FIA rakentaa rallia.

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3834
Sijainti
JKL
Ralli tuskin koskaan tulee poistumaan marginaalista, mikä on tosi ok, riittävän monessa maassa kun on marginaalissa niin kokonaismäärä on riittävä sille että tuote on elinvoimainen.

Minä mietin kehittämisen kannalta päinvastaista kuin tiivistämistä. Suora lähetys olisi päällä koko päivän, eli lähetystä tulisi myös siirtymiltä, huoltoparkeista ja muista, ja tiimin ja auton välinen radioliikenne olisi koko ajan avointa. Sillä saataisiin kiinnostavia tarinoita koko päivältä, ihmiset voisivat pitää lähetystä auki taustalla vähän kuin mainitsemissani pyöräkisoissa, ei aktiivista seuraamista vaan taustalla olevaa tapahtumaa, mutta sellaista jossa kuitenki tuotemerkkejä tulee luonnollisesti mainituksi tasaisin väliajoin. En osaa yhtään sanoa millaiset lisäkustannukset tähän tulee, ja olen myös varma että tallit eivät suostu radioliikenteen avaamiselle, mutta aina voi toivoa kaikkea!
Aika pitkälti samaa mieltä suunnilleen kaikesta. Dirtfish tekee siirtymiltä pirun hyvää matskua ja joskus kavereiden kesken ihmetelty että miksei promoottori tee samaa. Sieltä saa paljon lisäarvoa lähetykseen. Heidän toimittajat ovat pirun usein ekana paikalla jos jotain sattuu. Sama pitäisi saada ehdottomasti myös virallisiin sisältöihin...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1393
Aika pitkälti samaa mieltä suunnilleen kaikesta. Dirtfish tekee siirtymiltä pirun hyvää matskua ja joskus kavereiden kesken ihmetelty että miksei promoottori tee samaa. Sieltä saa paljon lisäarvoa lähetykseen. Heidän toimittajat ovat pirun usein ekana paikalla jos jotain sattuu. Sama pitäisi saada ehdottomasti myös virallisiin sisältöihin...
Sama juttu silloin kun Yle lähetti rallia, Jyväskylästä saatiin kuvaa kun EP haki järvestä vettä kun korjasivat rusinaksi mennyttä Toyotaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
Sama juttu silloin kun Yle lähetti rallia, Jyväskylästä saatiin kuvaa kun EP haki järvestä vettä kun korjasivat rusinaksi mennyttä Toyotaa.
Toki tässä oli syynä ettei yle saanut kuvata pätkiltä joten resurssit oli vapaana tähän matskuun

koko rally.tv konseptina tähtää tähän että lähetys olisi auki koko päivän, vaikka välissä tuleekin uusintoja
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10165
Sijainti
Helsinki
Itse kovasti sitä mieltä että Jääkiekkokin voidaan pistää samaan kategoriaan kuin Ralli mitä tulee marginaalilajeihin.
Lajien suosioissa alueelliset erot ovat suuria. Jääkiekon suosio rajoittuu Ruotsin, Suomen, Venäjän, Tsekin ja Sveitsin lisäksi Kanadaan sekä Yhdysvaltain pohjoisiin osavaltioihin. Kriketin, Rugbyn ja Maahockeyn suosion selittää lajien leviäminen brittiläisen imperiumin mukana.

World Atlasin artikkeli suosituista urheilulajeista.

https://www.worldatlas.com/articles/what-are-the-most-popular-sports-in-the-world.html
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10165
Sijainti
Helsinki
Pyöräilystä riittää katsoa viimeinen tunti, golfista ja snookerista viimeiset pari-kolme tuntia, ja useimmiten näkee merkittävästi isomman osan ratkaisuista kuin rallissa power stagen katsomalla. Kriketistä on kevyempi sisäänheittotuote. Dakar ei ole live-laji.
Moottoriurheilussa pyöräilyn vastineena voidaan pitää kestävyyskisoja, jotka kestävät neljästä tunnista vuorokauteen. Siitä huolimatta Le Mans myydään vuosittain loppuun ja autotehtaat menevät sinne voimalla. Osittain tähän vaikuttanut säännöt, jotka mahdollistaa autojen eroavuuden niin sisäisesti, kuin ulkoisesti ja vahva somenäkyvyys. Kisasta riittää, kun katsoo viimeisen tunnin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1773
Moottoriurheilussa pyöräilyn vastineena voidaan pitää kestävyyskisoja, jotka kestävät neljästä tunnista vuorokauteen. Siitä huolimatta Le Mans myydään vuosittain loppuun ja autotehtaat menevät sinne voimalla. Osittain tähän vaikuttanut säännöt, jotka mahdollistaa autojen eroavuuden niin sisäisesti, kuin ulkoisesti ja vahva somenäkyvyys. Kisasta riittää, kun katsoo viimeisen tunnin.
Le Mans on tietysti klassikko jolla on pitkät perinteet ja ajetaan vaan kerran vuodessa ja sillä kisalla on jonkinlainen kulttimaine myös jenkeissä joka tietysti kiinnostaa sponsseja ja autotehtaita....en toki tiedä kuinka moni katsoo Le Mansista vain lähdön ja maaliintulon....epäilen että aika moni. Paikanpäälläoleville luulisin että kyseessä on kerran vuodessa järjestettävä uniikki karnevaali.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
Tarinat ja henkilökuvat ovat aina kiinnostaneet ihmisiä. Rallissa niitä on. Varsinkin kun ei hirttäydytä siihen, että joka tarinan ja henkilökuvan tarvitsisi olla niistä harvoista kuljettajista, jotka siellä yleensä pääosassa keekoilee. Yksi parhaista osioista tälläkin foorumilla on rallipäiväkirjaan rustatut kertomukset. Ja ne ovat kuitenkin vain sanoja ruudulla! Rallissa on oma charminsa ja sen harrastajissa usein aika erikoista omaleimaisuutta. Sellaiseen kannattaisi satsata. Yhtäkkiä huomaa jännittävänsä suorituksia ties mistä sijasta ties missä luokassa ja ties missä rallissa.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
Rallilla on kuitenkin sellainen vakaa peruskannattajakunta, joka on loppuviimeksi varsin sopeutuvaista sorttia. "Ajetaan millä ajetaan, ja ajetaan missä ajetaan, kunhan ajetaan." Osittain juuri siksi ralli on lajina selvinnyt monenmoisista mullistuksista. Kukapa ei muistaisi sitä, kun B-ryhmäläisten jälkeen oli menomiesten- ja naisten asetuttava ankean tuhnuisilta tuntuviin ajopeleihin. Ensin tyrmistynyttä nillitystä niin ohjaamoissa kuin tien penkallakin, mutta hetsilleen asiaan sopeuduttiin ja taas kävi taistot kuumana. Siitä en kuitenkaan ralliautoilun usko ihan helposti nousevan, jos ykkössarjatasolla pärjätäkseen täytyy satsata niin infernaalisesti rahaa, aikaa ja työpanosta, kuin mitä esmes joku Toyota tekee. Se on ihan selvästi karkotin, vaikkei mikään variksenpelätin olekaan. Vaan kyllä siitäkin vielä selvitään, jollain tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3586
Sijainti
Lahti
Joskus on myös hyvä kääntää asiat ainakin teoriassa ihan ylösalaisin. Mitä jos rallia alettaisiin kehittää kaikilla tasoillaan todella etupainotteisesti harrastajakuntaa ja lajia seuraavaa yleisöä varten. Ei ajateltaisi juurikaan niitä (poissaolevia) autonvalmistajia. Voisin kuvitella......no, vaikka mitä. Kuvitelkaa tekin. Ei maksa mitään, se kuvittelu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1773
Joskus on myös hyvä kääntää asiat ainakin teoriassa ihan ylösalaisin. Mitä jos rallia alettaisiin kehittää kaikilla tasoillaan todella etupainotteisesti harrastajakuntaa ja lajia seuraavaa yleisöä varten. Ei ajateltaisi juurikaan niitä (poissaolevia) autonvalmistajia. Voisin kuvitella......no, vaikka mitä. Kuvitelkaa tekin. Ei maksa mitään, se kuvittelu.
No tätähän olen yrittänyt sanoa. Tässä resepti. ykstyyppi putkirunko, vapaa lasikuitukori, takaveto, keskimoottori, V6 vapari. Kaikki testaaminen kielletty. Kalenterista pois kaikki kaukokisat Keniaa lukuunottamatta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
Joskus on myös hyvä kääntää asiat ainakin teoriassa ihan ylösalaisin. Mitä jos rallia alettaisiin kehittää kaikilla tasoillaan todella etupainotteisesti harrastajakuntaa ja lajia seuraavaa yleisöä varten. Ei ajateltaisi juurikaan niitä (poissaolevia) autonvalmistajia. Voisin kuvitella......no, vaikka mitä. Kuvitelkaa tekin. Ei maksa mitään, se kuvittelu.
Kuvittelen rallin EM-sarjan. Tai voihan sitä miettiä myös SM-sarjaa ja osallistujamääriä huipputasolla, tai kuinka monella jää täysi kausi ajamatta jostain syystä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10165
Sijainti
Helsinki
Kuvittelen rallin EM-sarjan. Tai voihan sitä miettiä myös SM-sarjaa ja osallistujamääriä huipputasolla, tai kuinka monella jää täysi kausi ajamatta jostain syystä.
EM-sarjan on tainnut omissa ajatuksissasi mennä MM-sarjan edelle. Voisiko MM-sarjassa ajaa myös kahden päivän kisoja, kuten EM-puolella. Teoriassa tämä on mahdollista, kun sarjat ovat saman promoottorin alaisuudessa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16715
Sijainti
Tampereen lenkki
EM-sarjan on tainnut omissa ajatuksissasi mennä MM-sarjan edelle.
Ei ole.
Voisiko MM-sarjassa ajaa myös kahden päivän kisoja, kuten EM-puolella. Teoriassa tämä on mahdollista, kun sarjat ovat saman promoottorin alaisuudessa.
Esim viime vuoden Sardinia

Lisään vielä omiin ajatuksiini, että jos tehdastallien miljoonapalkkoja ei olisi tavoiteltavana, voisi Raution yms. panostus hiipua äkkiä. Samoin promoottorin toiminta ja televisiointi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1773
Lisään vielä omiin ajatuksiini, että jos tehdastallien miljoonapalkkoja ei olisi tavoiteltavana, voisi Raution yms. panostus hiipua äkkiä. Samoin promoottorin toiminta ja televisiointi.
Luulen, että jollain aikavälillä ollaan tilanteessa jossa rallin MM-sarjan osakilpailut on järjestettävä maantieteellisesti niin suppealla alueella, että yksityistalleilla on varaa osallistua sarjaan. No tällaisessa tilanteessa uskoisin, että esim Rautiolla olisi halukkuutta sponssata jotain lupaavaa kuskia jos sillätavalla olisi mahdollisuus päästä esim Monte-Carlo rallin podiumille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3834
Sijainti
JKL
Ei Rautio hyväntekeväisyyttään tuolla ole. Kuten ei ollut Jouhkikaan. Ne ovat sijoituksia jotka tuovat toivottavasti jossain vaiheessa kustannukset korkojen kanssa takaisin. Ja se tulee sitä kautta että Rautio odottaa Kauppisen päätyvän tehdastalliin palkkakuskiksi ja siitä palkasta Rautio sitten ottaa omansa korkoineen... Siksi en usko että Rautio laittaisi yhtään yksityistallia koska sillä mainosarvolla ei Rautiolle ole mitään käyttöä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10165
Sijainti
Helsinki
MM-sarjan arvoon kyllä kuuluu vähintään yksi Euroopan ulkopuolella ajettava kilpailu. WRC-aikakaudella ajettiin Australiassa ja Argentiinassa, ne olivat myös suosittuja kilpailuja. Fanejakin oli paikanpäällä ja osa kuljettajistakin piti niistä. Mäkinenhän menestyi Jyskälän lisäksi myös Aussien kapeilla sorateillä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1773
Ei Rautio hyväntekeväisyyttään tuolla ole. Kuten ei ollut Jouhkikaan. Ne ovat sijoituksia jotka tuovat toivottavasti jossain vaiheessa kustannukset korkojen kanssa takaisin. Ja se tulee sitä kautta että Rautio odottaa Kauppisen päätyvän tehdastalliin palkkakuskiksi ja siitä palkasta Rautio sitten ottaa omansa korkoineen... Siksi en usko että Rautio laittaisi yhtään yksityistallia koska sillä mainosarvolla ei Rautiolle ole mitään käyttöä.
Osittain totta, mutta kyllä rakkaudesta lajiin menttaliteetti täytyy olla. Rautio varmaan saisi paremman ja varmemman tuoton rahoilleen sijoittamalla ne vaikka kiinteistöihin kuin junnu rallikuskiin. Mutta se on liian tylsää joten jännittävämpiä keinoja on etsittävä joten urheilu on hyvä vaihtoehto. Luulisin ettei missään sijoittajan oppaassa kehoteta laittamasta miljoonia ja taas miljoonia urheiluun, mut jos haluaa todellista arvostusta ja gloriaa niin urheilun kautta sitä on tarjolla ja pääsee myös parrasvaloihin ja sisäpiiriin eli saa hyväksyntää.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1773
MM-sarjan arvoon kyllä kuuluu vähintään yksi Euroopan ulkopuolella ajettava kilpailu. WRC-aikakaudella ajettiin Australiassa ja Argentiinassa, ne olivat myös suosittuja kilpailuja. Fanejakin oli paikanpäällä ja osa kuljettajistakin piti niistä. Mäkinenhän menestyi Jyskälän lisäksi myös Aussien kapeilla sorateillä.
Siinäpä se dilemma onkin, että MM statuksesta on pidettävä kiinni, muuten ei yksikään autotehdas ole kiinnostunut, ja siksi tämä korttitalo huojuu ja pahasti. Voidaan sanoa, että MM sarja on yhtäkuin Toyota. Ei Toyotaa, ei koko MM sarjaa. Moni ei ehkä vieläkään ymmärrä kuinka veitsen terällä koko MM sarja on.
 
Ylös