FIA rakentaa rallia.

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Minulla ei hirveästi uskoa ole siihen, että rallista saadaan suureen yleisöön vetoava cool laji tehtyä. Riippumatta ajetaanko paljon lyhyitä pätkiä vai vähän pitkiä pätkiä, niin tapahtumana se kestää liian kauan.

Mun mielestä ek:iden suhteen jopa vähemmän on enemmän. Ainakin itse katsoisin mieluummin vähemmän, mutta pitempiä ek:ita livenä. Lyhyet ek:t eivät tunnu samalla tavalla katsomisen arvoisilta, varsinkin jos niistä on lähestulkoon ylitarjontaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Mun mielestä ek:iden suhteen jopa vähemmän on enemmän. Ainakin itse katsoisin mieluummin vähemmän, mutta pitempiä ek:ita livenä. Lyhyet ek:t eivät tunnu samalla tavalla katsomisen arvoisilta, varsinkin jos niistä on lähestulkoon ylitarjontaa.
Itsekin suosisin pitkiä ek:ita mieluummin kuin isoa nippua lyhyitä. Joka maassa toki omat käytännöt, mutta suomalaisesta vinkkelistä pitkän ek:n ongelma on pitkä sulkuaika, varsinkin jos mukana paljon valtiontietä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Itsekin suosisin pitkiä ek:ita mieluummin kuin isoa nippua lyhyitä. Joka maassa toki omat käytännöt, mutta suomalaisesta vinkkelistä pitkän ek:n ongelma on pitkä sulkuaika, varsinkin jos mukana paljon valtiontietä.
Nykyisellään taas lyhyiden pätkien etuna olisi pienempi keskinopeus. Aika vaikea on rakentaa yli 30 km pätkää joka ei sisältäisi jotain liian suoraa tai leveää osuutta mutta olisi myös yleisölle järkevä. Jos vaikka Ouninpohjan alueella ajettaisiin 2-3 10 km pätkää niin voitaisiin jättää ne nopeimmat kohdat pois, mutta saataisiin silti paljon hyviä paikkoja mukaan.

Onhan Neste Rallissa muutenkin menty lyhyempiin pätkiin, tänä vuonna ei ollut enää edes yhtään 25-kilometristä. Oikeastaan vuoden 2006 jälkeen ei ole ollut muita yli 30-kilometrisiä pätkiä kuin Ouninpohja. Tosin, näinhän se oli vanhoina hyvinä aikoinakin. Vuonna 1985 oli Ouninpohjan lisäksi yksi yli 20-kilometrinen pätkä ja kymmenkunta yli 10-kilsaista, loput sitten lyhyempiä.
 
Viimeksi muokattu:

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Laitan Mahosen kommentit tänne myös linkkinä https://www.autosport.com/wrc/news/133434/fia-rally-boss-wrc-should-stick-to-short-stages

"I say rallying has come through evolution, we can't go back to the old times. Rallying how we used to know it, it doesn't exist anymore.”

Ei voi palata menneisyyteen? Aika paljon palataan menneisyyteen jos pätkät ovat noin 10 km pituisia. Ainakin meikäläinen suosisi etähuoltoja jolloin saataisi reittiin enemmän vaihtelevuutta.

Hallissa olisi tilaa vaikka kuinka paljon ja siellä mahtuisi vaikka jonkunlainen yleisöpyörityskin. Rönnissäkin Oriveden lähellä on ollut aikoinaan välihuolto. Siellä kuskit ym. voisivat vaikka vetää päivätanssit lavalla.

Vähän tilastoa Suomen ralli pätkäpituuksista, pätkien kokonaispituuksista jne.



Pitihän meikäläinenkin harjoitella vähän piirtämistä. Hyvä esimerkki neljän pätkän tiivistä kokonaisuudesta on vuodelta 1987 pätkät 17 – 20.

http://kuvanjako.fi/xglwl-1920.jpg

Kuva

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ongelmana etähuolloissa taitaa olla tiimeille korkea kustannus muutenkin tiukasta budjetista eikä uoltokalustoakaan ei ole taidettu suunnitella nopeasti siirreltäviksi. Rallien järjestäjätkin haluavat varmasti pitää rallin keskuspaikkaa jonkinlaisena turistikohteena läpi viikonlopun.

Suomessahan MM-rallin järjestäminen on sikäli helppoa, että Jyväskylä on melko suuri kaupunki, mutta joka ilmansuuntaan on pätkiä ihan kivenheiton päässä. Verrata voi vaikka Ruotsiin, jossa pätkät on kyllä nipussa, mutta pitää kahdesti ajaa sadan kilsan päähän Karlstadiin yleisöpätkälle.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Nykyisellään taas lyhyiden pätkien etuna olisi pienempi keskinopeus. Aika vaikea on rakentaa yli 30 km pätkää joka ei sisältäisi jotain liian suoraa tai leveää osuutta mutta olisi myös yleisölle järkevä.
Niin no, jos mietitään aihetta WRC-kuvioiden ulkopuolelta niin nämä suorilla teillä ajettavat "moottoritierallit" eivät kovinkaan suurta kiitosta saa eikä ansaitse kilpailijoilta. Melko myrkkyä on esim. jollain historic-pelillä millä 0-100 12 s ja hiuput 140 kmh painaa kilometrin mittaista suoraa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Se on väärä suunta jos väen väkisin ruvetaan tekemään 30km pätkiä. Mielestäni kaksi tai kolme lyhyempää pätkää, jossa mielenkiintoista tietä, kuin yksi pitkä jossa väliin pitkiä tylsemmän tien osuuksia siteenä.

Taasen 2-6km pätkät on vähän yhtä tyhjän kanssa. Eroja ei oikein synny.
Ehkä se 10-20 on aika optimi mitta, kun asiaa miettii.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta on hyv kun yhdistellään eri pituisia pätkiä kuten tämän vuoden Jyskälässä, koko ajan vuorotellen <10, 10-20 ja >20 km pätkiä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Se on väärä suunta jos väen väkisin ruvetaan tekemään 30km pätkiä. Mielestäni kaksi tai kolme lyhyempää pätkää, jossa mielenkiintoista tietä, kuin yksi pitkä jossa väliin pitkiä tylsemmän tien osuuksia siteenä.

Taasen 2-6km pätkät on vähän yhtä tyhjän kanssa. Eroja ei oikein synny.
Ehkä se 10-20 on aika optimi mitta, kun asiaa miettii.
Kyllä Jyskälän luonteeseen kuuluu vähintään 20 km mettäpätkät ja nopeahkot tiet. Sorateiden Grand Prix nimitys ei ole syntynyt sattumalta. Tietty jotkut kaupunkipyöritykset - kuten Harju, Ratina ja Säterin Kiharat Valkeakoskella on sitten tarjonneet vastapainoa. Eikä tuo Lempäälän kupeessa ollut Savon legendaarinen EK:kaan tainnut olla kuin karvan alle 10 km.

Tuohon Päijänteen rantaan saisi parikin hienoa pidempää rykäisyä. Esim. Nelostieltä Ruolahdentien ja Närväntien kautta Pihlajakoskeen. Lähtö ja maali olisi lähellä nelostietä ja välilliekin olisi pääsy ainakin parista kohtaa. Toinen olis Likolahden kautta Vaheriin ja edelleen Tarvajärventien kautta Pataniemen tielle sopivaksi katsottuun kohtaan tai vaihtoehtoisesti Patajoentietä Himokseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuohon Päijänteen rantaan saisi parikin hienoa pidempää rykäisyä. Esim. Nelostieltä Ruolahdentien ja Närväntien kautta Pihlajakoskeen. Lähtö ja maali olisi lähellä nelostietä ja välilliekin olisi pääsy ainakin parista kohtaa. Toinen olis Likolahden kautta Vaheriin ja edelleen Tarvajärventien kautta Pataniemen tielle sopivaksi katsottuun kohtaan tai vaihtoehtoisesti Patajoentietä Himokseen.
Nämä olisi juuri sellaisia edellämainittuja "moottorietiepätkiä"
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
725
Tuohon Päijänteen rantaan saisi parikin hienoa pidempää rykäisyä. Esim. Nelostieltä Ruolahdentien ja Närväntien kautta Pihlajakoskeen. Lähtö ja maali olisi lähellä nelostietä ja välilliekin olisi pääsy ainakin parista kohtaa.
Joo, todella hyvä idea... On ehdottomasti järkevää laittaa sora-alustaiset WRC:t vetämään kaasupohjassa 9 km asfaltoitua Ruolahdentietä... :nope:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.autosport.com/wrc/news/133724/wrc-considers-move-to-twoday-rallies

Mahdollisesti rallien lukumäärää nostetaan muutamalla ja rallin pituutta lyhennetään kahteen päivään. En kyllä usko että 16 kaksipäivästä kisaa voi olla halvempi kuin 13 kolmipäiväistä. Toki Tommi Mäkisen puheet siitä että autoilla voisi mennä kaksi 250 km rallia ilman välihuoltoa on varmaan totta, mutta näinköhän tiimit ottaisivat sen säästömahdollisuuden, vai yrittäisivätkö maksimoida voitonmahdollisuuden välihuoltamalla auto aina kun mahdollista?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
https://www.autosport.com/wrc/news/133724/wrc-considers-move-to-twoday-rallies

Mahdollisesti rallien lukumäärää nostetaan muutamalla ja rallin pituutta lyhennetään kahteen päivään. En kyllä usko että 16 kaksipäivästä kisaa voi olla halvempi kuin 13 kolmipäiväistä. Toki Tommi Mäkisen puheet siitä että autoilla voisi mennä kaksi 250 km rallia ilman välihuoltoa on varmaan totta, mutta näinköhän tiimit ottaisivat sen säästömahdollisuuden, vai yrittäisivätkö maksimoida voitonmahdollisuuden välihuoltamalla auto aina kun mahdollista?
Tuo hoidetaan siten että FIA laittaa konepeltiin sinetin jonka saa avata vasta seuraavan kisan huoltoparkissa valvojan silmien alla... Ja jos sinetti on rikki niin penaltia pukkaa... Vähän samaa tapaan toimitaan toki jo nyt koska koneita ja laatikoita ei saa avata kisojen välillä. Toki kaiken koneeseen kiinnitetyn voi vaihtaa mutta itse peruskone öljypohjasta venttiilikoppaan on sinetöity...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
https://itgetsfasternow.wordpress.com/2018/01/03/short-or-long-wrc-rallies-why-not-have-both/

Mietin hieman pidemmälle voisiko olla mahdollista järjestää sekä 250 km että 500 km ralleja, joista lyhyitä voisi ajaa kaksi putkeen ilman suurempia välihuoltoja.
Tuo voisi olla hyvä idea... Kaksi suht lähekkäin olevaa kisaa peräkkäisinä viikonloppuina, kaksi päiväisenä ja 200-250km per kisa... Ja sitten vaikka muutama perinteisempi kisa pidempänä ja vaikka korotetuilla pisteillä...
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Tuo voisi olla hyvä idea... Kaksi suht lähekkäin olevaa kisaa peräkkäisinä viikonloppuina, kaksi päiväisenä ja 200-250km per kisa... Ja sitten vaikka muutama perinteisempi kisa pidempänä ja vaikka korotetuilla pisteillä...
Pidempinä kisoina ja korotetuilla pisteillä ajettaviksi kisoiksi ei mielestäni olisi muita vaihtoehtoja kuin Monte Carlo, Ruotsi, Neste Ralli ja Wales, jotka ovat rallin MM-sarjan klassikkokisat.

Tosin FIA saattaisi vähät välittää mistään klassikkokisan statuksesta ja antaisi pidemmän ja korotetuilla pisteillä ajettavan kisan Saksalle ja Meksikolle väkiluvun perusteella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Blogissa mietinkin tuota että millä perusteella pitäisi päättää pitkät kisat. Ne jotka oli perinteisesti pitkiä kuten Monte, Korsika, Wales(RAC) ja Argentiina? Vai ne jotka ovat olleet kauan sarjassa mukana em. lisäksi kuten Ruotsi, Suomi ja Portugali? Rotaatiosysteemi? Vai yksinkertaisesti ne jotka haluaa maksaa pitkästä kisasta, saa sellaisen järjestää? Nythän ilmeisesti jotkut rallit oli itse tarjonneet kahden päivän formaattia...
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Monten EK 13 Bayons-Breziers on pituudeltaan karvan yli 25 km. Suunnilleen kuivalla kestopäällysteellä ajettuna tehdaskuljettajat saa revittyä toisiinsa 27 sekuntia eroa. Jos EK-pituudet olisi sitä 10 km:n luokkaa, kuten mm. Mahoney unelmoi, niin erot olisivat yli tuplasti pienemmät. Yritä nyt siinä sitten tehdä eroa kanssakilpailijoihin niin ettei tarvitsisi vetää aivan 110 prosentin attakilla koko aikaa ja näin riskeerata henki ja terveys.... IMO erikoiskokeiden minimi-mittaa pitäisi nostaa lähemmäs tuota 25 km:a (poislukien nämä VIP-vieraiden viihdyttämiseen tarkoitetut kaupunki-EK:t) ja maksimit saisi tosiaan olla siellä 80-100 km mittaisissa erikoiskokeissa.
 
Ylös