FIA:lle syytöksiä Ferrarin suosimisesta
Julkaistu 03.02.2005 08:31
Kansainvälinen autoliitto FIA ja etenkin sen puheenjohtaja Max Mosley on saanut niskaansa vakavat syytökset italialaisen Ferrarin F1-tallin suosimisesta. Syytökset käyvät ilmi Minardin tallipäällikön Paul Stoddartin laatimasta selonteosta.
Stoddart kokosi viimeisen kahden vuoden aikana järjestetyissä formula ykkösten sääntömuutoksia koskevissa kokouksissa käsitellyt asiat yhteen kaikkien F1-tallien, pois lukien Ferrari, yhteisen toivomuksen tuloksena.
Stoddartin mukaan FIA ja Mosley ovat tehneet tulevan kauden F1-sääntömuutoksia vastoin sopimusten määrittämiä pelisääntöjä: sääntömuutoksia on toteutettu jopa useita vuosia sovittua aikataulua nopeammin eikä kaikkia muutoksia ole alistettu F1-komission päätettäväksi, kuten olisi pitänyt. Stoddartin mukaan FIA:n julkisuuteen antama käsitys siitä, että päätökset sääntömuutoksista olisivat olleet yksimielisiä, on virheellinen.
Stoddartin rajuin syytös koskee moottorimuutosta, jota hän pitää Ferrarin läpiajamana. Formula ykkösten perustuslaki Concorde-sopimus sanoo aukottomasti, ettei moottoriformaattia olisi saanut ilman tallien yksimielistä päätöstä muuttaa ennen kuin aikaisintaan 2008. Mosley korosti tätä näkökulmaa vielä toukokuussa 2004 pitämässään lehdistötilaisuudessa, mutta oli jo heinäkuussa runnomassa läpi päinvastaista.
Moottoriasiasta ei saatu yksimielistä päätöstä, mutta silti kaudesta 2006 lähtien formula ykkösissä käytetään 2,4-litraisia V8-moottoreita nykyisten kolmelitraisten V10-koneiden sijaan. Juuri Ferrari-talli ilmaisi, että he näkisivät mielellään moottoreiden muuttamisen V8-koneiksi kaudella 2006, koska he eivät pystyisi säilyttämään moottorinsa nykyistä suorituskykyä kauteen 2008 asti.
Mosley perusteli julkisuudessa moottorimuutosta turvallisuusnäkökulmalla, mutta Stoddartin mukaan FIA otti turvallisuusnäkökulman keppihevosekseen vasta, kun kävi selväksi, ettei talleilta löydy yksimielisyyttä muutokselle. Stoddart argumentoikin, ettei moottorimuutoksen perimmäinen syy hänen nähdäkseen ole turvallisuuden parantaminen. Lisäksi Stoddart mainitsee, että Mosley oli vielä toukokuussa itse korostanut, ettei turvallisuusnäkökohdan perusteella saisi muuttaa moottoriformaattia, vaan sillä perusteella voisi ainoastaan pidentää moottorin käyttöikävaatimusta.
Stoddartin mukaan Ferrarin vaikutusvalta näkyy myös siinä, ettei formula ykkösissä olla siirtymässä käyttämään vain yhden valmistajan renkaita. Kaikki F1-tallit - Ferraria lukuun ottamatta - antoivat alkukaudesta 2004 tukensa sille, että kaudella 2006 käytettäisiin vain yhtä rengasmerkkiä. Myös Max Mosley antoi toukokuussa julkisesti tukensa rengasmuutokselle ja piti sitä jopa ensisijaisen tärkeänä formula ykkösten tulevaisuudelle. Ferrari vastusti muutosta, koska sillä on läheinen suhde rengastoimittajaansa Bridgestoneen.
Rengasmuutokselle oli Stoddartin mukaan niin suuri kannatus, että se olisi mennyt F1-komissiossa läpi ja astunut voimaan kaudella 2006, mikäli se olisi sääntöjen mukaan päätetty 31.12. 2004 mennessä. Asia jätettiin kuitenkin käsittelemättä - ja syynä siihen oli joulukuulle suunnitellun F1-komission kokouksen peruminen. Stoddartin mukaan FIA perui sovitun kokouksen yllättäen ja ilman mitään uskottavaa syytä.
- Ainoa johtopäätös, minkä tästä voi vetää, on se, että Ferrarin on täytynyt jotenkin onnistua lobbaamaan siten, ettei rengasmuutosta saatu voimaan. Tämä tapaus ei ainakaan vähentänyt tallien epäluuloa siitä, että FIA on olemassa vain suojellakseen Ferraria ja Ferrarin etuja, Stoddart kirjoittaa.
- Ei voi näyttää lajin kannalta hyvältä, että yhdellä tallilla on niin paljon vaikutusvaltaa, että muiden ilmeisten syiden puuttuessa näyttää siltä, että tällä vaikutusvallalla FIA, jonka pitäisi olla itsenäinen taho, on saatu hylkäämään linjaamansa päämäärä, Stoddart jatkaa ryöpytystään.
Stoddart katsoo Mosleyn yhtäkkiä hylänneen aikaisemmat - Ferrarin vastustamat - päämääränsä, jotka olivat yhteen rengasvalmistajaan siirtyminen ja testaamisen vähentäminen ja siirtyneen kannattamaan Ferrarin toivomaa päämäärää V8-moottoreihin siirtymisestä.
Stoddart kertoo myös kaikkien F1-tallien - jälleen poislukien Ferrari - sopineet, että tulevissa F1-komission kokouksessa ne äänestävät yhtenäisesti, jolloin ne saavat taakseen sellaisen enemmistön, että pystyvät päättämään tulevista sääntömuutoksista.
(MTV3)
---
Tosi mielenkiintoista luettavaa.
Niin, moni ei muuten taida enää muistaakkaan, että testirajoitukset olivat alunperin Mosleyn idea, eikä autovalmistajien. Kun Ferrari sitten vastustukin tuota ehdotusta, Mosley on ollut hiljaa ja antanut lähinnä muiden tallien puida asiaa puuttumatta siihen mitenkään. Paitsi sitten kun Ferrari antoi oman ehdotuksensa, yllätys yllätys, Mosleyn mielestä se onkin parempi kuin mitä hän itse ehdotti. :yuck:
Hauska juttu on muuten tuo, kun Ferrari ruikuttaa siitä, että Bridgestonen renkaita testaa vähemmän talleja kuin Michelinejä. Sitten kun muut ehdottavat, että siirrytään yhteen rengasvalmistajaan, sekään ei sitten sovi Ferrarille.
Maranellolaiset ovat jakomielitautisia.