FIA rakentaa rallia.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Tosi epätodennäköisenä pitäisin 25+0+0-saldoa kenellekään. Ehkä just sellainen, missä johdetaan minuutilla ja powerilla rengasrikko, mihin hukkuu 55 sekuntia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja jos oletetusti ensi kaudella suuri osa voitoista menee maailmanmestaruudesta ajaville kuskeille niin ovat kiinnostuneita sunnuntaipisteistä lähtökohtaisesti.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
143
Jos pistelaskun uudistus on tämä nyt esillä oleva yleiskilpailu + sunnuntai + power, niin sillä nyt ainakin oma seurantani sarjaa kohtaan saattaa elpyä. Se kriittisin muutos, eli yleiskilpailun järjestyksen palauttaminen pistelaskun pohjaksi tuossa ainakin on tehty.

Pidän silti ongelmallisena, mikäli sunnuntailta ja powerilta voi molemmilta saada maksimissaan viisi lisäpistettä. Yleiskilpailun voittaja tulee nykyisellä pääluokan automäärällä keräämään silti lähes varmasti suurimman pistepotin, eikä se ole systeemin suurin ongelma. Sen sijaan ennen sunnuntaita voi olla ajamatta yhtäkään pätkää maaliin saakka ja saada silti peräti 10 pistettä, mikä tuntuu tässä kontekstissa aivan liian suurelta pistepotilta. Ymmärrän tarpeen saada sunnuntaille lisää ajettavaa, mutta pudottaisin tällöin Powerin pisteet pois, ja jakaisin lisäpisteet sunnuntain viidelle parhaalle.

Powerista tosin tuskin halutaan luopua TV-formaatin vuoksi. Kompromissina jakaisin tällöin pisteet sunnuntain kolmelle parhaalle sekä Powerin kolmelle parhaalle muodossa 3-2-1. Tällöin koko kisan voitto olisi automaattisesti arvokkain suoritus, keskeyttämisenkin jälkeen kannattaa jäädä ajamaan sunnuntaina maksimissaan kuudesta pisteestä ja renkaiden säästely Powerille tuskin olisi tässä formaatissa iso ongelma, kun niitä muutamaakin pistettä sunnuntailta kannattaisi tavoitella.

Siinähän se on jo valmiina. Saa käyttää. Pitäisiköhän lähettää tämä ehdotus Huohotinputki-palstalle Vauhdin Maailmaan, kuten 9-vuotiaana tein ehdottaessani perjantain lähtöjärjestyksen määräämistä Shakedown-tulosten perusteella. Seitsemän vuotta piti silloin vielä odotella, mutta tulihan samaan ideaan perustuva aika-ajopätkä sitten lopulta käyttöön! Joskin vain parin kauden ajaksi, mikä ehkä oli ihan oikea ratkaisu kuitenkin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3859
Tuleekohan sieltä sitten vaan sen kokoinen paino tilalle jos poistavat hybridin? Ei ole varmaan mikään optimi muuten ensi kauden auton suunnitteluun. Kun eihän Monteen ole kuin joku kuukausi tuon kokouksen jälkeen.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Niin? Halusivat silloin 2019 kun näistä asioista on päätetty. Maailma muuttuu. Jännä nähdä mitä haluavat myydä jatkossa, päätöksiä pitäisi jo saada 2027 eteenpäin.
Juurikin tuo kysymys mitä kirjoitat taitaa olla se suurin haaste ratkottavaksi.
1. Jos halutaan uusia valmistajia mukaan, niin sarja tulisi sähköistää. Tavalla tai toisella.
2. Nykyiset tai osa nykyisistä mukana olevista tiimeistä ja avainhenkilöistä on polttomoottorin kannalla.
3. Sarjan formaatti ei tue sähköistystä, päinvastoin.

Oma veikkaus on se, että tahtotilat on edelleen niin kaukana toisistaan, että päätöstä suuntaan taikka toiseen ei pystytä tekemään. Valitaan siis jälleen kerran se huonoin mahdollinen, eli pienillä muutoksilla jatketaan muuttamatta oikeastaan yhtään mitään.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Ongelmallista on että halutaan miellyttää mahdollisimman monia joten valitaan kompromissi kuten nämä hybridit joka ei sitten kuitenkaan miellytä juuri ketään. Pitäis uskaltaa tehdä rohkea päätös ja todeta että emme voi miellyttää kaikkia.

Tuo sähköhype on vähän hankala asia. Extreme-E ei aja enään ens vuonna akkuautoilla ja saapa nähdä onko koko sarja kohta historiaa. Oletteko huomanneet, että loppukauden kisat ilmeisesti peruttu. Kaudella 2024 ajettiin vain 2 kisaa!! !!!!
 
Viimeksi muokattu:

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Ongelmallista on että halutaan miellyttää mahdollisimman monia joten valitaan kompromissi kuten nämä hybridit joka ei sitten kuitenkaan miellytä juuri ketään. Pitäis uskaltaa tehdä rohkea päätös ja todeta että emme voi miellyttää kaikkia.

Tuo sähköhype on vähän hankala asia. Extreme-E ei aja enään ens vuonna akkuautoilla ja saapa nähdä onko koko sarja kohta historiaa. Oletteko huomanneet, että loppukauden kisat ilmeisesti peruttu. Kaudella 2024 ajettiin vain 2 kisaa!! !!!!
Ja vähiten tulisi nyt miellyttää niitä tahoja, jotka taistelevat eniten merkittäviä muutoksia vastaan. Iso arvostus esim. Latvalan uraa kohtaan, mutta jos hän pitää enemmän niistä hisseluokan autoista, niin rallin tulevaisuuteen se ei saisi isommin vaikuttaa. Nyt pitää uskaltaa katsoa noin 10 vuotta eteenpäin.

Ja todetaan nyt vielä tämäkin, että omastakin mielestä ralliauton tulee pitää ihan helvetinmoista ääntä. Niin kovaa, että kuulen sen vaikka minkälaisesta poterosta, minuuttitolkulla etukäteen. Siitäkin huolimatta maailma muuttuu ja minäkin yritän sopeutua siihen. Vaikka pahalta se tuntuu, niin silti yritän.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3859
Toivottavasti tuo "päästötön" bensa olisi se mahtava oivallus. Vaikka myös siviililiikenteeseenkin, sillä onhan vanhoja polttomoottorisia autojakin ihan huikea määrä olemassa ja niistä jos saataisiin päästöjä alas niin olisi tosi hyvä asia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Autonvalmistajat saattavat vaan olla vähän eri mieltä asiasta.
Kerro sitten miksi Rallicrossin MM sarjassa ei ole mukana ainuttakaan autonvalmistajaa tehdastallina. On kaikki speksit kohdillaan: sähkövoimalinja, MM arvo, halpa vrt rallin MM sarja, helposti televisioitava areenalaji. Miksi Extreme E on saattohoidossa ja hylkää akkuvoiman? Miksi Dakariin on tunkua vaikka ei ole sähkösarja.

Luulempa, että vaikka ralli vaihtuisi täyssähköön, mukana olis 1-3 autonvalmistajaa.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Kerro sitten miksi Rallicrossin MM sarjassa ei ole mukana ainuttakaan autonvalmistajaa tehdastallina. On kaikki speksit kohdillaan: sähkövoimalinja, MM arvo, halpa vrt rallin MM sarja, helposti televisioitava areenalaji. Miksi Extreme E on saattohoidossa ja hylkää akkuvoiman? Miksi Dakariin on tunkua vaikka ei ole sähkösarja.

Luulempa, että vaikka ralli vaihtuisi täyssähköön, mukana olis 1-3 autonvalmistajaa.
Ei minullakaan ole tähän oikeaa vastausta, mutta sen ymmärrän, että Ralli tai mikä muu siihen rinnastettava toiminta on autotehtaille pelkkää markkinointia. Ei autonvalmistajat halua markkinoida polttomoottoreita, kun maailma huutaa uusiutuvalla energialla kulkevia ajoneuvoja.

Sarja, oli se autourheilulaji mikä tahansa, tulee ensisijaisesti sopia autotehtainen sen hetkiseen markkinointisuunnitelmaan ja toissijaisesti olla kustannuksiltaan houkutteleva.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Ei minullakaan ole tähän oikeaa vastausta, mutta sen ymmärrän, että Ralli tai mikä muu siihen rinnastettava toiminta on autotehtaille pelkkää markkinointia. Ei autonvalmistajat halua markkinoida polttomoottoreita, kun maailma huutaa uusiutuvalla energialla kulkevia ajoneuvoja.

Sarja, oli se autourheilulaji mikä tahansa, tulee ensisijaisesti sopia autotehtainen sen hetkiseen markkinointisuunnitelmaan ja toissijaisesti olla kustannuksiltaan houkutteleva.
Tätä mantraahan kaikki hokee. Sittenhän F1 n pitäis olla jo kuollut. Puhutaanko F1 foorumin puolella, että F1 kuolee kahden vuoden sisällä, ellei ajeta täyssähköllä. Ei. Ykkösissä mukana Audi, MB, Renault, Ferrari, Ford, kohta Caddillac, Toyota ehkä, Honda vaikka polttiksilla mennään. Ei tämä sähköhuulluus ole kun rallifanien päähänpinttymä. Ykköset ei edes markkinoi mitenkään, että hei me ajetaan hybrideillä ja pelastetaan maailmaa, koska tietävät että se olisi valetta. Ralli yritti valehdella itselleen pelastavansa maailman melkein taippoivat koko lajin sillä
 
Ylös