General FUp sanoi:
Kertoikos Paul-setä tarkemmin miten ne on Ferrarille tehty? Säännöt siis. Vai onko kyseessä taas rahankeruukitinä?
Turun Sanomissa esitetään muutamia kohtia sääntömuutoksissa, jotka ovat Ferrarille eduksi.
-----------------
FIA vei Renaultin starttivaltit
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ferrarin F2004 oli menneen kauden ylivoimainen formula 1 -auto.
Ihan kaikilla laitumilla Maranellon korskuva ori ei kuitenkaan tallonut muita alleen: starttiruutujen valtias oli Renaultin sinikeltainen R24 -ohjus.
Renaultin autot kohensivat loistavien starttien myötä asemiaan keskimäärin kaksi sijaa kisaa kohti.
Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn lupasi syksyllä autojensa tavoittavan Renaultin etumatkan starteissa. Maranellon insinööritaidon sijasta ranskalaisten hallitsevan aseman lopetti kattojärjestö FIA.
Marraskuun puolivälissä FIA:n tekninen delegaatti Charlie Whiting toimitti talleille uusitun ohjeistuksen kytkimen tekniikkakartoitukseksi. Sen sanelemat kolme muutosta on kuin suoraan suunnattu Renaultin hyödyntämiä menetelmiä vastaan.
BAR-vaihteisto
täysin hukkaan
Samalla romuttui myös Hondan BAR-autoihin ideoima vaihdelaatikko, joka mahdollisti ylöspäin vaihtamisen ilman voimasiirron pätkimistä.
Hondan rakentama kallis uutuus jää näin täysin turhaksi.
Sekä Renault että BAR epäilevät, että FIA:n tuoreet sääntötarkennukset on tehty Ferrarin pyynnöstä.
Kattojärjestön edustajat puolustelevat määräyksiä päämäärällä, että kuljettajan merkitystä starttihetkellä halutaan korostaa.
Renaultin starttivahvuudet luoneet nerot ovat insinöörit Naoki Tokunaga ja Tad Czapski. Erityisesti Tokunaga oli Ferrarin värväyslistalla sen jälkeen, kun Renaultin aerodynamiikasta vastannut John Iley vuosi sitten siirtyi Maranelloon.
Japanilaisinsinööri päätti kuitenkin jatkaa Renaultilla.
Kytkimeltä
pelivara pois
Saksalaislehti Auto, Motor und Sport selvitteli Renaultin starttisalaisuuksia. Starttihetkellä löysä kytkin kiristyi lopussa. Kuljettaja pystyi opettelemaan kytkimelle ihanneajoituksen ja pitämään sen ns. kytiksellä.
Kytkinvipu ratissa osoitti eri jäykkyysasteilla pisteen, missä se puraisee kiinni.
FIA:n uusien määräysten mukaan ohjaavan jousen voimakkuutta ei voi säädellä kytkimen liikkeen aikana. Lisäksi luistonesto kytkeytyy päälle vasta auton saavuttaessa 100 km/t vauhdin.
FIA sääti myös minimiajan, joka täytyy kulua vaihteiden vaihtamiseen. Ylöspäin se on 200 ja alaspäin 300 millisekuntia.
Julkaistu 18.12.2004 22:09:16
--------------------------------------------------
Toisaalta itse muistelen tänä vuonna keskustelua herättäneen aika tavalla Ferrarin vaihdelaatikkon, jonka arvioitiin selviytyvän kaikista vaihdoista 50 millisekunnissa. Näin ollen ainakin viimeinen sääntömuutos vaihteiden vaihtamisen minimiajasta iskisi nimenomaan Ferraria vastaan.