FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Markkinointimahdollisuus > tämä kiinnostaa firmaa x > fima x tuo rahaa sarjaan > sarja voi paremmin > kaikki voittaa

Kyllä tätä lajia tehdään penkalleraahautujiakin varten.
Jos mietitään Secto rallia, niin se penkalla olija suurelta osin mahdollistaa kilpailun järjestämisen lipputulojen ansiosta, mutta esim kilpailuun osallistuvat autonvalmistajat ja esim Secto ynnä muut sponssit haluaa mainostaa tuotteitaan maan- tai maailmanlaajuisesti eikä pelkästään sille porukalle joka on penkalla, se otos on liian pieni. Median kautta tuleva näkyvyys on se tärkein, muuten MM sarjasta tulee Harraste moottoriurheilu tason sarja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
Hybridin ja sähkö-vetysysteemit voisi jättää WEC, F1 ja Formula E-luokkiin ja ralliautot voisi kulkea polttiksilla uusiutuvalla polttoaineella varustettuna.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Rallipäättäjien olis hyvä tulla alas sieltä norsunluutornista ja lopettaa kavereidensa olkapäille taputtelu. Ideoita voisi ottaa muistakin lajeista vaikka esim driftingistä. Joku syy on sille että se on nuorisoa katsomoihin vetävä laji tällähetkellä jota ajetaan täälä Härmässäkin täysille katsomoille. Ja he eivät edes yritä väittää, että olisivat teknologian edelläkävijöitä tai vihreän teknologian laji. Ja kyllä, en pidä ko lajia urheiluna, enkä voisi kuvitella katsovani sitä penkalta tai telkkarista minuuttia kauempaa, mutta näköjään moni sitä seuraa. Ralli on niitä harvoja moottoriurheilulajeja jossa ajetaan sivuluisussa ja se potentiaali jätetään hyödyntämättä kun focus on jossain epäolennaisissa asioissa kuten patteri tekniikan ihannoinnissa. Rallin tulisi ymmärtä, että se on Show lajina yksi parhaista ja show potentiaali tulisi asettaa tärkeimmäksi kriteeriksi päätöksiä tehtäessä ja jättää muille lajeille uuden tekniikan esittely.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Mun mielestä pitäis kysyä niiltä jotka meinaa sarjaan osallistua ja laittaa rahaa.
Ja taas heidän pitäisi kysyä niiltä ketkä lajia seuraavat eli ns kuluttajilta ja mahdollisesti tulevilta asiakkailtaan. Turha tosiaan laittaa rahaa konseptiin, joka ei kerää katsojia. Sinänsä Abiteboul tuohon viittasikin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Mun mielestä pitäis kysyä niiltä jotka meinaa sarjaan osallistua ja laittaa rahaa.
Ongelma on siinä, että ensin pitää tehdä päätös ja sitten katsoa keitä tulee mukaa ja toivoa että mahdollisimman moni maksaja tulee. Näin se vaan käytännössä menee.

Ja jos autotehtailta kysytään millä tekniikalla he haluavat ajaa, niin kaikki sanovat, että täyssähköllä. No koska rallia ei vielä voi ajaa täyssähköllä on noidankehä valmis.
 
Viimeksi muokattu:

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Ongelma on siinä, että ensin pitää tehdä päätös ja sitten katsoa keitä tulee mukaa ja toivoa että mahdollisimman moni maksaja tulee. Näin se vaan käytännössä menee.

Ja jos autotehtailta kysytään millä tekniikalla he haluavat ajaa, niin kaikki sanovat, että täyssähköllä. No koska rallia ei vielä voi ajaa täyssähköllä on noidankehä valmis.
Tuskinpa kaikki on täyssähkön perään. Ainakaan urheiluauto- tai kilpa-autopuolella. Kyllä niitä valmistajia on hyvä kuunnella jos kaatavat kymmeniä ja satoja miljoonia lajiin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Tuskinpa kaikki on täyssähkön perään. Ainakaan urheiluauto- tai kilpa-autopuolella. Kyllä niitä valmistajia on hyvä kuunnella jos kaatavat kymmeniä ja satoja miljoonia lajiin.
Jos olen realisti, niin Uskoisin, että tulevaisuudessa, ehkä jo 2026 ollaan tilanteessa jossa ei löydy valmistajia kun 1 joka on valmis sitoutumaan lajiin, oli voimanlähde mikä hyvänsä, siltähän tuo nyt näyttää kun Huyndai on tekemässä exittiä. Siksi sarja joka ajetaan pääsääntöisesti yksityiskuskeilla on pakon sanelema juttu.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
78
Jos olen realisti, niin Uskoisin, että tulevaisuudessa, ehkä jo 2026 ollaan tilanteessa jossa ei löydy valmistajia kun 1 joka on valmis sitoutumaan lajiin, oli voimanlähde mikä hyvänsä, siltähän tuo nyt näyttää kun Huyndai on tekemässä exittiä. Siksi sarja joka ajetaan pääsääntöisesti yksityiskuskeilla on pakon sanelema juttu.
Itse en ihan noin pessimistisenä näe tulevaisuutta. Uskon vahvasti että uudet sääntöt houkuttelevat 1-2 uutta valmistajaa mukaan. Ja jos Hyundai tosiaankin vetäytyy, uusien tulokkaiden nousu voittajiksi paranee ja nopeutuu entisestään. Rallin suosio ja näkyvyys euroopassa on kaikesta huolimatta suht hyvällä tolalla.

Vaikka automaailman tulevaisuus näyttää hyvinkin sähköiseltä. Ei moottoriurheilun puolelle kovinkaan montaa vakavasti otettavaa pelkällä sähköllä toimivaa sarjaa/luokkaa ole kuitenkaan syntynyt. Formula-E vuodesta 2014 alkaen taitaa olla vanhin toiminnassa oleva sarja. Vakioautojen e-TCR oli ja meni. Extreme-E sarja loppui sähköisenä ja katse käännettiin vetyyn. Rallicross tyyppiseen lyhyeen pyrähdykseen sähkö toimii parhaiten. Mutta ei sielläkään hurraamista ole. Osanottajapulan vuoksi MM-sarjassa sallitaan nykyään sekä sähkö että polttikset. Jenkkien Nitrocross on ehkä hivenen kovemmassa nosteessa ja siellä ajetaan yksityyppi sähkäreillä. Saivat kuitenkin vastikään Dodgen houkuteltua mukaan merkiksi. Sanoisin että moottoriurheilun puolella polttomoottori ja hybridi ratkaisu on ajankohtainen vielä pitkälle 2030 luvunkin.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
78
Pikaisella otannalla sosiaalisen median luvuilla mitattuna, ralli on kolmanneksi suosituin autourheilu luokka maailmassa kaikesta huolimatta.

Facebook:
MotoGP 18 miljoonaa seuraajaa
F1 13 m
Nascar 5,4 m
WRC 3,2 m
Formula E 1,5 m
Nitrocross 1,3 m
WRX 1,2 m
Indycar 1,1 m
Driftmaster 555 t
WEC 476 t
ERC 406 t
TCR 121 t

Instagram:
F1 30,7 miljoonaa seuraajaa
MotoGP 16,4 m
Nascar 3,0 m
WRC 2,6 m
Formula E 1,2 m
WEC 964 t
Indycar 680 t
Nitrocross 453 t
Driftmaster 335 t
WRX 330 t
ERC 128 t
TCR 55 t
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Pikaisella otannalla sosiaalisen median luvuilla mitattuna, ralli on kolmanneksi suosituin autourheilu luokka maailmassa kaikesta huolimatta.

Facebook:
MotoGP 18 miljoonaa seuraajaa
F1 13 m
Nascar 5,4 m
WRC 3,2 m
Formula E 1,5 m
Nitrocross 1,3 m
WRX 1,2 m
Indycar 1,1 m
Driftmaster 555 t
WEC 476 t
ERC 406 t
TCR 121 t

Instagram:
F1 30,7 miljoonaa seuraajaa
MotoGP 16,4 m
Nascar 3,0 m
WRC 2,6 m
Formula E 1,2 m
WEC 964 t
Indycar 680 t
Nitrocross 453 t
Driftmaster 335 t
WRX 330 t
ERC 128 t
TCR 55 t
En pidä näitä tietoja kovin luotettavina, koska noita seuraajia ja klikkauksia voi nykyään ostaa..... Voisko joku kaivaa tv katsojaluvut, se on myös aika oleellinen foorumi joten siinäkohtaa luultavasti tulee gäppiä sitten jo aika paljon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
En pidä näitä tietoja kovin luotettavina, koska noita seuraajia ja klikkauksia voi nykyään ostaa..... Voisko joku kaivaa tv katsojaluvut, se on myös aika oleellinen foorumi joten siinäkohtaa luultavasti tulee gäppiä sitten jo aika paljon.
Katsojamäärissä sitten vielä rajaukset maakohtaisesti vaikuttaa asiaan. Valitettavasti en pikaisella haulla löytänyt kattavaa tilastoa, missä oltaisiin listattu kaikki sarjat. Amerikassa Nascar on tv-määrissä edellä F1:siä ja sitten vielä paikalliset IMSA ja Indycar. F1 on suosittu Euroopassa ja Motogp Etelä-Euroopassa ja Aasiassa. Sitten on vielä kansalliset sarjat, kuten V8 Supercars, Super GT yms. jotka kerää katsojamääriä sekä tv:ssä että paikanpäällä. WEC-sarjan uusi tuleminen on nostanut suosiota.

Ralli taitaa olla maailmalla aika pieni laji.

Tuossa nyt joku artikkeli, julkaistu heinäkuussa.
https://sportswave.ca/the-top-10-most-popular-motorsports/

 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3369
Sijainti
Lahti
Kyllä rallissa on aina ollut potentiaalia. Ne joita se kuuluisa rallikärpänen on kerran kunnolla päässyt puraisemaan, pysyvät usein varsin lajiuskollisina. Kenties välillä paljonkin hampaita kiristellen ja ikenet tusksta vinkuen, mutta silti kehissä, vaikka sitten katkeria kommentteja bittiavaruuteen takoen:) Kikkakuutonen olisi siinä, jos osaisi siirtää sen ainutlaatuisen "tässä sitä rämmitään kumpparit jalassa metsässä kohti hyvää katselupaikkaa-kohta ne tulee-kuuletteko miten möyryää!?". Meidän kylillä asui aikoinaan varsinainen ralliniilojen dna-alkupankkiäijä. Satuin seisomaan hänen vieressään yhtenä hämärtyvänä kesäiltana Kuohun erikoiskokeella. Yhtäkkiä, kun eka auton äänet alkoivat etäisesti kuulua, hän hyppäsi pystyyn ja huuti: "Kuunnelkaa!", kun auto tuli kohdalle hän huuti "Katselkaa!", sitten kun Twincam Ford oli mennyt ohi, hän huuti "Haistelkaa!". Miten sellaisen fiiliksen saisi välitettyä jollekin, joka on jonkun verran kiinnostunut lajista, mutta ei ole ihan vielä myyty?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3369
Sijainti
Lahti
Toisaalta, tuo yllekirjoittamani on arvatenkin juuri sellaista nostalgis sävytteistä soopaa, jonka tarttumapinta on tänä pänä olematon. Voi hyvinkin olla, että ne Paddonin peräänkuuluttamat turhuuden markkinat siellä pellon laidassa on paljon houkuttelevampi asia ihmisille!
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Pikaisella otannalla sosiaalisen median luvuilla mitattuna, ralli on kolmanneksi suosituin autourheilu luokka maailmassa kaikesta huolimatta.

Facebook:
MotoGP 18 miljoonaa seuraajaa
F1 13 m
Nascar 5,4 m
WRC 3,2 m
Formula E 1,5 m
Nitrocross 1,3 m
WRX 1,2 m
Indycar 1,1 m
Driftmaster 555 t
WEC 476 t
ERC 406 t
TCR 121 t

Instagram:
F1 30,7 miljoonaa seuraajaa
MotoGP 16,4 m
Nascar 3,0 m
WRC 2,6 m
Formula E 1,2 m
WEC 964 t
Indycar 680 t
Nitrocross 453 t
Driftmaster 335 t
WRX 330 t
ERC 128 t
TCR 55 t
OT mutta hullua että Formula e on suositumpi kuin esim WEC. veikkaan että tuossa ei ihan nämä luvut kerro totuutta. mutta tilastot...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3369
Sijainti
Lahti
Hannu Mikkola vetäytyi aikoinaan TV-kommentaattorin roolista, koska katsoi (ja muotoilen tämän toodella vapaalla kädellä) olevansa liian vanha, eikä katsonut olevansa enää riittävän hyvin ajantasalla siitä, mitä rallimaailmassa tapahtui ja miksi. Nuoremmat kommentoikoon.

Katsoin omia kirjoitelmiani ja kommenttejani yhtä kriittisesti ja huomasin, että jankkaan samoja asioita ja teemoja yhä uudestaan ja uudestaan. Aika ajoi ohi! Nuoremmat ja notkeammat kehitelköön ralliautoilun uusia kuvioita. Minä vetäydyn myös ja yritän vain olla tässä hissuksiin. Seuraan toki innolla, vaikken oikein tajuaisikaan:)
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
29
...Aika ajoi ohi! ...Minä vetäydyn...
Älä suotta vetäydy. Onhan täällä meille onneksi mm. 'Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen' -ketju.

Aina kun nuo historia-keskustelut nousevat ylös, pitää äkkiä katsoa 'että mitä mitä.'

Aarre tuo ewrc-results.com minulle. Eilen taas kertasin Leo Kinnusen Porsche-tilastot ralleista. (Harvoin maaliin, mutta aina neljän joukkoon silloin.)
Tänään yrittänyt etsiä Hankirallin reittikarttaa vuodelta 1969, ja Suurajojen 1970 Lehdistörallin kuvia. Mission impossible.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3369
Sijainti
Lahti
Juuh, kaikin puolin ollaan muuten mukana, mutta tulevaisuusvisiot sun muut jätän suosiolla niille, jotka tuntevat nykyisen ja toivottavasti tulevankin rallimaailman "zeitgeistin" paremmin kuin minä. On hauska seurata, mitä sieltä lopulta kömpii esiin!
 
Ylös