Ferraria epäillään salaliitosta FIA:n kanssa (IL)

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
FO110K sanoi:
jaah, mäkun aina oon kuvitellu että paperilta testipenkkiin välissä täytyy myös valmistaa osat, kasata, koekäyttää kone pahimpien lastentautien varalta jnejne... ;)
Ei F1 koneen siirto paperilta testipenkkiin kädenkäänteessä käy, ja aika pitkälle yleensä uus moottori on todellakin valmis jo testipenkissä jossa sitä ajetaan jo ihan tosissaan...
(valmistumisella varmaan tarkoitettiin testipenkissä ajoa, ainakin topicin osalta siis)
Eikös se testipenkki juuri sitä koekäyttöä varten ole? :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kai se moottori jossain täytyy käynnistää ekan kerran. Ainakin itse kokeilisin käynnistää sen ensiksi testipenkkissä, enkä autossa jossain testiradalla. Sitten kun kone käy, niin säätöjen muutteleminenkin on helpompaa laboratorio-olosuhteissa, kuin siellä testiradan varikolla.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
pmv sanoi sen, mitä tarkoitin... joskin sen muutkin taisi hymiöistä päätellen ymmärtää. Lähinnä vaan koitin sanoa juuri sitä, että se mylly on voitu suunnitella jo kesällä tietotaidon turvin aika hyvään malliin ja päästy siis osien valmistukseen aikaisin -> ei salaliittoja.
Ja joku tuossa muistaakseni mainitsikin, että Larenilla voi olla myös aika hyvällä mallilla. Jos ei ole niin se on taas niiden omaa syytä. Resursseissa ei kai ole suurta eroa Ferrariin, mutta fiksuudessa on tuntunut olevan... eikä vain McLarenilla. On meinaan ennenkin joku kitissyt, kun Ferrarilla on älytty tehdä jotain fiksusti. Tämä jos mikä olisi juuri sitä.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ukyo Katayama sanoi:
Nyt FIA vie myös Renaultin ja BARin autoista etuisuudet Ferraria vastaan. Sääntömuutoksilla varmistetaan, ettei Renault jatkossa ota rakettistartteja ja BARilta hidastetaan vaihteistoa.
:yuck:
(lähde: auto, motor und sport/ http://www.sport1.de/coremedia/generator/www.sport1.de/Sportarten/Formel1/Berichte/Hintergrund/f1_20renault_20bar_20nachteile_20mel.html )
No mutta, kukaan muuko ei noista Rellujen haamulähtöjen poistumisista hyödy kuin Ferrari? :confused: Onhan siellä kaikki muutkin heitä vastaan kisaamassa.

Sanottiinko tuolla tarkemmin mistä ne nappilähdöt ovat johtuneet? Sivu oli på saksaksi enkä oikein omalla kielitaidollani viitsinyt teknisiin termeihin edes yrittää koskea :D Toisin sanoen en lukenut pätkääkään tuota tekstiä :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
General FUp sanoi:
Eikös se testipenkki juuri sitä koekäyttöä varten ole? :)
kuten bobakki totesi tuossa jo, on testipenkissä sitten jo hieman isommat testit yleensä...
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
General FUp sanoi:

Sanottiinko tuolla tarkemmin mistä ne nappilähdöt ovat johtuneet? Sivu oli på saksaksi enkä oikein omalla kielitaidollani viitsinyt teknisiin termeihin edes yrittää koskea :D
Joo, mutta mä en tajua noita teknisiä juttuja suomeksikaan...
Kai se on kerrottu muuallakin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
kuten bobakki totesi tuossa jo, on testipenkissä sitten jo hieman isommat testit yleensä...
Niin siis mullahan ei ole juuri minkäänlaista käsitystä siitä, missä noi yleensä koneistaan ekat savut ottaa, vaan ihan arvailua esitin kommenttisi johdosta. Ehkä olisin tässä taipuvainen tohon pmv:n näkemykseen kun se lienee noitten moottorien kanssa joskus pulannut...
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
"I can't see anything changing next season because the new regulations have been written for Ferrari. They will dominate again. We can do something for 2006, though."

-Paul Stoddart
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Observer sanoi:
"I can't see anything changing next season because the new regulations have been written for Ferrari. They will dominate again. We can do something for 2006, though."

-Paul Stoddart
Kertoikos Paul-setä tarkemmin miten ne on Ferrarille tehty? Säännöt siis. Vai onko kyseessä taas rahankeruukitinä?
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Tarkoittaneekohan tätä moottorisääntöuudistusta. :doubtful: Luotettavuuden nostamisen entistäkin tärkeämmäksi tulee todennäköisesti kasvattamaan Ferrarin etumatkaa moottoripuolella.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Hei kaverit tulee vähän outo tunne kun lukee läpi mitä tässä muutamat ovat kirjoitelleet ja jos uskoisi niin alkaisi melkein tuntumaan siltä että ensi vuoden ajot on jo ajettu. :(

Vaikka toisaalta en usko että Ron Dennis tai muut talli pomot ovat aivan samaa mieltä.. :p

Ja Minardikin tulee luultavasti pärjäämään ihan yhtä "hyvin" ensi vuonnakin kuin tähän astikin. ;)
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
General FUp sanoi:
Kertoikos Paul-setä tarkemmin miten ne on Ferrarille tehty? Säännöt siis. Vai onko kyseessä taas rahankeruukitinä?

Turun Sanomissa esitetään muutamia kohtia sääntömuutoksissa, jotka ovat Ferrarille eduksi.

-----------------

FIA vei Renaultin starttivaltit

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ferrarin F2004 oli menneen kauden ylivoimainen formula 1 -auto.
Ihan kaikilla laitumilla Maranellon korskuva ori ei kuitenkaan tallonut muita alleen: starttiruutujen valtias oli Renaultin sinikeltainen R24 -ohjus.
Renaultin autot kohensivat loistavien starttien myötä asemiaan keskimäärin kaksi sijaa kisaa kohti.
Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn lupasi syksyllä autojensa tavoittavan Renaultin etumatkan starteissa. Maranellon insinööritaidon sijasta ranskalaisten hallitsevan aseman lopetti kattojärjestö FIA.
Marraskuun puolivälissä FIA:n tekninen delegaatti Charlie Whiting toimitti talleille uusitun ohjeistuksen kytkimen tekniikkakartoitukseksi. Sen sanelemat kolme muutosta on kuin suoraan suunnattu Renaultin hyödyntämiä menetelmiä vastaan.
BAR-vaihteisto
täysin hukkaan

Samalla romuttui myös Hondan BAR-autoihin ideoima vaihdelaatikko, joka mahdollisti ylöspäin vaihtamisen ilman voimasiirron pätkimistä.
Hondan rakentama kallis uutuus jää näin täysin turhaksi.
Sekä Renault että BAR epäilevät, että FIA:n tuoreet sääntötarkennukset on tehty Ferrarin pyynnöstä.
Kattojärjestön edustajat puolustelevat määräyksiä päämäärällä, että kuljettajan merkitystä starttihetkellä halutaan korostaa.
Renaultin starttivahvuudet luoneet nerot ovat insinöörit Naoki Tokunaga ja Tad Czapski. Erityisesti Tokunaga oli Ferrarin värväyslistalla sen jälkeen, kun Renaultin aerodynamiikasta vastannut John Iley vuosi sitten siirtyi Maranelloon.
Japanilaisinsinööri päätti kuitenkin jatkaa Renaultilla.
Kytkimeltä
pelivara pois

Saksalaislehti Auto, Motor und Sport selvitteli Renaultin starttisalaisuuksia. Starttihetkellä löysä kytkin kiristyi lopussa. Kuljettaja pystyi opettelemaan kytkimelle ihanneajoituksen ja pitämään sen ns. kytiksellä.
Kytkinvipu ratissa osoitti eri jäykkyysasteilla pisteen, missä se puraisee kiinni.
FIA:n uusien määräysten mukaan ohjaavan jousen voimakkuutta ei voi säädellä kytkimen liikkeen aikana. Lisäksi luistonesto kytkeytyy päälle vasta auton saavuttaessa 100 km/t vauhdin.
FIA sääti myös minimiajan, joka täytyy kulua vaihteiden vaihtamiseen. Ylöspäin se on 200 ja alaspäin 300 millisekuntia.

Julkaistu 18.12.2004 22:09:16
--------------------------------------------------

Toisaalta itse muistelen tänä vuonna keskustelua herättäneen aika tavalla Ferrarin vaihdelaatikkon, jonka arvioitiin selviytyvän kaikista vaihdoista 50 millisekunnissa. Näin ollen ainakin viimeinen sääntömuutos vaihteiden vaihtamisen minimiajasta iskisi nimenomaan Ferraria vastaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Eiköhän kaikki huipputallit ole jollain tapaa testailemassa v8 -koneita, aika kauanhan tieto mahdollisista v8-koneista on jo ollut liikenteessä. Onko se sitten testipenkki tai joku muu tapa (esim toinen kilpailusarja). Pienempi kone tulee kaikille uutena joten uskoisin että alunperin kun alettiin pikkukoneista puhua, on jo ensimmäiset vehkeet isketty penkkiin ihan testin vuoksi, että mitä se sitten voisi merkitä.

Vuosi-pari sitten BMW:n moottoripomo kertoi että kauden alussa heillä on seuraavan kauden kone testipenkissä ja sitä seuraavan kauden konetta aletaan jo suunnittelemaan kauden aikana.

Tuskin mitkään simulaatiot pystyvät syrjäyttämään testipenkissä ajamisen tarpeellisuutta, varsinkin kun autoilla testaaminen on rajoitettua.

Ennemmin kuin konepuolella, pitäisin epäilyttävänä sitä kun FIA testasin Ferrarin kanssa ensi kaudelle tulevia aurodynaamisia sääntömuutoksia...
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Ei se ole hullu joka pyytää...
vaan se joka maksaa...

Idiootit antaa Fiarrarin laatia pelin säännöt ja sitten vielä maksavat auton kehityksen!

Tai, no ainakin osan siitä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Olisi korkea aika Bernien kuolla, tosin jos jatkajaksi tulisi Bernien toivoma (yllätys yllätys) Ferrarin mies Piccicini (tms:), niin ei vaihdosta taitaisi olla mitään apua.

Ja rehellisesti sanottuna Jos FIA pelaa Ferrarille niin Ferrarin täytyy olla todella paska teami, jos McLaren ja Kimi uhkaa Schumin maailmanmestaruutta (2003) paskalla kalustolla, niin eipä oo hääviä jobia Ferkun (lue: FIA:n) porukat tehneet.

Sano minun sanoneeni.
 
Ylös