Formula 1 - 2011 - Turkki: Kilpailu

Calvin

Well-known member
No forumin polleista ei kannata vetää turhan suuria päätelmiä. Itse en edes tiennyt kyseisestä pollista :p Mutta kyllä pitää sanoa että esim. Schumi, Alonso ja Hamilton ovat kyllä ainakin minun mielestäni aiheuttaneet ärsyttävyyden omalla toiminnallaan, eikä suoraan sillä että olisi ollut pieksemässä suomalaista. Ainakin minä muistan aikoja jolloin Schumissa, Alonsossa ja Hamiltonissa ei ollut mitään vikaa, mutta sitten tuli niitä tekoja radalla, lausuntoja ja muuta polemiikkia. Vielä ei Vetteliltä ole tullut jumala/senna-kommentteja, tahallisia kolareita, vakoiluskandaaleja, ilmiantoja, järjestettyjä voittoja, tallimääräyksiä jne. Ties vaikka niitä tulee, mutta onhan se selvä ettei monella ihmisillä ole mitään mielipidettä kuskista ennen kuin hänestä tulee mestari tai menestyy muuten.

Sinänsä hauska tilasto että viimeisen 12 vuoden mestareista ainoastaan Kimi Räikkönen ja Mika Häkkinen eivät aja enää formuloissa :p
Hyvin sanottu. Toistaiseksi Vettel on tosiaan onnistunut olemaan melko "puhtoinen", eli välttänyt sikailut radalla, ylimieliset kommentit, kytkökset epäreiluun/laittomaan toimintaan yleisemminkin, toisin kuin Schumi, Alo, Hämi. Se on kyllä sanottava, että vuosi sitten Turkissa Vettel olisi kyllä voinut käyttäytyä hieman herrasmiesmäisemminkin kolarin jälkeen ja jotain tuollaisia ihan pieniä ärsyttävyyksiä on joskus esiintynyt, mutta niitä nyt on ihan kaikilla, Kimilläkin oli. On se silti vaan hienoa että kun on osannut valita suosikkinsa oikein (Häkä, Kimi, Seb), ei ole tarvinnut hävetä heidän tekojaan ja sanomisiaan. Eipä silti, olen muissa urheilulajeissa kyllä haksahtanut, mutta jos suosikkini on sittemmin sikaillut (esim. käyttänyt dopingia) niin olen kyllä ollut armoton kommenteissani, enkä ymmärrä Ykkösissäkään niitä jotka jaksavat kannattaa sellaisia kuskeja tai talleja (itsekin OLIN McLaren-fani vielä ennen 2007:ää) joiden kohdalla on erilaisia epämääräisyyksiä havaittu. Itse en moiseen pystyisi.

tsinivuo

Well-known member
Kun katsoo, kuka itkee Vettelin dominoinnista, niin eikös siellä ole Alonson ja Schumacheriin tyyliin ihastunut semitrollaava nimimerkki, jonka olen itse laittanut ignoreen jo aikoja sitten. :D :tongue:

Ei olisi paremmin voinut tämä vuosi alkaa Formuloissa. Vettel vie ja Ferkku&lonso kitisee.

Viimeksi muokattu:

Kaptah

Well-known member
Kun katsoo, kuka itkee Vettelin dominoinnista, niin eikös siellä ole Alonson ja Schumacheriin tyyliin ihastunut semitrollaava nimimerkki, jonka olen itse laittanut ignoreen jo aikoja sitten. :D :tongue:

Ei olisi paremmin voinut tämä vuosi alkaa Formuloissa. Vettel vie ja Ferkku&lonso kitisee.
Pata näyttää soimaavan kattilaa.

Porttilan Laki

Well-known member
Hyvin sanottu. Toistaiseksi Vettel on tosiaan onnistunut olemaan melko "puhtoinen", eli välttänyt sikailut radalla, ylimieliset kommentit, kytkökset epäreiluun/laittomaan toimintaan yleisemminkin, toisin kuin Schumi, Alo, Hämi. Se on kyllä sanottava, että vuosi sitten Turkissa Vettel olisi kyllä voinut käyttäytyä hieman herrasmiesmäisemminkin kolarin jälkeen ja jotain tuollaisia ihan pieniä ärsyttävyyksiä on joskus esiintynyt, mutta niitä nyt on ihan kaikilla, Kimilläkin oli. On se silti vaan hienoa että kun on osannut valita suosikkinsa oikein (Häkä, Kimi, Seb), ei ole tarvinnut hävetä heidän tekojaan ja sanomisiaan. Eipä silti, olen muissa urheilulajeissa kyllä haksahtanut, mutta jos suosikkini on sittemmin sikaillut (esim. käyttänyt dopingia) niin olen kyllä ollut armoton kommenteissani, enkä ymmärrä Ykkösissäkään niitä jotka jaksavat kannattaa sellaisia kuskeja tai talleja (itsekin OLIN McLaren-fani vielä ennen 2007:ää) joiden kohdalla on erilaisia epämääräisyyksiä havaittu. Itse en moiseen pystyisi.
No mitäs vaikka noi Kimin kännisekoilut?

Minusta hassuinta on se, että nämä Kimi-Vettel-fanit "vihaavat" Schumia, Alonsoa ja Hamiltonia ihan sen takia, kun niiden teot, puheet ja olemus aiheuttavat pahennusta. Samalla kuitenkin ihastellaan ja puhutaan kunnioittavasti Sennasta, joka oli täsmälleen samanlainen kuljettaja. Niin se kuolema vaan muuttaa käsitystä. Lisäksi Senna ei kerennyt kilpailemaan mestaruudesta suomalaista vastaan.

Minun mielestäni F1:sten puute nykyisin on ristiriitaisten persoonien puute. Enemmän Villeneuven, Sennan, Schumin ja Irvinen kaltaisia persoonia laji kaipaisi. Uudet kuskit ovat nykyisin niin tylsiä robotteja.

Irwin

Well-known member
Minusta hassuinta on se, että nämä Kimi-Vettel-fanit "vihaavat" Schumia, Alonsoa ja Hamiltonia ihan sen takia, kun niiden teot, puheet ja olemus aiheuttavat pahennusta. Samalla kuitenkin ihastellaan ja puhutaan kunnioittavasti Sennasta, joka oli täsmälleen samanlainen kuljettaja. Niin se kuolema vaan muuttaa käsitystä. Lisäksi Senna ei kerennyt kilpailemaan mestaruudesta suomalaista vastaan.
Nyt tulee kovaa asiaa. Monelta tuntuu unohtuvan että Senna(kin) varmisteli yhden mestaruuden kolaroimalla, jonka oli etukäteen suunnitellut(!). Tämänhän vahvisti sen aikainen tallikaveri Gerhard Berger, joka muisteli Sennan kehottaneen Bergerin ottaa rauhassa ensimmäinen mutka koska siellä tulisi "tapahtumaan".

Ja jos tuolla nykyformuloissa ei olisi Alonsoa, niin mitä ruodittavaa täälläkin keskustelupalstalla enään olisi? :D Nimenomaan persoonia, suuria persoonia Formulat kaipaavat, vaikka välillä ampuisikin yli.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Noissa 80-luvun alun autoissa maaefekti oli niin tehokas, että niitä pystyttiin ajattamaan ilman siipiä. GP2:ssa vain osa downforcesta luotiin pohjan avulla, eli vikaantuminen ei vienyt kerralla kaikkea pitoa. Edelleen FISA:n hölmöilyn johdosta helmat täytyi 30 vuotta sitten tehdä jäykiksi ja sitä kautta helpommin hajoaviksi, mihin nykymaailmassa ei ole mitään syytä.

Jos maaefektiin nyt ei siirrytäkään, niin toivottavasti ainakin pohjan puulankusta luovutaan.
Allright, en vänkää vastaan. Ihan järkevältä kuullostaa. Kuten totesin, en ole asiaan GP2:n osalta ollenkaan perehtynyt.

CCMK

Well-known member
Jaa no Senna ehti ajaa kyllä Rosbergia vastaan kisaa ja on toinenkin Senna ajanut suomalaisia vastaan kisaa viime kaudella...:eek:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Jaa no Senna ehti ajaa kyllä Rosbergia vastaan kisaa ja on toinenkin Senna ajanut suomalaisia vastaan kisaa viime kaudella...:eek:
Taidettiin mainita, "ettei kerennyt ajamaan mestaruudesta suomalaisia vastaan". 1984-86 Senna-Rosberg eivät mikään kuuma mestaruustaistelupari olleet.
Ja tarkoitettiin Ayrtonia :)

Irwin

Well-known member
Juu no jos näsäviisastelusta tykkäät, niin eiköhän se Senna (Ayrton) kisannut suomalaisista myös JJ Lehtoa, kuin myös jotain Mika Häkkistä vastaan.

Edellä jo mainittiinkin että mestaruudesta ei toki taistellut suomalaisia vastaan mitä alunperin haettiinkin.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Aika huonosti oli aikaansa seurannut henkilö, joka vasta 1998-kaudella alkoi Schumia inhoamaan.

Lunssila

Well-known member
Clip the Apex laski Turkin kisaan 113 ohitusta. Sanomattakin selvää on, että kyseessä on suurin määrä siltä ajalta, kun ohituksia on tilastoitu (vuodesta 1982).

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Alkaa tämä Vettelin dominointi muistuttaa jo 2000-luvun alun Schumin tylsähköä dominointia. Sillä erotuksella että tuo Vettel onnistuu olemaan enemmän umpitylsä.

Ihan sama minulle vaikka Keijo Rosberg ottaisi Ferrarin alle ja alkaisi kampeamaan tuota Vetteliä pois piikkipaikalta, kunhan sen nyt tekisi joku ennen kuin kausi on piloilla.
Kyllä se Schumin dominointi oli aika monta kertaluokkaa tylsempää. Perustan väitteeni siihen, että kisalähetysten ohjaus on parantunut huimasta niistä ajoista. Silloin aikoinaan kisalähetys saattoi olla suurinpiirtein seuraava:

Lähtö - seurataan Schumin Ferrarin lähtöä joukon kärjessä (siellä pysyen) ja uusitaan mahdolliset kolaroinnit. Tämän jälkeen näytetään miten Schumin auto menee enemmän ja enemmän jälkeen jäävä letka perässään ja lopulta näytetään vain miten Shumin Ferrari menee... Schumin Ferrari menee - uusitaan taaempana tapahtunut ulos-/yhteenajo - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari tulee varikolle ja siihen vaihdetaan renkaat ja se tankataan - Schumin Ferrari palaa radalle, seuraava auto ei ole vielä lähtösuoran alussa - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - näytetään tallenteena kun joku ohittaa jonkun toisen - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee ... ... ... Viimeinen kierros - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - joku tulee toisena minuutin Schumille jääneenä - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - Schumi ajaa maaliin ja tuulettaa voittoaan - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - Ferrarin tallihenkilöstö halaa toisiaan - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - kisan kakkonen ajaa maaliin - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa, ruutuun ilmestyy lista muista maaliintulijoista - Schumin Ferrari menee kunniakierrokselta parc fermé:lle, jossa Schumi hyppää autostaan ja hyppää Ferrarin henkilökunnan halattavaksi.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Kyllä se Schumin dominointi oli aika monta kertaluokkaa tylsempää. Perustan väitteeni siihen, että kisalähetysten ohjaus on parantunut huimasta niistä ajoista. Silloin aikoinaan kisalähetys saattoi olla suurinpiirtein seuraava:

Lähtö - seurataan Schumin Ferrarin lähtöä joukon kärjessä (siellä pysyen) ja uusitaan mahdolliset kolaroinnit. Tämän jälkeen näytetään miten Schumin auto menee enemmän ja enemmän jälkeen jäävä letka perässään ja lopulta näytetään vain miten Shumin Ferrari menee... Schumin Ferrari menee - uusitaan taaempana tapahtunut ulos-/yhteenajo - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari tulee varikolle ja siihen vaihdetaan renkaat ja se tankataan - Schumin Ferrari palaa radalle, seuraava auto ei ole vielä lähtösuoran alussa - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - näytetään tallenteena kun joku ohittaa jonkun toisen - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee ... ... ... Viimeinen kierros - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - joku tulee toisena minuutin Schumille jääneenä - Schumin Ferrari menee - Schumin Ferrari menee - Schumi ajaa maaliin ja tuulettaa voittoaan - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - Ferrarin tallihenkilöstö halaa toisiaan - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa - kisan kakkonen ajaa maaliin - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella - Schumin Ferrari menee kunniakierroksella ja Schumi tuulettaa, ruutuun ilmestyy lista muista maaliintulijoista - Schumin Ferrari menee kunniakierrokselta parc fermé:lle, jossa Schumi hyppää autostaan ja hyppää Ferrarin henkilökunnan halattavaksi.
Juuri näin se menee. :thumbup: Ihan tuli elävästi kyseiset - ei lainkaan umpitylsät - kisat mieleen. Tai mitä niitä nyt jaksoi katsella, kun startin jälkeen nukahti puoliväkisin peruskrapuloissa, ja havahtui sitten kun se Sumi oli tuloillaan maaliin selostajan nostaessa ääntään. Mahtavaa viihdettä oli! Ja nyt sitten jotkut jaksaa valittaa. Ei voi käsittää.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Jaahas, täällä on oltu sitten ihan hajalla kun on otettu vähän lomaa...

Miten mä en tajua sitä, että tuo Turkin GP näytti ihan perustylsältä kisalta. Tai sit vaan uusintojen katteleminen on niin perseestä, ettei siinä tajua yhtään mitä tapahtuu..

Eli ihan peruskisa.

öö ruz

Speed for ever
Jaahas, täällä on oltu sitten ihan hajalla kun on otettu vähän lomaa...

Miten mä en tajua sitä, että tuo Turkin GP näytti ihan perustylsältä kisalta. Tai sit vaan uusintojen katteleminen on niin perseestä, ettei siinä tajua yhtään mitä tapahtuu..

Eli ihan peruskisa.
Kisa oli kyllä ihan jotain muuta kuin perustylsä. Meillä on tapana viisastella että formuloiden jälkilähetyksen katsomisesta ja niiden mahdollisesta pikakelaamisesta voi joutua helvettiin.:wink: Ja onhan oikeesti totta että se ei live on live.