ei löydy... F1:stä on kuitenkin tarkoitus enemmänkin saada rahaa ajamisesta, ei tarjota sitä ajamista vastaan (siis huipputalleissa ainakin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Kolumnista Kuin ajokoira

Ikiboheemi Flavio Briatore nautti täysin siemauksin Monzan varikolla entisen suojattinsa Fernando Alonson loistavasta viikonlopusta. Briatore lähenteli ylistyksillään Luca di Montezemolo, joka jo lauantaina toitotti kaikille Ferrarin palanneen huipulle.

Briatore vertasi osuvasti Alonsoa ajokoiraan, joka on saanut saalistaan vainun. Ihan niin kuin ajokoirakin Alonso ei luovuta koskaan, kun tietää, mitä tarvitsee tehdä tavoittaakseen haluamansa – siis kolmannen maailmanmestaruutensa.

Kärkikvintetti on taas 24 pisteen sisällä. Alonsolle voitto oli siinäkin mielessä arvokas, että kun pistetilanne tasoittui, Red Bull ja McLaren eivät voi vielä pelata tallimääräyksillä kummankaan kuskinsa hyväksi. Ferrarilla sitä ei estä mikään – vaikka jostain syystä Felipe Massa pistikin Alonsolle tiukasti hanttiin ensimmäisissä mutkissa.

Italian Grand Prix oli upea autokilpailu. Puhdas parhaiden kilpa-autojen klassikko kaikkein nopeimmalla radalla. Tämä jos mikä oli high-speed sakkia, joka lopulta ratkesi Ferrarin mestarilliseen varikkopysähdykseen.

Yksi outo tilasto sai näin jatkoa, kun Ferrari tai ainakin Ferrarin moottorilla ajava auto on voittanut parillisina vuosina ajetut Italian GP-kisat vuodesta 1998 lähtien. Michael Schumacher voitti Monzassa 1998 ja 2000, Rubens Barrichello 2002 ja 2004, Schumacher jälleen 2006 ja sitten 2008 Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrarilla.

Turun Sanomat 12.9 2010 22:55:17

Italian GP-kolumni 12.9.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös