FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16062
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisi nyt se vahva JA PYSYVÄ yhteisymmärrys edes ensi vuoden säännöistä. Veikkaan, että hyvä yhteisymmärrys on taas jollain pienellä klikillä.
Miten tämä voi olla edes mahdollista, koska ensivuoden säännöistäkin on täysi erimielisyys. Selvää ainakin on, että 27 autoista halutaan halvempia. Miten vuodelle 27 halvat autot ovat ok, kun taas vuodelle 25 olevat halvemmat autot eivät ole ok. Kustannus ensikauden uusille sääntömuutoksille on pean nuts, se ei ole selitys
2027 tulee ihan selkeästi uudet säännöt, 2025-2026 on sitten tämä siirtymävaihe josta ollaan eri mieltä siitä jatketaanko hybrideillä vai ei, ja pienennetäänkö kuristinta sekä aeroa vai ei.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Jos kuitenkin vuosille 27-> on olemassa nykyisien tallien osalta selvät säännöt, niin hyvä toki...kait. Se kuulostaisi siltä, että ainakin nykyiset olisivat jatkamassa. Toisaalta se kuulostaa siltä, että lopulta ei tehdä mitään eikä uusiakaan tule.

Ehkä se paras sitten lopulta olisi, että jatketaan nyt sovitusti tosiaan 26 loppuun näin, vaikka se aneemista onkin, KUNHAN se 27-> yhteisymmärrys ihan oikeasti löytyisi ja se olisi sellainen, että siinä tehtäisiin sitten oikeasti näitä isompia muutoksia. Ja että se yhteisymmärrys löytyisi kerrankin ajoissa. Silläkään ei kyllä uusia merkkejä saa mukaan, että 6 kk ennen kauden alkua on säännöt selvillä. Ehkä tällä kaikella siihen tosiaan tähdätään: eistetään niin radikaaleja juttuja niin nopealla aikataululla, että pakotetaan nykyiset osapuolet ajoissa johonkin kompromissiin, joka tarjoaa halpuutusta ja houkutusta uusille.
Kai muistat miten nopealla aikataululla Citikka ja VW teki exitin, ihan hatusta vedetty johtopäätös, että nykyiset merkit ovat mukana v27, mahonkipöydissä voidaan tehdä nopeita päätöksiä. Toki en sano, että mikään viittaisi siihenkään, että nykyisistä joku olisi vetäytymässä, mutta setämiehet puvuissaan ne päätökset tekee ja aika nopeasti yleensä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
2027 tulee ihan selkeästi uudet säännöt, 2025-2026 on sitten tämä siirtymävaihe josta ollaan eri mieltä siitä jatketaanko hybrideillä vai ei, ja pienennetäänkö kuristinta sekä aeroa vai ei.
Realistisesti kun ajatellaan. Mitä luultavammin 27 autot tulevat olemaan aika lähellä v25 kaavailtuja autoja. Ykstyyppi FIA putkirunko, ei hybrid, 330hv, sähköbensa ja enemmän ykstyyppi osia jotta saadaan hintaa alas. V25 muutokset on kaikille nykyisille merkeille mahdoton ajatus, mutta 27 se olisi kaikkien mielestä huippu juttu. Ei mee järkeen mulla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
2027 tulee ihan selkeästi uudet säännöt, 2025-2026 on sitten tämä siirtymävaihe josta ollaan eri mieltä siitä jatketaanko hybrideillä vai ei, ja pienennetäänkö kuristinta sekä aeroa vai ei.
...ja mistä tiedät, että 27 tulee "selkeästi uudet säännöt". Ja mitä se edes tarkoittaa. Autojen konsepti ei voi kovin merkittävästi tästä enään muuttua, elle tule rwd ja vapari neloset. Nuo 25 sääntömuutokset on lähinnä kosmeettisia, perus konsepti pysyy lähes samana ja jo näin pienet muutokset saa yky automerkit niin isoon paniikkiin, että ovat järjestäytyneet yhteisesti 25 muutoksia vastaan. Kuten aiemmin sanoin, kyseessä on pelko menetettyjen asemien menettänisestä. Entä jos 27 säännöistä on yksimielisyys siksi, että nykyiset tallit ajattelevat "ihan sama, ei koske meitä, emme ehkä ole edes mukana silloin". Tulee taas mieleen Citroen joka uhkasi vetätymisellä pääsarjasta elle tule hybridit.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16062
Sijainti
Tampereen lenkki
Realistisesti kun ajatellaan. Mitä luultavammin 27 autot tulevat olemaan aika lähellä v25 kaavailtuja autoja. Ykstyyppi FIA putkirunko, ei hybrid, 330hv, sähköbensa ja enemmän ykstyyppi osia jotta saadaan hintaa alas. V25 muutokset on kaikille nykyisille merkeille mahdoton ajatus, mutta 27 se olisi kaikkien mielestä huippu juttu. Ei mee järkeen mulla.
Ei. 2027 autoissa on enemmän Rally2-tasoista tekniikkaa ja vissiin putkirunkoakin skaalataan isommaksi.

2025 ehdotetut muutokset harmittavat siis tiimejä sen takia, että voisivat nyt jatkaa samoilla autoilla kaksi vuotta tekemättä suurempaa kehitystyötä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16062
Sijainti
Tampereen lenkki
...ja mistä tiedät, että 27 tulee "selkeästi uudet säännöt". Ja mitä se edes tarkoittaa.
No siis sen perusteella mitä tiedämme FIA Working Groupin ehdotuksista vuodelle 2027, eihän niitä toki ole vielä hakattu kivitauluun, mutta Autosportin artikkelin perusteella kaikki sidosryhmät ovat tyytyväisiä niihin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
2025 ehdotetut muutokset harmittavat siis tiimejä sen takia, että voisivat nyt jatkaa samoilla autoilla kaksi vuotta tekemättä suurempaa kehitystyötä.
Tottakai ymmärrettävää, että he eivät ole iloisia kun joutuvat tekemään muutoksia olemassa oleviin autoihin ( vieläpä nopealla aikataululla ) ja kustannuksia tulee lisää. lisäksi rahaa on käytetty paljon nykyisen hybrid tekniikan rakentamiseen, kehittämiseen ja testaamiseen ja nyt se kaikki työ ja kehitykseen käytetyt dollarit vedetään vessanpöntöstä alas. Mutta tullaankin asian ytimeen, automerkit ajattelevatkin vain omaa parasta, ei lajin parasta. Siksi heidän vaatimukseen siitä, että kaiken tulis säilyä muuttumattomana vuoteen 27 asti ei tule suostua.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Ei. 2027 autoissa on enemmän Rally2-tasoista tekniikkaa ja vissiin putkirunkoakin skaalataan isommaksi.
Sanoinkin että Perus konsepti on hyvin lähellä v25 haluttuja uusia autoja. Nämä mainitsemasi muutokset on lähinnä detaljitason asioita
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
On kyllä vuosikymmenen suurin pannukakku, jos nyt sitten FIA ilmoittaa, että v.25 kaavaillut muutokset kumotaan kaikki ja jatketaan kuten tähänkin asti tekemättä mitään muutoksia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16062
Sijainti
Tampereen lenkki
Sanoinkin että Perus konsepti on hyvin lähellä v25 haluttuja uusia autoja. Nämä mainitsemasi muutokset on lähinnä detaljitason asioita
no tavallaan joo, mutta siihen on syynsä miksi tallien mielestä on "huippu juttu" että nämä muutokset tulee vuonna 2027 ja miksi ei ole "huippu juttu" että ruvetaan muuttamaan nykyautoja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
no tavallaan joo, mutta siihen on syynsä miksi tallien mielestä on "huippu juttu" että nämä muutokset tulee vuonna 2027 ja miksi ei ole "huippu juttu" että ruvetaan muuttamaan nykyautoja.
Mikä tämä lähde edes on joka tietää, että v27 sääntöihin kaikki ovat tyytyväisiä, en usko sen lähteen luetettavuuteen, joku on keksinyt uutisen ja sitä keksittyä uutista siteeraa kaikki muut. Ovatko nämä v25 kaavaillut muutokset niin ylitsepääsemättömiä, ettei 100 miljoonan budjetilla toimivat tallit niistä selviydy, ei ole. Sitä todellista syytä ei vain haluta sanoa ääneen, v25 muutosten kustannus on tekosyy.

Totuus tietty on, että eihän näissä v25 muutoksissa paljoa järkeä ole, meillä on edelleen 800k maksavat autot vaikka hybridit on poistettu. 'Megakalliista' autoista tehdään sääntömuutoksella vähemmän 'megakalliita'. Nykyiset rally1 säännöt vain olivat ehkä koko moottoriurheiluhistorian typerimmät, joten tarvittaisiin dynamiittia niiden korjaamiseen.
En usko, että näemme nykyistä enempää yksityskuskia edelleenkään rally1 llä viivalla vaikka 25 muutokset menisivät läpi. Tämä kitti sääntö sen sijaan saattaa tuoda väriä viivalle.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
Mikä tämä lähde edes on joka tietää, että v27 sääntöihin kaikki ovat tyytyväisiä, en usko sen lähteen luetettavuuteen, joku on keksinyt uutisen ja sitä keksittyä uutista siteeraa kaikki muut. Ovatko nämä v25 kaavaillut muutokset niin ylitsepääsemättömiä, ettei 100 miljoonan budjetilla toimivat tallit niistä selviydy, ei ole. Sitä todellista syytä ei vain haluta sanoa ääneen, v25 muutosten kustannus on tekosyy.
Vähän haisee taas siltä että arvon @jjx ei pidä uutisesta eikä sovi omaan agendaan niin sen on pakko olla keksitty. Voin sanoa että Autosporttia luotettavampaa lähdettä tuskin on rallin maailmassa, no Dirtfish ehkä jossain määrin. Mut esim. jollain VM:llä voi pyyhkiä persettä, jos verrataan näiden kahden uskottavuutta.

https://www.autosport.com/wrc/news/the-wec-lesson-that-wrc-could-observe-to-fix-its-current-challenges/10594369/
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Saako joku jostain kaivettua milloin MM-sarjaan osallistujia ilmoitettiin 2011 vuoden uusista autoista tahi 2017 uusista autoista?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Vähän haisee taas siltä että arvon @jjx ei pidä uutisesta eikä sovi omaan agendaan niin sen on pakko olla keksitty. Voin sanoa että Autosporttia luotettavampaa lähdettä tuskin on rallin maailmassa, no Dirtfish ehkä jossain määrin. Mut esim. jollain VM:llä voi pyyhkiä persettä, jos verrataan näiden kahden uskottavuutta.

https://www.autosport.com/wrc/news/the-wec-lesson-that-wrc-could-observe-to-fix-its-current-challenges/10594369/
Pitää kyllä paikkansa, ettei sovi mun agendaan, mutta en mä tästä linkin uutisesta pysty tulkitsemaan, että nykyiset merkit ovat tyytyväisiä ja yksimielisiä v27 autoista. Hassua, että Növille sanoo kuinka v25 tuoma säästö on pieni, koska ei sillä ole mitään väliä, koska budjetti on 100 miljoonaa, mutta toisaalla sanotaan, että talleille on ongelma, että v25 muutokset aiheuttaa kuluja.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
"Karu fakta on vain se, että mikäli loistavaa juttua ei ole otsikoitu hyvin, sitä ei lue käytännössä kukaan." Sanottiin tuolla yllä puolustuksena ns. räväkkiin otsikoihin. Minä ainakin luen mielelläni hyvin otsikoidun loistavan jutun. En kuitenkaan tykkää siitä, jos huomiostani tapellaan koukuttavien ja usein harhaanjohtavien otsikoiden avulla. Siksi kieltäydyn moisia lukemasta. Tuskin kuulun enemmistöön ja siinä mielessä periaatteellinen päätökseni tuskin tulee vaikuttamaan kyseisten tahojen liiketoiminnalliseen menestykseen. Mielenterveyteeni ja integriteettiini se kyllä vaikuttaa. Vaan niitäpä onkin vaikea arvottaa rahassa. To each his own, kuten sanotaan!
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
talleille on ongelma, että v25 muutokset aiheuttaa kuluja.
Suurimmat ongelmat on juuri se että ei ole vieläkään sääntöjä ensi vuodelle. Pitäisi päästä testaamaan jos mielii saada hyvän auton ensi vuodelle. Ja jos puolessa vuodessa pitää tehdä auto, niin kyllä silloin miljoonat viuhuu kun testataan ympäri maapalloa ja tehdään useita eri testiosia kiireessä. Se on oikeasti kallista.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Saako joku jostain kaivettua milloin MM-sarjaan osallistujia ilmoitettiin 2011 vuoden uusista autoista tahi 2017 uusista autoista?
Jos en ihan väärin muista, niin 2017 autoista/säännöistä talleilla oli vahva tieto jo keväällä 2015 ja lopulliset päätökset tulivat kesällä 2015.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
"Karu fakta on vain se, että mikäli loistavaa juttua ei ole otsikoitu hyvin, sitä ei lue käytännössä kukaan." Sanottiin tuolla yllä puolustuksena ns. räväkkiin otsikoihin. Minä ainakin luen mielelläni hyvin otsikoidun loistavan jutun. En kuitenkaan tykkää siitä, jos huomiostani tapellaan koukuttavien ja usein harhaanjohtavien otsikoiden avulla. Siksi kieltäydyn moisia lukemasta. Tuskin kuulun enemmistöön ja siinä mielessä periaatteellinen päätökseni tuskin tulee vaikuttamaan kyseisten tahojen liiketoiminnalliseen menestykseen. Mielenterveyteeni ja integriteettiini se kyllä vaikuttaa. Vaan niitäpä onkin vaikea arvottaa rahassa. To each his own, kuten sanotaan!
Näinhän se on, klikkiotsikot ovat elinehto ja vähemmistöön jäävät ne, jotka kaipaavat ensisijaisesti sisältöä ja myös otsikoihin järkeä.

Vähän liikaa saa kärsiä itse, jos on turhan tiukkapipoinen, niin paljon kuin klikkiotsikoiti häiritsekin. Mielestäni oleellista onkin lähinnä tarkasteltavan aviisin juttujen sisältö. Vaikka otsikko ei aina vastaisikaan jutun sisältö, niin jos aviisissa keskimäärin itse jutut ovat kuitenkin informatiivisia ja mielenkiintoisia, klikkiotsikointi kannattaa vaan sivuuttaa. Toisaalta, jos juttujen sisältö usein on aidosti nollaluokkaa, niin silloin on helppo jättää aviisin jutut avaamatta, oli otsikot, mitä hyvänsä. Rajanveto toki on joskus vaikeaa ja kyllä sen otsikonkin täytyy jossain linjassa olla jutun sisällön kanssa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Suurimmat ongelmat on juuri se että ei ole vieläkään sääntöjä ensi vuodelle. Pitäisi päästä testaamaan jos mielii saada hyvän auton ensi vuodelle. Ja jos puolessa vuodessa pitää tehdä auto, niin kyllä silloin miljoonat viuhuu kun testataan ympäri maapalloa ja tehdään useita eri testiosia kiireessä. Se on oikeasti kallista.
Nythän ei tarvitse rakentaa autoa, koska auto on jo olemassa. Ei tarvitse rakentaa kuin takasiipi ja lisäksi moottori vaatii muutoksia. Testaamista toki tulee mutta luultavimmin nyt ei tarvitse ajaa tuhansia kilometrejä kestävyystestiä kuumassa ja kylmässä. Totta on, että on ongelma, että ensvuoden säännöt on myöhässä. Eikös hybrid päätöskin tullut aika myöhään, muistelisin, että noin 12kk ennen kauden alkua....
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Suurimmat ongelmat on juuri se että ei ole vieläkään sääntöjä ensi vuodelle. Pitäisi päästä testaamaan jos mielii saada hyvän auton ensi vuodelle. Ja jos puolessa vuodessa pitää tehdä auto, niin kyllä silloin miljoonat viuhuu kun testataan ympäri maapalloa ja tehdään useita eri testiosia kiireessä. Se on oikeasti kallista.
Joo, mitä tahansa noi sääntöuudistukset sitten ovatkaan, niin voisi kompromissina laittaa ne voimaan 26 alusta, jos ja kun ne saataisiin päätettyä ja lyötyä lukkoon viimeistään ennen juhannusta. Ensi kausi ajettaisiin vielä nykyvehkeillä. Mutta uudistuksia kaivataan nyt ja pian nimenomaan uusien tehtaiden houkuttelemiseksi.

Yhteinen putkirunko, hybridit huis kuuseen ja jotain muita pieniä teknisiä uudistuksia, jotka autoja vähän halpuuttaisi. Lopulta kuitenkin, kulujen karsimisessa tosiaan eräänlainen pakko on se, mikä ainoastaan toimii. Sääntöuudistuksilla voi rajata kuluja tiettyyn rajaan asti, mutta isot tehtaat voivat silti kaikenlaista keksiä, mikä maksaa ja jos siinä haluaa pysyä mukana, pitäisi uusien tulijoiden kyetä samaan.

Siksi tuo auton myyntipakko on periaatteessa niin nerokas idea. Se on se, mikä pakottaisi säästämään kuluissa. Mutta ymmärrän toisaalta autotehtaiden näkökannan asiassa. Oisko kompromissina sitten se, että talli velvoitetaan myymään "avaimet käteen"-rallipaketti halukkaille hinnalla X, joka ei ole nykyistä 250 tonnia (???). Esim. 1, tai max 2 pakettia per kisa? Auton ja muun palvelun täytyy olla samaa viimeisintä kehitysversiota kuin muillakin.

Tai pystyykö asiansa osaava "neutraali" mekaanikkoryhmä (NDA:lla) tulemaan ulkopuolelta ja hoitamaan merkittävän osan huoltotoimista "oudolle" autolle ja valuisiko se tietotaito silloinkin? Jos tehtaan puolelta riittäisi tarjota esim. 1 täysaikanen mekaanikko ja ehkä pari osa-aikaista lisää porrastettujen huoltojen ansiosta, niin olisiko käytännössä mahdollista velvoittaa tarjoamaan vaikka 3 kisapakettia ilman, että tehtaan tarvitsee palkata suuremmin uutta väkeä? Tuskin ostajia olisi jonoksi asti, mutta jos olisi velvollisuus tähän, tehdas joutuu laskemaan kuitenkin, että 3*13*X = paljon, jos auto on liian kallis?

Tai sitten yksinkertaisesti vapaat kädet ja vuotuinen kulukatto. Ehkä tämä on lopulta se ainoa oikea tie yhdessä järkevien tekniikkauudistusten kanssa. Yksinkertainen on kaunista.

Oli säännöt, mitkä tahansa, niin jollain tavalla kokonaiskulut pitää saada pakotettua sen verran alas, että pienemmällekin autotehtaalle se kilpailukykyiseen kokonaisuuteen vaadittava panostus tuntuisi siedettävältä. Lopulta se tehdas laskee, että "mainoshyöty on odotusarvoisesti X euroa, joten voimme panostaa maksimissaan vaikkapa 0.7*X". Sitten monet laskee, että 0.7X pitäisi olla 80 miljoonaa, että oltaisiin oiekasti kilpailukykyisiä noiden nykytallien kanssa ja toistaiseksi ne voat todenneet, että yhtälö 0.7*X < 80 Me on epätosi, koska X on liian pieni. Ja on hyvin vaikea nostaa X:n arvoa vaikkapa 10 %:lla, tai ainakin on paljon helpompaa ottaa se 10 % pois tuosta 80 miljoonasta. Lopulta asia on näin yksinkertaista. X on toki paljon riippuvainen mielipiteestä ja uskoon X:n arvosta voi myös vaikuttaa, mutta siltikin KOKONAISkulujen karsinta on se, mihin on pakko mennä, tavalla tahi toisella. Kärjistetysti voi sanoa, että jos nykyisen näkyvyyden saisi 10 miljoonalla, tehtaita olisi jonoksi asti aivan varmasti. Missä se realistinen ja saamlla riittävän halpa arvo sitten oikeasti menee, on oma kysymyksensä.
 
Ylös