Ferraria epäillään salaliitosta FIA:n kanssa (IL)

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Formula 1 on enemmän kuin urheilua, se on silkkaa draamaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Italian pääministeristä 2004, FIA:n puheenjohtajan isän fasismi taustaan, niistä on suora linkki sille, että Ferrari kenties voittaa kaudella 2006 V8 moottorilla...
Tästä puuttuu enää vapaamuurarit ja juutalaiset, ja siihen samaan soppaan tungetaan vielä Schumaherin kansalaisuus ja natsit, niin johan taas on.

Kaikki huhut ja huhujen huhut toki jäävät toki tänne forumille elämään omaa elämäänsä totuuksina, joskus jos Ferrari voittaa V8 moottorilla, ei mene kuin 30 s. kisan loppumisesta, kun joku älypää kirjoittaa tänne totuutena, että FIA kertoi jo vuonna "yks ja kaks" paljon ennen kuin muille, että tehkää nyt ihmeessä V8.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Huhut on huhuja
Minä puolestani en usko että FIA auttaa Ferraria (tai ketään muutakaan) rakentamaan minkäänlaista moottoria. Se on ihan joka tallin omassa varassa ja kaikkihan ovat osanneet odottaa näitä muutoksia jo kauan.. (Pienemmät tallit saavat ajaa jopa vanhoilla moottoreillaan) Isot tallit kyllä kerkiävät mukaan ja McLarenin salamyhkäisyyden syyn ehkä voi löytää juuri tästä. Moottori on aika pitkälle kehitetty jo..

Ferrarin "syyksi" voi mielestäni panna esimerkiksi sen liian läheisen yhteistyön Bridgestonen kanssa ja epäurheilijamaisen (mutta sääntöjen "mukaisen") Schumille > pinnat > strategian, mutta että FIA muuttaisi sääntöjä Ferrarille sopiviksi - sitä en kyllä tältä näkymältä voi uskoa (ja toivottavasti ei tarvitse ruveta uskomaankaan). :dunno:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Racer21_90 sanoi:
Minä puolestani en usko että FIA auttaa Ferraria (tai ketään muutakaan) rakentamaan minkäänlaista moottoria. Se on ihan joka tallin omassa varassa ja kaikkihan ovat osanneet odottaa näitä muutoksia jo kauan.. (Pienemmät tallit saavat ajaa jopa vanhoilla moottoreillaan) Isot tallit kyllä kerkiävät mukaan ja McLarenin salamyhkäisyyden syyn ehkä voi löytää juuri tästä. Moottori on aika pitkälle kehitetty jo..
ei kai kukaan oo väittäny FIA:n auttavan moottorin kehittämisessä?!?
apu (jos sitä on tullut) on ollut ajan muodossa, ilmoitettu suht ajoissa millä säännöillä varmasti ajetaan minä ajankohtana...
ja kuka on sanonut että pienemmät tallit saavat ajaa vanhoilla koneilla?
tietääkseni vain Minardi on tuota pyytänyt, ja oikeastaan mitään varmaa vastausta tuohon ei ole annettu...
(tiettävästi Cosworthin uudet omistajat toimittavat ensi vuonna uudet koneet myös Minardille kunhan hinnasta pääsevät sopuun)

FIA:n "auttaminen" on todettu jo aikaa sitten, tämän osoittaa ilmanohjainjupakka, elektroniikka sähläys ja beryllium kielto yms tapahtumat vuosien varrelta...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Reef sanoi:
Kilpailijat uskovat, että italialaistalli on toiminut yhteistyössä Kansainvälisen Autoliiton FIA:n puheenjohtajan Max Mosleyn kanssa sorvaamassa vallankumouksellista moottorimuutosta vuodelle 2006.
Elvis ampui Kennedyn ja Paparazzit tappoivat prinsessa Dianan. Estonia upotettiin koska sen ruumassa oli aseita ja aivan suunnattoman arvokas aarre.

Se kuljettaja joka lyö epärehellisen Ferraarin on heti jumalasta seuraava. Me kaikki tiedämme kuka se on :thumbup:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Re: Re: Ferraria epäillään salaliitosta FIA:n kanssa (IL)

Törni sanoi:
Se kuljettaja joka lyö epärehellisen Ferraarin on heti jumalasta seuraava. Me kaikki tiedämme kuka se on :thumbup:
Ranskasta kantautuneiden tietojen mukaan kyseessä täytyy olla Heikki Kovalainen :thumbup:
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
FO110K sanoi:
ei kai kukaan oo väittäny FIA:n auttavan moottorin kehittämisessä?!?
apu (jos sitä on tullut) on ollut ajan muodossa, ilmoitettu suht ajoissa millä säännöillä varmasti ajetaan minä ajankohtana...
ja kuka on sanonut että pienemmät tallit saavat ajaa vanhoilla koneilla?
tietääkseni vain Minardi on tuota pyytänyt, ja oikeastaan mitään varmaa vastausta tuohon ei ole annettu...
(tiettävästi Cosworthin uudet omistajat toimittavat ensi vuonna uudet koneet myös Minardille kunhan hinnasta pääsevät sopuun)



FIA:n "auttaminen" on todettu jo aikaa sitten, tämän osoittaa ilmanohjainjupakka, elektroniikka sähläys ja beryllium kielto yms tapahtumat vuosien varrelta...
No minun mielestäni se olisi kehitysapua jos muovaa säännöt yhdelle tallille sopiviksi tai "vuotaa" salaisia sääntöjen muutoksia yhdelle tallille ennen muita. (se oli vain tätä kehitysapua mitä mä tarkoitin).
Ja jos Minardi tai Jordan nyt sitten saavat V8 moottorit niin hyvä on, mutta se ei muuta sitä tosi asiaa että mitään todellista näyttöä siitä että FIA tieten tahtoen"auttaisi" jotain tallia ei ole, on enemmänkin vain huhuja joista sitten kirjoitellaan ja loppujen lopuksi huhuista tulee "todellisia tapahtumia". Jos joku pystyy näyttämään toteen että FIA todella suosisi jotain tai joitain talleja tieten tahtoen niin käännän kelkkani heti, mutta pelkkien huhujen perusteella ... ei käy :rolleyes:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Racer21_90 sanoi:
[B Jos joku pystyy näyttämään toteen että FIA todella suosisi jotain tai joitain talleja tieten tahtoen niin käännän kelkkani heti, mutta pelkkien huhujen perusteella ... ei käy :rolleyes: [/B]
Ihan yleisestikkin ottaen jos Mosley soittaa jollekin tallipäällikölle ja vuotaa suunnitelmia niin sen toteennäyttäminen on aika mahdotonta...ellei sitten joku harrasta laitonta salakuuntelua
:D
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Felix sanoi:
Ihan yleisestikkin ottaen jos Mosley soittaa jollekin tallipäällikölle ja vuotaa suunnitelmia niin sen toteennäyttäminen on aika mahdotonta...ellei sitten joku harrasta laitonta salakuuntelua
:D
Ihan niinhän se on, mutta jos ei näyttöä ole niin ei ole syyllistäkään.
Ja jos nää huhut nyt sitten olisivat tosia niin kyllä se vielä joskus tulee ilmi - joku joka on ferrarille hommissa ja tietää asian tulee sen luultavasti paljastamaan joskus jostain syystä.. niinhän tämän tapaisissa jutuissa tavallisesti käy. :p odotellaan vaan :p
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Re: Re: Re: Ferraria epäillään salaliitosta FIA:n kanssa (IL)

Felix sanoi:
Ranskasta kantautuneiden tietojen mukaan kyseessä täytyy olla Heikki Kovalainen :thumbup:
Niin..Ferrarilla :p
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Reef sanoi:
"Pahat kielet väittävät, että Ferrari on jo puolentoista vuoden ajan suunnitellut kahdeksansylinteristä formula 1 -moottoria. Kilpailijat uskovat, että italialaistalli on toiminut yhteistyössä Kansainvälisen Autoliiton FIA:n puheenjohtajan Max Mosleyn kanssa sorvaamassa vallankumouksellista moottorimuutosta vuodelle 2006.

Tiistaina ilmestyneen italialaisen Autosprint-lehden mukaan Ferrarin ensimmäinen V8-uutuus saadaan testipenkkiin jo ensi helmikuussa. Tämä uutinen on vain omiaan lisäämään epäilyksiä Ferrarin ja FIA:n liittoutumisesta" 1.12.2004 IL

Kommenttia?
No puolitoista vuottahan näistä on suurinpiirtein jo spekuloitu :jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No niin, taas mennään. Ihan alkuun on todettava, ettei siinä nyt ihan täysin väärässäkään ole jos väittää, että Ferrari kykenee vaikuttamaan FIA:an. Räikein esimerkki on vuodelta 1993, kun Ferrari uhkasi lähteä sarjasta, mikäli aktiivijousitusta ynnä muuta tekniikkaa ei kiellettäisi. FIA taipui.

Vaan miettikää nyt kuitenkin mitä uskotte - kuten J. Heldenviewkin tuossa totesi, on V8-moottoreissa keskusteltu julkisuudessa ja varsin pitkään. Käsittääkseni kyseessä ei ole mikään huippusalainen tieto jos minä tai sinä voidaan siitä lehdestä lukea. Kuten miika jo totesikin, kyse on lähinnä siitä, että se, jolla on rahaa, käyttää sitä. Tyhmiähän nuo olisivat, mikäli eivät tuollaiseen vaihtoehtoon varautuisi kun resursseja kerran on.

Toisekseen kannattaa miettiä prosessia, jolla sääntöuudistuksiin päädyttiin; FIA oli äärimmäisen haluton käyttämään oikeuttaan sääntöjen rukkaamiseen turvallisuuteen vedoten ja pyrki Mosleyn toimin viimeiseen asti saamaan tallit yksimielisesti päättämään sääntömuutoksista (Kolmesta ehdotetusta sääntöpaketista käsittääkseni vain yhdessä ylipäätään oli V8-koneisiin siirtyminen mukana). Jos FIA oli kerran jo puolitoista vuotta aiemmin päättänyt, että moottorien kokoa pienennetään, niin eikös prosessin olisi pitänyt olla huomattavasti yksinkertaisempi?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
No niin, taas mennään. Ihan alkuun on todettava, ettei siinä nyt ihan täysin väärässäkään ole jos väittää, että Ferrari kykenee vaikuttamaan FIA:an. Räikein esimerkki on vuodelta 1993, kun Ferrari uhkasi lähteä sarjasta, mikäli aktiivijousitusta ynnä muuta tekniikkaa ei kiellettäisi. FIA taipui.
totta, tuo on jäänyt itselläkin mieleen vuodelta -93...
Bobakki sanoi:
Vaan miettikää nyt kuitenkin mitä uskotte - kuten J. Heldenviewkin tuossa totesi, on V8-moottoreissa keskusteltu julkisuudessa ja varsin pitkään. Käsittääkseni kyseessä ei ole mikään huippusalainen tieto jos minä tai sinä voidaan siitä lehdestä lukea. Kuten miika jo totesikin, kyse on lähinnä siitä, että se, jolla on rahaa, käyttää sitä. Tyhmiähän nuo olisivat, mikäli eivät tuollaiseen vaihtoehtoon varautuisi kun resursseja kerran on.
en ihan oo samaa mieltä, Ferrarikin on joutunut vetämään vyötään tiukemmalle viimevuosina (ovat itsekin myöntäneet tuon) niin kuinka yhtäkkiä olisi varaa pitää yllä nykyisiä kehitystahtia, + rahoittaa täysin uuden koneen kehityksen "varmuuden vuoksi"?
Tuo sotii hieman vastaan, mutta muuten olet kyllä oikeassa että V8 koneista on keskusteltu julkisesti, ja varmasti kaikilla on jo jonkinlaisia suunnitelmia moisille koneille varmuuden vuoksi, Ferrari vaan on jo lähiaikoina tuomassa ko. konetta testipenkkiin...
Bobakki sanoi:
Toisekseen kannattaa miettiä prosessia, jolla sääntöuudistuksiin päädyttiin; FIA oli äärimmäisen haluton käyttämään oikeuttaan sääntöjen rukkaamiseen turvallisuuteen vedoten ja pyrki Mosleyn toimin viimeiseen asti saamaan tallit yksimielisesti päättämään sääntömuutoksista (Kolmesta ehdotetusta sääntöpaketista käsittääkseni vain yhdessä ylipäätään oli V8-koneisiin siirtyminen mukana). Jos FIA oli kerran jo puolitoista vuotta aiemmin päättänyt, että moottorien kokoa pienennetään, niin eikös prosessin olisi pitänyt olla huomattavasti yksinkertaisempi?
nojoo, haluton ja "haluton"... kaikilla oli hyvin tiedossa että 2-3 moottorinvalmistajaa ei halua V8 myllyjä, kun taas pari haluaa ne puoliväkisin
(joiden joukossa Ferrari, yllättäen heillä on ensimmäisenä ko. tyypin konekin testipenkissä)
BMW:n tiedettiin jo aikaa sitten vastustavan kunnolla V10 koneista luopumista, sillä uuden M5:n speksit vuotivat julkisuuteen jo aikaa sitten...
näin ollen oli aika varmaa että BMW ainakin vastustaa V8 sääntöä, ja Ferrari taas todennäköisimmin muita kuin tuota V8 sääntöä (Ferrarin suurimmat tulothan tekee tällä hetkellä V8 koneinen 360 sarja), joten päädytään lopputulokseen ettei yhteisymmärrystä edes voi tulla.
(säännöthän vaativat yksimielisyyden)
ja näin ollen FIA "joutuu" käyttämään valtaansa ja päätyy, yllätys yllätys, Ferrarin kannalle...

ja vielä ihmetellään mistä salaliitoteoriat saa alkunsa kun tuohon lisätään Malesian toleranssit, -93 sääntömuutos, berylliumkielto, lisäpolkimien kieltämiset jnejne.... :rolleyes:

Edit: henk. kohtasesti en haluais V10 koneista luovuttavan, vaan FIA saisi hoitaa vauhdin pudottamisen muulla konsteilla, täytyyhän GP2 ja F1 sarjojen koneiden tehoissakin olla hieman eroja, tuntuu todella tyhmältä tiputtaa F1-koneiden tehot 700hv tasolle kun GP2-sarjan V8 tuottaa yli 600hv...
Tästä herääkin mielenkiintoinen kysymys, jos hupputallien koneet tuottaa n. 700-750hv, niin onko MInardin koneissa sitten kaudella2006 saman verran tai vähemmän ruutia kuin GP2 sarjan autoissa? :D
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käsittääkseni tuo Ferrarin budjetti on edelleen suurin sarjassa, joten luulisi siihen edelleen jotain muihin nähden ylimääräistä mahtuvan. Lisäksi, korjatkaa jos olen väärässä, mutta oman ymmärrykseni mukaan nykyisten kymppikoneiden pohjalta on täysin mahdollista suunnitella toimiva kasikone kun eikös tuo niissä käytetty 90 asteen sylinterikulma ole kaiken lisäksi optimi veekasille noin tasapainon puolesta? Lisäksi Ferrari ei ole todellakaan ainut, jonka projekti on jo pidemmällä, ainakin Renault on edennyt oman suunnitelmansa kanssa jo varsin pitkälle, mikäli huhuja on uskominen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Käsittääkseni tuo Ferrarin budjetti on edelleen suurin sarjassa, joten luulisi siihen edelleen jotain muihin nähden ylimääräistä mahtuvan. Lisäksi, korjatkaa jos olen väärässä, mutta oman ymmärrykseni mukaan nykyisten kymppikoneiden pohjalta on täysin mahdollista suunnitella toimiva kasikone kun eikös tuo niissä käytetty 90 asteen sylinterikulma ole kaiken lisäksi optimi veekasille noin tasapainon puolesta? Lisäksi Ferrari ei ole todellakaan ainut, jonka projekti on jo pidemmällä, ainakin Renault on edennyt oman suunnitelmansa kanssa jo varsin pitkälle, mikäli huhuja on uskominen.
"suunnitella toimiva" on luultavasti jtn muuta kuin se mitä Ferrari tekee, niiden luulis vääntävän koneen puhtaalta pöydältä jotta tulee optimitulos ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En minä itsekään kymppikoneista olisi halunnut luovuttavan, mutta FIA:n perusteluissa pienempiin koneisiin vaihtamiseen on mielestäni silti järkeä. Vastaaviin tehonvähennyksiin ei kymppikoneista kiinni pitäneiden ehdotuksilla olisi käsittääkseni päästy, vaan jonkinlainen muutos moottorisääntöihin olisi ollut jälleen ennen pitkää tarpeen. Kovempiin rajoituksiin moottorien suhteen ei taas yksikään valmistaja ole halukas suostumaan.

Lisäksi ymmärsin niin, että moottorisääntöjen muutos oli "linjassa" aerodynamiikkaan tehtyihin muutoksiin, joista tiimit pääsivät keskenään sopuun - FIA:n esittelemissä kolmessa sääntöpaketissahan oli vaihtoehdot aseteltu siten, että osassa vauhtia leikattiin aerodynamiikkaan radikaalisti kajoamalla moottorien muutosten ollessa vähäisempiä ja toisissa aerodynamiikkaan ei puututtu yhtä kovalla kädellä, mutta moottoreihin sitä vastoin kyllä.

Minardi-kommenttiisi on pakko todeta, että oletko varmasti lukenut uudet moottorisäännöt läpi?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Minardi-kommenttiisi on pakko todeta, että oletko varmasti lukenut uudet moottorisäännöt läpi?
jos tarkoitat tällä sitä että Minardi saisi käyttää vanhoja V10 koneita jonkinasteisten rajoittiemien kanssa, niin kyllä
(kovin tarkkaan ei ole tullut sääntömuutoksia kahlattua läpi)
mutta tuota mietinkin sillä periaatteella että Cosworth toimittaisi sekä ensi vuodeksi + 2006 uudet myllyt myös Minardille...
Yleensähän Minardi saa ns jämät isommilta teameilta, ja mietinkin että jos huipputeamit repii 700-750hv koneistaan, niin luultavasti Minardin koneesta ei tuota tehomäärää löydy, ja sillon ollaankin lähellä GP2 kalustoa...
GP2:n konehan on V8, ja tuottaa jonkun 630hv tietämillä, ja jos nyt arvailut siitä että F1:n 2.4L V8 myllyt tuottaisivat n. 700-750hv huipputeameilla kuten Ferrari/Mercedes/BMW jnejne, niin luultavasti Minardin koneissa ei tule oleen samoja lukemia kuin heillä...
(eikös Minardi ole vahvistanut että Cosworthin uudet omistajat toimittavat myöskin heille koneet vanhojen sopimusten mukaisesti?)

Edit: ilm. ei kun en ole löytänyt tuommosta uutista mistään :frown:
nojoo, anyways, tuo spekulointi Minardin konetehoilla nyt oli vaan ajatus joka tuli mieleen, ei siitä sne enempää :)
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse asiassa Giancarlo Minardi kertoi vastikään, että talli käyttää Jaguarin päättyneen kauden koneita ensi kaudella (http://www.f1-forum.fi/uutiset/?n=2004-12/5456). Seuraavasta kaudesta sopimusta ei käsittääkseni ole, mutta on mielestäni erittäin todennäköistä, että Minardi tarraa tuohon mahdollisuuteen ajaa kolmilitraisilla moottoreilla vähemmin kustannuksin. Tuskin sinne nyt otetaan mukaan ketään rämpimään kun kerran sääntöihin on laadittu poikkeus nimenomaan tuon estämiseksi:rolleyes:
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ihan asian selventämiseksi; mitä kukin ymmärtää koneen kehittämisellä? Eihän sitä konetta heti aleta kai rakentamaan, jolloin Ferrarilla olisi vain nimenomaan _suunniteltu_ tuo V8 aiempien spekulaatioiden johdosta. Eli varauduttu mahdollisesti tuleviin sääntöihin. Se, että kone on "paperilla" suunniteltu aikaisemmin mahdollistaa sen, että varsinainen rakennustyö päästään aloittamaan heti, kun uudet säännöt saadaan tietoon. Ja kuten snottua, se uusi mylly saadaan _testipenkkiin_ helmikuun tienoilla, ei ole väitetty sen olevan valmis silloin.

Ja muutenkin, eiköhän noilla suunnittelijoilla ole niin paljon tietoa ja kokemusta asiasta, että suunnittelutyö tapahtuu aika nopeasti.

Muuten olen kyllä aina ollut sitä mieltä, että jotenkin haiskahtaa nuo hommat Ferrarin ja FIAn välillä... mutta ilman todisteita en ala väittelemään, tyydyn vain epäilemään.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mä luulen että salaliitto toteutuu jos ne esitykset moottorin standardeista mitoista, siis pituus, v-kulma, kiinnityskorvakkeet, vaihdelaatikon sovitus, yms on pyydetty Ferrarilta.

Tuo standardi mitoitus oli yksi kohta, jota suunnittelijat pitävät liiaksi sitovana ja poistavan liiaksi mahdollisuuksia uusilta teknisiltä innovaatioilta.

Se tosin tekisi säästöä kun moottoritoimittajaa voisi helpommin vaihtaa kun ei tarvitse muuttaa muita osia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Cage sanoi:
Ja kuten snottua, se uusi mylly saadaan _testipenkkiin_ helmikuun tienoilla, ei ole väitetty sen olevan valmis silloin.
jaah, mäkun aina oon kuvitellu että paperilta testipenkkiin välissä täytyy myös valmistaa osat, kasata, koekäyttää kone pahimpien lastentautien varalta jnejne... ;)
Ei F1 koneen siirto paperilta testipenkkiin kädenkäänteessä käy, ja aika pitkälle yleensä uus moottori on todellakin valmis jo testipenkissä jossa sitä ajetaan jo ihan tosissaan...
(valmistumisella varmaan tarkoitettiin testipenkissä ajoa, ainakin topicin osalta siis)
 
Ylös