FIA tutkii Singaporen GP:n 2008 tapahtumia

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
Alonso ja Massa on kimiä selkästi parempia kuskeja ja se on hyvä juttu!
En ota kantaa kuka on parempi kuski ja kuka ei. Mutta siis fanituksen kohde riippuu siitä onko parempi kuin toinen kuski? Ja parempi kuski saa huijata miten vaan?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Alonso ja Massa on kimiä selkästi parempia kuskeja ja se on hyvä juttu!
Alonso kyllä juu sillä mittapuulla, koska on sentään kaksinkertanen maailmanmestari, Massa ei ole vielä lähelläkään Kimin tasoa, vaikka Kimin viimevuonna päihittikin pisteiden valossa. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, koska Massalta se mestaruus jäi saavuttamatta, samalla pisteen erolla, millä Kimi edellisellä kaudella sen mestaruuden nappas. :alppu:

Massalla on vielä jonkin verran kehittymis varaa, mutta niin on toisaalta Kimilläkin.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Mun mielestä Kyllösen ja Mustakiikarin kirjoitukset Maxin henkilökohtaisesta kostosta on mauttomia ja osoittavat täydellistä ammattitaidottomuutta.

Ja miksi muka Pikee junioria pitäisi rangaista? Ai siksi että totteli pomoja?

Kaveri tällä toimella teki kertalaakista selväksi sen, ettei tuollaiseen filunkipeliin enää niin helposti alisteta kakkoskuskeja.:ahem:
-Vetiköhän samalla oman ykkösuran pöntöstä alas...:dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Edit: Lisätään nyt sen verran että...
Renaultin olisi kuulunut menettää kaikki pisteensä tältä ja viime kaudelta, sakkoa viime vuoden FOM rahojen verran (pistemenetys=rahan menetys) ja bannia tälle ja seuraavalle kaudelle.
Jos tämä on mielestäsi oikea suuruusluokka yhden kisan fiksauksen rankaisuun, niin millainen se olisi, jos fiksattuja kisoja olisikin kolme? Tai jos talli vaikkapa tietoisesti on ajanut puoli kautta laittomalla autolla?
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä Kyllösen ja Mustakiikarin kirjoitukset Maxin henkilökohtaisesta kostosta on mauttomia ja osoittavat täydellistä ammattitaidottomuutta.

Ja miksi muka Pikee junioria pitäisi rangaista? Ai siksi että totteli pomoja?

Kaveri tällä toimella teki kertalaakista selväksi sen, ettei tuollaiseen filunkipeliin enää niin helposti alisteta kakkoskuskeja.:ahem:
Itse asiassa, olen yllättäen pitkälti samaa mieltä Kyllösen ja Mustakarin kanssa... Ei koskaan, ei ikinä missään tilanteessa saa päästää itseään siihen tilanteeseen, että täräyttää vastuuttomasti ulos menemään mahdollisten sisäisten hierarkioiden korjaamiseksi. Myös Piquet Jr. on itse katunut syvästi tekoaan.

Ajatteleppa tilannetta vaikka siitä näkökulmasta, että tämä olisi tapahtunut, noo, vaikka 90-luvulla, ennen esimerkiksi korotettuja ohjaamoreunoja? Pienten riskien muuttumisesta suureksi en halua isolle miehelle edes alkaa kertaamaan. Tai jos joudun, niin voisin mainita esimerkiksi sanan 'jousi'.


Toivottavasti kukaan ei koskaan ajata tätä ääliötä. Toivottavasti Alonso ei myöskään koskaan tule istumaan paremmassa paikassa, kuin nyt istuu.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Olipa taas järkyttäviä tuomioita FIA:lta. Renault selvisi käytännössä rangaistuksetta. Eiköhän Enstonessa muutenkin jo hoksattu, ettei tätä kannata pariin vuoteen kokeilla uudestaan... :rolleyes: On tietysti ymmärrettävää, että WMSC joutui tasapainoilemaan rankaisupaineiden ja Renun mahdollisen lähdön kanssa, mutta rikkeen suuruus huomioon ottaen olisi jotain konkreettistakin pitänyt jäädä käteen, esimerkiksi tämän tai viime kauden WCC-pisteiden menetys ja muutaman kisan banaani (sopivasti Singaporesta alkaen).

Rankaisematta jättämistä perusteltiin tallin syyttömyydellä. Varsin mielenkiintoinen linjaveto, kun tallit ovat vastuussa työntekijöidensä toiminnasta (mikäs ISC-pykälä se olikaan?). Erityisesti kun vielä muutama viikko sitten eräs talli oli saamassa kilpailukieltoa yhden mekaanikon takia. Mekaanikolle ei ehdotettu elinikäistä toimitsijakieltoa.

Flavio oli ehdottoman syyllinen. Rangaistuksen suuruusluokka vetää kuitenkin hiljaiseksi. Verrattuna urheilumaailman normaaleihin käytäntöihin suuruusluokka on täysin kohtuuton, enkä voi välttyä ajatukselta erään piiskanvinguttajan vendettasta. Haluaisin myös kuulla tarkemmin, onko (epäilemättä Seniorin vaatima) managerointikielto sen paremmin laillinen kuin kohtuullinenkaan. Joutuukos Flavio muuten myymään osuutensa GP2:sta - FIA:n sanktioimasta sarjasta (vai omistaako hän edes mitään siivua)?

Symondsin rangaistus on jo kohtuullisempi - tosin siinäkin muutama vuosi liikaa, ja yhteistyöhalukkuus vaikutti alentavasti.

Piquet'n immuniteetti on perusteltu. Tokihan kannattaa mieluummin tehdä diili Angelon kanssa kuin jättää il capo di tutti capi vapaalle jalalle. Omertà ei murru ilman sopimuksia.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Alonso ja Massa on kimiä selkästi parempia kuskeja ja se on hyvä juttu!
Meinasin jo eilen kommentoida TIMOMIEHEN ja sinun kirjoituksiasi, mutta ajattelin, että menkööt vielä.

Piti vain sanoa, että sinun ja muiden kaltaisesi tarkoitutus tällä foorumilla näyttäisi pelkästään olevan Kimi-fanien näpäyttely. Jos siitä saa mielihyvää, niin selvä...

Minusta tuntuu, että koko homman takana on useimmiten jokin ihan muu. Tulee mieleen eräs tyyppi, joka joskus muinoin kiekkokaukalossa tuli lyömään muitten palloja toiseen päätyyn ilman mitään syytä. Sama heppu sitten osottautui myöhemmin ihan helvatun ärsyttäväksi Schumi-faniksi, jonka ainoa tarkoitus näytti olevan näpäyttää Mika- ja Kimi -faneja joka ikisessä postauksessa.

Jotain realiteettia oikeasti noihin juttuihin. Jos pelkkää provoa tulee, niin toivottavasti bannia napsahtaa mahdollisimman nopeasti. Tuokin lainaamani juttu oli täysin pelkkä provo ilman mitään perustelun halua. :thumbfh:


Jottei nyt ihan off-topiciksi menisi, niin selvä homma, että Renault ja Alonso haluttiin päästää mahdollisimman vähällä. Alonso ei todellakaan ansaitse kiitoksia FIA:lta...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sitten yhtäkkiä noin 10-11kk jälkeen kisasta sanotaan, että voitto oli huijattu niin kuka jaksaa välittää asiasta vieläpä, kun MM tilastot ei tästä muuksi muutu.?
Totta kai sillä on merkitystä. Onhan jonkun Marion Jonesinkin mestaruudet ja yksittäisten kilpailujen mitalit viety monta vuotta jälkeenpäin kun kärähti dopingista. Aika uskomatonta ja epäurheilullista meininkiä näytät kannattavan, tai ainakin välinpitämätöntä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Massa ei ole vielä lähelläkään Kimin tasoa, vaikka Kimin viimevuonna päihittikin pisteiden valossa. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, koska Massalta se mestaruus jäi saavuttamatta, samalla pisteen erolla, millä Kimi edellisellä kaudella sen mestaruuden nappas. :alppu:
Tottakai sillä on merkitystä verrattaessa vain näitä kahta kuljettajaa. Huolimatta siitä, kuinka paljon muiden tallien kuljettajat sattuvat keräämään pisteitä. Tästä syystä jo 11-vuotiaana, alkaessani seuraamaan formuloita, minuun teki Sennaa suuremman vaikutuksen Schumacher (kummastakaan en ollut aiemmin kuullut), joka oli todella nopea silloin kun Williamsitkin olivat parhaimmillaan/ylivoimaisimmillaan...
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Juu ja sullahan on kaikki tiedot millä nämä jutut voit heittää. Ei jumalauta vähän järkee okei?
Lahinna ihan sen takia, etta Alonso on aina mukana naissa jutuissa. Johan se McLaren jupakassa nahtiin, etta Alonso oli kaulaa myoten mukana siina, niin tuskinpa oli taysin tietamaton tassa hommassa. Homman pointti oli siina, etta FIAkin tietaa, etta Alonso on haikailematon naissa hommissa. Tosin voihan sita kiittaa, kun paastiin Briatoresta eroon.

Korjataan nyt sen verran tuota kommenttia: Alonso ja FIA ansaitkoon toisensa minun puolestani.

Minulla ei sinallaan ole Alonsoa mitaan vastaan, mutta en pida huijaamisesta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Lahinna ihan sen takia, etta Alonso on aina mukana naissa jutuissa. Johan se McLaren jupakassa nahtiin, etta Alonso oli kaulaa myoten mukana siina, niin tuskinpa oli taysin tietamaton tassa hommassa. Homman pointti oli siina, etta FIAkin tietaa, etta Alonso on haikailematon naissa hommissa. Tosin voihan sita kiittaa, kun paastiin Briatoresta eroon.

Korjataan nyt sen verran tuota kommenttia: Alonso ja FIA ansaitkoon toisensa minun puolestani.

Minulla ei sinallaan ole Alonsoa mitaan vastaan, mutta en pida huijaamisesta.
Kai se Alonso sai kiitokset sen takia kun yleensä tuli paikalle (päinvastoin kuin Flavio ja se toinen heppu). Vissiin sanomaan jotain tyyliin: "Emmä silleen mitään mistään kisakuvioista tiennyt kun en just sen kisan strategioita tehnyt kun kaikki aika meni tuulitunnelin kalibroimiseen ja muut teki munkin strategian poikkeuksellisesti."
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Jos tämä on mielestäsi oikea suuruusluokka yhden kisan fiksauksen rankaisuun, niin millainen se olisi, jos fiksattuja kisoja olisikin kolme? Tai jos talli vaikkapa tietoisesti on ajanut puoli kautta laittomalla autolla?
Rangaistukset tulisi suhteuttaa tehtyyn rikkomukseen. Kyllä mielestäni kilpailun tulosten törkeästä manipuloinnista ja muiden kilpailijoiden sekä katsojien ja järjestäjien turvallisuuden tahallisesta vaarantamisesta pitäisi räpsäyttää se vuosi kilpailukieltoa. Vääryydellä saavutettu hyöty tulisi myös ottaa pois. Tässä tapauksessa mm-pisteet. Vaikka huijaus tapahtui vain yhdessä kilpailussa, vaikutti se silti koko kauden lopputuloksiin, näin ollen kuuluisi koko sen kauden tulokset mitätöidä ko. huijarilta. Se että, rikkomus tapahtui viime kaudella ja käsiteltiin vasta nyt, ei saa lieventää seuraumuksia millään tavalla. Ei se itse rikettä lievennä vaikka jää kiinni vasta myöhemmin.
Sen verran voidaan armoa antaa että aloitetaan se vuoden kilpailukielto maanantaista niin pääsevät ensikauden viimeisiin kisoihin mukaan. Koska suljetaan vuodeksi kilpailuista tarkoittaa se sitä että, rangaistun ei tule tänä rangaistuksen aikana olla missään tekemisissä Formula 1:n kanssa, saatika siitä hyötyä, joten heidän kuuluu menettää myös tämän kauden FOM rahat. Jos rangaistaa ja samalla annetaan kuitenkin rahaa, niin jotenkin häviää silloin rangaistukselta pohja.

Yleisesti muissakin joukkueurheululajeissa on nähty rangaistuksia joista on kärsinyt koko joukkue vaikka rikkeeseen olisikin syyllistynyt vain yksi joukkueen jäsen. Etenkin niissä tapauksissa joissa on kilpailun tuloksia manipuloitu tavalla jos toisella. Se lasketaanko Formula 1 urheiluksi on sitten asia erikseen. Itse sen niin haluaisin ajatella, vaikkakin viime aikoina touhu on vaikuttanut enemmänkin surkuhupaisalta saippua sarjalta.

Rangaistusten on tarkoitus toimia pelotteena jotta kukaan ei rikkoisi yhteisiä sääntöjä. Rangaistusten tulee olla niin kovia että ei kannata ottaa harkittua riskiä ja rikkoa yhteisiä sääntöjä.
Nythän renault pääsi kun koira veräjästä. Pikkaisen lokaa takihelmalle joka siitä nopeasti hiertyy pois ja vähän uutta verta johtoportaaseen, mitä se jo varmaan joidenkin renaultilla päätöksiä tekevienkin mielestä kaipasi. Kun kerran näin vähällä vilunki pelistä pääsee niin riskihän kannattaa ottaa uudelleenkin.

Keskustellaan sitten niistä kolmen kilpailun fiksailusta ja puoli kautta laittomalla autolla ajamisesta kun se tulee ajankohtaiseksi jonkun toimesta. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rangaistukset tulisi suhteuttaa tehtyyn rikkomukseen. [--]
Keskustellaan sitten niistä kolmen kilpailun fiksailusta ja puoli kautta laittomalla autolla ajamisesta kun se tulee ajankohtaiseksi jonkun toimesta. :wink:
Sitä juuri halusin selvittää, että jos tässä tapauksessa haluaisit käytettävän noinkin vahvaa rangaistusarsenaalia, niin miten suhtaudut vakavampiin rikkeisiin?

Tai kysytään niin päin, mikä on pienin rike, josta ansaitsee koko kauden bannin? Entä koko kauden pisteiden menetyksen? Nythän olit molempia rangaistuksia jakamassa kahden kauden jaksolta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tai kysytään niin päin, mikä on pienin rike, josta ansaitsee koko kauden bannin? Entä koko kauden pisteiden menetyksen?
wikipedia sanoi:
1990 was Larrousse's best season, with Suzuki scoring the team's first podium at the Japanese GP and the team finishing sixth in the Constructors' Championship. Then things began to unravel when Lamborghini announced it was switching to Ligier. Of greater concern was the FIA considering taking away Larrousse's points because of an alleged "false declaration" about the design of the chassis. It transpired the team had made an honest mistake by registering the car as manufactured by themselves, when in fact it was designed and built by Lola in England. Although the team officially lost their points from 1990, the team kept the travel benefits and prize money associated with their championship finish and did not have to take part in pre-qualifying.
Tuossa oli kyse ns. pilkkuvirheestä ja kaikki pojot lähtivät Larrousselta tuona vuonna.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Sitä juuri halusin selvittää, että jos tässä tapauksessa haluaisit käytettävän noinkin vahvaa rangaistusarsenaalia, niin miten suhtaudut vakavampiin rikkeisiin?

Tai kysytään niin päin, mikä on pienin rike, josta ansaitsee koko kauden bannin? Entä koko kauden pisteiden menetyksen? Nythän olit molempia rangaistuksia jakamassa kahden kauden jaksolta.
Pahoitteluni jos tekstini on kovin vaikea selkoista. En paljoakaan normaalisti korjoittele, etenkään pidempiä sepustuksia. Vai oliko perusteluni mielipiteelleni jotenkin vaikeasti ymmärrettäviä?

Niin kun jo sanoin. Rangaistukset tulisi suhteuttaa rikkeisiin ja jokainen tapaus käsitellä erikseen. Kuten hyvin tiedät on melko hedelmätöntä lähteä vetämään linjauksia tyyliin. "Rellu kusetti kolmessa skabassa = 3 vuotta banaania."

Jos haluat keskustella rangaistusten suhteellisuudesta ja FIA:n säännöistä, voit halutessasi avata sille oman topicin. Täällä käsittääkseni käsitellään Singaporen GP:n 2008 tapahtumia? Mieluiten lukisin arvon herra Webslaven oman mielipiteen annetuista rangaistuksista perusteluineen kun aloittaisin tyhjän päiväisen pilkun viilaamisen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa oli kyse ns. pilkkuvirheestä ja kaikki pojot lähtivät Larrousselta tuona vuonna.
Nätisti näyttää "Lola-Lamborghini" löytyvän tallipisteiden kuudennelta sijalta ainakin F1.comin tuloksissa. Tehokas diskaus. ;)

Mutta tuosta ei ollut kyse. Tuskin kukaan meistä on sitä mieltä, että tuollaisesta ansaitsee koko kauden mitätöinnin. Ei että sillä tuossa kyseisessä tapauksessa olisi ollut mitään käytännön vaikutusta mihinkään. Joten aika merkityksetön rangaistus loppujen lopuksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nätisti näyttää "Lola-Lamborghini" löytyvän tallipisteiden kuudennelta sijalta ainakin F1.comin tuloksissa. Tehokas diskaus. ;)

Mutta tuosta ei ollut kyse. Tuskin kukaan meistä on sitä mieltä, että tuollaisesta ansaitsee koko kauden mitätöinnin. Ei että sillä tuossa kyseisessä tapauksessa olisi ollut mitään käytännön vaikutusta mihinkään. Joten aika merkityksetön rangaistus loppujen lopuksi.
Kumma juttu, kun liki joka paikassa muualla puhutaan rangaistuksesta. Itse myös muistelisin pisteiden lähteneen, aloin seuraamaan lajia juuri tuohon aikaan.

f1technical.net sanoi:
In 1990, Gerard Larrousse finally sees his efforts rewarded with 10th and 13th place with the final classification controls, to note the 3rd place of the car in Japan. The team ends 1990 with 11 points, good for 6th place in the manufacturers ranking. Later on however, the points were revoked after issues with the FIA over the chassis.
 
Ylös