FIA rakentaa rallia.

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Kyllä se on rallin mm-sarjan pääluokan siirryttävä täys-sähköön tai vaihtoehtoisesti kuolla pois. "Kaikki" maailman autot siirtyvät sähköön jollain aikavälillä ja siten kaikki markkinointipotentiaali on siellä. Mihinkään muuhun ei kannata profiloitua.

Mikä siinä sähkössä kaihertaa rallifaneja... äänet varmaankin ainakin, joku muu mikä? Muutoin kai tuo sähkö on ylivertainen teknisestikin.

Ääniasia kuntoon jollain keinolla niin avot, homma valmis ja uusia tehdastalleja odottamaan!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Kyllä se on rallin mm-sarjan pääluokan siirryttävä täys-sähköön tai vaihtoehtoisesti kuolla pois. "Kaikki" maailman autot siirtyvät sähköön jollain aikavälillä ja siten kaikki markkinointipotentiaali on siellä. Mihinkään muuhun ei kannata profiloitua.

Mikä siinä sähkössä kaihertaa rallifaneja... äänet varmaankin ainakin, joku muu mikä? Muutoin kai tuo sähkö on ylivertainen teknisestikin.

Ääniasia kuntoon jollain keinolla niin avot, homma valmis ja uusia tehdastalleja odottamaan!
Rallicrossin mm sarja on täyssähköinen, mutta suurta automerkkien rynnistystä sinne ei ole nähty. E-formulat ainakin on saanut paljon automerkkejä mukaan, mutta entäs tv katsojamäärät, ei käsittääkseni mikään hittituote. Mites F1? Onko senkin siirryttävä täyssähköön? Sinne rynnistää nyt useampikin automerkki, Audi, Ford, Caddykin haluaisi...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Kyllä se on rallin mm-sarjan pääluokan siirryttävä täys-sähköön tai vaihtoehtoisesti kuolla pois. "Kaikki" maailman autot siirtyvät sähköön jollain aikavälillä ja siten kaikki markkinointipotentiaali on siellä. Mihinkään muuhun ei kannata profiloitua.

Mikä siinä sähkössä kaihertaa rallifaneja... äänet varmaankin ainakin, joku muu mikä? Muutoin kai tuo sähkö on ylivertainen teknisestikin.

Ääniasia kuntoon jollain keinolla niin avot, homma valmis ja uusia tehdastalleja odottamaan!
Hieman tohdin väittää vastaan, että esim. siviilipuolella tuo sähköauton akun kesto ja latauspaikkojen/-rangen miettiminen ei kiinnosta kaikkia. Monet haluaa liikkua välittömästi suuntaan x tai y ja eivät halua stressata pääsevätkö sinne ja, jos vielä ajamista tulee vielä ristin rastiin. Täten en usko, että ikinä "kaikki" autot siirtyvät sähköön. Väitän jopa, että jokin tankattava aine voi mahdollisesti syrjäyttää akut ja palataan jollain tapaa palavaan moottoriin.

Avainsanat; helposti, nopeasti ja mahdollisimman pitkälle. Siihen autoilu tähtää. Sähköautoissa monta asiaa, jotka sotivat noita vastaan.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Rallicrossin mm sarja on täyssähköinen, mutta suurta automerkkien rynnistystä sinne ei ole nähty. E-formulat ainakin on saanut paljon automerkkejä mukaan, mutta entäs tv katsojamäärät, ei käsittääkseni mikään hittituote. Mites F1? Onko senkin siirryttävä täyssähköön? Sinne rynnistää nyt useampikin automerkki, Audi, Ford, Caddykin haluaisi...
Rallicrossin mm sarjaan ei ole ollut mitään tehdastason tunkua ikinä, ihan yksityistiimejä ja jotain tukea tietysti tehtaalta mutta ei mitään varsinaista autonvalmistajan tallia, sanoisin että puuhastelua verrattuna rallin mm-sarjaan saatikka F1:n.

F1 on aikamoinen dinosaurus muutenkin ja toki muuttuu hitaasti mutta sekin aika tulee kun on muututtava. Äänethän noista autoista "poistettiin" jo ahtamisen myötä.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Hieman tohdin väittää vastaan, että esim. siviilipuolella tuo sähköauton akun kesto ja latauspaikkojen/-rangen miettiminen ei kiinnosta kaikkia. Monet haluaa liikkua välittömästi suuntaan x tai y ja eivät halua stressata pääsevätkö sinne ja, jos vielä ajamista tulee vielä ristin rastiin. Täten en usko, että ikinä "kaikki" autot siirtyvät sähköön. Väitän jopa, että jokin tankattava aine voi mahdollisesti syrjäyttää akut ja palataan jollain tapaa palavaan moottoriin.

Avainsanat; helposti, nopeasti ja mahdollisimman pitkälle. Siihen autoilu tähtää. Sähköautoissa monta asiaa, jotka sotivat noita vastaan.
Ei kiinnosta ei mutta sitten kun polttoaineen hinta alkaa olla 4 euroa litralta ja hallitusten asettamia päästökurjuuksia lyödään siihen vielä päälle niin motivaatio sähköautoiluun onkin ihmeen kova. Ainakin siis jos kilpailevia polttoaineita ei ole ja vaikuttaa siltä että ei ole eikä tule. Päivä päivältä esim. vetyinfran rakentaminen, ja siten myös autojen kysyntä, menee vain vaikeammaksi kun sähköinfra alkaa jo olla vastaavasti valmis ja autokanta vaihtuu sähköön myös. Vetyinfran ym. pitäisi jo olla valmis&kattava ja autotkin markkinoilla laajasti jos meinaisi ehtiä mukaan kilpaan.

Itse olen sähköautoilija enkä vaihtaisi takaisin "krematorioon" mistään hinnasta ja syyt ovat mukavuus, helppous, teho jne. eli on myös syitä vaihtaa sähköautoon välittämättä edes polttoaineen edullisuudesta. Makuasioita, sanoi musti kun...

Sähköautomurros (isossa kuvassa) on jo täydessä vauhdissa ja valtaa länsimaiset automarkkinat, halutaan me sitä tai ei. Se vain tapahtuu, uskokaa pois. Suomen 2023 uusien autojen ensirekisteröinneistä 33,8% oli täyssähköjä. Tuo osuus on siis jo aika suuri ja kasvaa vauhdilla. Tällä tahdilla 5-10 vuoden kuluttua lähes kaikki eli yli 90% ensirekisteröinneistä on täyssähköjä. Kannattaako tuolloin markkinoida polttomoottoriautoja vaikkapa rallin avulla, esim. 10% markkinalle koko show? Tuskin.

Mitä fiilistä siitä sähköralliautosta puuttuu, muuta kuin se ääni? Jos se on vain se ääni, voiko ÄÄNI olla kehityksen jarru tai suorastaan este? Siis pelkkä ääni?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
En tiedä onko se enää aito ongelma, kun akut on parantuneet, mutta noita autoja tankataan kuitenkin aika tiheään. Ja rallit yleensä on enemmän syrjäseuduilla. Niin miten lataukset, varsinkin jos täytyy ladata myös lenkillä (kuten tankkaukset nyt), ei vain huoltoparkissa.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Vaihdettavat akut. Tieliikenteessä ja isoissa massoissa hankala toteuttaa mutta marginaalisessa toilinnassa eli esim. rallissa kohtuullisen helppoa. muutamia kymmeniä FIA:n toimittamia ladattuja akkuja ja vaihtopisteet tiekirjaan jne. Ihan simppeli homma toteuttaa jos kuussakin osataan käydä.

Akkujen ei oikeastaan tarvitse olla edes mitään kovin massiivisia kun energian tarve on max. 35-40 km kerrallaan, vaikkakin toki suurella teholla eli kwh kulutuksella verrattuna tieliikenteeseen. Mutta siis ajatuksena että ralliauton vaihdettavan akun energiasisällöksi riittänee noin puolet tieliikenteessä olevien autojen akkukoosta (ja painosta). Samalla jää toki pois polttomoottorin, vaihteiston, kardaanin, syylärin ym. paino eli kokonaispainon ei varmaan tarvitse paljoa muuttua suuntaan tai toiseen.

EU tasolla muuten uusien autojen rekisteröinneistä hieman yli 10% on täyssähköjä (1/2024) ja n. 30% hybridejä, siinä on se syy miksi hybridejä halutaan pitää pääluokkana (vielä). Sitten kun täyssähköjen markkinaosuus on suurin (yli 30% kaikista rekisteröinneistä) haluavat autonvalmistajatkin pontevasti ralliin täyssähkön. Ja tuohon ei mene kauaa kun tilaston keikahtaa, ehkä noin 3-5 vuotta enää.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3544
Se asia mikä sähköautoissa mietityttää tällä hetkellä. Mitä niillä sitten tekee kun akut on esim. plus 10 v vanhat? Paljonko niille on suositeltu vaihtoväli? Eikös ainakin ne akkujen vaihdot maksa aivan helvetisti? Uskaltaako kukaan ostaa esim. käytettyä pikkuautoa sähkömoottorilla?

Itse en ole vielä täysin vakuuttunut että sähkö tulee olemaan se massan valinta isossa skaalassa. Jossain Norjassahan se on lyönyt kyllä täysin läpi joo, mutta katsoo millaisiin autoihin täällä nyt on varaa ihmisillä niin mistä helvetistä tänne kaikille jotkut sähköautot saadaan? Ja mihin ihmeeseen nämä kaikki nykyiset autot työnnettäisiin? Eiköhän se olisi paras ratkaisu että olisi erilaisilla ratkaisulla toteutettja vaihtoehtoja niin ei olisi kaikki yhden kortin varassa, eipä siitä mitään varmuutta ole mikä se noista on.

Itse toivoisin että olisi esim. "sähköbensa" millä saataisiin suuri osa vanhoja autoja lähes päästöttöminä ajoon ja toki myös uudet autot.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Koska kaikki mukanaolevat autonvalmistajat haluavat hybridin.
....hmmm....Toisaalta Toyota ja Ford on mukana myös Nascarissa jossa ajetaan ihan hisse tason autoilla. Viimeisimmät innovaatiot on siirtyminen jäykästä taka-akselista erillisjousitukseen ja h-laatikoista suora kytkyyn ja nämä molemmat tapahtuneet 2010 luvun puolivälin jälkeen
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Tulis ehkä isommassa kuvassa miettiä myös sitä että moottoriurheilu ei välttämättä ehkä ole tulevaisuudessa se kanava jolla pystytään tavoittamaan maksukykyiset asiakkaat. Luulempa että on jo nyt kustannustehokkaampaa rekrytä joku random tiktokkaaja tms brändilähettilääksi jos haluat tavoittaa oikeasti isoja massoja maailmassa jossa monikaan ei enään edes omista lineaarista telkkaria. Penkalla tulee varmaan edelleen tulevaisuudessa olemaan kaljahattuja runkipaikoissa sankoin joukoin, mutta he ovat niitä jotka eivät osta uusia autoja joten heille on ihan sama kuinka nykyaikaisella tai vanhalla tekniikalla ajetaan.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
202
Luulempa että on jo nyt kustannustehokkaampaa rekrytä joku random tiktokkaaja tms brändilähettilääksi jos haluat tavoittaa oikeasti isoja massoja maailmassa jossa monikaan ei enään edes omista lineaarista telkkaria.
Muuten joo, mutta onkohan näiden sometähtien tavoittamalla kohdeyleisöllä ikää ajokorttiin, saati rahaa autoon?
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Hieman tohdin väittää vastaan, että esim. siviilipuolella tuo sähköauton akun kesto ja latauspaikkojen/-rangen miettiminen ei kiinnosta kaikkia. Monet haluaa liikkua välittömästi suuntaan x tai y ja eivät halua stressata pääsevätkö sinne ja, jos vielä ajamista tulee vielä ristin rastiin. Täten en usko, että ikinä "kaikki" autot siirtyvät sähköön. Väitän jopa, että jokin tankattava aine voi mahdollisesti syrjäyttää akut ja palataan jollain tapaa palavaan moottoriin.

Avainsanat; helposti, nopeasti ja mahdollisimman pitkälle. Siihen autoilu tähtää. Sähköautoissa monta asiaa, jotka sotivat noita vastaan.
Tässä tullaankin sitten siihen, että jos ja kun autonvalmistajien intressit siirtyvät tai ovat jo siirtyneet polttiksista sähköautoihin, alkaa noille mainitsemillesi haasteille löytyä myös ratkaisuja. Akkutekniikka kehittyy, latausinfra paranee, autojen tuotanto muutetaan sähköautojen valmistamiseen optimoiduksi, kilpailu lisääntyy, lopputuotteen hinta laskee jne. Jos tuotekehitys ja investoinnit suunnataan johonkin, siitä yleensä seuraa hyviä asioita myös loppukäyttäjille eli asiakkaille. Ja tällä hetkellä näyttää siltä, että sähkö on se voittava kortti, johon tuotekehitystä suunnataan. Jos ja kun ollaan siinä tilanteessa, että samalla rahalla saa polttomoottoriauton ja sähköauton samoilla ominaisuuksilla, valitsee polttiksen enää se osa ihmisistä, joilla on matematiikka nelonen ja (taika)uskonto kymppi. Tätä taustaa vasten polttiksissa roikkuminen rallin absoluuttisella huipulla näyttäytyy jo tällä hetkellä vanhanaikaisena, saati sitten muutaman vuoden kuluttua, jos suuntaus jatkuu samana.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: kik

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Akkutekniikka kehittyy, latausinfra paranee, autojen tuotanto muutetaan sähköautojen valmistamiseen optimoiduksi, kilpailu lisääntyy, lopputuotteen hinta laskee jne. Jos tuotekehitys ja investoinnit suunnataan johonkin, siitä yleensä seuraa hyviä asioita myös loppukäyttäjille eli asiakkaille. Ja tällä hetkellä näyttää siltä, että sähkö on se voittava kortti, johon tuotekehitystä suunnataan.
Juu, nuo ovat ihan totta, mutta jos ja jos. Vielä on pitkä matka, että akkutekniikka ja latausmahdolliuudet olisivat sillä tasolla, että tämä kokonaisuus palvelisi ihmisiä maailman joka kolkassa ja joka tilanteessa. Itselläni ei ole mitään sähköautoja vastaan, mutta katson asioita nihlistisen realistisesta näkökulmasta ja pyrin haaveilemaan mahdollisimman vähän.

Ja kun puhut voittavasta kortista, niin se on _ainoa_ kortti, jota ihmisen nykytekniikalla on järkevää lähteä toteuttamaan. Tämä ei tarkoita, että näin tulee aina olemaan. Näen, että tähtäin kulkuvälineellä liikkumisessa on tuo mahdollisimman helposti, nopeasti ja pitkälle. Toki ympäristö ja ilmastoasiat ovat tähän olennaisesti liittyviä asioita, jotka ovat välttämätöntä huomioida näiltä kulkuvälineiltä.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Juu, nuo ovat ihan totta, mutta jos ja jos. Vielä on pitkä matka, että akkutekniikka ja latausmahdolliuudet olisivat sillä tasolla, että tämä kokonaisuus palvelisi ihmisiä maailman joka kolkassa ja joka tilanteessa. Itselläni ei ole mitään sähköautoja vastaan, mutta katson asioita nihlistisen realistisesta näkökulmasta ja pyrin haaveilemaan mahdollisimman vähän.

Ja kun puhut voittavasta kortista, niin se on _ainoa_ kortti, jota ihmisen nykytekniikalla on järkevää lähteä toteuttamaan. Tämä ei tarkoita, että näin tulee aina olemaan. Näen, että tähtäin kulkuvälineellä liikkumisessa on tuo mahdollisimman helposti, nopeasti ja pitkälle. Toki ympäristö ja ilmastoasiat ovat tähän olennaisesti liittyviä asioita, jotka ovat välttämätöntä huomioida näiltä kulkuvälineiltä.
Ei palvele maailman joka kolkassa vielä pitkään aikaan mutta niillä alueilla mihin olettaisin ralliautoilun osuvan markkinointimielessä niin alkaa pikkuhiljaa palvella. En tiedä mutta oletan että ralliautoilun markkinointibuusti osuu pääosin eurooppaan ja jossain määrin aasiaan (vauraisiin maihin) mutta ei juuri muualle. Etelä-amerikassa ei taideta olla kiinnostuneita rallin mm-sarjasta isossa kuvassa eikä ainakaan USA:ssa, puhumattakaan Afrikasta tai lähi-idästä. Se minkä alueen autokannan kehitystä tässä kannattaa seurata on juurikin eurooppa.

Muutos tapahtuu jo nyt vaikka miten haluttaisiin että ei tapahdu. Sähköautojen ensirekisteröinti osuus on noussut 10%:n ja hybridien kai jo jonnekin 30%:n eli jollain tavalla sähköistettyjen osuus on jo 40% kaikista ensirekisteröinneistä. Vaihtoehtoiset päästöttömät tekniikat ovat jotain prosentin osia eli ei juuri mitään.

Vaikka jossain pohjolan pikkukaupungissa ei vielä muutos näy, ei tarkoita sitä etteikö muutos ole jo kovassa vauhdissa muualla. "Polttomoottoriralli" on 10-15 vuoden päästä historic hommaa ja "vanhat rallifanit" menevät katsomaan autoja jollaisilla "ennen ajettiin tieliikenteessäkin".

Ja voin kertoa että itsekin pitäisin siitä että rallia pääsarjatasolla ajettaisiin ihan vain perinteisillä polttomoottoriautoilla ja ilman hybridiäkin. 2017 WRC kalusto on hienoimpia ralliautoja mitä ikinä on ollut.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Avainsanat; helposti, nopeasti ja mahdollisimman pitkälle. Siihen autoilu tähtää. Sähköautoissa monta asiaa, jotka sotivat noita vastaan.
Jos auton pystyy lataamaan kotona, niin näistä kaksi ensimmäistä ovat sähköauton puolella. Mitä tulee mahdollisimman pitkälle pääsemiseen, niin nykysähkisten range on sellainen että siinä vaiheessa on syytäkin pitää jo tauko. Jos kotilataus ei onnistu, niin sähköauto muuttuu kyllä kerralla vaivalloisemaksi.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
166
... Jos kotilataus ei onnistu, niin sähköauto muuttuu kyllä kerralla vaivalloisemaksi.
Jo useamman vuoden sähköautolla ajanneena voisin jopa väittää, että ei pidä paikkaansa. Aika kattavasti on Suomen joka kolkassa jo latausmahdollisuus. Siitä se ei jää näillä sähköauto määrillä kiinni. Lisää kuitenkin tarvitaan latureita, koska nykyään saattaa jopa joutua jonottamaan laturille.

Oma mielipide siitä mikä vielä jarruttaa on autojen kyky vastaanottaa latausta, tai lähinnä se nopeus. Kun tavis sähkäreiden kyky on ottaa vastaan se 200-300km yhden kusitauon aikana, niin aletaan olemaan jo sellaisissa lukemissa, että lataus ei ole kenellekään enää mikään ongelma. Nyt pitää vielä sen vessareissun aikana juoda kupillinen kahvia ja hetki selata f1-foorumia, jonka jälkeen matka taas jatkuu.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1291
Entäs sitten. Sähkikset ovat lähes käyttökelvottomia reilun kymmenen vuoden ikäisinä, kun akut alkaa olla loppu tai kennot muuten poksuu.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Entäs sitten. Sähkikset ovat lähes käyttökelvottomia reilun kymmenen vuoden ikäisinä, kun akut alkaa olla loppu tai kennot muuten poksuu.
Näihän se sitten varmasti on maailman tappiin asti. Tekniikka kun ei koskaan kehity yhtään. Eihän se ole polttomoottorin elinkaaren aikanakaan kehittynyt yhtään. Eiku.

Sinänsä tämä on hauska foorumi, että täältä voidaan 10 vuoden päästä tulla katsomaan vanhoja sepustuksia ja todeta se lausahduksesta legendaarisin, ”mitäs minä sanoin.” Se on sitten eri asia, kuka pääsee sen sanomaan. 😉
 
Viimeksi muokattu:
Ylös