FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1372
Me voidaan antaa näkemyksiä, mutta ne piirtää kellä on liitua.
Kyllähän se toki juuri näin on ja jos ne joilla on liitua saa määrittää säännöt, niin ne säännöt on sellaiset, että mukana on varaa olla vain ne joilla on liitua millä piirtää.

Setäilyvaara podissa Bosse sivumennen myös mainitsi, että nykyiset haluaa pitää kiinni saavutetuista eduista, näinhän se toimii kaikessa urheilumaailmassa. Otetaan esimerkiksi jääkiekon sm- liiga. Ne jotka ovat saavuttaneet nykyiset edut ovat valmiita tuhoamaan pitkällä tähtäimellä vaikka koko lajin vain pitääkseen saavutetut etunsa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1372
Aeron poistaminen tekisi keula edellä äärirajalla ajamisesta vähän vaikeampaa. Sladissa ajamiseen vaikuttaa kyllä paljolti muukin kuin aero. Voimansiirron lukoilla on siihen suuri vaikutus, samoin alustalla ja renkailla.

Pelkästään mututuntumalla veikkaisin, että vaikka Rally2-autoista otettaisiin kaikki siivet irti, olisi nopein tapa edetä keula edellä. Emme tulisi näkemään paluuta leveisiin luistoihin ja näyttäviin vastaheittoihin. Muutos näyttävyydessä ei olisi suuri, mutta vauhdit putoaisivat kyllä.
No se voi toki pitää paikkansa, edelleen nopein tapa edetä on keula edellä auto suorassa oli alla sitte BDA escort tai Rally 1. Ysärin alustat saattoi olla myös sellaisia pomppulauotoja ettei suoraan ajaminen ollut helppoa.....jäykkä neliveto myös pakotti vastaheittoihin. Mitäpä jos nykyisiin autoihin määrättäis jäykkä neliveto? Kunnon askel taaksepäin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
Aktiivisia lukkoja on ollut jo 90-luvulla. Nykyisissä Rally1-autoissa aktiivinen keskilukko on kielletty. Eli sikäli teoriassa ollaan samalla tasolla voimansiirrossa. Nykyään on vain paljon enemmän kokemusta säätämisestä, paljon enemmän dataa, paljon enemmän laskentakapasiteettia tuon datan hyödyntämiseen. Tämä yhdistettynä kehittyneeseen jousitukseen/iskunvaimennukseen sekä paljon parempiin renkaisiin helpottaa sitä keula edellä ajamista.

Lisäksi kuskit opettelevat ihan eri tavalla videoilta erikoiskokeita ulkoa. Kun erikoiskokeet osaa paremmin ulkoa, voi vetää lähempänä riskirajaa keula edellä. Sladissa ajaminen antaa vähän enemmän mahdollisuuksia korjata arviointivirheitä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1062
Eihän näillä autoilla ole ajettu poikittain yli 25 vuoteen tms.. Nyky Rally1 toki tarjoavat vähän perää ja meno on näyttävää puhtaan tehomäärän ja keskilukon puutteen takia. Täysin absurdia edes ajatella minkään sivuoviedellä-ajamisen tekevän paluun, kun ei siinä ole mitään järkeä, koska tuolla ajetaan kelloa vastaan. Nykyajan siviilivehekin taittuu serpoihin nöyremmin kuin 90-luvun ralliautot, niin ei millään järjellä kilpa-autosta voi tulla kankeampaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
Itse ajattelen milloin se katumalli tuli markkinoille ja Fiestan valmistus on vissiin päättynyt heinäkuussa. Eli M-sport markkinoi autoa mitä ei enää saa
Tämä kuvaa hyvin sitä, että ei sen mainoksen tarvitse olla sama kuin myytävä tuote. Mainokset ovat mielikuvia. Lopulta ihan sama, vaikka sähköautoja myytäisiin polttaria näyttämällä.

Nyt äkkiä rally2+ kehiin ja latsellaan sitten taas.
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
64
Voisi kysyä näin kolmantena vuotena kun Rally1 autot ovat käytössä, onko kyseinen konsepti onnistunut. Onko mukaan tullut uusia valmistajia mistä niin puhuttiin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3553
Voisi kysyä näin kolmantena vuotena kun Rally1 autot ovat käytössä, onko kyseinen konsepti onnistunut. Onko mukaan tullut uusia valmistajia mistä niin puhuttiin.
Ei jälkimmäisen perusteella. Huiman näyttäviähän nämä autot on seurata, mutta itse laittaisin hudin puolelle. Toisaalta mistä sitä tietää missä oltaisiin eri säännöillä. Voisi olla vielä huonommin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1372
Ei jälkimmäisen perusteella. Huiman näyttäviähän nämä autot on seurata, mutta itse laittaisin hudin puolelle. Toisaalta mistä sitä tietää missä oltaisiin eri säännöillä. Voisi olla vielä huonommin.
Kun puhutaan rally 1 autoista voidaan tässä tapauksessa puhua hybrid autoista. Hybrid yksikkö ei ole se syy joka tekee näistä autoista näyttäviä. Näyttäviä oli jo viimeisin wrc sukupolvi ennen rally 1 autoja jos puhutaan nopeudesta ja tehoista.
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
64
Ei jälkimmäisen perusteella. Huiman näyttäviähän nämä autot on seurata, mutta itse laittaisin hudin puolelle. Toisaalta mistä sitä tietää missä oltaisiin eri säännöillä. Voisi olla vielä huonommin.
Pakko kyllä sanoa että kiinnostus tätä hienoa lajia kohtaan on laskenut viime vuosien aikana. Ainoa valopilkku on nämä Rally2 autot ja jopa Rally3 johon jopa Renault innostui mukaan
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
878
Onko mukaan tullut uusia valmistajia mistä niin puhuttiin.
Kuka oikeasti olettaa, että kesken sääntökauden tulisi mukaan uusia valmistajia? Kyllä ne tulevat mukaan silloin, kun säännöt vaihtuvat ja kaikki lähtevät samalta viivalta, jos siis tulevat ollenkaan.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
98
Ei jälkimmäisen perusteella. Huiman näyttäviähän nämä autot on seurata, mutta itse laittaisin hudin puolelle. Toisaalta mistä sitä tietää missä oltaisiin eri säännöillä. Voisi olla vielä huonommin.
Samaa mieltä, Rally1 ovat näyttävimpiä autoja mitä on vuosikymmeniin ollut. 2017 WRC:tkin olivat jo askel parempaan, mutta Rally1 autot ovat kyllä niihin nähden vielä askel ylöspäin. Rally2 pääluokaksi toisi auttamatta B-ryhmästä A-ryhmään siirtymisen tapaisen muutoksen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3202
Sijainti
Lahti
En kyllä tiedä mikä näissä Rally1 autoissa on että ne eivät vaan jaksa kiinnostaa. Viime vuodet on tullut enemmän fiilisteltyä ysärin lopun meininkiä
Monilla tahtoo mennä niin, että oma kaikkein aktiivisin ja omistautunein aikajakso vaikuttaa melkeinpä siltä "parhaalta koskaan". En tiedä, onko näin sinun kohdallasi?
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
64
Monilla tahtoo mennä niin, että oma kaikkein aktiivisin ja omistautunein aikajakso vaikuttaa melkeinpä siltä "parhaalta koskaan". En tiedä, onko näin sinun kohdallasi?
Se aktiivinen kausi alkoi 2002 ,toki olin kyllä seurannu jo jonkin verran sitä ennenkin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Samaa mieltä, Rally1 ovat näyttävimpiä autoja mitä on vuosikymmeniin ollut. 2017 WRC:tkin olivat jo askel parempaan, mutta Rally1 autot ovat kyllä niihin nähden vielä askel ylöspäin. Rally2 pääluokaksi toisi auttamatta B-ryhmästä A-ryhmään siirtymisen tapaisen muutoksen.
Samaa mieltä, paitsi:
Rally2 ei minusta olisi kovinkaan iso pudotus.
Kaikki hehkuttas niitä iänikuisia B- ryhmäläisiä (joita itsekin olen aikoinaan penkalta fanittanut). Itse pidän nykyisiä Rally1 autoja vielä härskimpinä peleinä. Äänet, nopeus, tekniikka👍
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
Rally2 ei minusta olisi kovinkaan iso pudotus.
Kaikki hehkuttas niitä iänikuisia B- ryhmäläisiä (joita itsekin olen aikoinaan penkalta fanittanut).
Samaa mieltä. Kyllähän Hyundai i20 N Rally1 -> i20 N Rally2 olisi pienempi pudotus näyttävyydessä kuin Lancia Delta S4 (gr. B) -> Delta HF 4WD (gr. A).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14812
Sijainti
Tampereen lenkki
Rally2:een siirtyminen ei olisi yhtä iso pudotus kuin vuoden 1987 A-ryhmäläisiin, vaan enemmän kuin skipattaisiin suoraan vuoteen 1989, mutta sitten kehitys ei kuitenkaan olisi yhtä nopeaa kuin se A-ryhmän aikana oli.

Ja pätkäajoissahan Rally2 on B-ryhmän tykin veroinen, mutta toki näyttävyys on erilaista.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
Rally2:een siirtyminen ei olisi yhtä iso pudotus kuin vuoden 1987 A-ryhmäläisiin, vaan enemmän kuin skipattaisiin suoraan vuoteen 1989, mutta sitten kehitys ei kuitenkaan olisi yhtä nopeaa kuin se A-ryhmän aikana oli.

Ja pätkäajoissahan Rally2 on B-ryhmän tykin veroinen, mutta toki näyttävyys on erilaista.
Hyvä vertaus. 1989 oli neljä voittoihin kykenevää ison A-ryhmän autoa (Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica GT-Four, Mazda 323 4WD ja Mitsubishi Galant VR-4). Näiden lisäksi Nissanin takavetoinen 180SX pystyi haastamaan Afrikan ralleissa ja yksityiskuskeille oli jo kehityksestä jälkeenjääneitä Sierra RS Coswortheja ja Audi 200 quattroja ja 90 quattroja. Jätän sen Norsunluurannikon etuvetoisen N-ryhmän Renaultin omaksi kuriositeetikseen.

Nytkin viivalta löytyisi Skoda Fabia RS, Hyundai i20 N, Toyota GR Yaris, Citroën C3 ja Ford Fiesta ja yksityiskuskeille vielä VW Polo GTI. Eiköhän noista vähintäänkin kolmella - ehkä jopa neljällä - pystyttäisi voittoihin osaavissa käsissä.
 
Ylös