Ferraria epäillään salaliitosta FIA:n kanssa (IL)

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Fakta: Ferrari on ainoa talli, joka on ollut alusta lähtien mukana ykkösissä! Miksi sen aseman pitäisi olla samalla viivalla esim. jonkun Toyotan kanssa?

Ferraria suositaan muun muassa sen takia, että sitä vihattaisiin! Tämä viha saa aikaan mielenkiintoa ykkösiin! Jos Ferrari olisi yhtä hajuton, väritön ja mauton kuin Toyota, niin ykkösten mielenkiinto olisi nollassa!

Suomessa ei vaan tahdota ymmärtää tuota Ferrarin hohdokkuutta:nope:

Aina vaan sitä parjataan ja haukutaan...
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
312T4 sanoi:
Fakta: Ferrari on ainoa talli, joka on ollut alusta lähtien mukana ykkösissä! Miksi sen aseman pitäisi olla samalla viivalla esim. jonkun Toyotan kanssa?

Ferraria suositaan muun muassa sen takia, että sitä vihattaisiin! Tämä viha saa aikaan mielenkiintoa ykkösiin! Jos Ferrari olisi yhtä hajuton, väritön ja mauton kuin Toyota, niin ykkösten mielenkiinto olisi nollassa!

Suomessa ei vaan tahdota ymmärtää tuota Ferrarin hohdokkuutta:nope:

Aina vaan sitä parjataan ja haukutaan...
Aivan mahtavaa settiä! :D :D :D

---

Enpä ollut aiemmin kuullutkaan, että muut tallit maksaisivat Ferrarille "historialisää". Mikäs juttu tää oikein on? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
312T4 sanoi:
Fakta: Ferrari on ainoa talli, joka on ollut alusta lähtien mukana ykkösissä! Miksi sen aseman pitäisi olla samalla viivalla esim. jonkun Toyotan kanssa?

Niin, miksi autokilpailuissa kaikkien pitäisi olla samalla viivalla. Oikeastaan se on häpeällistä, että Toyota saa edes osallistua samoihin kisoihin.:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En kyllä ihan heti lakkaa äimistelemästä, että mitähän muilla tallipomoilla on päässään liikkunut kun ovat puumerkkinsä edelliseen concorde-sopimukseen alle pistäneet...

Lisäksi en sisäistänyt, miten tämä liittyy Ferrarin hohdokkuuteen tai miksi joku rupeaa tallia puolustelemaan. Kyllähän sekin jo tiedettiin, että talli on jonkinlainen pyhä lehmä.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Kyllä ykkösiin on aina kuulunut kähmintä ja erilaiset suosimiset kautta-aikojen, varsinkin Balestren aikana!

Miten sitten selitetään se Ferrarin voitoton putki vuosina 1979-1999; oliko sekin jonkun salaliiton tulos?:wink:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Milloinkas tuo nykyinen Concorde on allekirjoitettu? On tainnut ajankohta sattua hyvin Ferrarin osalta...

Niin, täältä kyllä 312T4 löytyy myös meitä jotka pitivät tallia hohdokkaana kunnes nykyinen ranskalais-brittiläinen "roskasakki" :D :D ryvetti tallin maineen totaalisesti -toki italialaiset tekivät myös kaikkensa 90-luvun alkupuoliskolla Fiorion johdolla...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sehän tuossa on hassua, että Bernie vaikutti pitkään FISA-Ferrari -linkin vastapuolella, eli FOCAn johdossa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Senverran korjataan mr. Stoddartin lausuntoa että Minardi ei suoranaisesti maksa Ferrarille. Kyse on Tv-maksujen (etc.) jakamisesta talleille, formuloissa painotetaan voimakkaasti historiallista menestystä. Toisin sanoen ne jotka ovat pitkään olleet kärkipäässä saavat pitkään parempaa tuloa kuin muut. Helppo sanoa että epäreilua, mutta toisaalta ko. käytäntö pitää myös Williamsin ja McLarenin kaltaiset tallit hengissä pahojenkin vuosien yli.

Yksi pahimmista Ferrarin suosimisen esimerkeistä lienee Mäccärin kehittelemä "energian talteenotto jarrutuksessa" (vai mikä ihme tuo olikaan). Ronin lauma oli kehitellyt ko. systeemiä rauhassa FIA:n kanssa (siis halusivat olla varmoja että menee FIA:lla läpi). Kun kallis systeemi oli suunnilleen valmis, Ferrari sai vihiä ja FIA pyöräytti kantansa. Ron repi sitten kunnolla pelihousujaan...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Zep sanoi:
Sehän tuossa on hassua, että Bernie vaikutti pitkään FISA-Ferrari -linkin vastapuolella, eli FOCAn johdossa.
Mutta ei tainnut olla tuolloin Balestren FISA täysin Ferrarin puolella? eikö se Bernien Foca ollut enemmän Ferrarin kannalla? Tai hommahan oli tietysti täysin erilaista, kun Enzo oli mukana remmissä ja kaikkien muiden yläpuolella:confused:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Toni_V sanoi:
Senverran korjataan mr. Stoddartin lausuntoa että Minardi ei suoranaisesti maksa Ferrarille.
milläs korjaat kun Stoddart itse sanoo että kyseessä on suoraan ferrarille annettua rahaa:

“Why do all the other teams pay money, real chequebook-out money, to Ferrari every year, under the Concorde Agreement?"

Jos kyse olisi tv-maksuista niin silloin ei Minardin tarvitsisi mitään sekkejä jaella...

Ferrari tietenkin on eri viivalla kuin Toyota, onhan heillä mestaruuksiakin, mutta taloudellisesti en näe mitään järkeä että 20v. mukana ollut Minardi, pieni yksityisteam joutuu maksamaan Ferrarille rahaa sen takia että he on ollu mukana kauemmin...
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
Miten sitten selitetään se Ferrarin voitoton putki vuosina 1979-1999; oliko sekin jonkun salaliiton tulos?:wink:
niin, Ferrarillahan kulki ihan hyvin kunnes turbot alkoivat valtaamaan alaa, jonka jälkeen McLaren + Williams paineli ohitse ja voittivat mestaruudet....
89 kun tbot kiellettiinoli Ferrarillakin taas paremmat saumat mestaruuteen, varsinkin 90 kun Prost oli lähellä titteliä...
eli ei noita nyt ihan voitottomiks kausiks voi sanoa vaikkei mestaruutta tullutkaan (taino, riippuu katsojasta :))
Sitten 90-luvun alussa Ferrarin suunnittelussa meni asioita pieleen samana aikaan kun Renaultin mylly oli tehokkaimmillaan + elektroniikka nousi paremmin esiin...

Itse lasken Ferrarin "voitottomaan" kauteen välin 91-96, 97 sitten oltiinkin jo täysillä kamppailussa mukana...
80-luvulla yleisesti ottaen muutenkin Ferrarilla taisi isoin ongelma olla tehtaan sisällä, kukaan ei halunnut ottaa vastuuta ja Enzokin taisi viimeisinä vuosinaan jo olla "pimennossa" firman kaikista touhuista...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No siis sen verran, että Ferrarihan toki voitti kaksi ensimmäistä turbokoneilla saavutettua merkkimestaruutta, joten kyllä se turbotekniikka ihan hyvin oli hallussa....

Juu, tosiaan tätä ihmettelinkin, että mistä tässä hommassa on kyse? Itsekkin ajattelin, että tv-tulojen jakamisesta voisi olla kyse, mutta toisaalta jos stoddart noin sanoo, niin kyllä siinä muusta täytyy olla kyse. Miksi sitten Ferrarille suostutaan maksamaan Concorde-sopimuksen nojalla, on minun käsityskyvyn ulkopuolella. Hattua täytyy Maranellon väelle nostaa, kun ovat noin hyvin neuvotelleet. Mikä sitten on Dennisin motiivi rahan syytämisessä Ferrarille? Luulisi, että tästä rahan siirrosta on tiimeille kokonaisuudessaan hyöytyä. Eihän sitä muuten tehtäisi.

GPWC:n yhteydessä on sanottu, että muut tiimit maksaisivat Ferrarille jotta tämä lähtisi autonvalmistajien sarjaan mukaan. Toki tässä on se järki, että Ferrari mukaan saaminen olisi merkittävä kolaus FIA:n arvovallallle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
No siis sen verran, että Ferrarihan toki voitti kaksi ensimmäistä turbokoneilla saavutettua merkkimestaruutta, joten kyllä se turbotekniikka ihan hyvin oli hallussa....
alan valtaamisella tarkotin noita viimesiä vuosia turbojen kanssa :)
ja jos kerran mestaruuksia on tullu vielä 80-luvullakin, niin mitäs se 312 höpäjää voitottomasta kaudesta ;)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
312T4 sanoi:
Fakta: Ferrari on ainoa talli, joka on ollut alusta lähtien mukana ykkösissä! Miksi sen aseman pitäisi olla samalla viivalla esim. jonkun Toyotan kanssa?

Ferraria suositaan muun muassa sen takia, että sitä vihattaisiin! Tämä viha saa aikaan mielenkiintoa ykkösiin! Jos Ferrari olisi yhtä hajuton, väritön ja mauton kuin Toyota, niin ykkösten mielenkiinto olisi nollassa!

Suomessa ei vaan tahdota ymmärtää tuota Ferrarin hohdokkuutta:nope:

Aina vaan sitä parjataan ja haukutaan...
Plääh... Mä vihaan kohta ainakin koko F1-sarjaa Ferrarin takia niin paljon, etten tod. näk. avaa enää ollenkaan TV-vastaanotinta kisaviikonloppuina. Alkava kausi on kriittinen. Sen verran die hard F1-fani olen, etten KOSKAAN uskonut joutuvani tällaiseen tilanteeseen.

Mielenkiinto ja jännitys ovat kuolleet. Miksi avata televisiota, kun kuitenkin tietää jo valmiiksi ketkä ne mestaruudet voittavat. Yks ja sama talli, sekä yks ja sama äijä. Vuodesta toiseen.

Sitä paitsi, tuo väitteesi, että Ferrari lisäisi mielenkiintoa sarjaa kohtaan ei pidä paikkaansa, enää ainakaan. Menneellä kaudella TV-katselijämäärät romahtivat pohjalukemiin, kun esim. edellisellä kaudella ne olivat hienoisessa nousussa tiukan MM-taistelun ansiosta. Olisikin tehnyt todella hyvää koko sarjalle, jos Kimi olisi voittanut edes kuljettajien mestaruuden vuosi sitten.

Lajin seuraajat haluavat tiukkaa taistelua mestaruudesta, eivät punaista sirkusta, jossa säännöt viilataan kyseisen tallin toiveiden mukaan joka helvetin kerta, kun tämä talli keksii itkeä milloin mistäkin asiasta FIAlle ja jossa murskaavan ylivoiman omaavan tallin toinen kuski on vailla minkäänlaista haastajaa, edes omasta tallistaan, kiitos tallimääräysten. :thumbdown
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos ei pidä että urheilulajissa harrastetaan kulissien takaista peliä, niin kannattaa ainakin moottoriurheilun seuraaminen sitten jättää kokonaan pois. Meinaan, että aina siellä väännetään asioita itselle edullisiin suuntiin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
pmv sanoi:
Jos ei pidä että urheilulajissa harrastetaan kulissien takaista peliä, niin kannattaa ainakin moottoriurheilun seuraaminen sitten jättää kokonaan pois. Meinaan, että aina siellä väännetään asioita itselle edullisiin suuntiin.
Taktinen peli ja kulissien takana tapahtuva politikointi on ihan ok, mutta yhtäkään tallia ei pitäisi päästää sellaiseen asemaan missä Ferrari nyt on. :frank:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
FO110K sanoi:
milläs korjaat kun Stoddart itse sanoo että kyseessä on suoraan ferrarille annettua rahaa:

“Why do all the other teams pay money, real chequebook-out money, to Ferrari every year, under the Concorde Agreement?"

Jos kyse olisi tv-maksuista niin silloin ei Minardin tarvitsisi mitään sekkejä jaella...
Siltikin luulen että Paul vaan korostaa että Ferrarille menevät rahat ovat pois muilta. Toisaalta on vain oma luuloni, mitäänhän en tiedä :)

Varmaan parissa päivässä seilaa tuo F1-Racing myös tänne pohjolaan ja tiedetään sitten enemmän...

Olisi muutenkin ihan hauska tutustua tuohon rahaliikenteeseen. Eli jotenkin näin:
-Tiimit antavat ~50 m$? pantin perustaessaan tallin.
-Radat maksavat FIA:lle kisoista (luokkaa kymmeniä miljoonia)
-Tv-tulot jakautuvat sopimuksien mukaan

-Joutuvatko tiimit vielä maksamaan kilpailuista?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
312T4 sanoi:
Fakta: Ferrari on ainoa talli, joka on ollut alusta lähtien mukana ykkösissä! Miksi sen aseman pitäisi olla samalla viivalla esim. jonkun Toyotan kanssa?

Ferraria suositaan muun muassa sen takia, että sitä vihattaisiin! Tämä viha saa aikaan mielenkiintoa ykkösiin! Jos Ferrari olisi yhtä hajuton, väritön ja mauton kuin Toyota, niin ykkösten mielenkiinto olisi nollassa!

Suomessa ei vaan tahdota ymmärtää tuota Ferrarin hohdokkuutta:nope:

Aina vaan sitä parjataan ja haukutaan...
Paluu todellisuuteen:

Ferrarin strategia

Ferrarin strategia on aina aikojen alusta ollut luoda jonkinlainen illuusio tietynlaisesta myytistä, jostain ihmeellisestä elämää suuremmasta tarusta. Höpö, höpö, todellisuudessa Ferrari on vain kasa muttereita ja vallanahneita johtajia. Tämän toiminnan tarkoitus on ainoastaan ja vain aivopestä tyhmiä ja hyväuskoisia hölmöjä puolelleen, jotta saadaan "mukamas" oikeutus erinnäköisiin asioihin.

Ei millään pahalla arvon lehtori, mutta just sun kaltasten hyväuskosten hölmöjen ansiosta, jotka luulevat kannattavansa jotain elämää ihmeellisempää, F1: t on niin surkeassa asemassa kuin ne ovat. Sua vaan käytettään tylysti hyväksi ja olet vielä iloinen siitä.

Herää pahvi ja astu todellisuuteen.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
mn97 sanoi:
Paluu todellisuuteen:

Ferrarin strategia

Ferrarin strategia on aina aikojen alusta ollut luoda jonkinlainen illuusio tietynlaisesta myytistä, jostain ihmeellisestä elämää suuremmasta tarusta. Höpö, höpö, todellisuudessa Ferrari on vain kasa muttereita ja vallanahneita johtajia. Tämän toiminnan tarkoitus on ainoastaan ja vain aivopestä tyhmiä ja hyväuskoisia hölmöjä puolelleen, jotta saadaan "mukamas" oikeutus erinnäköisiin asioihin.

Ei millään pahalla arvon lehtori, mutta just sun kaltasten hyväuskosten hölmöjen ansiosta, jotka luulevat kannattavansa jotain elämää ihmeellisempää, F1: t on niin surkeassa asemassa kuin ne ovat. Sua vaan käytettään tylysti hyväksi ja olet vielä iloinen siitä.

Herää pahvi ja astu todellisuuteen.
Asia tekstiä miksi, antaa joidenkin kilpailla eri säännöillä kuin loppujen... F1-meni hyvin viellä 90-luvulla kun Ferrari oli keskikastissa. Sitten alkoi alamäki kuin Bernie teki Ferrarista voittamattoman. Ja on sinisilmäistä sanoa että, Ferrari tekee hommat paremmin kuin muut, varmaan helppo tehdä kuin itse sanelee säännöt. Se siitä reilusta kilpailusta...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Toni_V sanoi:
Siltikin luulen että Paul vaan korostaa että Ferrarille menevät rahat ovat pois muilta. Toisaalta on vain oma luuloni, mitäänhän en tiedä :)

Varmaan parissa päivässä seilaa tuo F1-Racing myös tänne pohjolaan ja tiedetään sitten enemmän...

Olisi muutenkin ihan hauska tutustua tuohon rahaliikenteeseen. Eli jotenkin näin:
-Tiimit antavat ~50 m$? pantin perustaessaan tallin.
-Radat maksavat FIA:lle kisoista (luokkaa kymmeniä miljoonia)
-Tv-tulot jakautuvat sopimuksien mukaan

-Joutuvatko tiimit vielä maksamaan kilpailuista?
Radat, eli siis niiden ylläpitäjät saavat kuitenkin aina testipäivistä maksun. Esimerkiksi Barcelonan radanhan luulisi kuitenkin saavan aika hyvän tilin noista vuosittain ajetuista testipäivistä. Jostain luin vähäsen aikaa sitten, että Barcelonan radan päivävuokra olisi 100 000 dollaria. Tietenkin, jos saman päivän aikana testaa useampi tiimi, kustannukset jaetaan.
 
Ylös