FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Jos kuvitellaan että olisin kuski joka ajaa mestaruudesta ja olisin lauantaina nopein, niin saattaisin ajatella, että turvaan varmat 18 pistettä ajamalla erittäin hitaasti maaliin sunnuntaina välittämättä siitä, että vastustaja ajaa reikä päässä koko sunnuntain ja saa lähes samat pisteet. kauden lopussa tällainen ajattelu luultavasti yleistyisi?
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Mä väitän, että tällä uudella systeemistä sunnuntaista voi tulla todellinen super köröttely sunnuntai. Vain tyhmä ottaa sunnuntaina yhtäkään riskiä jos on lauantaina saanut kiinnityksen hyviin pisteisiin.....
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Mä väitän, että tällä uudella systeemistä sunnuntaista voi tulla todellinen super köröttely sunnuntai. Vain tyhmä ottaa sunnuntaina yhtäkään riskiä jos on lauantaina saanut kiinnityksen hyviin pisteisiin.....
väitän, että olet väärässä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Yleensä Perjantai ja Lauantai on olleet pisimmät kisapäivät, nyt Sunnuntain voittaja saa 7 pistettä joka on 39% "kisan voittajan" pisteistä, lisäksi powerilta saa 5 pistettä lisää, eli voit ajaa kaksi päivää vituiksi ja sitten kairata vain 5 pistettä vähemmän kuin "kisan voittaja"

Kyllä tässä on FIA n kelohonka mökillä vähän konjakkia ja sikaria kulunut kun tämä ässä on vedetty hatusta.
Sunnuntai on se päivä jolla on eniten medianäkyvyyttä joten on hyvä että silloin ajetaan kunnolla kilpaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuohan vain pahentaa köröttelyongelmaa. Toisiaan jos voiton haluaa niin lauantai-illaksi kärkeen ja siirtymäasetus päälle sunnuntaille kun nykyisessä järjestelmässä piti edes vähän ajaa viimeisenä päivänä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Tuohan vain pahentaa köröttelyongelmaa. Toisiaan jos voiton haluaa niin lauantai-illaksi kärkeen ja siirtymäasetus päälle sunnuntaille kun nykyisessä järjestelmässä piti edes vähän ajaa viimeisenä päivänä.
Ja nyt köröttely alkaa jo lauantai iltapäivällä.

Mitä enemmän tätä pureskelee, sitä paskemmaksi se vaan muuttuu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
väitän, että olet väärässä.
Väitän, että en välttämättä täysin. Se joka on lauantaina johdossa On todella hölmö jos runkii sunnuntaina itsensä nollile. Eli saa nolla pistettä koko viikonlopulta. Jos sunnuntai olisi täysin erillinen sprintti, niin sittenhän sitä vois kaikki vetää reikä päässä. Mutta kontrasti 18 pistettä vs nolla pistettä on niin iso, että en usko, että ainakaan lauantain voittajan kannattaa riskeerata yhtään. Muilla sijoilla olevat voivat sitten ajaa isommalla riskillä, mutta voitto kamppailu on ajettu jo lauantaina.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuohan vain pahentaa köröttelyongelmaa. Toisiaan jos voiton haluaa niin lauantai-illaksi kärkeen ja siirtymäasetus päälle sunnuntaille kun nykyisessä järjestelmässä piti edes vähän ajaa viimeisenä päivänä.
Millä matematiikalla? Tai miksi kärkikuskille riittäisi se lauantain voiton 18 pistettä jos kakkosena lauantain lopussa ollut voi saada sunnuntain voittamalla häntä enemmän pisteitä? Tämähän olisi vastaava kuin nykymallissa lauantain lopussa kisaa johtava alkaisi köröttelemään maaliin että varmistaa itselleen 18 pistettä kakkossijasta ja päästää takaa tulevan ohi suosiolla...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Äkkiseltään mietittynä kokonaiskisan arvo pienenee huolella. Parhaassa - tai huonoimmassa tapauksessa kokonaiskisan voittajalle jää viikonlopun jälkeen 18 pistettä kun sunnuntaina pitää ajaa varmasti maaliin. Sen sijaan jos vedät heti ykköspätkällä puskaan ja ajat sunnuntain reikä päässä, voi palkintona olla jopa 12 pistettä, vain 6 vähemmän kuin oikea ykkönen on kerännyt…noh, annetaan toki mahdollisuus, mutta…

Äkkiseltään voisin ajatella että Neuville voisi hyötyä tästä eniten, saas nähdä..
kokonaiskisaa ei pidä ajatella samanlaisena kokonaisuutena kuin aiemmin, vaan yksi kokonaisuus to-la ja toinen kokonaisuus sunnuntaista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Millä matematiikalla? Tai miksi kärkikuskille riittäisi se lauantain voiton 18 pistettä jos kakkosena lauantain lopussa ollut voi saada sunnuntain voittamalla häntä enemmän pisteitä? Tämähän olisi vastaava kuin nykymallissa lauantain lopussa kisaa johtava alkaisi köröttelemään maaliin että varmistaa itselleen 18 pistettä kakkossijasta ja päästää takaa tulevan ohi suosiolla...
Jos ollaan tilanteessa esim loppukaudesta, että lauantain top 2-3 kuskia ajattelee, että olisi hölmöä riskeerata lauantaina saavutetut pisteet ja sijalla kolme eteen päin on kuskeja Lappi, Katsuta, Fmax joilla ei ole missään olosuhteissa mahdollisuuksia mestaruuteen.

Toki uskon, että esim Tänak voi olla kuski joka Lauantaina sijalla 2 saattaisi ajatella, että sunnuntaina all in. Mut tallipäällikkö voi olla erimieltä
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos ollaan tilanteessa esim loppukaudesta, että lauantain top 2-3 kuskia ajattelee, että olisi hölmöä riskeerata lauantaina saavutetut pisteet ja sijalla kolme eteen päin on kuskeja Lappi, Katsuta, Fmax joilla ei ole missään olosuhteissa mahdollisuuksia mestaruuteen.
Jonkun pitää silti niistä sunnuntain pisteistä ajaa kun lähdetään nollasta. Nykytilanteessa taas voi olla jokaisella minuutti eteen ja taakse jolloin kukaan ei aja kilpaa ennen poweria.

Itse asiassa tästä tuli mieleen kiintoisa taktinen kuvio, nyt taaempana oleva tallikaveri voi "auttaa" ajamalla sunnuntaina kovaa niin että kilpailija ei saa täysiä pisteitä
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos tänävuonna lauantain nopein olisi ajanut siirtymäasetuksella koko sunnuntain, oli hän hävinnyt koko rallin. Uudessa systeemissä voit ajaa siirtymäasetuksella koko sunnuntain ja voittaa rallin.
Mutta ymmärrätkö että sunnuntain siirtymäasetuksella ajamalla ei saa enempää kuin 18 pistettä? Joku toinen voi saada enemmän jos on lauantaina toinen ja voittaa sunnuntain.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
ei kai tämä ole niin helppo temppu?
Ensivuonna joissain kisoissa rally1 autoja on vähän ja nopeus ero taas rally1/rally2 on suuri, joten yksi tai kaksi pätkää väliin jättämällä on mahdollista olla kuuden joukossa joissain kisoissa. Aika rajuja nousuja on nähty ennenkin joten miksei myös tulevaisuudessa. Ja kun tietää esim Huyndain tallimääräys taktiikat niin äkkiäkös sitä Lapin/Sordon/Mikkelsenin käskee pudottautumaan pari sijaa...

On tässä mahdollisuuksia, mutta on myös suuria riskejä.
 
Ylös