FINRace 2013 / Rata-ajon SM

Zege

Active member
Liittynyt
22.8.2012
Viestit
36
Sijainti
KLA
Lauantain kuvassa se, joka pitää kiinni rattaista. Toiseksi nuorimmainen kiipeää juuri katsomoa ylöspäin. Meidän perheestä oli paikalla lauantaina kolme ja sunnuntaina neljä henkilöä.
no mut minullahan oli Motoparkista toinenkin yleisönlaskentakuva lauantailta :p. Samasta katsomosta tosin. Mut kyllä kyllä, on sillä ollut yleisöä ennemmän kun ne kaksi tai kolme.

http://www.zegetion.com/Motorsport/FINRace/2012-Race5/25546696_K8mrnT#!i=2107034142&k=VqxKvDj&lb=1&s=XL
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Yleensä on mukana Ahvenistolla 2-3 henkeä allekirjoittaneen lisäksi ja samalla kannalla ovat myös he.
Se, että Apparalla on 3–4 katsojaa (muilla radoilla toki enemmän – ovathan parempia paikkoja yleisön kannalta) ei vielä kesää tee.

Kyllä luokkien pitää olla mielekkäitä harrastaa (mistään ammattimaisesta toiminnasta ei meillä voi tällä hetkellä edes unelmoida) ja R1400TFIN ei sitä mitä ilmeisimminkään ole. Yleensä menestyksekkäiden luokkien konseptit ovat tulleet ns. kentältä, ei kabineteista.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Joskus muistan nähneeni 3-tien varressa pari epämääräistä lappua, jossa oli joku värikuva ja pientä piperrystä, josta ei saanut selvää. Pitää olla iso kyltti, jossa lukee RATA-AJOT AHVENISTOLLA TÄNÄÄN tms.

Lehtimainosta sinällään on tehokasta, mutta se on turkasen kallista, koska yhdellä ilmoituksella ei saa vielä mitään huomiota. pitäisi aina olla kyseisen alueen paikallislehti sponssina, jolloin mainoksia voisi olla useassa numerossa ja isoja.
Juuri näin. Jokkiskisoja olen vuosikaudet nähnyt mainostettavan valtateiden varsilla yksinkertaisilla kylteillä, joissa lukee isolla JM-KISAT tai AUTOKILPAILU ja alla vähän pienempänä paikka ja päivämäärä. Mutta näissä ratakisoissa pitää olla trendikkäästi englanninkielinen nimi, värikäs juliste jossa auton kuvaa, sponsorin logoa ym. Lopputulos on ettei ohiajaessa tiedä mainostettiinko siinä autokilpailua vai esiintyykö Tauski Veijon baarissa.

Noita lehtimainoksiakin voi tehdä kisan sponsorin kanssa yhteistyössä. Jos sponsorina on vaikka paikallinen autoliike niin niillähän on muutenkin mainoksia lehdissä. Siihen vaan samaan mainokseen tieto kisasta. Viime viikolla näin Iltalehden nettisivuilla Citroenin mainoksen jossa mainittiin myös Kouvolan erc-kisa.

Ralleissa on usein joku paikallislehti sponsorina siten, että yksi numero jaetaan ilmaiseksi seudun joka talouteen ja siellä keskiaukeamalla on rallin lähtöluettelo ja mainos ja kisan sponsoreiden mainoksia. Samaa lehteä jaetaan sitten kylkiäisenä rallikartan ostajille jolloin lehtikin saa mainosta.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tuosta jo pitkän aikaa on niin Jarin kun muidenkin kanssa juteltu ja mitä omassa kisassa todettiin ja Lahden EM-Hissessä ni käytännössä homma toimii niin et jos lipunmyyntiresurssit pystytään kohdentaan oheistavaran (makkaran,kahvin sämpylän yms.) myyntiin ni lisääntynyt väkimäärä tuottaa aivan helposti yli ton pääsylipuista saadun rahan.

Ongelma on se että monella seuralla ne talkoohenkiset kioskinpitäjät on vähän lujaa kiven alla.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Kisojen päällekkäisyys on tietysti yksi asia, joka pistää kisoista muutenkin kiinnostuneet tekemään valintoja. Enemmän tarkoitin tuossa kuitenkin sellaista tavallista sukankuluttajaa, joka pohdiskelee josko paikkakunnalla olisi jotain tapahtumaa, johon voisi mennä.

Toisaalta kun äkkiä laskeskelin, niin tietämättä kuinka lähellä tuo EM-kisa sitä Kouvolan keskustaa oli, mutta Kouvolan väkiluku on siinä 90 000 paikkeilla. Motoparkin ympäristöön laskettavien paikkojen Pieksämäki, Mikkeli, Juva ja Varkaus yhteenlaskettu väkiluku taitaa mennä aika samoihin.

Mutta olisikohan Rallicrossin EM kisat myös paremmin markkinoitu paikkakunnalla(kin). Ja taitaa tietysti olla muutenkin näinä päivinä paljon enemmän vetoa ihan muualtakin kun pelkästään paikkakunnalta.
Mutta kyllä oli onneton yleisömäärä EM crosseihin. Suunnilleen sama kun Ahveniston Historic Grand Racessa. Ahvenistolle tulis reippaasti enemmän porukkaa kyseiseen kisaan.

Ahvenistolla Rata sm kisassa oli kyllä enemmän porukkaa sunnuntaina kuin lauantaina. Mistään markkinoinnista ei ole hyötyä jos tuote ei ole kunnossa.

Tosin onhan noissa joissain luokissa hyvin autoja mut pitäis saada niihin näyttäviin myös autoja lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mutta kyllä oli onneton yleisömäärä EM crosseihin. Suunnilleen sama kun Ahveniston Historic Grand Racessa. Ahvenistolle tulis reippaasti enemmän porukkaa kyseiseen kisaan.

Ahvenistolla Rata sm kisassa oli kyllä enemmän porukkaa sunnuntaina kuin lauantaina. Mistään markkinoinnista ei ole hyötyä jos tuote ei ole kunnossa.

Tosin onhan noissa joissain luokissa hyvin autoja mut pitäis saada niihin näyttäviin myös autoja lisää.
EM-Crossin ongelma ei sinällään ole Kouvola vaan se, että keli oli aivan /C:stä ja toiseksi se, että suomipoikia vietiin kuin litran öljykannua.... Toista se oli aikanaan Apparalla kun Alamäki ja Schanke pöllyttivät muita. Supercar luokassa kaluston puolesta ei enää ole juurikaan valittamista mutta nämä kotimaiset SRC:t sais kyllä reivata huisin hittoon. Supercarit, S1600 ja Autocross vain luokiksi kansallisiinkin skaboihin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Eihän kouvolaan edes mahdu semmoista yleisömäärää kuin Ahvenistolle. Plus sitten radasta puuttuu kunnon suora mikä taas apparalta löytyy. Palsta on tosin väärä crossista keskusteluun.

Ilmeisesti Ruotsissa ottavat Camaro sarjaan myös muun merkkisiä autoja mukaan jo ensi vuonna. Se on hyvä uudistus.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Olisko ratapuolella jotain oppimista rallicross-väeltä? Olen käsittänyt, että rallicross oli pahassa aallonpohjassa tuossa vuosituhannen vaihteessa, mutta nythän siellä varikolla haiskahtaa raha jo voimakkaammin kuin ratakisoissa. Kalliimman luokan autojakin kohta kolmisenkymmentä ja yleisöä reilusti enemmän kuin ratakisoissa, vaikka lippujen hinta 50% korkeampi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nyt on sitten V1600-luokalla SM-arvo. Liekö sitten hyvä vai huono..
Tuon SM-arvon takia sitten osallistumismaksut kasvaa, jolla pienen budjetin kisaajia saadaan vähemmän radalle.
takaikkiaan
Mä en kertakaikkiaan pysty ymmärtämään sitä ettei AKK'ssa ymmärretä kilpailijoiden saamisen radalle olevan kaikkein tärkein asia, jos kilpailijoita ei ole, ei millään muulla ole merkitystä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mä en kertakaikkiaan pysty ymmärtämään sitä ettei AKK'ssa ymmärretä kilpailijoiden saamisen radalle olevan kaikkein tärkein asia, jos kilpailijoita ei ole, ei millään muulla ole merkitystä.
Syytän Möhösen luomaa pöhöttyneisyyden ilmapiiriä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Syytän Möhösen luomaa pöhöttyneisyyden ilmapiiriä.
Älä valita, uusimmassa AIK:n lehdessä oli Möhösen lyhyt puheenvuoro: kaikki on ollut hyvin, on nyt ja tulee aina olemaan....pitkät päällä. Epäilen kyllä, että yläkerrassa ei ole edes parkkeja päällä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
http://mtv3.mobi/uutiset/viihde/televisio/1615775.

Kyllä jotain on pielessä, kun Emma Kimiläisen kaltaisia lahjakkaita ja valovoimaisia "tähtiä" on varaa pitää pois radalta. Miten paljon enemmän palstatilaa ja julkisuutta Emma toisikaan ajaessaan esimerkiksi Porsche GT3 Cupia.
Money talks and bullshit walks. Jos Kimiläisellä tai ihan kellä tahansa viivillä ei ole rahaa maksaa about 2.000 euroa per kisa, niin nou kän duu. Porsche Cup on rahamiesten hommaa.. Kyllähän SUomesta löytyisi paljonkin kynnelle kykeneviä ratakuljettajia, jotka ovat harjoittaneet pelisilmäänsä pikkuformuloissa, mutta kun se rahoituspuoli ei oikein ota järjestyäkseen. Ja monellakaan ei sitten motivaatio riitä johonkin V1600/Extreme/Legends pöristelyihin.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Money talks and bullshit walks. Jos Kimiläisellä tai ihan kellä tahansa viivillä ei ole rahaa maksaa about 2.000 euroa per kisa, niin nou kän duu. Porsche Cup on rahamiesten hommaa.. Kyllähän SUomesta löytyisi paljonkin kynnelle kykeneviä ratakuljettajia, jotka ovat harjoittaneet pelisilmäänsä pikkuformuloissa, mutta kun se rahoituspuoli ei oikein ota järjestyäkseen. Ja monellakaan ei sitten motivaatio riitä johonkin V1600/Extreme/Legends pöristelyihin.
Kyllä, rahaa tarvitaan - sen nyt varmaan kaikki tietävät. Ajattelin nyt vain, että eikö jonkun sarjan vetäjältä (Porsche GT3 cup/Raimo Niemi - vink! vink!) löydy sen verran pelisilmää, että hoitaisi/auttaisi/junailisi rahoitusta/sponsoreita sen verran, että saataisiin esimerkiksi tuo mainitsemani Emma Kimiläinen ajamaan. Kyllä varmasti löytyisi myös taitavia miespuolisia kuskeja vaikka kuinka paljon, mutta raaka totuus on se, että ei ne mauno koikkalaiset oikein taida kiinnostaa "suurta yleisöä". Kyllähän tuollainen nuori, kaunis ja nimenomaan vielä taitava naiskuljettaja keski-ikäisten -ja sitä vanhempien- Porsche-kuskien joukossa herättäisi kiinnostusta.

En ole tälläkään kaudella nähnyt kovinkaan montaa juttua FINRace -sarjasta missään autourheilun ulkopuolisessa lehdessä... Muutamalla -tai edes yhdellä- tälläisellä mediaa kiinnostavalla kuljettajalla olisi varmasti enemmän pr-arvoa kuin millään muulla mitä sarjan eteen on esimerkiksi kuluneen kauden aikana saatu aikaan. Näillä V1600-, Legends- tai varsinkaan Extreme-sarjalla ei ole minkään näköistä kiinnostusarvoa suuren yleisön silmissä. GT-autot ovat niitä joilla yleisön mahdollisesti voitaisiin katsomoihin saada, vaikka ikuisesti taitavat olla takana päin ne ajat jolloin moottoriratojen katsomot oikeasti täyttyivät yleisöstä. Drifting-kilpailut onnistuvat siinä vielä joten kuten, mutta sielläkin painopiste on jakautunut aika vahvasti juhlinnan puolelle.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Kyllähän tuollainen nuori, kaunis ja nimenomaan vielä taitava naiskuljettaja keski-ikäisten -ja sitä vanhempien- Porsche-kuskien joukossa herättäisi kiinnostusta.
Niinpä. Nyt siellä ajelee muun joukon perässä.. pitkän hajuraon jälkeen Kirsi Kangas, joka kyllä kuuluisi ihan jonnekin muualle kuin tuohon GT-sarjaan. Emma tilalle, ja sekin Porsche saisi kyytiä niin kuin pitää :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Niinpä. Nyt siellä ajelee muun joukon perässä.. pitkän hajuraon jälkeen Kirsi Kangas, joka kyllä kuuluisi ihan jonnekin muualle kuin tuohon GT-sarjaan. Emma tilalle, ja sekin Porsche saisi kyytiä niin kuin pitää :thumbup:
Kirsin ajelut maksaa hieman rikkaamman puoleinen ukko... Siinä perheessä ei raha lopu ihan just kesken. Pariskunnan taustat tietäen harrastusbudjetti tuskin jää paljon jälkeen Salonojan Jussin vastaavasta. Jussi vain harrasteli aikansa jääkiekkojoukkueen pyörittämistä. Kyllä varmaan p. kankaan tallista voisi löytyä tilaa kolmannellekin autolle jos vaan joltakulta löytyy rahaa ja halua maksaa sen pari tonttua per kisaviikonloppu.
Mutta mielenkiinnolla jää nähtäväksi mitä wanha herra Urpiala nyt talven aikana keksii kun möi tämän vuotisen autonsa jo ennen Motoparkin kisaa Niemelle. Joko ajohalut on tyydytetty vai millainen kaniini sieltä hatusta vielä nousee. Tuisku ei ole koskaan ollut kiinnostunut mistään koppimopoista, joten V1600 ja R1400 on pois laskuista enkä oikein jaksa nähdä häntä Camaro-cupissakaan. Uusi GT3 Cupperi tai sitten joku rajumpi pirssi Avoimeen GT-luokkaan on todennäköisiä jos ajoura vielä jatkuu.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Mutta mielenkiinnolla jää nähtäväksi mitä wanha herra Urpiala nyt talven aikana keksii kun möi tämän vuotisen autonsa jo ennen Motoparkin kisaa Niemelle. Joko ajohalut on tyydytetty vai millainen kaniini sieltä hatusta vielä nousee. Tuisku ei ole koskaan ollut kiinnostunut mistään koppimopoista, joten V1600 ja R1400 on pois laskuista enkä oikein jaksa nähdä häntä Camaro-cupissakaan. Uusi GT3 Cupperi tai sitten joku rajumpi pirssi Avoimeen GT-luokkaan on todennäköisiä jos ajoura vielä jatkuu.
Huhujen mukaan ensi kaudella edelleen GT3 Cuppia, mutta olisiko ollut niin, että vaihtoehtona M3:lla Historic Racea?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Alustava kalenteri:

25. – 26.05.2013 FINRace Motopark
08. – 09.06.2013 FINRace Ahvenisto
13. – 14.07.2013 FINRace Botniaring
10. – 11.08.2013 FINRace Kemora
07. – 08.09.2013 FINRace Alastaro
Ilmeisesti kalenteria on tuosta muokattu. Botniaringin Facebook-sivujen mukaan, ainakin Botniaringin kisaa olisi siirretty viikoa myöhempään eli olisi näin ollen 20.-21.07. (= samaan aikaan kuin Kemoran Historic Race)
 
Ylös