FIA rakentaa rallia.

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Tällä kaudella kisat olivat niin tasaisia, että mikäli kisat ovat jatkossakin yhtä tasaisia erikoiskokeiden keskipituuden lyhentäminen johtaa siihen, että ajamalla olisi hankala nostaa sijoitusta, kun eroja ei pystyisi tekemään kaikkien kärkikuljettajien ajaessa parin sekunnin sisälle toisistaan ja sijoitukset muuttuisivat lähinnä ajovirheiden ja teknisten vikojen seurauksena.
Samaa mietä tästä. Lyhyet pätkät on lisäksi helpompi painaa mieleen ja menee liikaa ulkoaopetteluksi ja hieromiseksi homma. Yllätysmometti joka tuo vaihtelua pienenee samalla. Pieni ajovirhe jossakin, niin sen paikkaaminen on sit lähes mahdotonta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Samaa mietä tästä. Lyhyet pätkät on lisäksi helpompi painaa mieleen ja menee liikaa ulkoaopetteluksi ja hieromiseksi homma. Yllätysmometti joka tuo vaihtelua pienenee samalla. Pieni ajovirhe jossakin, niin sen paikkaaminen on sit lähes mahdotonta.
Mutta onko sillä eroa ajetaanko 20 km pätkä vai kaksi erillistä 10 km pätkää? Yhtä paljon ulkoa opeteltavaa. Henkisesti toki keskittyminen on pidempi, välissä saa tietää miten meni ja voi sen perusteella muuttaa taktiikkaansa tai tehdä huoltotoimenpiteitä. Samoin fyysisesti pitkä pätkä on rankempi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5625
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt loppu power stage -kikkailut
Tämä hyvä. Ja tavallaan hassua, ettei kikkailua ollut kitketty sääntöpykälillä jo aiemmin (tai yhtälailla: ettei kukaan ollut at-pisteisiin turvautunut jo aiemmin). Mutta tuo vaikuttaa kaikinpuolin hyvältä kirjaukselta - ennen Power Stagea on kuitenkin niin paljon aina aikaa, ettei siinä kukaan (?) kuitenkaan joudu sivulliseksi uhriksi "todellisten" at-pinnojen takia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
https://www.motorsport-news.co.uk/news/rallying-news/wrc/safari-rally-wont-feature-in-2019-wrc/

Afrikkaan on halu mennä, mutta Safaria ei yritetä edes tuoda sellaisena kuin se oli 30 vuotta sitten, vaan muita ralleja vastaavan pituisena ja tyyppisenä kilpailuna suljetuilla teillä. Ei vielä 2019, mutta ehkä 2020.
Safarirallin viehättävyys tuli nimenomaan kisan luonteesta, ei niinkään kauniista maisemista. Jos se nyt sitten puristetaan samaan virkamiesrallattelun muottiin, kun mitä MM-rallit on viime vuosina olleet, niin tuloksena ei ole mitään hyvää ja positiivista. Joku Kyproksen, Turkin, Jordanian tai Emiraattien ralli ajaisi ihan saman asian.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Pointtinahan on viedä ralli Afrikkaan, koska kyseessä on maailmanmestaruussarja. Niin, ja tänä vuonna on muuten Turkin osakilpailu.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Safarin aika oli ja meni. Ei sovi valitettavasti nykyisen tyyppiseen rallin lähettämiseen livenä. Ja eiköhän tuonkin kohdalla ajat kultaa muistoja. Lähinnä rämpiköimistä savannilla jossa erot ratkaistiin enemmänkin kalenterilla kuin sekuntikellolla ja sillä et kestääkö vehkeet vai ei.

Jos kestävyystaistoja pitää seurata niin Kypros/Kreikka tai vaikkapa Argentiina soveltuu tähän kans enemmän kuin hyvin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Aiemminhan tallit rakensi auton aika lailla uusiksi Safaria varten ja esim Toyotalla Ian Duncan testasi periaatteessa koko vuoden pelkkää Safaria varten. Toki kisassa olikin kilsoja saman verran kuin nykyisessä WRC-kaudessa, mutta kaikki varmaan ymmärtää ettei se vaan enää onnistu. Ehkä rallin nimeksi pitäisi laittaa Kenian MM-ralli niin jäärät lakkaisi haikailemasta Safarin perään.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Aiemminhan tallit rakensi auton aika lailla uusiksi Safaria varten ja esim Toyotalla Ian Duncan testasi periaatteessa koko vuoden pelkkää Safaria varten. Toki kisassa olikin kilsoja saman verran kuin nykyisessä WRC-kaudessa, mutta kaikki varmaan ymmärtää ettei se vaan enää onnistu.
Nytkin kun kattoo Safarin aikataulua v. 2001 niin eipä tuo eroa oikeastaan mitenkään nykyisestä aikataulutuksesta (laskinko et 8 pätkää yhteensä joista osa 2x).

Muutenkin samanlaisuuksia Tour De Corseen havaittavissa. Pitkiä pätkiä - vähän pätkien määriä. Sillä erolla tosin et pätkät on soraa ja lyhin Safarin pätkä on aikalailla samanpituinen mitä pisin Tour De Corsessa.

e: Myös v. 2002 jälkeen Safaria on ajettu ei-MM-sarjan-kisana. Ja samanverran pätkäkilsoja mitä nykyaikaisissa soraralleissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo samanlainen runko mutta aika pitkiä pätkiä, ekana päivänä jo 351 kilsaa, on jo enemmän kuin kokonainen keskiverto ralli nykyään. Yhteispituus 1129 on jo melkein neljän nykyrallin kilsat.

Tämän vuoden Safarissa oli 9 pätkää, 200 kilsaa. Tuohon vielä muutama pätkä lisää niin se on wrc-kelpoinen
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Eihän "oikea" Safari nykymuotoiseen MM-sarjaan sovi mitenkään. Minusta se oli aikanaan hieno ja muista poikkeava kisa. Ei ole mitenkään realistista toivoa mitään saman tapaista nykysarjaan, kun FIA näyttää uskovan lyhyempien kisojen olevan katsojille kiinnostavampia. Osin syynä ovat tietysti myös karanneet kustannukset ja joku vanhanmallinen Safari vaatisi autoihin niin paljon muutoksia, että formaatti olisi taloudellisesti mahdoton toteuttaa.

Itse toki näkisin mielelläni rallin palaavan ainakin osittain kestävyyslajiksi. Nykyään kisat ovat muutenkin liiaksi samasta muotista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eihän "oikea" Safari nykymuotoiseen MM-sarjaan sovi mitenkään. Minusta se oli aikanaan hieno ja muista poikkeava kisa. Ei ole mitenkään realistista toivoa mitään saman tapaista nykysarjaan, kun FIA näyttää uskovan lyhyempien kisojen olevan katsojille kiinnostavampia. Osin syynä ovat tietysti myös karanneet kustannukset ja joku vanhanmallinen Safari vaatisi autoihin niin paljon muutoksia, että formaatti olisi taloudellisesti mahdoton toteuttaa.

Itse toki näkisin mielelläni rallin palaavan ainakin osittain kestävyyslajiksi. Nykyään kisat ovat muutenkin liiaksi samasta muotista.
Rallin luonne on muuttunut kohtalaisen radikaalisti jopa viimeisen 20 vuoden aikana. Enää ei voida puhua kestävyyslajista oikeastaan lainkaan. Jos kehitys jatkuu samalla uralla, niin 20 vuoden päästä rallia ajetaan sähköautoilla s.e. yhtä ja samaa 2-5 km pätkää hierotaan kymmenen kertaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5625
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Edellisten kirjoittajien kanssa sekä samaa että eri mieltä. Itsekin näkisin mieluusti, että MM-sarjassa olisi formaatin osalta enemmän vaihtelua kisojen kesken, ja että kestävyysaspekti löytyisi myös nyky-MM-sarjasta (ainakin osasta kilpailuja). Samaan hengenvetoon on toki todettava, ettei entisen (lue: 80- tai edes 90-luvun) kaltainen Safari yksinkertaisesti onnistu enää 2010-luvulla. Maailma muuttuu ja vaikka siinä oma viehätyksensä ja vahva ralliromanttinen lataus onkin, niin eiköhän se ole pelkästään hyvä, ettei rallia ajeta enää missään päin maailmaa julkisen liikenteen seassa.

Yhtä kaikki, afrikkalainen osakilpailu - oli se formaatti sitten mikä tahansa tai kisan nimi Safari tai jotain muuta - olisi erittäin tervetullut MM-sarjaan.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Kuusitoista kahden päivän kisaa vai kolmetoista kolmen? Noista jälkimmäinen, jos nuo ovat vaihtoehdot. Entäpä jos tiputetaan kilpailujen määrä kymmeneen ja pituus 4-5 päivää. Sopivalla aikataulutuksella ja formaatilla tietysti. Mitään 80-luvun Korsikoita tuskin kukaan kaipaa. Eikä rallissa tarvitse ajaa tuhatta ek-kilometriä, jotta nopein selviäisi. 10x4-5 koodilla kisojen välille tulisi vaihtelevuutta ja kestävyyselementti korostuisi.
Lopuksi, ihan heittona, ainakin joissain kilpailuissa, yöpätkät takaisin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuusitoista kahden päivän kisaa vai kolmetoista kolmen? Noista jälkimmäinen, jos nuo ovat vaihtoehdot. Entäpä jos tiputetaan kilpailujen määrä kymmeneen ja pituus 4-5 päivää. Sopivalla aikataulutuksella ja formaatilla tietysti. Mitään 80-luvun Korsikoita tuskin kukaan kaipaa. Eikä rallissa tarvitse ajaa tuhatta ek-kilometriä, jotta nopein selviäisi. 10x4-5 koodilla kisojen välille tulisi vaihtelevuutta ja kestävyyselementti korostuisi.
Lopuksi, ihan heittona, ainakin joissain kilpailuissa, yöpätkät takaisin?
Olen edelleen sitä mieltä että voisi toimia ajaa sekä lyhyitä että pitkiä ralleja https://itgetsfasternow.wordpress.com/2018/01/03/short-or-long-wrc-rallies-why-not-have-both/ toki käytännön kysymyksiä tulee esim siitä ketkä järjestää millaisia kisoja ja kuinka esim pistepainotukset

Yöpätkiä oli viime kaudella Montessa ja Walesissa, tänä vuonna ne jäävät Walesista pois. Toki esim Ruotsissa ajettiin Torsby Sprint pimeässä, sekä yleisöpyörityksiä Ruotsissa, Meksikossa ja Argentiinassa. Argentiinassa oli promoottorin toive ettei käytettäisi lisävaloja, koska ne pilaavat televisioinnin. Tämä varmaan on aika selkeä indikaatio siitä mitä mieltä yöpätkistä ollaan...
 
Ylös