FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Yhtä lailla vuoteen 1999 asti pisteitä rallista sai vain jos ajoi kaikki erikoiskokeet loppuun asti. Silloin siis testattiin superrallia ja power stagea, jotka tuli lopulta käyttöön vasta 2004 ja 2011, mutta nämä ovat olleet varmasti edelliset isoimmat muutokset säännöissä ja kisan luonteessa.

Itse en seurannut rallia vuosien 2004 ja 2011 aikaan, joten en muista millaista vastarintaa nämä uudistukset herättivät silloin, mutta vuoden 1999 kohdalla tyrmäys oli aika totaalinen kuskeja myöten.

Ralli on muuttunut ennenkin, tasanopeusajosta taitoajokokeilla ja rata-ajoilla on menty pikataipaleisiin perustuvaan ralliin jo 60-luvulla, ja huoltaminenkin on siirtynyt ensin määrätyille alueille vuonna 1995, yhteen määrättyyn alueeseen vuonna 2002.

Silti voidaan puhua edelleen samasta lajista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Onhan tämä outo ratkaisu kyllä. Jos miettii vaikka formuloita seuratessa, kun ennen laskettiin keskeytetystä kisasta yhteisaika. Välillä järjestys oli väärä aikaan nähden. Mutta silti oli yksi kisa (joo ei oo enää edes formuloissa kun sielläkin sprintti roskaa) ja pienellä keskittymisellä tajusi homman. Mutta silti osalle oli vaikea seurata homma. Vertailuna tämä ralliuudistus, on muuten satunnaiskatsojalle tosi sekava. Tuollahan on periaattessa kolme kisaa menossa samaa aikaan. Sekin olisi ollut tyhmää eriyttää kokonaan nuo kaksi kisaa, mutta olisi ollut edes selkeämpi. Ja vaikka voitto sitten "ensimmäisestä" kisasta. Paskaahan sekin olisi rehellisesti sanottuna, mutta mielestäni tämä homma on vielä huonompi.

Tästä oikein huokuu se muutaman viime vuoden 2 -luokan kisailun kaltainen sekoilu, kun esim. Solberg on nopein Jyskälässa wrc2 autoista, mutta ei voita sitä luokkaa. Siihen vielä tämä kolmen kisan samanaikainen sekoilu niin eihän tuota oikeasti tajua.

Edelleen en näe tätä minään muuna kuin satavarmana epäonnistumisena. Pääongelmille tämä muutos ei tee mitään, mutta sekoittaa helvetisti ja normaali fanitkaan eivät helpolla pysy kärryillä mitä tapahtuu.

Toivon että olen väärässä ja vaan turhan negatiivinen, mutta kyllä tässä minulle huokuu vahvasti "no ainakin yritettiin" tasoinen rääpäisy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Tästä oikein huokuu se muutaman viime vuoden 2 -luokan kisailun kaltainen sekoilu, kun esim. Solberg on nopein Jyskälässa wrc2 autoista, mutta ei voita sitä luokkaa.
Eihän tässä ollut mitään sekoilua. Solberg itse ei halunnut kerätä pisteitä sieltä. Enemmän voisi syyttää mediaa siitä että Solbergille annettiin ruutuaikaa.

Tavallaan sama kuin MM-sarjassa ennen vuotta 1994, mutta pisteisiin laskettiin aina parhaat eikä valitut kisat.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Eihän tässä ollut mitään sekoilua. Solberg itse ei halunnut kerätä pisteitä sieltä. Enemmän voisi syyttää mediaa siitä että Solbergille annettiin ruutuaikaa.

Tavallaan sama kuin MM-sarjassa ennen vuotta 1994, mutta pisteisiin laskettiin aina parhaat eikä valitut kisat.
No tavallaan joo, mutta tarkoitin siis sitä miltä se näyttää satunnaiskatsojalle. Myönnetään, kirjoitin hieman huonosti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
No tavallaan joo, mutta tarkoitin siis sitä miltä se näyttää satunnaiskatsojalle. Myönnetään, kirjoitin hieman huonosti.
Kyllä, ja ihan varteenotettavat rallimediat Dirtfishin tavoin esittivät asian jonkinlaisena oikeusmurhana.

Jos WRC2 ajettaisiin kuten MM-sarjaa ennen vuotta 1994, suosisi se nimenomaan Solbergin kaltaisia rahakkaita kuskeja, joilla olisi varaa kiertää vaikka koko sarja, ja kerätä pistepottiin kuusi parasta tulosta.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Mun mielestä järkevin uudistus olisi ollut se että Sunnuntaina olisi jaettu powerin pisteet Sunnuntain nopeimmille kuskeille, joo viimeisen pätkän merkitys olisi saattanut pienentyä, mutta silti viimeisen pätkän televisioinnista olisi saanut hyvän tv-lähetyksen ja Sunnuntai on nykyään niin lyhyt päivä että hyvin voi vielä olla power day pisteet jaossa viimeisellä pätkällä.

Tässä nyt esitetyssä formaatissa homma menee niin sekavaksi ettei pistelaskua ymmärrä enää aktiivi fanikaan, saatikka satunnaiskatsoja. Kyllä sen joka tulee maalin nopeimmin pitää olla kisan voittaja ja täten myös saada eniten pisteitä joiden mukaan jaetaan vuoden lopussa maailmanmestaruus
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
152
Mun mielestä järkevin uudistus olisi ollut se että Sunnuntaina olisi jaettu powerin pisteet Sunnuntain nopeimmille kuskeille, joo viimeisen pätkän merkitys olisi saattanut pienentyä, mutta silti viimeisen pätkän televisioinnista olisi saanut hyvän tv-lähetyksen ja Sunnuntai on nykyään niin lyhyt päivä että hyvin voi vielä olla power day pisteet jaossa viimeisellä pätkällä.
Tällaisen systeemin minäkin olisin mieluummin nähnyt, ja olisin pitänyt sitä jopa parannuksena tähänastisesta järjestelmästä. Tai vaikka sitten Power Stagen pisteet vielä mukaan jos ne on pakko pitää, mutta kuitenkin niin, että pistelaskun pohjana toimisi yleiskilpailun tulokset sunnuntain päätteeksi. Yleiskilpailun voitolla pitäisi olla sen verran arvostusta, että se toisi automaattisesti kilpailun suurimman pistepotin. Nyt sillä ei ole mitään arvoa MM-pisteissä, ja pidän tätä kestämättömän näkemyksettömänä ratkaisuna.

Yhtä lailla vuoteen 1999 asti pisteitä rallista sai vain jos ajoi kaikki erikoiskokeet loppuun asti. Silloin siis testattiin superrallia ja power stagea, jotka tuli lopulta käyttöön vasta 2004 ja 2011, mutta nämä ovat olleet varmasti edelliset isoimmat muutokset säännöissä ja kisan luonteessa.
Eivät nuo muutokset ole kuitenkaan muuttaneet sitä perustavanlaatuista lainalaisuutta, että viimeisen ajopäivän päätteeksi yleiskilpailun ykkösenä oleva kerää myös kilpailusta suurimman määrän pisteitä. Sitä ei superralli tai Power stage ole muuttanut, vaikka toki keskeyttämisen merkitys hivenen onkin pienentynyt. Se on kuitenkin ihan eri luokan asia kuin koko pistelaskun perustan muuttaminen ja pisteiden laskemisen monimutkaistaminen. Varmasti kauden paras kuskipari saadaan tälläkin järjestelmällä selville, mutta oma mielipiteeni on että se muuttaa lajin perimmäistä olemusta liian suuresti.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Sanonpahan vain, että viimeisessä kisassa voidaan tällä pistelaskulla nähdä sunnuntaina kaikkien aikojen antikliimaksi mestaruustaistelun osalta.

Mikäli lauantain jälkeen reaaliaikaisen pistetilanteen kärkikulljettaja on vähintään 13 pistettä lähintä haastajaa edellä, ei hänen kannata sunnuntaina tehdä mitään muuta kuin körötellä maaliin kaikessa rauhassa, koska mestaruuden varmistamiseen riittäisi auton tuominen maaliin sunnuntaina.

Tämä pistelasku ei muutenkaan kannusta lauantain jälkeen kärjessä olevia ottamaan riskejä sunnuntaina, koska heillä on liikaa menetettävää ja samalla rally1 autojen vähäisen määrän vuoksi monessa kisassa sunnuntaina irtoaa köröttelemällä pisteitä.

Lisäksi powerstagelta jaetaan edelleen pisteitä ja lauantain jälkeen kärkipaikoilla olevien kannattaa sen vuoksi kohdistaa panokset sunnuntain osalta mieluummin siihen kuin lähteä ajamaan riskillä sunnuntain pisteistä superrallisäännöllä mukana olevia vastaan.

Minä ennustan jo nyt, että tämä pistelaskujärjestelmä kuopataan jo ensi kauden jälkeen, koska tullaan nopeasti huomaamaan, että se ei toimi niin kuin sen toivotaan toimivan.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Minä ennustan jo nyt, että tämä pistelaskujärjestelmä kuopataan jo ensi kauden jälkeen, koska tullaan nopeasti huomaamaan, että se ei toimi niin kuin sen toivotaan toimivan.
Saako kompata? Vähän kyllä jäin kaipaamaan jotain F1 tyylistä himmeliä jolla helpoitetaan ohituksia ja saadaan laji nostettua uuteen kukoistukseen, esim. jos on vaikka liikaa eroa edelliseen autoon niin voisi pysähtyä pätkälle vaihtamaan isompaa kuristinta.

Onko tää uudistus nyt hyvä jonkun sellaisen mielestä joka ei elä lajia excelin kautta?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Huh, onpa kommentteja uudistuksesta😳
Minusta kommenteissa unohtuu iso kuva, eli MM. Jotta on kauden jälkeen ykkönen, pitää olla eniten pisteitä. Ja, kun noita nyt innolla KAIKILLE jaetaan, niitä parhaan pitää julmetusti kerätä, että on kauden lopussa ykkönen.
Mikä muuttuu, ei mikään paitsi, että sunnuntainakin pitää ajaa ojien välissä mutta lappu lattiassa. Mii laik☹
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Kyllähän tämä uudistus tietysti parhaimmassa tapauksessa teoriassa voisi tuoda MM- kamppailuun paljon säpinää. Sellaisilla kuskeilla joilla ei normaaliolosuhteissa ole asiaa mestareiksi (Növille, Evans) saattavat saada mahdollisuutensa. Kun he Usemmiten ovat lauantaina sijoilla ynnämuut, voivat he vetää sunnuntait reikä päässä ilman riskiä, kun lauantain ykkönen jo höllää ja varmistaa 18 pistettä. Vai voiko sittenkään? Jos olet lauantaina sijalla 2-4, ja rungit sunnuntaina, et saa mitään. Meneekö tämä sittenkin siihen, että kaikki jotka ovat sijoilla 1-3 vain varmistelevat? Sen aika näyttää.....
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Jos leikitään, että Tänak on aina lauantaina ykkönen, niin ei siellä kyllä muiden auta sunnuntaina hölläillä ja varmistella, tai voivat saman tien julistaa ajavansa vain hopeasta. Siis pakkohan siellä on aina yrittää kerätä kaveria enemmän pisteitä pitkässä juoksussa.

Ehkä tuo, että powerista saa sunnuntaihin nähden niin paljon pisteitä on vähän niin ja näin. Jos powerin kolme parasta saisi pisteitä, niin powerin voitto olisi edes alle puolet sunnuntain pisteistä, jolloin trade off powerin ja sunnuntain pisteiden välillä olisi sen verran suuri, että houkuttaisi ensisijaisesti ajamaan koko päivän lujaa?
 

gianluigi

Active member
Liittynyt
17.12.2023
Viestit
25
Siis vieläkinkö täytyy säästää renkaita powerille?

Eikö missään ole väläytelty ajatusta käyttää liikkuvaa huoltoa? Jäisi myös turhia siirtymiä pois, ja esim. powerille kaikki saisivat uudet renkaat.

Rallia olen seurannut MM-sarjan alusta asti, ja täytyy kyllä nyt sanoa, että seuraaminen loppui tähän kauteen tuon pistelaskun takia. En tosin usko sen kestävän yhtä kahta kautta pidempään.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kyllähän tämä uudistus tietysti parhaimmassa tapauksessa teoriassa voisi tuoda MM- kamppailuun paljon säpinää. Sellaisilla kuskeilla joilla ei normaaliolosuhteissa ole asiaa mestareiksi (Növille, Evans) saattavat saada mahdollisuutensa. Kun he Usemmiten ovat lauantaina sijoilla ynnämuut, voivat he vetää sunnuntait reikä päässä ilman riskiä, kun lauantain ykkönen jo höllää ja varmistaa 18 pistettä. Vai voiko sittenkään? Jos olet lauantaina sijalla 2-4, ja rungit sunnuntaina, et saa mitään. Meneekö tämä sittenkin siihen, että kaikki jotka ovat sijoilla 1-3 vain varmistelevat? Sen aika näyttää.....
Tiedän, että toistan itseäni, mutta mielestäni lienee lähes selvä, että lauantain johtajan ja kakkosenkin kannattaa madella renkaat täysin ehjänä powerille ainakin sorarallissa hyvällä lähtöpaikalla = 90%:n varmat 4-5 pistettä ja hyvin varma lauantaipisteiden varmistus. Koko sunnuntain pisteet vs poweri rinnakkain + esikisan varmisteluaspekti päälle vain tekevät sen, että tullaan näkemään erilaisia taktiikoita aivan varmasti.

Koska pisteet jakautuvat nyt luultavasti hieman tasaisemmin, mestaruuteen voisi riittää 210-220 pistettä. Esim. 3 voittoa, 2 kakkos ja kolmossijaa poweria (josta keskimäärin kakkossija) varten varmistellen: 3x(18+4) + 2x(15+4) + 2x(13+4) tekee 138 pinnaa ilman sunnuntaipisteitä.

Noita podiumeja ajaessa tulee vaikka kolme kaatoa väkisin, mutta niistä kisoista sitten voisi sunnuntailta napata vaikka 9 pinnaa. Tekee 165 pinnaa. 45 pinnaa lopuista 3 kisasta tekiso 15 pinnaa per kisa, eli 5 sija esikisasta, kolmas sunnuntailta ja pari lisäpinnaa powerilta.

Tuo voisi hyvin riittää. Sitten varsinkin jos joku saa riskillä alkukaudesta pari hyvää pistepottia, yhdenkin 30 pinnan kisan, niin sen jälkeen varsinkin tuollainen varmostelu lienee arkipäivää loppukaudesta.

Näin itse lähtisin laskeskelemaan. Perjantai/lauantain kunnon riskillä aina podiumia hakemaan. Jos onnistuu, varmistellaan se ja poweripisteet. Jos jää kauemmas, tai tulee kaato, atakki sunnuntaille ja poweriltakin pari pinnaa. Meksikon kolmossijalta pätkä ennen poweria pölyt ensin kakkosen ja sitten vielä ykkösen silmille, jos ovat mestaruuskilpailijoita ja kehtaavat yrittää sunnuntaipisteitä.

Mielenkiintoista myös nämä osakausijamnut, jotka voivat 30 pinnaa ( tai sanotaan 27-28 pistettä) pienemmällä riskillä tavoitella. Voivat olla yllättävän lähellä kärkipinnoja syksyn koittaessa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Tämä voisi toimia, jos autoja olisi enemmän - toisin sanoen niin että epäonnistuneen pe/la -seikkailun jälkeen kuljettaja olisi sijalla 8-10 ja onnistuisi pelastamaan edes jotain sunnuntaina.
Nyt kun autoja on sen verran vähän, niin vähän huonommankin pe/la rallin jälkeen voit olla silti sijalla 5-7, joista saa jo ihan kelpo pisteitä. Siihen päälle onnistunut sunnuntai, niin kasassa onkin jo saman verran tai enemmän pisteitä kuin kokonaisrallin voittajalla, joka varmistelee sunnuntain.

Itselläni on pelkona se, että tästä muodostuu täysi farssi ja nähdään rallin hengen vastaisia taktiikoita, joita ei vielä kaikkia edes osata ajatella. Uskoisin että näillä vajaan kauden ohjelmilla ajavilla kuljettajilla pystytään myös tekemään vielä yhtä sun toista tällä pistelaskulla.

Eniten kuitenkin harmittaa näin tilastoniilona se, että kokonaiskilpailun voiton arvo ei ole enää mitään, eikä se nopein kuljettaja välttämättä jää historiankirjoihin voittajana.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallit.fi/esapekka-lapilta-tiukkaa-puhetta-rallin-mm-sarjan-valtavasta-uudistuksesta/

No niin, here we go. Esapekka ehti ensimmäisenä.

– Jos asvalttikisoissa lähtöjärjestys pysyy tuollaisena, niin torstaina voi ajaa parc fermestä pihalle torstaina ja keskeyttää. Sen jälkeen voi ajaa sunnuntaina seuraavan kerran. Pääset kuitenkin kärjessä sunnuntaina lähtemään, joten on hyvät mahdollisuudet ottaa sunnuntailta 12 pistettä, Lappi antoi kritiikkiä uudistuksesta.

– Siinähän säästyy budjettia ja rahat, kun ei aja muina päivinä kuin sunnuntaina. Ei tarvitse katsoa myöskään videoita eikä tehdä nuottia niin paljon. Okei, tavallaan tämä on aika karrikoitua, mutta poskettoman paljon on pisteitä jaossa sunnuntaille, jos pääset asvaltilla lähtemään parhaalta paikalta.

– En sano, etteikö se olisi minun mieleeni. Ihan hauskaa tämä on, kun joutuu ehkä taktikoimaan vähän eri tavalla. Nyt tullaan kuitenkin siihen, että lähtöjärjestys on päätettävä, koska nythän ei ole lauantaina mitään järkeä ajaa, jos keskeyttää perjantaina. Ei lauantaista hyödy millään tavalla, Lappi sanoi Rallit.fille.

– Siinä vaan tuhlaa renkaita. Sen takia siihen lähtöjärjestyshommaan on keksittävä joku porkkana. Ei se muuten tule toimimaan. Luulen, että se lähtöjärjestys vielä muuttuu, sillä eihän tuo sunnuntai nyt kovin reilu ole moneltakaan kantilta.
 
Viimeksi muokattu:

Bensa Lenkkari

Well-known member
Liittynyt
20.1.2022
Viestit
91
Itseäni ei niinkään kiinnosta mitä mieltä me fallifanit asiasta ollaan, me kun ollaan mukana joka tapauksessa oli pistelasku tai formaatti mitä tahansa. Ns. suuren yleisön puolesta olen tästä huolissani, tämä kun muuttaa pisteiden laskemisen ja seuraamisen vielä entistä moninutkaisemmaksi.
Tämä vaara on tietysti olemassa, mutta jos jenkit pysyy kärryillä Nascarin pistelaskusta, niin eiköhän ralli ihmiset selviä tästäkin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Hetkinen, tuon EP-jutun mukaan siis sunnuntaille voi osallistua, vaikka perjantai ja lauantai jäisi ajamatta?

Eihän kukaan täysjärkinen siis lähde lauantain lenkille mukaan, jos perjantaina on joutunut keskeyttämään?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Hetkinen, tuon EP-jutun mukaan siis sunnuntaille voi osallistua, vaikka perjantai ja lauantai jäisi ajamatta?

Eihän kukaan täysjärkinen siis lähde lauantain lenkille mukaan, jos perjantaina on joutunut keskeyttämään?
En usko että se muuttuu. Eli pitää vähintään startata lauantaille että pääsee myös sunnuntaina mukaan... Mut voihan sitä keskeyttää heti siinä aamuhuollon jälkeen...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
En usko että se muuttuu. Eli pitää vähintään startata lauantaille että pääsee myös sunnuntaina mukaan... Mut voihan sitä keskeyttää heti siinä aamuhuollon jälkeen...
No joo, onhan se näin ollut tähänkin asti. Mietin vaan että mahtaako lisääntyä innokkuus varman päälle pelaamiseen tällaisissa tilanteissa ja jättää suosiolla lauantai välistä sunnuntaihin kaikki satsaten
 
Ylös