FIA vs Michelin

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Coolman editoi 'coolisti' kysymyksensä pois. :thumbdown

Toinen pointti tosta tiimien tiedotteesta: Bernien rooli. Ukon arvostus nousi nyt pätkän verran.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
FO110K sanoi:

nyt jos Ferrari on pahasti syyskuussa alakynnessä voidaankin sitten sopivasti jälkikäteen kabineteissa viedä pinnoja muilta ja kas, MSc on mestari taas kerran :D
Ollos huoleti! Ei se Schumista mestaria tee, jos ferrari voittaisikin merkkimestaruuden ;)
 

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
Tuossa tallien vastineessa FIAn päätöslauselmalle on mielenkiintoinen kohta mm. siinä jossa sanotaan että Michelin-tallien päätöksen vetäytyä Indyn kisasta ovat hyväksyneet yhtä lukuun ottamatta kaikki kuljettajat. Hmm.. Kukahan sitä vastusti?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Hardy Cognac sanoi:
Tuossa tallien vastineessa FIAn päätöslauselmalle on mielenkiintoinen kohta mm. siinä jossa sanotaan että Michelin-tallien päätöksen vetäytyä Indyn kisasta ovat hyväksyneet yhtä lukuun ottamatta kaikki kuljettajat. Hmm.. Kukahan sitä vastusti?
Tossa Shammyn listasta näkyy ketkä 19 puolsi. Eli siinähän on myös testikuljettajia mukana.

Nimeensä ei ole kirjoittanut (eihän sitä tosin tiedä onko kaikilta edes kysytty) Ferrarin ja Jordanin kuljettajat. (4 + muitakin testikuljettajia)
 

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
Jaa-a.. Niihin 19 kuljettajaan, jotka hyväksyivät vetäytymisen kisasta ja joihin viitattiiin tallien vastineessa, oli näemmä laskettu mukaan myös Michelin-tallien testikuskit... Käsitin tuon aluksi vähän väärin. Sori...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jos nyt yrittäisi hakea tästä jotain positiivista.

Heti Indyn jälkeen oli nähtävissä melkoisen kiivasta sananvaihtoa tallien (Lähinnä Stoddard) ja Maxin välillä. Ilmeisesti tilanne rauhoittui nyt ns. "avoimen tiedottamisen kannalta". Hyvä niin,koska se sanonta, että julkisuus - huonokin - on vain hyvästä ei tässä yhteydessä pitänyt paikkaansa. FIA/Max ja koko F1 maailma sai em. asioista erittäin negatiivista julkisuutta.

Max on sanonut, ettei FIA aio koskea pisteisiin vaan määrätä ennemminkin suuret sakot ellei tallit (ja Michelin?) yritä jollain tapaa korvata jenkeille näiden kärsimästä kivusta ja särystä.

Mitä ilmeisemmin Bernie (FOA) on eri linjoilla, kuin Max. Ainakin sellaisessa asemassa, että nähtävästi tiimit kunnioittavat häntä. Periaatteessa hänellä on siis mahdollisuudet toimia siten, että maailm...eikun F1 pelastuu. Toivoa sopii kuitenkin näin.

FIA teki kyllä virheen jättäessään tämän casen auki. Kun on melkein housuissa on vaikea yrittää toimia siten, ettei arvovalta joutuisi koetukselle jatkossa.

Edit:
Kuten aiemmin kirjoitin tiimien lausunnoista sai (ainakin rivien välistä) sen käsityksen, että nämä pitivät FIA:n tutkimusta ja tuomion julistamista ennenaikaisena puutteellisen tarkistelun jälkeen. FIA:han "julisti" tallit syylliseksi kahteen tai oikeastaan 1,5 kohtaan. Toki siihen, että FIA vaatii tallien maksavan jotain jenkeille täytyy perustua johonkin. Liekö tämä sitten syynä "puolivillaiseen" rangaistukseen "syyllisyydestä"....

Konjakki:
No hätä.
 
Viimeksi muokattu:

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Formulanomi sanoi:
Max on sanonut, ettei FIA aio koskea pisteisiin vaan määrätä ennemminkin suuret sakot ellei tallit (ja Michelin?) yritä jollain tapaa korvata jenkeille näiden kärsimästä kivusta ja särystä.

Mitä ilmeisemmin Bernie (FOA) on eri linjoilla, kuin Max. Ainakin sellaisessa asemassa, että nähtävästi tiimit kunnioittavat häntä. Periaatteessa hänellä on siis mahdollisuudet toimia siten, että maailm...eikun F1 pelastuu. Toivoa sopii kuitenkin näin.
FIA:n lausunnossahan sanottiin, että rangaistuksiin vaikuttavat tallien toimenpiteet USA:n tapahtumien korvaamiseksi katsojille. Minä ainakin kaataisin protestiksi rahaa sinne mielummin kuin FIA:lle. Se ei kuitenkaan estä FIAa määrämästä sakkoja, joten taitaa olla muulta, paitsi imagolliselta kannalta aika turhaa.

Maalailinkin jo tuolla toisessa topicissa FOA vs. FIA -sotaa (vanhat sotatoverit nyt vastakkain) 80-luvun vaihteen FOCA/FISA -sodan tyyliin. Ainoa ero on, että kolmannet kirjaimet ovat pudonneet pois :). Riidan aiheetkin ovat samat. Toivottavasti Bernie osoittaa taas erinomaista neroutta ja vetää homman kotiin. Sitten potkaistaan MM pois FIAsta kuten JMB aikoinaan ja otetaan PS tilalle.

Minusta kaikista paras ratkaisu olisi FIA:n johdon, eli tuon lajia valvovan portaan johdon tai vaikka koko organisaation uusiksi pistäminen. Kilpailijoissa tai järjestäjissähän ei ole mitään vikaa ja homma toimii.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Iacchus:
Lisäsin vähän - samanaikaisesti sinun kommentoidessa - tuohon omaan kommenttiini.

Itseasiassa ainakin meikäläinen löysi tästä nyt jonkinlaista logiikkaa. (siis FIA:n päätöksestä....aikani melskattuani...:D )
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Shammy sanoi:
Onkos tämä kuljettajien tänään allekirjoittama lausunto jo mainittu täälä. On kimpsunkin nimmari ja nimen selvennys :)
tässä onkin mielenkiintoinen kohta kuskien näkövinkkelistä tuohon "nopeusrajoitukseen" ovaalimutkassa...
tuolla GP toicissahan tuosta väännettiin kättä kuinka helppoa ja turvallista olisi muka ollut osan autoista hidastaminen ovaalilla, ja ohessa lainaus kohdista 4 ja 5...
tämän kommentin jälkeen kuka vielä väittää että FIA:n ehdotus oli reilu ja turvallinen?
(tätä vastaan lienee aika hankala väittää kun kommentin laatijoina on kuskit itse)

4. Not all cars would have been subject to the speed restriction.
At least 6 cars would have been going trough Turn 13 as fast as possible i.e. over 320km per hour.
The other cars - if they all complied - would have had to slow suddenly going into the Turn, travel at a much slower speed trough the Turn and then accelerate back to racing speed.

5. This would have meant a huge speed differential between cars at the approach of Turn 13, during Turn 13 and exiting Turn 13.
Having cars travelling at dramatically different speeds at the same point on the track would have been completely chaotic and highly dangerous.

14. We were also told of the proposal for a chicane at Turn 13.
Chicanes have been successfully introduced in races in the past.
We believe that a chicane would have been a perfectly workable solution in Indianapolis.
Accordingly none of us objected to a chicane at the meeting.



todella hyvä pointti myöskin kohdasta 14... kuten GP toicissa totesin moneen otteeseen, niitä on käytetty aiemminkin, ja ovat toimineet, miksei siis nyt?
tätä mieltä olivat myöskin kuskit jotka noita ratoja ajavat, poislukien Ferrari ja Jordan kuskit...
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tämän menettelyn tarkoitushan on herättää ylimääräistä spekulaatiota lajin ympärille. Näin saadaan taas uusia diehardfaneja lajin ympärille. Jälkeenpäin jätetään rako mahdolliselle mediaseksikkäälle rangaistukselle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FO110K sanoi:
5. This would have meant a huge speed differential between cars at the approach of Turn 13, during Turn 13 and exiting Turn 13.
Having cars travelling at dramatically different speeds at the same point on the track would have been completely chaotic and highly dangerous.
Vaaraa liioitellaan. Ongelma olisi koskettanut korkeintaan muutamaa ensimm�ist� kierrosta, sen j�lkeen 6 Bridgestone-autoa olisivat olleet kuuden k�rki. T�m�n j�lkeen kyseeseen olisivat tulleet ainoastaan kierroksella ohittamiset, ja niiss� tilanteissa on muillakin radoilla n�hty suuria nopeuseroja (Minardien ja Jordanien tarkoituksellisesti hidastettua). Ohitettavan auton on v�istett�v� ja annettava ohittajalle tiet�.

14. We were also told of the proposal for a chicane at Turn 13.
Chicanes have been successfully introduced in races in the past.
We believe that a chicane would have been a perfectly workable solution in Indianapolis.
Accordingly none of us objected to a chicane at the meeting.
Onko aikaisemmissa "instant chicane"-ratkaisuissa jokin/jotkin talli(t) k�rsineet enemm�n kuin toiset, kuten Indyss� olisi?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Re: Re: Re: No penalty for the teams, for now!

Sam sanoi:
Riippuu aivan Ferrarin kesän menestyksestä :ahem:
Jos Ferrari ei voita, Michelin tallien pisteet mitätöidään ja FIA säästää ainaksi miljoona dollaria.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jippo sanoi:
Montas kisaa sä olitkaan ajanu F1:llä ?
tätä samaa kyssäriä mienasin itsekin kirjoittaa...
ja webslave voisi laittaa skandit päälle tai kirjottaa ilman ääkkösiä kiitos :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
WebSlave sanoi:
Onko aikaisemmissa "instant chicane"-ratkaisuissa jokin/jotkin talli(t) k�rsineet enemm�n kuin toiset, kuten Indyss� olisi?
ei, mutta tästä syystähän teamit tarjoutuivat antamaan hyvityksenä pois eturivin paikat ja jopa ajamaan ilman pisteitä kisan läpi...
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
WebSlave sanoi:
Vaaraa liioitellaan. Ongelma olisi koskettanut korkeintaan muutamaa ensimm�ist� kierrosta, sen j�lkeen 6 Bridgestone-autoa olisivat olleet kuuden k�rki. T�m�n j�lkeen kyseeseen olisivat tulleet ainoastaan kierroksella ohittamiset, ja niiss� tilanteissa on muillakin radoilla n�hty suuria nopeuseroja (Minardien ja Jordanien tarkoituksellisesti hidastettua). Ohitettavan auton on v�istett�v� ja annettava ohittajalle tiet�.
Huhhuh. Tossa noi nopeuserot olisi jotain 100km/h. Kuvitelkaapa tilannetta! Herranjumala. Se, että tälläistä "ratkaisua" on edes ehdotettu virallisen tahon toimesta, on absurdia, eikä edes hassua.

Toi ovaalimutka on vieläpä sellainen, ettei siinä ole hirveästi varaa "poiketa ladulta".

Minusta tämä asia on loppuunkäsitelty, nopeusrajoitus viimeiseen mutkaan oli ajatuksena täysin kelvoton. Samaa mieltä oli moni muukin...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
noniin, nyt sitten ymmärtää miksi talleja rangaistaan aiheessa...
FIA kusee nyt urakalla touhunsa :nope:

FIA ei pysty rankaisemaan Micheliniä
29.06. 20:04
FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ilmoitti keskiviikkoisessa tiedotustilaisuudessaan, ettei kattojärjestö pysty suoraan rankaisemaan Micheliniä, koska FIA ei ole sellaisessa suhteessa rengasvalmistajaan, jotta rankaisu olisi mahdollista. Näin ollen FIA voi Mosleyn mukaan rankaista ainoastaan talleja. Mikäli Michelin pitää lupauksensa ja korvaa vahingot Indianapolisin katsojille, antanee FIA talleille lievemmät rangaistukset. Päätökset rangaistuksista tehdään vasta syyskuussa, jotta Indianapolisin kaltaista uutta katastrofia ei koettaisi uudelleen sitä ennen.
Tiedotustilaisuudessaan Mosley arveli tallien selviävän sakoilla. Hän itse suhtautuu vastahakoisesti pistemenetysrangaistuksiin, mutta muistutti samalla, ettei voi tehdä päätöksiä FIA:n maailmanneuvoston puolesta.

Sportti.com

eli myönsi suoraan että Michelinin moka, mutta jonkun täytyy menettää jotain, niin tallit sitten...
ei hyvää päivää tota noiden oikeustajua...
 
Ylös