FIA rakentaa rallia.

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Eiköhän ne enemmän pelkää sitä että testaamatta jollekin tulee saavuttamaton etumatka. Joku saa muita paremmin osumaan kerrasta ja testaamatta auton säätöihin ja ylivoimaisen nopeaksi. Sitten kun ei saa testata niin siinähän ajellaan peräkanaa koko vuosi...
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Eiköhän ne enemmän pelkää sitä että testaamatta jollekin tulee saavuttamaton etumatka. Joku saa muita paremmin osumaan kerrasta ja testaamatta auton säätöihin ja ylivoimaisen nopeaksi. Sitten kun ei saa testata niin siinähän ajellaan peräkanaa koko vuosi...
Pelkäävät sitä että M-Sport karkaa maisemaan kun osaaminen ratkaisee eikä raha.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
320
Moottorin on jo vuodesta 2011 saanut ostaa talon ulkopuolelta esim Fordin moottori on made in France
Vieläkös tämä World Rally Engine sääntö on voimassa eli että WRC/Rally1 auton koneen pitää olla R4? Vai voisiko Subbe käyttää itselleen tunnusomaista Boxeria jos päättävät hypätä takas mukaan?
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Carloz Sainz liputtaa avoimesti, että A-ryhmän aika oli parasta aikaa ja mm-sarjaa pitäisi ajaa taas samoilla autoilla kuin kansallisiakin sarjoja.

Käytännössä siis rally2-autoille puolto häneltä. Ehkä kitin kanssa.

Täälläkin tuota vastustetaan siltä pohjalta, että kerrotaan tehdastallien sitten olevan kuitenkin isolla budjetillaan kuitenkin valovuoden edellä. No, kyllä ne ainakin rally1/rally2kit- vertailussa sitä varmasti ovat, mutta lopulta aika positiivosesti siihen suhtauduttiin. Ja niin vaan se silloinkin toimi a-ryhmänkin aikaan.

Ja tarvitseeko edes autojen olla ihan yhtä hyviä haastajilla? Haittaako se edes lopulta? Tietenkin tehdaskuljettajien pitää lähtökohtaisesti olla kärjessä. Jo se, että vähän pystyisi haastamaan, olisi jo kova juttu. Sehän se parasta sitten, kun tulisi yllätyksiä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Ja niitä yllätyksiä on tullut kautta rallihistorian. Paikalliset tyypit ovat olleet sellaisia aina.
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
168
Sijainti
Naantali
Mielestäni yksi iso asia on, että pienellä mokalla nykypäivänä saa hyvät pisteet, mutta jos noita lähes kilpailukykyisiä autoja on vaikka se 10 lisää viivalla, ne virheet maksavat pisteissä helposti enemmän.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Mielestäni yksi iso asia on, että pienellä mokalla nykypäivänä saa hyvät pisteet, mutta jos noita lähes kilpailukykyisiä autoja on vaikka se 10 lisää viivalla, ne virheet maksavat pisteissä helposti enemmän.
Tulee mieleen esim pari belgialaiskuskia Loix ja Thiry joiden sijoitukset jyskälässä olivat aina sijan 10 tuntumassa tehtaan autoilla, oli aina kovia härmäläisiä tukuttain heidän edessä yksityistiimin autoilla. tänäpäivänä vastaavalla suorituksella saavuttais helposti sijan 5-7 rallissa kun rallissa kunhan vain jaksaa körötellä maaliin ja nykyään nuo sijat 5-7 saa helposti jopa rally2 autolla. Toki ennenmuinoin sitten myös jossain Argentiinassa pääsi ännäläisellä podiumin tuntumaan, mutta jyskälässä oli useimmiten kovia yksityiskuskeja paljon viivalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Carloz Sainz liputtaa avoimesti, että A-ryhmän aika oli parasta aikaa ja mm-sarjaa pitäisi ajaa taas samoilla autoilla kuin kansallisiakin sarjoja.

Käytännössä siis rally2-autoille puolto häneltä. Ehkä kitin kanssa.

Täälläkin tuota vastustetaan siltä pohjalta, että kerrotaan tehdastallien sitten olevan kuitenkin isolla budjetillaan kuitenkin valovuoden edell
Minusta tehdastallien kilpailuero ei ole missään määrin ratkaiseva argumentti rally2-autoja vastaan. Isompia argumentteja on se, että näitä autoja ei enää välttämättä tule uusia, ja että tällä saatettaisiin sotkea nykyisellään todella hyvin toimiva asiakasautoluokka, kun tehdastallit alkaisivat tuoda enemmän kehitysjokereita.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Tehdastallit ovat tietysti aina tehdastalleja, ja niillä on niin jokereita kuin ässiäkin, mutta kummasti sitä vipinää ja hajontaa syntyy, kun yrkkääjiä on enemmän kuin nämä nykyiset harvat ja onnekkaat, joilla tehdaspyssy on alla. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten se vaikuttaisi ralliautoiluun tänä pänä. Historia tiedetään, mutta kääntyisikö se samaksi myös nyt, sitä en tiedä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Eräs näkemys vielä tuohon pistelaskuun Suniselta. Juttu muuten vähän ympäripyöreää mutta tuo pisteiden ns. ristiin meneminen on kyllä totta, ja sitä myöten erojen kiinniottaminen on uudella järestelmällä hankalaa. Eli pistejohdon puolustaminen on helpompaa kun takaa-ajavan on hankalampi saada merkittävästi isompaa pistepottia.

"Suninen kuitenkin huomauttaa, että nykyinen pistelaskujärjestelmä ei helpota erojen kiinni kuromista. Kuskien yksittäisen kilpailun piste-erot tapaavat jäädä pieniksi.
– Ns. pääkilpailu ja supersunnuntai ja Power Stage -pisteet menevät aika ristiin. Näkisin, että nykypäivänä on vaikeampaa ajaa kiinni piste-eroa."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teemu-suninen-kertoo-kuulemastaan-ott-tanakista-karua-puhetta/8919998#gs.82mck3
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Vaikka tuo onkin totta, niin sama mekaniikka tekee myös sen piste-eron kasvattamisen vaikeammaksi. Eli merkittävä pistejohto on myös vaikeampi saavuttaa kuin vanhassa systeemissä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tänak (esimerkkinä) alkaa vaan olla niin kaukana huonosti menneiden kisojen takia, että ilman Neuvillen tai Evansin nollakisoja eron kiinni saaminen on ison työn takana. Kun voitollakaan ero ei välttämättä pienene.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
217
Tänak (esimerkkinä) alkaa vaan olla niin kaukana huonosti menneiden kisojen takia, että ilman Neuvillen tai Evansin nollakisoja eron kiinni saaminen on ison työn takana. Kun voitollakaan ero ei välttämättä pienene.
Erittäin hyvä huomio. "Vanhalla asenteella" kun tekee, niin eron tekeminen on haastavaa, mutta niin on myös sen kiinni ottaminenkin. Mutta, tämä uusi pistelasku mahdollistaa sen, että voittamalla lauantaina ja ajamalla vielä sunnuntainakin ihan reikä päässä poweria myöden, niin suhteessa muihin saakin ihan hyvät pisteet. Sellaista ei ole tainnut kukaan vielä tehdä, mutta jos Tanak mielii mestaruudesta ajella, niin la+su+ps voittoja pitäisi pikkuhiljaa ruveta tulemaan.

All in, ottamalla varmat pojot lauantailta, et Ott heitä enää kiinni saa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Uusi pistesysteemihän varmasti oli suunniteltu siten, ettei kukaan voi repiä ihan kallerovanperänä hirveää eroa puolivälissä kautta, vaan että peli vähän tasoittuisi. Eli siis jos sunnuntain sijoitukset on samat kuin lauantain, niin piste-erot on silti kapeammat.

Mutta en silti allekirjoita sitä että nykyään on "helppo ottaa sunnuntailta täydet pisteet", kyllä sitä vartenkin saa ihan ajaa koska muutkin haluaa niitä pisteitä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Sellaista ei ole tainnut kukaan vielä tehdä, mutta jos Tanak mielii mestaruudesta ajella, niin la+su+ps voittoja pitäisi pikkuhiljaa ruveta tulemaan.
Neuville Montessa keräsi koko potin olemalla nopein lauantaina, sunnuntainaj ja powerilla. Muissa tän kauden kisoissa voitot onkin sitten mennyt vajaan kauden ajaville... Samaa mieltä @AnttiL kanssa että ei siellä helppoja pisteitä ole tarjolla kenellekään mutta totta kai hyvässä pistejohdossa voi helpommin tarkkailla tilannetta ja iskeä silloin kun siihen on paikka. Kammo riskillä ajamalla virheen mahdollisuus kasvaa ja mainittu Tänak on kyllä siinä suhteessa osoittautunut tavalliseksi kuolevaiseksi eli osumia ja piste menetyksiä on tullut...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Se tässä ainakin on saavutettu, että aivot ovat saaneet käydä kuumana kun näitä eri skenaarioita ja pisteiden keräämistaktiikoita on pyöritelty. Lopputulema on kuitenkin se, että kenellä on eniten pisteitä kauden lopussa, on maailmanmestari. Odotan jännityksellä, onko näinkin pienellä osanottoporukalla mahdolista saada aikaiseksi jännä mestaruustaistelu? Jos on, kuvitelkaapa siihen lähivuosina koko joukko lisää pisteistä taistelevia, niin jo vain rokkaa!
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
76
Eilen esitetty idea, jossa viikonlopusta eniten pisteitä kerännyt kuljettaja olisi voittaja, kuulosti järkevältä. Powerin jälkeen lasketaan pisteet ja sen mukaan palkintopallille shamppanjaa ruiskuttelemaan.

Sunnuntailta saatavat pisteet ovat ehkä vähän suhteettoman suuret, Ennemmin 20+5+5 olisi reilumpi suhde. Ja ei ehdollisia lauantain pisteitä. Vaan saisi pitää vaikka sunnuntaina tulisi keskeytys.

Powerin spektaakkelimaisuutta voisi vielä korostaa sallimalla pika huolto ja uudet renkaat, joten viimeisellä TV vedolla nähtäisiin viikonlopun parasta vauhtia koko rahan edestä.
 
Ylös