Jokaisen tallin tavoite on voittaa molemmat mestaruudet. Valmistajien mestaruuden taloudellinen hyöty on suurempi, kun taas kuljettajien mestaruudesta saa valtavasti peeärrää. Näin ollen talli pyrkii maksimoimaan mahdollisuutensa molemmissa mm-sarjoissa määräämällä tarpeen vaatiessa kuljettajiensa keskinäisen järjestyksen.
Kun ottaa huomioon mm-tilanteen Hockenheimin aikaan, niin hommaa tulee vähän enemmän järkeä. Ferrarilla oli alla muutama aika surkea kilpailu, ja molemmat tittelit olivat karkaamassa kauas. Auto oli ollut kohtalaisen nopea, mutta sen potentiaalia ei oltu saatu hyödynnettyä kuljettajien virheiden ja osittain myös huonon tuurin takia. Alonso oli 47, ja Massa 78 pistettä Hamiltonia perässä. Yhtäkkiä tallin autot onkin hirmu vireessä ja kaksoisjohdossa. Päätetään lyödä kaikki munat samaan koriin ja päästää Alonso Massan edelle.
Minun mielestäni päätös oli kuljettajien mm-tilannetta ajatellen oikea. Massa oli siitä jo auttamatta ulkona. Toteutus taasen täysin ala-arvoista. Ensin Alonso itkee radiossa, ja tämän jälkeen Smedley saa toistella Massalle moneen otteeseen Alonson olevan "nopeampi". Sitten Massa mieltä osoittaessaan tekee kaikille kisaa seuranneille selväksi, ettei Alonso päässyt ohi vahingossa. Ja soppa oli valmis.
En tykkää tallimääräyksistä, mutta ymmärrän hyvin niiden takana piilevät syyt. Nähtiin aika hyvin viime(?) vuonna rallissa, kun Latvala meni ja voitti Hirvosen edellä keväällä. Sitten loppukaudesta pistetilanteen kiristyessä alettiin ihmetellä miksei talli ollut määrännyt Latvalaa päästämään Hirvosta edelleen. Jälkiviisaus on helppoa, ja Ferrari tahtoo nyt välttää tällaisen tilanteen. Riittääkö se Alonson mestaruuteen, sitä ei tiennyt Hockenheimissa vielä kukaan, eikä tiedä vieläkään.
Se että Hamilton ja Button kritisoivat tapahtunutta ei mitenkään yllätä. Ovathan he tallikavereina molemmat vielä mestaruusjahdissa, ja Massan sovittaminen kakkoskuskin roolin heikentää heidän asemiaan Alonsoon nähden. Molemmat varmasti ottaisivat ykköskuskin kohtelun, jos sellaista tarjottaisiin.
Tämä on nyt mun näkemys tästä jupakasta ja tallimääräyksistä yleensä. Ne voi kieltää säännöillä ja uhkailla ties millä, mutta niin kauan kun tallit ajattavat kahta autoa, tallimääräykset ei tule loppumaan.