AnttiL
Reittinörtti
Itse olen aiemmin ehdottanut, että ajetaan vähemmän kisoja kaudessa, mutta tehdään niistä pidempiä. Säästyy sitä rahtauksen muodossa rahaa ja ympäristöä.
Vähemmän kisoja on kyllä hyvä ajatus, mutta että pitempiä kisoja.....Dave Richards valitteli '11, että nelipäiväinen Monaco oli todella kallis kisa, kun henkilökunta oli matkakorvauksilla yhden ylimääräisen päivän ja hotellit päälle. En tiedä jaksaisivatko fanit seurata neljän tai viiden päivän pituisia kisoja, varsinkin jos ratkaisut ajetaan jo toisena päivänä tai kolme ekaa päivää vai säästellään autoja, nykyisin sunnuntaisin ei monestikkaan enään juuri tapahdu mitään, on pelkkää varmistelua. jokainen kisa ei tule olemaan yhtä dramaattinen loppuunasti kun MC 22. Myös T Mäkinen sanoi 17-18 vuonna, että kilpailuja vois lyhentää, että kyllä ne voittajat saadaan selville vähemmilläkin kilometreillä. Sanoi myös, että kisoja lyhentänällä, samalla moottorilla vois ajaa kaksi kisaa ilman koneistusta, nyt moottorit huolletaan joka kisan jälkeen, joten kilometrien lisäyskin on kallista varsinkin privaatti wrc2 kuskeilleItse olen aiemmin ehdottanut, että ajetaan vähemmän kisoja kaudessa, mutta tehdään niistä pidempiä. Säästyy sitä rahtauksen muodossa rahaa ja ympäristöä.
Kyllä sanon vielä, että tv-katsojille 4-5 päiväinen Argentiinan tai Chilen ralli tulisi olemaan kidutusta kun monesti 3 päiväinen kisakin on lauantain jälkeen aika tapahtumaköyhä, kun mukana on enää 5-6 pääluokan autoa keskeytysten jälkeen.Itse olen aiemmin ehdottanut, että ajetaan vähemmän kisoja kaudessa, mutta tehdään niistä pidempiä. Säästyy sitä rahtauksen muodossa rahaa ja ympäristöä.
Niin tästä se ajatus lähtikin silloin aikanaan, kun Mäkinen sanoi että koneiden huoltoväli on 400-500 km niin siihen on vaikea mahduttaa kahta lyhyttä rallia, mutta yksi pitkä kyllä.. Myös T Mäkinen sanoi 17-18 vuonna, että kilpailuja vois lyhentää, että kyllä ne voittajat saadaan selville vähemmilläkin kilometreillä. Sanoi myös, että kisoja lyhentänällä, samalla moottorilla vois ajaa kaksi kisaa ilman koneistusta, nyt moottorit huolletaan joka kisan jälkeen
En tiedä miten toimis konsepti, että samana viikonloppuna ajetaan samassa paikassa 2-kisaa. Lyhyt sprinttikisa 1pv ja 2-3pv normaalikisa...näistä pisteet erikseen. Tietty vois vähentää esim jkl, mc voiton merkitystä, jos mahdollisesti 2 eri kuskia voittais Saman kisan...ehkä klassikkoihin ei kannattaisi kajota, mutta nää ns taviskisat on asia erikseenNiin tästä se ajatus lähtikin silloin aikanaan, kun Mäkinen sanoi että koneiden huoltoväli on 400-500 km niin siihen on vaikea mahduttaa kahta lyhyttä rallia, mutta yksi pitkä kyllä.
Se on kyllä totta että nykyään foorumeilla ja twitterissä ruvetaan itkemään sunnuntain terveiden ajamisesta vaikka usein samat tyypit haluaisi pidempiä kisoja joten ehkä se pidennys ei sittenkään ole hyvä asia, vaan ennemmin koko sunnuntailta voisi ottaa kaikki paitsi power stagen pois.
Niin tai siis torstaina ajetaan superspesiaali tai ei mitään, jos ei satuta olemaan Montessa.Olikohan WRC+ lähtyksessä missä ehdotettiin että sunnuntaille joka pätkän voittajalle 1piste ja power pisteet kuten ennen. Olisi mahku 8 pisteeseen (kun ajetaan 4 pätkää). Mielestäni hyvä ehdotus. Jäisi se sunnuntain terveisten ajelu vähemmälle kun olisi panosta. Ehkä pisteytystä pitäisi sitten muuttaa jotenkin, esim. voitosta 30pistettä, mutta ajattelemisen arvoinen tuokin. Omana mielipiteenäni että nykyinen konsepti on muuten toimiva. Eli lähtökohtaisesti pe-su rallia (noin 300km ek) ja halutessaan 1 tai 2 pätkää torstaina... Kyllä tuolla järjestelmällä saa tehtyä riittävän erilaisia ralleja jos niin haluaa.
Vaikea uskoa että näin kävisi. Käytännössä tälläinen kilpailu tulisi järjestää yleisen lomakauden aikana jotta edes pienintäkään potentiaalia olisi.Eri asia sitten rallin järjestäjien kannalta että skaalautuisiko tuo 1,5-kertainen rallin pituus lipputuloihin, kun järjestelykustannuksiin se varmasti skaalautuisi.
Itse uskon että palataan vanhaan. VIPit sopii perjantai arkipäivään, ja joo Harju sopisi aikojen puolesta mutta metsäpätkille n.12-13 aikaan alkava ralli on huono. Siksi uskon että Harju to-pe ja laajavuori la-su. Näin saadaan myös Jyväskylään joka päiväksi maksaville katsojille ohjelmaa.Mulla on jotenkin sellainen haiku että Jyskälä tullee jatkamaan tuolla viimekauden konseptilla tulevaisuudessa. Eli perjantaina puolenpäivän jälkeen alkaa kapina ja torstai jää pois kokonaan. Lyhentää rallia kokonaisuutta yhdellä päivällä ja noin 250km ek riittää siihen että voittaja saadaan julistettua.
Vielä keväällä 2020 Tarkiainen oli sitä mieltä ettei olisi järkevä konsepti, kun sitä esittelin uutena ideanaMulla on jotenkin sellainen haiku että Jyskälä tullee jatkamaan tuolla viimekauden konseptilla tulevaisuudessa. Eli perjantaina puolenpäivän jälkeen alkaa kapina ja torstai jää pois kokonaan. Lyhentää rallia kokonaisuutta yhdellä päivällä ja noin 250km ek riittää siihen että voittaja saadaan julistettua.
Jos sunnuntaina ajettaisiin enemmän erikoiskokeita kuin nykyisin on tapana, niin poweri venyisi nykyistä pidemmälle iltapäivään tai alkuiltaan. TV-yhtiöiden en uskoisi olevan hirveän innostuneita siitä että lähetysaikaa tulisi antaa enemmän silmäpareja kerääviltä lajeilta rallille. Nykyinen ralli pakettiin aikavälillä 13:00-15:00 Suomen aikaa on todennäköisesti tv-yhtiöiden mieleen.Jos kisoja lähdetään vähentämään, mutta samalla pidentämään pitäisi se mielestäni tehdä nimenomaan niin että Sunnuntaille tuotaisiin pari pätkää lisää, nykyisessä formaatissa käy liian usein niin että Lauantaina katsotaan että ero eteenpäin on liian iso ja tästä johtuen Sunnuntai menee ajeluksi, tosin tämmöinen dilemma on aika teoreettinen kun promoottori haluaa koko ajan lisätä kisojen määrää.
Mun mielestä tämä on huono idea, mielummin niin että kevyt etähuolto tuotaisiin vaihtoehdoksi normaalin huollon tilalle, sillä saataisiin hieman lisää variaatioita ralleihin ja pätkiin, jos on pelkkä renkaanvaihto huolto jää liian suuri riski sille että erot repsahtavat ja kisat ratkeavat jo esim, Perjantaina.https://dirtfish.com/rally/wrc/monte-showed-how-to-bring-endurance-into-modern-wrc/
Dirtfishillä pohdintaa taas kerran kestävyysaspektista...ehdottavat että otetaan päivähuollot pois, käyttäen Montea esimerkkinä, mutta toisaalta Monten perjantaissa ja lauantaissa ajettiin vain rapiat 90 kilsaa pätkiä, kun taas normiformaatin kisoissa saattaa olla jotain 150 kilsaa päivän aikana, se on jo hurjempi määrä ilman huoltoa.
Saa nähdä onko yli 30 km pätkiä tänä vuonna enää ollenkaan kun ilmeisesti hybridiautojen boosti on sitä pienempi mitä pidempi pätkä on...
Näihin tallit ovat ainakin toistaiseksi olleet varsin vastentahtoisia. Tuollainen etähuolto vaatii lisää liikuteltavaa kalustoa joka taas maksaa rahaa... Ajatuksena toki hyvä. Siten saisi lenkille lisää pituutta kun ei tarvitse ajaa kesken päivän huoltoon...Mun mielestä tämä on huono idea, mielummin niin että kevyt etähuolto tuotaisiin vaihtoehdoksi normaalin huollon tilalle, sillä saataisiin hieman lisää variaatioita ralleihin ja pätkiin, jos on pelkkä renkaanvaihto huolto jää liian suuri riski sille että erot repsahtavat ja kisat ratkeavat jo esim, Perjantaina.