Bobakki sanoi:
No niin, taas mennään. Ihan alkuun on todettava, ettei siinä nyt ihan täysin väärässäkään ole jos väittää, että Ferrari kykenee vaikuttamaan FIA:an. Räikein esimerkki on vuodelta 1993, kun Ferrari uhkasi lähteä sarjasta, mikäli aktiivijousitusta ynnä muuta tekniikkaa ei kiellettäisi. FIA taipui.
totta, tuo on jäänyt itselläkin mieleen vuodelta -93...
Bobakki sanoi:
Vaan miettikää nyt kuitenkin mitä uskotte - kuten J. Heldenviewkin tuossa totesi, on V8-moottoreissa keskusteltu julkisuudessa ja varsin pitkään. Käsittääkseni kyseessä ei ole mikään huippusalainen tieto jos minä tai sinä voidaan siitä lehdestä lukea. Kuten miika jo totesikin, kyse on lähinnä siitä, että se, jolla on rahaa, käyttää sitä. Tyhmiähän nuo olisivat, mikäli eivät tuollaiseen vaihtoehtoon varautuisi kun resursseja kerran on.
en ihan oo samaa mieltä, Ferrarikin on joutunut vetämään vyötään tiukemmalle viimevuosina (ovat itsekin myöntäneet tuon) niin kuinka yhtäkkiä olisi varaa pitää yllä nykyisiä kehitystahtia, + rahoittaa täysin uuden koneen kehityksen "varmuuden vuoksi"?
Tuo sotii hieman vastaan, mutta muuten olet kyllä oikeassa että V8 koneista on keskusteltu julkisesti, ja varmasti kaikilla on jo jonkinlaisia suunnitelmia moisille koneille varmuuden vuoksi, Ferrari vaan on jo lähiaikoina tuomassa ko. konetta testipenkkiin...
Bobakki sanoi:
Toisekseen kannattaa miettiä prosessia, jolla sääntöuudistuksiin päädyttiin; FIA oli äärimmäisen haluton käyttämään oikeuttaan sääntöjen rukkaamiseen turvallisuuteen vedoten ja pyrki Mosleyn toimin viimeiseen asti saamaan tallit yksimielisesti päättämään sääntömuutoksista (Kolmesta ehdotetusta sääntöpaketista käsittääkseni vain yhdessä ylipäätään oli V8-koneisiin siirtyminen mukana). Jos FIA oli kerran jo puolitoista vuotta aiemmin päättänyt, että moottorien kokoa pienennetään, niin eikös prosessin olisi pitänyt olla huomattavasti yksinkertaisempi?
nojoo, haluton ja "haluton"... kaikilla oli hyvin tiedossa että 2-3 moottorinvalmistajaa ei halua V8 myllyjä, kun taas pari haluaa ne puoliväkisin
(joiden joukossa Ferrari, yllättäen heillä on ensimmäisenä ko. tyypin konekin testipenkissä)
BMW:n tiedettiin jo aikaa sitten vastustavan kunnolla V10 koneista luopumista, sillä uuden M5:n speksit vuotivat julkisuuteen jo aikaa sitten...
näin ollen oli aika varmaa että BMW ainakin vastustaa V8 sääntöä, ja Ferrari taas todennäköisimmin muita kuin tuota V8 sääntöä (Ferrarin suurimmat tulothan tekee tällä hetkellä V8 koneinen 360 sarja), joten päädytään lopputulokseen ettei yhteisymmärrystä edes voi tulla.
(säännöthän vaativat yksimielisyyden)
ja näin ollen FIA "joutuu" käyttämään valtaansa ja päätyy, yllätys yllätys, Ferrarin kannalle...
ja vielä ihmetellään mistä salaliitoteoriat saa alkunsa kun tuohon lisätään Malesian toleranssit, -93 sääntömuutos, berylliumkielto, lisäpolkimien kieltämiset jnejne....
Edit: henk. kohtasesti en haluais V10 koneista luovuttavan, vaan FIA saisi hoitaa vauhdin pudottamisen muulla konsteilla, täytyyhän GP2 ja F1 sarjojen koneiden tehoissakin olla hieman eroja, tuntuu todella tyhmältä tiputtaa F1-koneiden tehot 700hv tasolle kun GP2-sarjan V8 tuottaa yli 600hv...
Tästä herääkin mielenkiintoinen kysymys, jos hupputallien koneet tuottaa n. 700-750hv, niin onko MInardin koneissa sitten kaudella2006 saman verran tai vähemmän ruutia kuin GP2 sarjan autoissa?