mìkæl2
Member
- Liittynyt
- 22.11.2000
- Viestit
- 10
Onko Ferrari onnistunut saamaan FIA:lta läpi ensimmäisen positiotaan muuttavan siiven. Nimittäin etupyörän jarrujen ilmanohjaimena lanseerattu siipi kääntyy eturenkaiden mukana. Kyseinen siipi on Ferrarin varsin omintakeisten jarrukomponettien, eräänlaisten vanteen sisäsivulla olevien kiekkojen kyljessä. Nämä kiekothan turpiinin tapaan ohjaavat jäähdytysilmaa jarruille kun muilla on ollut suppilon omaiset ilmanohjaimet.
Jos siivellä on aerodynaamisia tehtäviä se kääntyy ohjauksen ja renkaan mukana ollen aina vasten menosuuntaa ja muuttaen ohjaamansa ilmanjätön suuntaa suhteessa runkoon.
Aiemmin on ollut paljon polemiikkia elastisista tai muuten asemaansa muuttavista siivistä ja säännötkin ovat paljon tähän tarkentuneet.
Muiden tallien protestointi keskittyi siihen, ettei säännöt salli siipiä muutoin kuin runkoon kiinnitettynä. Itse kääntyminen tai edes kuvaa siivestä ei ole ollut esillä.
Macci ja Williams muun muassa ovat käyttäneet hyvin leveitä yläripusteita eturenkaissaan - selvästi tavoittena niiden osallitumisen myös aerodynaamisiin tehtäviin.
Ferrarin on myös ollut määrä tuoda voimansiirtoon yhdistetty kytkin tälle kaudelle. Uutena materiaalina käytetty titaani antoi ensin murheellista palautetta - mutta sittemmin kesti kokonaiset kaksikin kisapituutta peräjälkeen.
Viimeisessä kisassa Ferrari testasi toisessa autossa uudella valmistusmenetelmällä tehtyjä osia, mm etusiipiosaa. Kyseessä lienee kevyempään kokonaisuuteen pystyva komposiittirakenne jollainen Macillä ja Williamsillä on jo käytössä. Tällöin uuden valmistuksen koko auton osalta käyttöönottoajankohdaksi veikattiin Ferrarilla vasta kauden puoliväliä Euroopassa. Tämä siksi, että valmistusmenetelmä vaatii aivan uudelleen suunnitellun auton - nykyisen voittaja-auton tilalle!
Onko nyt tuleva ja esiteltävä auto aivan uusi, vain uudistettu vai hyvinkin paljon vanhaan perustuva - ei ole tiedossa. Moottori tietenkin uusiutuu, kenties titaanikin tulee voimansiirtoon ja muodot kehittyvät - mutta kuinka paljon tämä on ns uusi auto? Mahtaako tuo koskaan selvitäkään, jos uusiutuminen tapahtuu kuten McLarenilla viime kautena. Pala palalta päällepäin näkemättä. Macillä tuo kylläkin näkyi ohjattavuudessa ja voimassa ja tuntui lausunnoissa. Toisin on heillä nyt - testien perusteella. Miten sitten Ferrarilla?
[ 03-02-2002: Message edited by: mikæl ]
Jos siivellä on aerodynaamisia tehtäviä se kääntyy ohjauksen ja renkaan mukana ollen aina vasten menosuuntaa ja muuttaen ohjaamansa ilmanjätön suuntaa suhteessa runkoon.
Aiemmin on ollut paljon polemiikkia elastisista tai muuten asemaansa muuttavista siivistä ja säännötkin ovat paljon tähän tarkentuneet.
Muiden tallien protestointi keskittyi siihen, ettei säännöt salli siipiä muutoin kuin runkoon kiinnitettynä. Itse kääntyminen tai edes kuvaa siivestä ei ole ollut esillä.
Macci ja Williams muun muassa ovat käyttäneet hyvin leveitä yläripusteita eturenkaissaan - selvästi tavoittena niiden osallitumisen myös aerodynaamisiin tehtäviin.
Ferrarin on myös ollut määrä tuoda voimansiirtoon yhdistetty kytkin tälle kaudelle. Uutena materiaalina käytetty titaani antoi ensin murheellista palautetta - mutta sittemmin kesti kokonaiset kaksikin kisapituutta peräjälkeen.
Viimeisessä kisassa Ferrari testasi toisessa autossa uudella valmistusmenetelmällä tehtyjä osia, mm etusiipiosaa. Kyseessä lienee kevyempään kokonaisuuteen pystyva komposiittirakenne jollainen Macillä ja Williamsillä on jo käytössä. Tällöin uuden valmistuksen koko auton osalta käyttöönottoajankohdaksi veikattiin Ferrarilla vasta kauden puoliväliä Euroopassa. Tämä siksi, että valmistusmenetelmä vaatii aivan uudelleen suunnitellun auton - nykyisen voittaja-auton tilalle!
Onko nyt tuleva ja esiteltävä auto aivan uusi, vain uudistettu vai hyvinkin paljon vanhaan perustuva - ei ole tiedossa. Moottori tietenkin uusiutuu, kenties titaanikin tulee voimansiirtoon ja muodot kehittyvät - mutta kuinka paljon tämä on ns uusi auto? Mahtaako tuo koskaan selvitäkään, jos uusiutuminen tapahtuu kuten McLarenilla viime kautena. Pala palalta päällepäin näkemättä. Macillä tuo kylläkin näkyi ohjattavuudessa ja voimassa ja tuntui lausunnoissa. Toisin on heillä nyt - testien perusteella. Miten sitten Ferrarilla?
[ 03-02-2002: Message edited by: mikæl ]