FIA tutkii Singaporen GP:n 2008 tapahtumia

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Oletko miettinyt kuka sen riskin ottaa? Tallipäällikkö, sekö pääsi sun mielestä vähällä jotta riski kannattaa ottaa?
Mistä sitä tietää, jos vaikka ensi vuonna herra Williams päättää jäädä eläkkeelle ja järjestelee turva-autoepisodia toisensa perään saadakseen voittoja viimesistä kisoistaan. Sitten eläkkeelle vedonlyöntivoittojen kera.;) Ihmishenkiä vaarantuu ja kuskien uria tahraantuu, pääasia että business kulkee ja kaikilla on hauskaa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ja vihdoinkin joku korkeampiarvoinen avaa suunsa, ja sanoo, että päätökset tehtiin jo ennen kuulemista... http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=39077
Kaikki todisteethan tiedettiin jo ennen istuntoa, ja ne vaan käytiin läpi uudestaan ja todistajia haastateltiin uudestaan että tuleeko mitään uutta ilmi, mutta ei tullut. Symondsilla ja Briatorella olisi myös ollut mahdollisuus tulla kertomaan versionsa ja esittämään todisteita syyttömyytensä puolesta, mutta eivät tulleet.

Eiköhän päätöstä olisi muutettu jos jotain järisyttäviä uusia todisteita syyttömyyden puolesta olisi tullut ilmi, mutta ei tullut. Joten aikaisemmin tehty päätös pidettiin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Nykyisellä turva-autosäännöllä ei ole enää samalla tavalla taktikoida omaa kuskia kärkiporukkaan. Nimenomaan siinä tapauksessa, että sijoitus on ennen turva-autoa huono.

Periaatteessa Renault'n Unkarin taktiikalla (tosi kevyt auto) olisi voinut jotain voittaa, mutta sekin perustuisi lähinnä siihen, että muut eivät pysty niitä nopeita kierroksia ajamaan.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Todistaja X = Fernando Alonso

Totta helveitssä Alonso on todistaja X. Mitä muuta syytä olisi pitään tämän todistajan nimi salaisena. Alonso on kaksinkertainen maailmanmestari, jonka markkina-arvo koko lajille on suuri. Vieläpä niin, että hän ajaa kaikkein legendaarisimmassa tallissa ensi kaudella, eli Ferrarilla.

Mitäpä FIA olisi voinut tehdä? Alonsolle myös pannaa? Lajin yksi suurimmista supertähdistä hyllylle? Mitä se olisi tehnyt koko lajille?

Oli kaksi syytä tehdä nyt saavutettu ratkaisu:

1. Renault pitää pystyä säilyttämään F1-sarjassa. Vielä yhden autonvalmistajan menettäminen olisi ollut liikaa. (tosin Toyotasta ei tiedä...)
2. Alonso piti pystyä säilyttämään puhtaana ja sankarina. Hänen avullaan yritetään luoda uutta Schumacher-ilmiötä Ferrarin ratissa. Olisi ollut imagollinen ja myös taloudellinen katastrofi koko lajille, jos Alonso olisi todettu osalliseksi suunnitelmaan.

Eli isommat kuviot jyrää, kuin mitkään yksittäisen kilpailun asiat.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
"...I will refer to him in the remainder of statement as Witness A -or Witness, propably Witness X, in fact."

Äähää! Vyyhti alkaa aukeamaan, kiitos Freudilaisen lipsahduksen.
A niinku Alonso! :ahem:

Oliko tuo Freudilainen? No lipsahdus se kumminkin oli. Pakko olla.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
* "As regards Mr Alonso and the other engineers, the Stewards have found no evidence to suggest that they knew anything about any plan to cause a deliberate crash on Lap 14."

* "Renault lawyer said that he wasn't a top rank in the team."

*Haastateltujen lista:
- Flavio Briatore
- Pat Symonds
- Bob Bell
- Fernando Alonso
- Simon Rennie
- David Greenwood
- Philip Charles
- Mattheau Dubois
- Riccardo Pentado
- Steve Nielsen
- the whistleblower aka. Witness X.


Mutta mitä näistä, ALONSO SE VARMASTI ON!!!11 :rolleyes:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
"...I will refer to him in the remainder of statement as Witness A -or Witness, propably Witness X, in fact."

Äähää! Vyyhti alkaa aukeamaan, kiitos Freudilaisen lipsahduksen.
A niinku Alonso! :ahem:

Oliko tuo Freudilainen? No lipsahdus se kumminkin oli. Pakko olla.
Niin kuuntelitko eteenpäin, jossa X:n todetaan sanoneen, ettei hän usko Fernando Alonson tai muiden Renaultin tiimissä olleen tietoisia salajuonesta.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Niin kuuntelitko eteenpäin, jossa X:n todetaan sanoneen, ettei hän usko Fernando Alonson tai muiden Renaultin tiimissä olleen tietoisia salajuonesta.
Tsekkaappas tuonne.
Joo, onhan se vaikea laji ja kirjoitettuna ei kuulemma yleensä toimi, mikä tuli taasen todistettua.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Näin siinä käy, kun tuomiot jakavalla taholla on oma lehmä ojassa. Ei kai kukaan nyt ala omia jalkojaan katkomaan, mikä on nähty nyt jo ainakin kahdessa isossa jupakassa. Rangaistukset ovat näennäisesti kovia, mutta mikä tärkeintä, markkina-arvo säilyy.

Totaalinen farssi taas.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Oletko miettinyt kuka sen riskin ottaa? Tallipäällikkö, sekö pääsi sun mielestä vähällä jotta riski kannattaa ottaa?
Luitko molemmat postaukseni ihan ajatuksen kanssa?
Mielestäni joukkueurheilussa sen riskin ottaa koko joukkue, joka tässä tapauksessani pääsi kun koira veräjästä. Flavio Briatore oli renaultin työntekijä joten osa vastuusta kuuluu myös renault tallille. Työnantajalla pitäisi olla myös jonkinlainen vastuu työntekijän tekemisistä. Mielestäni rangaistukset olivat osittain kohtuuttomia ja osittain väärin kohdistettuja.

En kritisoinut, vaan kysyin tarkennusta ja laajempaa linjanvetoa.
Mielestäni yhden kisan järjestämisestä rangaistuksena tallipisteiden menetys ja yhden kauden kilpailukielto on kuitenkin suht lievästä päästä, etenkin jos vertailukohtana käytetään muissa joukkueurhelulajeissa otteluiden tulosten järjestämisestä annettuja rangaistuksia. Esimerkkinä vaikka FC Pobedan ja FC Pyunik:n välinen mestareiden liigan toinen karsintaottelu vuodelta 2004. Jossa FC Pobeda tuomittiin kahdeksan vuoden pannaan ja kaksi joukkueen jäsentä elinikäisiin peli/toimitsia kieltoihin pelin lopputuloksen manipuloinnista.
Mitään eksaktia taulukkoa siitä montako kilpailua/kautta jotain pitäisi rangaista kolmen, neljän tai viiden kilpailun järjestämisestä en osaa antaa. Ovat kuitenkin melko tapauskohtaisia. Lähtökohtaisesti kuitenkin niin että, kilpailutuloksen järjestämisestä pitää rankaista rankalla kädellä.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Bell to be Renault boss for rest of '09

Renault has appointed Bob Bell as its new stand-in team principal in the wake of the departure of Flavio Briatore for his involvement in the Singapore Grand Prix race-fix controversy.

Bell, who was the team's technical director, will take charge in the temporary restructure that will remain in place until the end of the season. He will also be the outfit's chief technical officer.

As part of the reshuffle forced about by the events of recent weeks, Jean-François Caubet, currently director of marketing and communications, will become the team's managing director.

A statement issued by Renault said about Bell and Caubet: "They will both report to Bernard Rey, President of the Renault F1 Team.


Varmaankin ihan hyvä juttu, että uusi pomo nimettiin tallin sisältä.
Tuossa vielä linkki koko uutiseen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/78807
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Alonso ei luonnollisesti tiennyt asiasta mitään:

Renault-tallin Fernando Alonso vakuuttaa syyttömyyttään viime vuonna Singaporen GP:ssä tapahtuneeseen Nelson Piquet'n tahalliseen kolarointiin. Espanjalaiskuski kertoi luottaneensa täysin tallin valitsemaan kisastrategiaan.

- En tiennyt kolarista mitään. Mitä kisastrategiaan tulee, niin luotan täydellisesti tallin insinööreihin, joilla on paljon simulaatioista kerättyä tietoa käytettävissään, kun tehdään päätöksiä varikkokäyntien optimaalisista ajoituksista. Välillä bensaa on paljon, välillä vähän, mutta luotan heihin täydellisesti, vakuutti Alonso.

MTV3
Ja muutenkin, mikäs maailmanmestari se tällainen on, joka ei edes itse suunnittele omaa strategiaansa? Ei taida Alfonsoa tämä laji paljoa kiinnostaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ja muutenkin, mikäs maailmanmestari se tällainen on, joka ei edes itse suunnittele omaa strategiaansa? Ei taida Alfonsoa tämä laji paljoa kiinnostaa.
Sillä oli jo syksyllä 2008 niin kiire suunnitella Ferrarin kauden 2010 autoa, että se ei ehtiny puuttumaan Renaultin kilpailustrategioihin. Kyllä tämän pitäisi olla jo selvää.
 

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
Sillä oli jo syksyllä 2008 niin kiire suunnitella Ferrarin kauden 2010 autoa, että se ei ehtiny puuttumaan Renaultin kilpailustrategioihin. Kyllä tämän pitäisi olla jo selvää.
Ei tuulitunnelin huminalta kuullu muitten puhetta. "Joo kuulostaa hyvältä Pat! Ja pistäkää muumilimpparia mun juomapulloon sit!"
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ja muutenkin, mikäs maailmanmestari se tällainen on, joka ei edes itse suunnittele omaa strategiaansa? Ei taida Alfonsoa tämä laji paljoa kiinnostaa.
Hauskaahan tässä on se, että Alonso ilmeisesti puhui vähän toisin Singaporen kisan jälkeen.

Timesonline kirjoitti viime viikolla:
Alonso post race comments from the Renault post race press release.
"“I did think about running a one-stop strategy, but all that fuel weight would have been too punishing for the brakes because there are no long straights here to keep them cool. Instead I chose a short, aggressive first stint and just waited to see what would happen.”

Alonso's comment to the FIA investigator as shown in the transcript

"I play no part in the team strategy"
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Alonso post race comments from the Renault post race press release.
"“I did think about running a one-stop strategy, but all that fuel weight would have been too punishing for the brakes because there are no long straights here to keep them cool. Instead I chose a short, aggressive first stint and just waited to see what would happen.”

Alonso's comment to the FIA investigator as shown in the transcript

"I play no part in the team strategy"
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Flavio Briatore oli renaultin työntekijä joten osa vastuusta kuuluu myös renault tallille. Työnantajalla pitäisi olla myös jonkinlainen vastuu työntekijän tekemisistä. Mielestäni rangaistukset olivat osittain kohtuuttomia ja osittain väärin kohdistettuja.
Rangaistuksethan on kunkin oman mielen mukaan sopivia tai epäsopivia, sillä ei ole väliä, vaan sillä mitä totesit aiemmin. Eli sanoit, että kun näin vähällä pääsee niin riski kannattaa ottaa jatkossakin. Ajatteletko todella, että Flavio pääsi vähällä? Hän sen riskin otti. No, selvästikin ajattelet että Renault pääsi vähällä ja Renault sen riskin otti, käytännössä se kuitenkin on joku ihminen. Kuka? Oli kuka tahansa niin sille tulisi antaa penalttia, kuten nyt tuli.

Ja koska näin käy (suunnittelussa mukana olleille henkilöille penalttia) niin eikö se ole selvä signaali muille talleille, ettei tällaista kannata tehdä jos oma ura kiinnostaa.

belated leikki ajatuksella, jossa eläköityvä tai muuten ykkösistä syrjään vetäytyvä henkilö aiheuttaa sotkun josta itse saa rangaistuksen mutta talli ei. En tiiä mikä rangaistus FIA:lta silloin tulisi, luutavasti joku muu kuin nyt.
 
Ylös