Ferrarin voitto Schumin ansiota!?!

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrarin F1-tallin Malesian GP:stä saavuttama voitto on asiantuntijoiden piirissä laitettu pitkälti Michael Schumacherin ansioksi.

Schumi johti Malesian kisaa varikkokäyntejään lukuun ottamatta paalupaikalta ruutulipulle. Hänen tallitoverinsa Rubens Barrichello ei pystynyt yhtä loistokkaaseen suoritukseen jääden neljänneksi.

- Schumacher on paras. Hän on ylittämättömän lahjakas kuljettaja. Samassa autossa ja samassa tilanteessa Rubens oli neljäs, Jordan-tallin päällikkö Eddie Jordan muistuttaa.

Vuoden 1982 maailmanmestari Keke Rosberg on samoilla linjoilla. - Rubens Barrichellon esityksistä saa käsityksen Ferrarin todellisesta suorituskyvystä. Kaikki sitä enemmän on yksin Schumin ansiota, Rosberg kirjoittaa Iltalehden kolumnissaan.
Noh, mitäs mieltä tästä olette?

Mielestäni voitto on periaatteessa aina kuljettajan loistavan suorituksen ansiota mutta toki kalustolla nykypäivänä on enemmän merkitystä kuin ennen!

Tätä muiden ylistystä Schumin voiton suhteen en kuitenkaan hirveesti ymmärrä! Onhan noita erilaisia rengasvalintoja tehty ennenkin kuljettajien välillä! Ja juuri näihin rengasvalintoihin yms. vaikuttaa kuljettajan lisäksi myös Brawn, taktikoijana!

Herää pieni epäilys, että olikohan Ruben koekaniinina kisassa mukana? Jos Schumin renkaat ei olisi toimineet halutulla tavalla, olisi Ruben kuitenkin ollut korjaamassa pisteet kotiin?
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
No mitäs tästä. Voittaja on se, jolla kokonaispaketti (kuski-kalusto-varikkotiimi) on parhaiten koossa. Ei MSc itsekään väitä että voitot ovat vain hänen omaan ansiota.

Keken näkemystä en kuitenkaan täysin sivuuttaisi. Kyllä hän nämä kuviot tuntee aika hyvin.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Mites se Mika Salo asian totesikaan MTV3+:ssa...

"Ferrarilla taktiikka tehdään aina yhtä autoa varten. Esimerkiksi kisassa kakkoskuski saatetaan ottaa paria kolmea kierrosta ennen ykköskuskia sisään jolloin testataan esim. rengaspaineita ykköskuskille. Kakkosauton taktiikka on laadittu siten että se voi voittaa vain jos ykkösautolle tapahtuu jotain."

Muitakin esimerkkejä Salo lateli mut muisti pätkii...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Kyllä minä uskon, että Rubinholla testataan yhä eri juttuja, kuin Schumilla tietyissä kisoissa. Keken arvio on minusta aika oikea ja yllättävä, enpä muista, että Keke olisi ennen noin kehuskellut Schumia:confused:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Misa1 sanoi:
Herää pieni epäilys, että olikohan Ruben koekaniinina kisassa mukana? Jos Schumin renkaat ei olisi toimineet halutulla tavalla, olisi Ruben kuitenkin ollut korjaamassa pisteet kotiin?
No yhtä hyvin voidaan sanoa, että Schumi oli Rubensin koekaniinina kisassa, ja sattui sen sitten voittamaan. Voidaan myös sanoa, että oli riski lähteä kuumaan kisaan pehmeämmällä seoksella. Nuo eri rengasseokset oli kuitenkin perjantaina testattu, ja kuljettajat tukijoukkoineen päätöksensä sen perusteella tehneet.

Jos pehmeän seoksen edut olisivat olleet kiistattomat, olisi Rubensillakin ollut se käytössä. Turha kuvitellakaan, että Ferrari jotenkin tahallaan torpedoisi Rubensin mahdollisuuksia kaikenmaailman "kokeiluilla", varsinkaan tässä vaiheessa kautta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ilman ajovirhettä Rubens olisi sijoittunut toiseksi, tai kolmanneksi, 10 sekuntia sumin perässä. Ja tämä väärillä renkailla kun keli ei ollutkaan kuuma.

Yllättävän paljon useammin Rubensille tulee näitä taktiikkavirheitä kun Sumille ... huomaa kyllä mihin autoon panostetaan. Periaatteessahan Rubensin auto on aivan sama kuin Michaelin, mutta Michael on ensin valinnut kumman auton haluaa ja hän saa enemmän tiimin huomiota. Jos Ferrarilla olisi 2 ykköskuskia olisi edessä paljon kiinnostavampi kausi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
F2004 on yhtä ylivoimainen kuin F2002. Sillä autolla kuljettaja ei voi voittaa, ainoastaan hävitä. Jokainen voitto on Rory Byrnen ansiota enemmän kuin kenenkään muun.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Niin, mutta oliko Schumacher todellakin nopeampi kuin Häkkinen, vai pärjäsikö vain paremman auton ja ykköskuskiaseman ansiosta?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
AJ sanoi:
Niin, mutta oliko Schumacher todellakin nopeampi kuin Häkkinen, vai pärjäsikö vain paremman auton ja ykköskuskiaseman ansiosta?
Tai oliko Häkkinen koskaan nopeampi kuin Schumacher vai...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
AJ sanoi:
Niin, mutta oliko Schumacher todellakin nopeampi kuin Häkkinen, vai pärjäsikö vain paremman auton ja ykköskuskiaseman ansiosta?
No tähän löytyy osittain vastaus kausilta 98-01, milloin herrat ajoivat suurinpiirtein samantasoisella kalustolla!

Enkä jaksa kaivaa tilastoja minkään tuen väitteeksi, eikä ole varmaan tarve!? Herrat olivat suurinpiirtein samantasoisia, toisen ollessa joskus hieman varmempi ja nopeampi!

Keke kertoili, että Schumi poltti loppuun ensin Damon Hillin, sitten Villeneuven ja Häkän! Tätä en allekirjoita, ei Schumi heitä polttanut loppuun, ero on vain siinä että Schumi ei ole vielä palanut loppuun! Se mikä muiden uran lopetti ei ole kenekään muun tiedossa kuin heidän itsensä!

Schumi on kunnioitettava vastus, onpa hänellä ykköskuskin asema tai ei!

Plaaplaa ja sitä rataa :p
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kisat voitetaan tehtaalla ja hävitään radalla. Kuskit ja varikkotiimit vain huonontavat auton suorituskykyä, mutta kyse paremmuudesta radalla onkin siitä, kuka kuljettaja ja kenen porukka huonontaa oman auton suorituskykyä vähiten.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Misa1 sanoi:
Noh, mitäs mieltä tästä olette?

Mielestäni voitto on periaatteessa aina kuljettajan loistavan suorituksen ansiota mutta toki kalustolla nykypäivänä on enemmän merkitystä kuin ennen!

Tätä muiden ylistystä Schumin voiton suhteen en kuitenkaan hirveesti ymmärrä! Onhan noita erilaisia rengasvalintoja tehty ennenkin kuljettajien välillä! Ja juuri näihin rengasvalintoihin yms. vaikuttaa kuljettajan lisäksi myös Brawn, taktikoijana!

Herää pieni epäilys, että olikohan Ruben koekaniinina kisassa mukana? Jos Schumin renkaat ei olisi toimineet halutulla tavalla, olisi Ruben kuitenkin ollut korjaamassa pisteet kotiin?

Eikös tätä spekuloitu jo jossain muussakin threadissa.. olisiko ollut Malesian kisaa käsittelevässä.. Itse jope Keken kolumnin siellä taisin mainita.

Mutta siis, ilmeisesti Rubens ei millään voisi itse valita omaa taktiikkaansa? Ja tämä taktiikka ei mistään järkisyystä voisi olla erilainen kuin Schumilla? Ei kai sitä yhtä ainoaa ja oikeaa koskaan kuitenkaan ole :)

Salon Mika taas on kyllä todellinen Äijä, mutta kyllähän sen suusta on ennenkin vaikka mitä kuultu.. hauska setä kuitenkin :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No kyllähän Ruben omaan taktiikkaansa vaikuttaa mutta hän on tuskin se henkilö joka asian lopullisesti päättää!

Jopa Schumi on antanut ansaittua kiitosta sille jolle se kuuluu! Eli taktikointiguru Brawnille!

Jokaisella tallilla on usein eri taktiikoita kisoihin! Toinen toimii, ihme kyllä, yleensä paremmin kuin toinen!?! :eek!: :doubtful:

Olisi jotenkin hankala kuvitella, että Ruben pyristelisi tuulimyllyjä vastaan omassa asemassaan!?! Kuskit ovat pieniä pelinappuloita tuossa hommassa, vaikka sinänsä suurimmassa maineessa ovatkin! Pomot ovat aina pomoja!

Kimi tuskin sanoo Norbertille että pistäppä prkl se kone kuntoon tai saat potkut!
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Niin, Kimsu tökkii vaan päätä lyhyempiä kavereita :D

Tuskin Rubensia kuitenkaan torpedoitiin omien toimesta.. kaikki ei vaan aina toimi :)

Muuten, on aika paljon spekuloitu sitäkin että Ferrari testaisi uusia osia kisassa Rubensin autossa. Miksi Rubens ei sitten ole Schumia rivakampi radankiertäjä? Noin yleisesti siis. Vai tuovatko nämä epäluotettavat testiosat Rubensia lähemmäs Schumin tasoa keskeyttämisriskin uhalla?

Miettikääpäs sitä :D
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Suoraan aiheeseen vastaten luulen, että voitot ovat yhtä lailla auton kuin kuskinkin syytä. Ferrari on huippuauto, mutta Schumacher on nopea kuljettaja, ajanut tallissa niin kauan ja autolla, joka on tehty hänen ajotyylilleen sopivaksi, että kyllä menestyksestä suuri osa kuuluu ehdottomasti kuskillekin. Barrichellokin voisi pärjätä paremmin jos auto olisi häntä varten tehty, nyt hän joutuu ajamaan toiselle kuskille suunnitellulla autolla ja siihen nähden hän ajaa kyllä hyvin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Schumi olisi ollut noin 25-30 sekuntia Rubensin edellä maalissa, jos ei olisi lopussa hidastanut.

Rubensin rengasvalinta näyttää saavan aika ison roolin monissa spekulaatioissa. Hyvänen aika mehän emme edes varmasti tiedä, oliko Rubensin ratkaisu kisassa hyvä vai huono. Rubens itse tulkitsi niin, että joutui jonkin verran antamaan tasoitusta rengasvalinnallaan niin, että Schumi pääsi alussa karkaamaan. Kokonaisuutena meillä ei ole mitään tietoa siitä oliko Rubensin kumin nopeus kisassa kauttaaltaan samaa tasoa, vähän huonompi vai paljon huonompi verrattuna Michaelin valitsemaan renkaaseen. Tämäntyyppisissä kisoissa Schumi on tehnyt lukemattomia kertoja paljon suurempiakin eroja, joten kyse saattoi hyvin olla kuljettajien suorituksissa. Näin asian tulkitsi ainakin Keke Rosberg sekä Eddie Jordan.

Mitä Kekeen tulee, niin hän - kuten kaikki muutkin asiantuntijat - on antanut viime aikoina hyvin varauksetonta, suorastaan ylistävää, palautetta Schumin ajotaidoista. Lisäksi Rubens kyllä jossain yhteydessä sanoi valinneensa itse renkaat kisaan, mutta viilennyt keli yllätti. En muutenkaan oikein ymmärrä, mitä taktikointia siihen voisi liittyä, että kisaan annettiin kovat renkaat, ellei rengastaktiikan muuttaminen kesken kisaa ole sitten mahdollinen.

Mitä Schumin ja Häkän ajoihin vuosina 98-01 tulee, niin tietyssä vaiheessa puntit näyttivät varsin tasaisilta ja itse olen ajatellut, että Mika kykeni uransa kahtena parhaana vuotenaan ajamaan suunnilleen samalla tasolla millä Schumi on ajanut koko uransa. Mika ei pystynyt noiden muutaman huippuvuoden tasoon koko urallaan - ei niitä ennen eikä niiden jälkeen. Kokonaisuudessa ei tunnu reilulta anta Mikalle samaa tunnustusta kuin Schumille. Jos näin tekisimme, niin siinä tapauksessa Schumi laskettaisiin samalle tasolle kuin joku Niki Lauda. Keken luonnehdinta Schumin aikaansaamasta kilpailijoiden loppuunpolttamisesta osuva, koska siinä kuvastuu Schumin tappava kyky ajaa maksimissa kisasta ja vuodesta toiseen. Mielestäni -98 Schumi joutui alkukaudella antamaan tasoitusta auton puolesta. Vuonna -99 Schumi olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden, jos ei olisi loukkaantunut.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Mika kykeni uransa kahtena parhaana vuotenaan ajamaan suunnilleen samalla tasolla millä Shumi on ajanut koko uransa.
Viime vuoden Ferrarilla parhaimmillaan oleva Mika olisi varmistanut mestaruuden Monzassa.


Mika ei pystynyt noiden muutaman huippuvuoden tasoon koko urallaan - ei niitä ennen eikä niiden jälkeen.
Kyllä sitä voi ajaa loistavasti vaikka kaluston takia se ei välttämättä näykään tuloksissa (muutkin siis kuin Schumacher).


Vuonna -99 Schumi olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden, jos ei olisi loukkaantunut.
Todennäköisesti? Häkkinen johti Schumaheria muistaakseni 8 pisteellä siinä vaiheessa kun Sumi joutui sairaslomalle. Tietysti jos uskoo että McLaren/Häkä/DC olisivat tehneet kaikki ne virheet mitä nyt tuli Schumaherin ollessa poissa niin sitten. Aivan yhtä todennäköisesti kuitenkin McLarenilla ei osattu ampua "tyhjään maaliin" vaan homma meni puolittain persiilleen sen takia kun kaiken pitikin mestaruuksien suhteen olla yhtäkkiä aivan selvää. Tämä oli nähtävissä myös Ron Denniksen päätöksessä antaa DC:n voittaa Span kisa. McLarenilla ei ymmärretty ottaa todesta Ferrarin ja Irvinen uhkaa mestaruuksille tuossakaan vaiheessa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Schumin taidoilla ei ollut tässä mitään tekemistä. Schumilla oli erikoisrenkaat jotka olivat paljon paremmat kuin muilla. Barichello saatiin näyttämään huonolta antamalla hänelle vanhat ladanrenkaat jotka lipsuivat märällä radalla. Lisäksi Barrin kuppi-istuimelle oli ennen kisaa laitettu nastoja ja kaasupolkimen alla oli tyhjä kaljatölkki. :p
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ilmari sanoi:
Schumin taidoilla ei ollut tässä mitään tekemistä. Schumilla oli erikoisrenkaat jotka olivat paljon paremmat kuin muilla. Barichello saatiin näyttämään huonolta antamalla hänelle vanhat ladanrenkaat jotka lipsuivat märällä radalla. Lisäksi Barrin kuppi-istuimelle oli ennen kisaa laitettu nastoja ja kaasupolkimen alla oli tyhjä kaljatölkki. :p
Vähän sama tilanne mitä Barrichellolla oli viime vuonna Silverstonessa, Saksassa, Unkarissa ja Japanissa. :p
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Observer sanoi:
Vähän sama tilanne mitä Barrichellolla oli viime vuonna Silverstonessa, Saksassa, Unkarissa ja Japanissa. :p
Joo näin meitä hölmöjä kustaan silmään vuodesta toiseen :p
 
Ylös