FIA rakentaa rallia.

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
988
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
https://dirtfish.com/rally/wrc/reid-and-richards-tasked-with-fixing-the-future-of-rallying/

Robert Reid ja David Richards palkattu rakentamaan rallia. Parin viikon päästä pitäisi tulla jo jokin suuntaviivapaperi.

En tiiä. Aikataulu ja rytmi ihmetyttää. Ensin FIA:n johdossa ollaan kuukausia kuin täit tervassa, vaikka kaikki kuljettajia myöten käyvät julkisuudessa keskustelua sarjan tilasta. Sitten tosiaan kahdessa viikossa pitäisi saada ulkopuoliselta konsulttiryhmältä pelastuspaketin sisällysluettelo.

Nuotti tulee auttamatta myöhässä ja kun se tulee, se tulee paniikissa. Ei voi olla vaikutamatta suoritukseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
https://mailchi.mp/fia/wmsc-gathers-in-baku-for-final-meeting-of-a-landmark-year?e=f2edd3775e

Following the announcement yesterday of the creation of a working group to evaluate and recommend the future direction of rallying, Robert Reid stated that the work has now started with meetings already taking place with WMSC members and ASN representatives this week in Baku.

The WMSC has approved the recommendation of the WRC Commission to appoint Hankook as the official tyre partner and supplier to the FIA World Rally Championship for a three-year deal starting in 2025. This decision follows a detailed tendering process launched by the FIA in July based on criteria such as the supplier’s capabilities, sustainability, technical quality, cost per tyre and marketing. Hankook will replace Pirelli whose WRC single supplier deal will conclude at the end of the 2024 campaign.

The principles of a new format for the attribution of championship points for Manufacturers, Drivers and Co-Drivers have been approved with the aim to enhance excitement and competitiveness, especially on Sunday. The details and balance of the points per day will be confirmed by the WMSC Task Force at a later stage.

With the objective to significantly reduce costs, a maximum of three new hybrid units per season will be allowed in 2025 and 2026 for Rally1 cars entered to score points in the Manufacturers’ Championship, instead of nine.

In regard to promotion, P1 crews will complete a minimum of two passages of the shakedown, while the third pass will be available for a media or VIP passenger ride determined by WRC Promoter to offer greater exposure opportunities to the championship.

Based on feedback from competitors, P2 crews will now be allowed to use route note cars and a different start order on Friday will be implemented to avoid discrepancies with P1 drivers.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
606
Sijainti
Tallissa
a different start order on Friday will be implemented to avoid discrepancies with P1 drivers.
Tahtooko hän sanoa, että kaikki herrasmieskuskit rally 1:llä eivät pääsisikään lähtemään perjantaina ennen P2 kuskeja.... Sikäli jos sellaisia ensi vuonna on.
Tai vaihtoehtoisesti ei mennä pistejärjestyksessä vaan jossain hyvässä nopeusluokituksessa...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Nykyään on juuri menty RC2 osalta jossain nopeusluokituksessa, tai siis järjestäjien valitsemassa järjestyksessä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Abiteboulia harmittaa siis että Japanissa oli ekoilla pätkillä niin huonot olosuhteet että kuskit ajoi ulos ja kisa ratkaistiin siinä? Hänen mielestään siis ne pätkät olisi pitänyt perua, ja valittaa että rallissa ei ole foorumia jossa tällaisista asioista voisi keskustella.

En nyt yhtään arvosta tätä narratiivia...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Abiteboulia harmittaa siis että Japanissa oli ekoilla pätkillä niin huonot olosuhteet että kuskit ajoi ulos ja kisa ratkaistiin siinä? Hänen mielestään siis ne pätkät olisi pitänyt perua, ja valittaa että rallissa ei ole foorumia jossa tällaisista asioista voisi keskustella.

En nyt yhtään arvosta tätä narratiivia...
Joo, nyt vaikutti olevan vähän kaikki pielessä; olosuhteet, kellonaika, tv-lähetys... itselleni jäi vähän auki, että mihin suuntaan kritiikin kärki nyt tällä kertaa osoitti?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Uutinen: Volvo lopettaa hybridautojen kehittämisen. Jatkaa valmistamista, mutta ei enään kehitä. Voidaanko kohta odottaa samankaltaisia uutisia myös muilta automerkeiltä? Tässä nyt nähdään, että MM sarjassa ajetaan tekniikalla jota autotehtaat eivät edes kehitä enään. Todellista edelläkävijyyttä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Uutinen: Volvo lopettaa hybridautojen kehittämisen. Jatkaa valmistamista, mutta ei enään kehitä. Voidaanko kohta odottaa samankaltaisia uutisia myös muilta automerkeiltä? Tässä nyt nähdään, että MM sarjassa ajetaan tekniikalla jota autotehtaat eivät edes kehitä enään. Todellista edelläkävijyyttä.
Top 25 Best-Selling models. October 2023 Europe-28

vs Oct-22


Dacia Sandero 22,335 +38%
Fiat/Abarth 500 15,426 -5%
Renault Clio 15,408 +17%
Yaris Cross 15,401 +26%
Peugeot 2008 15,032 +37%
Citroen C3 14,592 +19%
Peugeot 208 14,500 -15%
Ford Puma 14,002 +25%
Volkswagen Polo 13,782 +76%
Opel/Vauxhall Corsa 13,755 +19%
Kia Sportage 13,538 +28%
Volkswagen T-Roc 13,334 0%
Hyundai Tucson 12,915 +13%
Fiat Panda 12,801 +29%
Skoda Octavia 12,359 +6%
Volkswagen Golf 12,320 -28%
Renault Captur 12,234 +26%
Toyota Corolla 11,678 +28%
Mini Hatch 11,632 +30%
Audi A3 11,094 +19%
Toyota Yaris 10,798 -34%
Tesla Model Y 10,774 +297%
Nissan Qashqai 10,623 +7%
Ford Kuga 10,485 +9%
Volvo XC40 10,301+17%

Tuossa on Lokakuun 2023 ensirekisteröinnit Euroopassa, osa malleista on saatavilla toki sähkönä tai plugarina, mutta valtaosa yllä olevista malleista on saatavilla ainoastaan polttomoottorilla, jos autovalmistaja lopettaa jonkun moottorin kehityksen nyt voidaan sitä työntää vielä uusiin autoihin vaikka 10 vuoden päästä jos ostajia löytyy, moottoriperheiden elinkaari autoteollisuudessa on kuitenkin vielä pitempiä kuin mitä automallien, ainakin ennen vanhaan uuden automallin kehitys paperilta valmiiksi kesti noin 6-7 vuotta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Ja ei se vaadi kuin yhden päätöksen tai esim. sähköbensan lyövän läpi kunnolla niin sitten tarvittaessa kehitetään taas polttomoottoriautoja koko rahalla. Hyvä vaan että kehitys kehittyy ja erilaisia ratkaisuja tulee tarjolle. Ei ole ainakaan kaikki munat samassa korissa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Jonne Halttunen taisi tuoda esiin, että FIA on varsin vanhanaikainen ja byrokraattinen organisaatio, joten muutokset taitavat käydä hieman hitaasti.

En tiedä liittyykö sinänsä mihinkään, mutta tietääkö miksi hitossa tuo palkintogaala oli Bakussa? Toki siellä yksi Formula 1-gp ajetaan. Mutta hieman tuossa FIAn touhussakin tuntuu olevan sellaista FIFAn/Olympiakomitean-tyyppistä hyväveli-järjestön pyörittämistä. Välillä siis varmaan turha miettiä järjellä noita päätöksiä, vaan siihen päätökseen on saattanut vaikuttaa vain paksu setelinippu ja "tee sinä jotain meille niin me tehdään sinulle". Sinänsä siis mitään foliohattuja vetämättä päähän, mutta aika pienet porukat lopulta noitakin järjestöjä pyörittää.

Suomeksi kai tätä sanotaan kähminnäksi.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Vai voisiko siinä olla taustalla joku kuningasajatus lajin suosion laajentamisesta vaikka ja ties minne? Näkyvyyttä siellä, missä sitä ei aiemmin isosti ole ollut? Ehkä....
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Vai voisiko siinä olla taustalla joku kuningasajatus lajin suosion laajentamisesta vaikka ja ties minne? Näkyvyyttä siellä, missä sitä ei aiemmin isosti ole ollut? Ehkä....
Joo, varmasti tätäkin toki.

Azerbaidzanin viennistä 90% koostuu öljystä ja maakaasusta ja näen, että tuo melko todnäk. syy miksi noinkin pieni maa on saanut näin paljon näkyvyyttä.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Vai voisiko siinä olla taustalla joku kuningasajatus lajin suosion laajentamisesta vaikka ja ties minne? Näkyvyyttä siellä, missä sitä ei aiemmin isosti ole ollut? Ehkä....
Kyllä raha maailmaa ja suuria kattojärjestöjä pyörittää. Azerbaidzan on suurehko öljyntuottaja, aivan Euroopan naapurissa ja Wikipedia kuvaa maan tilannetta:

The political system in Azerbaidjan is authoritarian, as elections are not free and fair, political opponents are repressed, civil rights are limited, human rights abuses are widespread, corruption is rampant, and power is concentrated in the hands of President Ilham Aliyev and his extended family.

Eli F1-kisa ja FIA:n palkintogaala sopivat Bakuun kuin nenä päähän. FIA:n gaalat ovat n. joka toisella/kolmannella kerralla Pariisissa, siinä välissä 2022 Maranellon kupeessa Italian Bolognassa, 2020 Sveitsissä, 2018 Venäjällä, 2014 Qatarissa ja 2012 Turkissa. Eli hyvin valikoitu joukko rahakasta pohjasakkaa. Ensi vuoden gaala on Ruandassa, siinä kansanmurhasta tunnetussa Afrikkalaisessa valtiossa. Pohjois-Korean Kimillä oli varmaan mässäilyorgiat sovittuna samaksi viikonlopuksi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Ei noista mikään kuulosta sellaiselta paikalta, jossa ihan etummaisena olisi kunnon moottoripärtsäämiselle huutava pula. Jos ensimmäisenä pusaisivat sinne tolkullisemmat tsydeemit. Katotaan sitä kurvailua sitten vähän myöhemmin.
 
  • Like
Reaktiot: evg
Ylös