FIA rakentaa rallia.

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
Siis miten ihmiset nyt oikein tuon JMn viestin lukee. Hän tarkoittaa seuraavaa:

Uusi MM-sarjan Rally1 luokan auto on R5-ralliauto siivellä ja isommalla turbolla. KOSKEE VAIN MM-SARJAAN RALLY1-tasolle osallistuvia talleja. Muut maailman R5 autot jäävät sellaisenaan R5 autoiksi omiin sarjoihinsa.

Uusi MM-sarjan Rally2-luokka koostuu nykyisistä Rally3-autoista. Puhutaan siis vain MM-sarjan omasta luokasta.

Eli siis normaaleille R5-autoille ei ole omaa luokkaa ollenkaan MM-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Siis miten ihmiset nyt oikein tuon JMn viestin lukee. Hän tarkoittaa seuraavaa:

Uusi MM-sarjan Rally1 luokan auto on R5-ralliauto siivellä ja isommalla turbolla. KOSKEE VAIN MM-SARJAAN RALLY1-tasolle osallistuvia talleja. Muut maailman R5 autot jäävät sellaisenaan R5 autoiksi omiin sarjoihinsa.

Uusi MM-sarjan Rally2-luokka koostuu nykyisistä Rally3-autoista. Puhutaan siis vain MM-sarjan omasta luokasta.

Eli siis normaaleille R5-autoille ei ole omaa luokkaa ollenkaan MM-sarjassa.
Mitäs järkeä tässä olisi? Vai oliko tää sarkasmia? :D
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
Näin minä ainakin itse tulkitsin tuon JM:n idean. Lisätietoja varmaan häneltä..
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3198
Sijainti
Lahti
Toisaalta en oikein ymmärrä tuota Rally2-autojen "päivitystä". Siellähän ne paukkuen jo etenevät. Ukot ja akat vaan ohjaamoon, kello käyntiin ja pisteet jakoon. Miksi kaikesta pitää tehdä niin monimutkaista?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
jospa mentäs suoraan vuoteen 1987 ja silloiseen A-ryhmään. Ei mainittavia airoja, oilemattomat joustovarat ja tehoa jossain 260 hv paikkeilla... ja kun nelivetoisia siviiliautoja on nykyään aika hintsusti niin mennään sit pelkällä etuvedolla - pysýis ne nopeudetkin maltillisina....:(
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
Sinänsä itsekään en missään nimessä toivo, että tuo Rally2-omainen auto jäisi pysyväksi ratkaisuksi MM-sarjan kuninkuusluokan osalta. Näen ainoastaan, että tuon tyyppinen ratkaisi voisi toimia koukkuna, jolla saada uusi tiimejä mukaan. Ja tämän myötä sitten kehittää autoja, kun sirkuksessa olisi taas vetovoimaa. Näinhän siis kävi A-ryhmässä, jossa autot "jalostuivat" noihin 400 hevosvoiman autoihin. Toki sekin sitten meni uusiksi, mutta sinänsähän tämä on loputonta jojo-liikettä..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Sinänsä itsekään en missään nimessä toivo, että tuo Rally2-omainen auto jäisi pysyväksi ratkaisuksi MM-sarjan kuninkuusluokan osalta. Näen ainoastaan, että tuon tyyppinen ratkaisi voisi toimia koukkuna, jolla saada uusi tiimejä mukaan. Ja tämän myötä sitten kehittää autoja, kun sirkuksessa olisi taas vetovoimaa. Näinhän siis kävi A-ryhmässä, jossa autot "jalostuivat" noihin 400 hevosvoiman autoihin. Toki sekin sitten meni uusiksi, mutta sinänsähän tämä on loputonta jojo-liikettä..
A-ryhmään vertailu ei ole relevanttia. A-ryhmä oli kuitenkin suhteellisen vapaa, jos vaan tehdas teki sopivaa autoa riittävän monta. Lisäksi oli paljon innovaatioita keksittävänä etenkin voimansiirrossa. Rally2-luokassa ei tulla näkemään tällaisia kehitysharppauksia, koska säännöt on aika tarkkaan rajattuja. Hauska muuten verrata, että Lancia julkaisi 1987–1989 joka vuosi uuden kehitysversion, mutta esim Skoda on tehnyt Fabiasta uudet mallit noin viiden vuoden välein. Ja silti edelleen Huttunen ajoi pohjia sillä vanhimmalla viime vuonna...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
A-ryhmään vertailu ei ole relevanttia. A-ryhmä oli kuitenkin suhteellisen vapaa, jos vaan tehdas teki sopivaa autoa riittävän monta. Lisäksi oli paljon innovaatioita keksittävänä etenkin voimansiirrossa. Rally2-luokassa ei tulla näkemään tällaisia kehitysharppauksia, koska säännöt on aika tarkkaan rajattuja. Hauska muuten verrata, että Lancia julkaisi 1987–1989 joka vuosi uuden kehitysversion, mutta esim Skoda on tehnyt Fabiasta uudet mallit noin viiden vuoden välein. Ja silti edelleen Huttunen ajoi pohjia sillä vanhimmalla viime vuonna...
Joo, sinänsä en tarkoittanut Rally2-autojen kehitystä, vaan, että sarjaan olisi sitoutunut tiimejä ja löytäneet siitä postiivisia asioita ja he lähtisivät mukaan taas seuraavalle stepille mikä ikinä olisikaan Rally2- tai Rally2+-autosta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, sinänsä en tarkoittanut Rally2-autojen kehitystä, vaan, että sarjaan olisi sitoutunut tiimejä ja löytäneet siitä postiivisia asioita ja he lähtisivät mukaan taas seuraavalle stepille mikä ikinä olisikaan Rally2- tai Rally2+-autosta.
Juu. A-ryhmässä vaan ei käynyt niin että sääntöjä muutettiin jotenkin tehokkaammaksi vaan autoja rajoitettiin koko ajan kuristimilla ja kuluja karsittiin huoltokielloilla jne. Lisäksi kun 1987 oli monta eri tehdastallia, oikeastaan A-ryhmän aikana Lancia, Mazda ja Nissan lopettivat rallin ajamisen (vaikka toki Mitsubishi ja Subaru tuli mukaan). 1996 mukana oli enää kolme tehdastallia joista Fordillakin taisi olla jonkinlainen semi-privaatti-ohjelma käynnissä. Sitten tehtiin uudet WRC-säännöt, ja tallien määrä räjähti muutamassa vuodessa. Tosin sitä en osaa sanoa, oliko WRC-säännöt tehtaille edullisemmat, kun nelivetoturboa ei tarvinnut enää valmistaa luokitukseen vaadittavat 2500(?) autoa, vaan ne sai lisätä pelkästään kilpuriin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jari-Matti Latvala pitää kiinni ideasta, jolle Kalle Rovanperä ei syttynyt – "Se ei ole kuljettajille mieluinen ratkaisu" | Ilkka-Pohjalainen (ilkkapohjalainen.fi)

Latvala avaa ajatuksiaan ja näkemyksiään MM-rallin kärkiluokasta laajemmin Ilkka-Pohjalaisen tuoreessa urheilupodcastissa.
Kuuntelin aamulla töihin ajellessa Latvalan juttuja ja jotenkin vähälle huomiolle on mielestäni jäänyt se, miten Jari-Matti puhuu kohtalaisen varman oloisesti sääntömuutoksesta, joka estäisi ei-täyttä kautta ajavia kuljettajia keräämästä tallipisteitä enää ensi vuonna. Miten tämä sitten käytännössä toimisi, onkin sitten jo toinen juttu, mutta mielenkiintoista, jos osa-aikaisuutta pyritään kitkemään ihan sääntöjenkin tasolla.
 

Timppa_

Well-known member
Liittynyt
3.2.2019
Viestit
55
Kuuntelin aamulla töihin ajellessa Latvalan juttuja ja jotenkin vähälle huomiolle on mielestäni jäänyt se, miten Jari-Matti puhuu kohtalaisen varman oloisesti sääntömuutoksesta, joka estäisi ei-täyttä kautta ajavia kuljettajia keräämästä tallipisteitä enää ensi vuonna. Miten tämä sitten käytännössä toimisi, onkin sitten jo toinen juttu, mutta mielenkiintoista, jos osa-aikaisuutta pyritään kitkemään ihan sääntöjenkin tasolla.
Minun mielestäni pitäisi mennä myös niin, että jos kuskit jakavat auton esim Rovis ja Ogier sekä Hyundain kolmikko niin lähtöjärjestystä määritettäessä pitäisi autoa ajavien kuljettajien pisteet laskea yhteen ja lähtöpaikka määräytyisi sen mukaan. Jos taas Toyotalla olisi kaikki neljä autoa vivalla niin tällöin Roviksen ja Ogierin lähtisivät oman henkilökohtaisen pistemääränsä oikeuttamalla paikalla. Jos taas jompi kumpi korvaisi jostain syystä vaikka Katsutan niin taas laskettaisiin Katsutan ja paikkokuskin pisteet yhteen ja lähtöpaikka sen mukaiseksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Oma ehdotukseni pistejärjestelmälle:
- Koko rallin top 10 kuten 2023 eli 25 voitosta
- Sunnuntain kokonaisajasta 7-6-5-4-3-2-1
- Power stage poistetaan

Kisan kakkonen voi teoriassa saada enemmän pisteitä kuin voittaja, mutta koska sunnuntain ajat sisältyy koko rallin pisteisiin, tämä olisi todella epätodennäköistä.

Power stagen myötä menetetään yhden pätkän TV-spektaakkeli, mutta koko sunnuntain aikana saadaan televisioitua todennäköisesti sekuntipeliä.

Ei enää kolmea erillistä pistesysteemiä, eikä voiton devaluointia.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
407
Oma ehdotukseni pistejärjestelmälle:
- Koko rallin top 10 kuten 2023 eli 25 voitosta
- Sunnuntain kokonaisajasta 7-6-5-4-3-2-1
- Power stage poistetaan

Kisan kakkonen voi teoriassa saada enemmän pisteitä kuin voittaja, mutta koska sunnuntain ajat sisältyy koko rallin pisteisiin, tämä olisi todella epätodennäköistä.

Power stagen myötä menetetään yhden pätkän TV-spektaakkeli, mutta koko sunnuntain aikana saadaan televisioitua todennäköisesti sekuntipeliä.

Ei enää kolmea erillistä pistesysteemiä, eikä voiton devaluointia.

Tätä vaihtoehtoa minäkin ehdotin viime syksynä ja olisi mielestäni järkevin ja kokonaisuutena paras, tosin vielä voisi viilata pistelaskua niin että koko rallin voitosta pisteet jaettaisiin vaikka kahdekaslle parhaalle 10 parhaan sijaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Oma ehdotukseni pistejärjestelmälle:
- Koko rallin top 10 kuten 2023 eli 25 voitosta
- Sunnuntain kokonaisajasta 7-6-5-4-3-2-1

Kisan kakkonen voi teoriassa saada enemmän pisteitä kuin voittaja, mutta koska sunnuntain ajat sisältyy koko rallin pisteisiin, tämä olisi todella epätodennäköistä.
Eikös tässä kakkonen voisi periaatteessa saada saman kun voittaja? Eli voittajalle 25+0 ja kakkonen 18+7 eli 25 molemmille?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Parhaat ideat on usein yksinkertaisia. Ehkä mä vaihtaisin sunnuntaipisteet 8-6-4-3-2-1. Koko päivästä piste enemmän kuin kakkoselle on lähinnä vittuilua.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
Tuo, että annetaan seitsemälle pisteitä, tarkoittaa käytännössä sitä, että yksi WRC-kuski jätetään ilman pisteitä ja Fordillakin saa siis toinen pisteitä. Siinä kai haettu jotain panosta. Tuohan voisi muuten olla sunnuntain osalta edellä kirjoittajien esitetyn mukaista, mutta miksi ei annettaisi vain kuudelle pisteitä: 6-1. Jos pelkästään Powerin voittajalle yksi lisäpiste, niin satunnainen tv-katsoja ja veikkausyhtiötkin saavat jotain siitä irti. Mutta ei mitään lauantaihin "päättyvää" kisaa, vaan jaetaan kuten männä kautenakin pisteet ja voittaja selviää sunnuntaina koko kisan nopeimpana. Saa nähdä, onko nyt lauantaipäivästä iso osa pelkkää ajelua, asemien jäädytystä. ja renkaiden säästöä sunnuntaille. Jotenkin jopa toivoisin tuota, niin näkisivät päättäjät viisautensa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Nyt kun näytää että kisa menee piste kikailuksi niin eikö voitais mennä suoraan kolme osaiseen kilpailuun. To,Pe on yksi osakisa ja La toinen ja Su kolmas.
Joka päivältä omat pisteet. 10, 7, 4, 3, 2, 1 eli pisteet 6:lle nopeimmalla voittoa painottaen.
Sekä Sunnutaille Poweri pisteet 5, 4, 3, 2, 1
Siten olis joka päivälle kisaa ja pisteistä ajattavaa ja voittaa täytyis.
Huom pidetään rengas sääntö samana.
Keskeyttäneet aina mukaan seuraavalle päivälle jos auto vaan saa katsastuksen mukaiseen kuntoon,
 
Ylös