Ferrarin uusi auto?

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Onko Ferrari onnistunut saamaan FIA:lta läpi ensimmäisen positiotaan muuttavan siiven. Nimittäin etupyörän jarrujen ilmanohjaimena lanseerattu siipi kääntyy eturenkaiden mukana. Kyseinen siipi on Ferrarin varsin omintakeisten jarrukomponettien, eräänlaisten vanteen sisäsivulla olevien kiekkojen kyljessä. Nämä kiekothan turpiinin tapaan ohjaavat jäähdytysilmaa jarruille kun muilla on ollut suppilon omaiset ilmanohjaimet.

Jos siivellä on aerodynaamisia tehtäviä se kääntyy ohjauksen ja renkaan mukana ollen aina vasten menosuuntaa ja muuttaen ohjaamansa ilmanjätön suuntaa suhteessa runkoon.

Aiemmin on ollut paljon polemiikkia elastisista tai muuten asemaansa muuttavista siivistä ja säännötkin ovat paljon tähän tarkentuneet.

Muiden tallien protestointi keskittyi siihen, ettei säännöt salli siipiä muutoin kuin runkoon kiinnitettynä. Itse kääntyminen tai edes kuvaa siivestä ei ole ollut esillä.

Macci ja Williams muun muassa ovat käyttäneet hyvin leveitä yläripusteita eturenkaissaan - selvästi tavoittena niiden osallitumisen myös aerodynaamisiin tehtäviin.

Ferrarin on myös ollut määrä tuoda voimansiirtoon yhdistetty kytkin tälle kaudelle. Uutena materiaalina käytetty titaani antoi ensin murheellista palautetta - mutta sittemmin kesti kokonaiset kaksikin kisapituutta peräjälkeen.

Viimeisessä kisassa Ferrari testasi toisessa autossa uudella valmistusmenetelmällä tehtyjä osia, mm etusiipiosaa. Kyseessä lienee kevyempään kokonaisuuteen pystyva komposiittirakenne jollainen Macillä ja Williamsillä on jo käytössä. Tällöin uuden valmistuksen koko auton osalta käyttöönottoajankohdaksi veikattiin Ferrarilla vasta kauden puoliväliä Euroopassa. Tämä siksi, että valmistusmenetelmä vaatii aivan uudelleen suunnitellun auton - nykyisen voittaja-auton tilalle!

Onko nyt tuleva ja esiteltävä auto aivan uusi, vain uudistettu vai hyvinkin paljon vanhaan perustuva - ei ole tiedossa. Moottori tietenkin uusiutuu, kenties titaanikin tulee voimansiirtoon ja muodot kehittyvät - mutta kuinka paljon tämä on ns uusi auto? Mahtaako tuo koskaan selvitäkään, jos uusiutuminen tapahtuu kuten McLarenilla viime kautena. Pala palalta päällepäin näkemättä. Macillä tuo kylläkin näkyi ohjattavuudessa ja voimassa ja tuntui lausunnoissa. Toisin on heillä nyt - testien perusteella. Miten sitten Ferrarilla?

[ 03-02-2002: Message edited by: mikæl ]
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Mielenkiintoista!?

Erityisesti kiinnostaa, jatkaako Ferrari matalalla keulalla, vai palaako se toissakaudella käytettyyn korkeaan keularatkaisuun jne?
Tähän astisissa uutukaisissa emme ole nähneet järisyttäviä innovaatioita. Mutta, tekeeko Ferrari poikkeuksen ja saamme nähdä Mikaelin jo mainitsemia siipiratkaisuja ym. miilenkiintoista sälää?
Saattaa tietysti olla niinkin, että Ferrari jättää mielenkiintoisimmat ratkaisut tässä vaiheessa julkistamatta ja esittelee ne autossaan vasta avauskisassa Australiassa?

Jäädäämpä mielenkiinnolla odottelmaan mitä tuleman pitää.
Onko kellonajasta mitään vinkkejä? Moneltako se namupala julkistetaan?

Ferrari on yksi niistä kolmesta tallista, jonka julkistusta odottelen vesikielellä.
Aiemmat kaksi ovat olleet McLaren ja Toyota.
 

Santtu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
217
Sijainti
hki
Vaikea niitä ilmanohjaimia on nähdä kun Ferrarin väritys on siitä kohti täysin matta musta. Olen yrittänyt kattoa testien kuvista.

Mitenkähän etujarrujen toimiessa, vaihtavatkohan ne asentoa?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Yhdestä televisiokuvasta olin näkevinäni nämä siivet, ja jos oikein tulkitsin niin aika vaatimattomat muovinpalat olivat. Lisäksi paremminkin pystyt kuin vaakasiivet.

Ferrarin yhden teknisen päällikön mukaan uudessa autossa ( keskiviikkona nähdään tämä uutuus jossa nykytavan mukaan lanseerataan lähinnä maalaus - kaikki muu voi vielä muuttua ) - niin, hänen mukaan uudessa autossa suurin uutuus on vaihteisto. Tämä voinee tarkoittaa sitä, että itse runko ja valmistusmenetelmä eivät ole vielä muuttuneet. Kun nämä jutut kulkevat kuitenkin toimittajalta veljenpojan kautta toiselle toimittajalle - niin aivan suora johtopäätöshän tuo ei tohdi olla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Olisi kiva saada kerrankin FIA:lta päätös Ferraria vastaan tällaisissa epäselvissä riitatilanteissa. En itse muista että olisi näin käynyt kertaakaan. Ei silti, mielenkiintoinen ja uusi idea on taas tullut mukaan ykkösiin - sääntöjen rajamailla kuten lähes kaikki uudistukset nykyään. Valitettavasti olen vain jo liian kyllästynyt FIA:n ja etenkin Ecclestonen Schumi-Ferrari myönteisyyteen, että toivoin heille huonoa kautta. Ei päättävän elimen pitäisi ainakaan julkisesti asettua kannustamaan ketään. Tuo vie tuomioistuimen uskottavuutta (ei sitä enää minun silmissäni ole :() ja on muutenkin lajin kannalta huono asia.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Aika merkittävä uudistus tuo siipi ja pyörä -yhdistelmä olisi. Paitsi että siipi kääntyy se voisi myös painaa pyörää alaspäin ja esim pomppuisella radalla tehostaa kosketusta. Siipi voisi myös tehostaa jarruvoimaa aerodynaamisella ominaisuuksillaa eikä vain jäähdytyksellä. Puhumattakaan nyt ohjaukseen vaikuttavista vaikutuksista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kerroppa Mikael, mikä tuo voimansiirtoon yhdistetty kytkin on? Miten se poikkeaa tavanomaisesta kytkimestä? Eikö kytkin ole perinteisesti osa voimansiirtoa? Olenko ymmärtänyt asiat ihan väärin? Mitä se kytkin tekee autossa, jos se ei ole osa voimansiirtoa? Milloin saamme siviilliikenteen puolelle voimansiirtoon yhdistetyn kytkimen, tämän mullistavan keksinnön?

Missä kohtaan kytkinlevyä tuota titaania on käytetty? Onko se valtava uudistus?

Mitä nämä uudet valmistumenetelmät ovat? Mitä ne vanhat ovat? Onko kenties aikaisemmin koneistettu jokin osa ja nyt se uudessa autossa valetaankin? Miten tämä vaikuttaa osan ominaisuuksiin Miten komposiittiosia tehdään? Olen ymmärtänyt että niitä ns. paistetaan uunissa. Onko tämä tekniikka vaihtumassa? Mihin tämä kaikki johtaa?
Kerro minulle kun tunnut tietävän, vaatii nimim. Epätietoinen vai huijaksen kohteenako?
 

KiMika

Well-known member
Liittynyt
12.9.2001
Viestit
290
Sijainti
No sieltäpä justiinsa
Tarkasti kai muutoksista ei vielä ole missään kerrottu, Montezemolo sanoo suurimpien muutosten olevan vaihdelaatikossa:
...Di Montezemolo blew the whistle in an interview with Corriere della Sera newspaper.

There was some speculation that the championship winning team would begin the new season in last years F2001, however at the moment the plan is to throw the new vehicle in at the deep end at the season- opening Australian Grand Prix at Melbourne on March 3.

"We have tried to innovate but it was not easy to improve a car that was already perfect," Di Montezemolo told the newspaper. "The biggest change is in the gearbox. We just have to see how it performs now on the track. But we know how important reliability is and that's why we are waiting for the results of the first tests, hoping that the climate will be favourable." (F1-live.com)
Ehkä sieltä tulee se voimansiirtoon yhdistetty kytkin :D ;) :D
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
No Mikael, miksi et vastaa PMV:n sinulle esittämiin kysymyksiin, vaikka niin peräsit vastaargumentteja tossa toisessa topicissa?

Miten se pieni siipi jarruissa voisi tehostaa aerodynaamisilla ominaisuuksillaan? Tuollaisessa siivessähän pinta-ala jää niin pieneksi, ettei paljon negatiivista nostetta ne muodosta.

Eikö nuo pikkusiivet sotke liikkuessaan muun auton ilmavirtaukset?

Miten tuollainen pikkuinen siipi muka vaikuttaa ohjaukseen? Onko se joku laiton juttu kiertämään ohjaustehostimen kieltävää sääntöä?

Heh, mullistava voimansiirtoon yhdistetty kytkin :D :D :D
 

jem

Member
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
18
hmm kun ratas pyörii niin eikö tuo nostovoima nollannu :cool:

-älä ota sitä vakavasti
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ferrarin autoesittelyssä
salataan kaikki uutuudet



TS Maranello
HEIKKI KULTA
Peräti 300 toimittajaa ja 250 lehtikuvaajaa on paikalla, kun formula ykkösten mestaritalli Ferrari esittelee keskiviikkoaamuna uuden formula 1 -autonsa.
Jo nyt voidaan kuitenkin paljastaa, että henkeä ei kannata pidätellä jännityksestä, kun Michael Schumacher ja Rubens Barrichello paljastavat uutuuden punaisen kankaan alta: Ferrarin hienoudet tulevat autoon vasta ensi viikolla Mugellon yksityistesteissä.
Italialaislähteiden mukaan viime ajat Maranellon tuulitunneleissa on kehitelty uusia takasiivekkeiden lisäosia. Koko auton takaosa on aerodynamiikaltaan hiottu erittäin kiinnostavaksi - mutta kilpailijoille ne näytetään täydessä loistossaan vasta Australian Grand Prix -avauksessa.
Erityisesti töitä ovat vuorotta painaneet pääsuunnittelija Rory Byrne sekä upeassa tuulitunnelissa lähes asunut aerodynamiikan spesialisti Nick Tombasis.
Meni vähän maku tuosta Ferrarin esittelystä. Koska Ferrari haluaa pitää salassa uusimmat innovaationsa Australian avaukseen.
Mutta, jotain tälläistä aavistelin jo ennakkoon. Tallit eivät vielä halua paljastaa uutuuksiaan, koska pelkäävät muiden tallien kopioivan viritykset.

[ 06-02-2002: Message edited by: amiraali ]
 

Red Machine

New member
Liittynyt
6.2.2002
Viestit
1
Sijainti
Finland
Löysin Ferrarin uudesta kytkin ratkaisusta kertovan hyvän artikkekin, joka varmaankin osin valottaa uuteen kykin konfiguraatioon liittyvää polemiikkia. Artikkeli löytyy osoitteesta http://www.tifosi-club.com otsikolla Inside the Box.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Nytk un puhutaan Ferrarin uudesta autosta, niin ajattelin mainita, että tasan 50 minuuttia 4 sekuntia uuden auton julkistamiseen ja sitä voi seurata livenä www.ferrari.it sivulla.
 

Targa

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
1681
Sijainti
Espoo
Ferrarin sivuilla on kyllä jo nyt tämmöisiä:


 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Menneet maalaamaan -99 Mclarenin punaisella, varastaneet jostain museosta :p Rohkea veto maalata uudella tyylillä, Ferrari on yleensä aika konservatiivinen maalauksissa.

[ 06-02-2002: Message edited by: jkjanne ]
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
99 mclarenin punaisella?? Mitä tarkoitat?? Ei tainnut punaista olla 99 McLarenissa.

Itse Ferrarista sen verran, että on harvinaisen ruma väritys tuossa uudessa autossa. Varsinkin tuo moottorin katteessa oleva Marlboro teksti.

Näyttäis olevan uusi sponsorikin. AMD tarra takasiiven päädyissä.

[ 06-02-2002: Message edited by: Mikko Ainonen ]
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Pakoputkiston ulostulo on toteutettu hienosti! Ja muutenkin auto on todella hyvän näköinen. Ilmiselvästi voittaja-auto... sanoisin.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Mutta sehän on selvästi voittaja-ainesta tuo uusi Ferrari. Väritys ei ole oikein kaksinen mutta iskuvoima piileekin muodoissa. Se on kuin sello jota Schumacher virittelee ensin hieman ja lopulta päästää ilmoille sellaisen teoksen että Wokingissa laitetaan juustoa muuallekkin kuin suuhun. :D
 

star

Well-known member
Liittynyt
6.3.2000
Viestit
443
Oho, huomasiko kukaan, että Ferrari otti kuvat pois serveriltään?
 
Ylös