Formula 1 - 2011 - Turkki: Kilpailu

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Alkaa tämä Vettelin dominointi muistuttaa jo 2000-luvun alun Schumin tylsähköä dominointia. Sillä erotuksella että tuo Vettel onnistuu olemaan enemmän umpitylsä.
Haitanneeko tuo, jos kisat kuitenkin ovat mielenkiintoisia? Kimikin teki mieleenpainuvimpia suorituksia juuri 2004. Eroaahan tämä toki Schumin voittoputkesta siten, että kuljettajana SS oli ilmiömäisen ärsyttävä. Jos se on sitä mikä kiinnostaa, likainen peli ja epäurheilijamaisuus, niin olkoon sitten niin :confused:
Ihan sama minulle vaikka Keijo Rosberg ottaisi Ferrarin alle ja alkaisi kampeamaan tuota Vetteliä pois piikkipaikalta, kunhan sen nyt tekisi joku ennen kuin kausi on piloilla.
Kausi piloilla, hehheh, kyllä se kausi oli sillon piloilla kun Schumi voitti joka kisan, FIA suosi häntä kaikilla päätöksillään, ja edes tallikaverille ei annettu mahdollisuutta ajaa osakilpailuvoitoista, vaikka se olis ollut niitä harvoja joilla on edellytykset haastaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan se ollut nähtävissä, että DRS yhdessä renkaiden kanssa on aikaansaanut taistelua ja ohituksia myös muualla kuin juuri DRS:n käyttöalueella. Ja itse käyttöalueen jälkeisissä mutkissakin tiukkaa kisaa. Kuten aiemmin totesin, FIA:lla pitäisi nyt olla rohkeutta lyhentää sitä käyttöaluetta vaikka siihen alunperin suunniteltuun 600 metriin. Teho on todistettu, nyt säätämään sitä sopivaksi. Joka tapauksessa tämän hetkinen tilanne on katsojaystävällisempi kuin mikään sitten... niin, varmaankin parempi kuin koskaan, koska silloin kun ohituksia vielä oli runsaasti televisiointi oli onnetonta.

Bobakin kanssa samalla linjalla sen suhteen, että 2013 voitaisiin kyllä ratkaista ne autojen rakenteelliset ohitusongelmat muilla keinoin, jos vain tahtoa löytyy. Tosin pieni pelko on siitä, että DRS:ään nyt ihastutaan ja kohta se on myös GP2- ja GP3-luokissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haitanneeko tuo, jos kisat kuitenkin ovat mielenkiintoisia? Kimikin teki mieleenpainuvimpia suorituksia juuri 2004. Eroaahan tämä toki Schumin voittoputkesta siten, että kuljettajana [MS] oli ilmiömäisen ärsyttävä.
Noh, kummasti siitä Vettelistäkin alkaisi löytyä ärsyttävyyksiä, jos Kimi olisi vielä tuolla mukana ottamassa Sebiltä pataan kisa toisensa jälkeen. Ja laskihan se Vettelin suosio tälläkin foorumilla viime vuoden ylivoimaisesta ykkösestä vasta viidenneksi suosituimmaksi kuskiksi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noh, kummasti siitä Vettelistäkin alkaisi löytyä ärsyttävyyksiä, jos Kimi olisi vielä tuolla mukana ottamassa Sebiltä pataan kisa toisensa jälkeen. Ja laskihan se Vettelin suosio tälläkin foorumilla viime vuoden ylivoimaisesta ykkösestä vasta viidenneksi suosituimmaksi kuskiksi.
No forumin polleista ei kannata vetää turhan suuria päätelmiä. Itse en edes tiennyt kyseisestä pollista :p Mutta kyllä pitää sanoa että esim. Schumi, Alonso ja Hamilton ovat kyllä ainakin minun mielestäni aiheuttaneet ärsyttävyyden omalla toiminnallaan, eikä suoraan sillä että olisi ollut pieksemässä suomalaista. Ainakin minä muistan aikoja jolloin Schumissa, Alonsossa ja Hamiltonissa ei ollut mitään vikaa, mutta sitten tuli niitä tekoja radalla, lausuntoja ja muuta polemiikkia. Vielä ei Vetteliltä ole tullut jumala/senna-kommentteja, tahallisia kolareita, vakoiluskandaaleja, ilmiantoja, järjestettyjä voittoja, tallimääräyksiä jne. Ties vaikka niitä tulee, mutta onhan se selvä ettei monella ihmisillä ole mitään mielipidettä kuskista ennen kuin hänestä tulee mestari tai menestyy muuten.

Sinänsä hauska tilasto että viimeisen 12 vuoden mestareista ainoastaan Kimi Räikkönen ja Mika Häkkinen eivät aja enää formuloissa :p
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Bobakin kanssa samalla linjalla sen suhteen, että 2013 voitaisiin kyllä ratkaista ne autojen rakenteelliset ohitusongelmat muilla keinoin, jos vain tahtoa löytyy. Tosin pieni pelko on siitä, että DRS:ään nyt ihastutaan ja kohta se on myös GP2- ja GP3-luokissa.
Tässä on käymässä juuri näin kun pelkäsit. Tai siis ei niin, että se olisi noihin alempiin luokkiin menossa, mutta että se tulee olemaan pysyvä ratkaisu, eikä vain väliaikainen helpotus.
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/formula_one/13326363.stm

Eli hyvästi maaefektille ja tervetuloa DRS. Perusteluna "koska se on hankalaa". :thumbfh:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tässä on käymässä juuri näin kun pelkäsit. Tai siis ei niin, että se olisi noihin alempiin luokkiin menossa, mutta että se tulee olemaan pysyvä ratkaisu, eikä vain väliaikainen helpotus.
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/formula_one/13326363.stm

Eli hyvästi maaefektille ja tervetuloa DRS. Perusteluna "koska se on hankalaa". :thumbfh:
Perustelut maaefektiautojen hylkäämiselle ovat mielestäni ihan järkevät.
- kustannukset ja vaadittavan työn määrä
- epävarmuus ratkaisun vaikutuksista autojen nopeuteen

Okei, nykyautoissa on perustavanlaatuinen ongelma liittyen aerodynamiikkaan ja sen aiheuttamaan ohittamisen vaikeuteen, minkä lisäksi DRS on enemmän tai vähemmän keinotekoinen ja "siitä mistä aita on matalin" -tyyppinen ratkaisu tämän ongelman kiertämiseen. Olen myös sitä mieltä, että DRS vääristää kilpailua tarjotessaan takana tulevalle edun, mitä edessä ajava ei saa käyttää.

Mutta sen toimivuudesta ei liene mitään epäselvyyttä. Tarkoituksena oli estää trullijunien syntyminen ja antaa nopeammille autoille mahdollisuus ohittaa. Ja sen se myös tekee. Turkissa homma ei mielestäni toiminut, kun ohitus oli välillä tehty jo puolivälissä suoraa, mutta siiven käyttöalueen optimoinnilla tuostakin päästään eroon.

Ja vaikka haluaisin, että tuolle ohittamisen vaikeuden perimmäiselle syylle tehtäisiin jotain, niin ymmärrän todella hyvin miksi tallit eivät maaefektiautoista juurikaan innostu.

edit: yksi vaihtoehto voisi tietenkin olla push-to-pass. Turboilla homma hoituisi helposti ahtopainetta säätämällä, vapareilla voisi taas pelata kierroslukurajoittimella. Mutta onko se yhtään sen jalompi tapa hoitaa ohitukset, niin mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Siihen DRS ainakin on hyvä, että aika nopeasti mahdollisuus paikata esim. 2-ruudusta kolmantena lähteneelle menetetty sija takaisin. Monesti ihan silkka pitoero, ja näinollen 3-ruutu on toiseksi paras. Urheilullisesti väärin kun sen sunnuntain warm upin menivät poistamaan. Sai "putsata" omaa lähtöpaikkaansa. Eilenkin Vettel olisi saattanut karata tylsät 15-20 sekkaa Nicon blokkaamilta kuskeilta. Unkariakin odotellen, kuinka ekan mutkan jälkeen mennään varmaan taas järjestyksessä 1-3-2 *haukotus*
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Maaefektihän kiellettiin aikanaan turvallisuusseikkoihin vedoten, enkä näe, että sen aikaiset perusteet ovat olennaisesti muuttuneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kustannuskysymyksen ja kausikohtaisesti myös maaefektin tehon olisi voinut saada kontrolliin tekemällä pohjasta standardoitu. Ymmärrettävästi tiimit eivät varmaankaan olisi olleet halukkaita tähän.

Muutoin uudistukset kyllä kuulostavat ihan hyviltä. Ei DRS minua suuremmin häiritse, vaikka "keinotekoinen" keino onkin. Kunhan säätävät parametrit kohdilleen sen tehon suhteen.
edit: yksi vaihtoehto voisi tietenkin olla push-to-pass. Turboilla homma hoituisi helposti ahtopainetta säätämällä, vapareilla voisi taas pelata kierroslukurajoittimella. Mutta onko se yhtään sen jalompi tapa hoitaa ohitukset, niin mene ja tiedä.
Muuten hyvä, mutta sotii samalla kulutuksen vähentämisfilosofiaa vastaan. Jos ideana on antaa tietty määrä käyttökertoja per kisa sijainnista riippumatta, niin asia olisi yhtä lailla toteutettavissa DRS:lläkin. Ei tämä nykyinen tapa ole mitenkään välttämätön, vaan DRS:lle voidaan määritellä samanlainen käyttörajoitus kuin erilaisille moottorilähtöisille push-to-pass-ratkaisuille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Maaefektihän kiellettiin aikanaan turvallisuusseikkoihin vedoten, enkä näe, että sen aikaiset perusteet ovat olennaisesti muuttuneet.
Riippuu ihan toteutustavasta. Jos pohja on standardoitu osa, niin tuskin maaefektin käyttö kovin turvatonta on. GP2-autot eivät ainakaan olleet mitään kuolemanloukkuja, vaikka niissä viime vuoteen asti helmat olikin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Maaefektihän kiellettiin aikanaan turvallisuusseikkoihin vedoten, enkä näe, että sen aikaiset perusteet ovat olennaisesti muuttuneet.
Ei sitä 80-luvun muodossa ollut tarkoituskaan palauttaa, vaan rajoitettuna, eli esim. samalla tavalla kuin sitä on menestyksellisesti käytetty GP2:ssa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Riippuu ihan toteutustavasta. Jos pohja on standardoitu osa, niin tuskin maaefektin käyttö kovin turvatonta on. GP2-autot eivät ainakaan olleet mitään kuolemanloukkuja, vaikka niissä viime vuoteen asti helmat olikin.
Ei sitä 80-luvun muodossa ollut tarkoituskaan palauttaa, vaan rajoitettuna, eli esim. samalla tavalla kuin sitä on menestyksellisesti käytetty GP2:ssa.
En ole tuohon GP2:n malliin perehtynyt, joten voi hyvinkin olla, että tuon ylemmän kommenttini parasta ennen -päiväys on mennyt jo viime vuosituhannella.

Aikoinaahan ongelma oli paitsi liian jäykän auton aiheuttama rasitus kuljettajaan, myös helman mahdollisten vikojen aiheuttamat ulosajot kovassa vauhdissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aikoinaahan ongelma oli paitsi liian jäykän auton aiheuttama rasitus kuljettajaan, myös helman mahdollisten vikojen aiheuttamat ulosajot kovassa vauhdissa.
Se tilanne oli FISA:n sääntösekoilullaan aikaansaamaa. Maaefektiauton ei tarvitse olla sellainen kivireki kuin mitä ne 80-luvun alussa olivat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
hto voisi tietenkin olla push-to-pass. Turboilla homma hoituisi helposti ahtopainetta säätämällä, vapareilla voisi taas pelata kierroslukurajoittimella.
Onhan näillä KERSit, jonka käyttösääntöjä voisi viilata. Sinänsä auottava siipi ei ole yhtään keinotekoisempi kuin nämä muut vaihtoehdot. Ehkä aukomiskulmaa voisi vähän pienentää, mutta jos sillä ohitetulla oikeasti on nopeutta taistella pistää hanttiin, niin kyllähän se sitten voi yrittää kuitata takaisin kun itse saa edun. Mielestäni kovien taistelujen pitää tapahtua suurin piirtein yhtä nopeiden autojen kesken, eikä niinkuin ennen että pitää olla tyyliin sekuntia nopeampi taistellakseen. Se on hienoa tällä kaudella, että oikeasti on ajettava kovaa puolustaakseen sijaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo oli kuitenkin vain puolet. Miten GP2:ssa tuo helmavian aiheuttama riski on ratkaistu?
Noissa 80-luvun alun autoissa maaefekti oli niin tehokas, että niitä pystyttiin ajattamaan ilman siipiä. GP2:ssa vain osa downforcesta luotiin pohjan avulla, eli vikaantuminen ei vienyt kerralla kaikkea pitoa. Edelleen FISA:n hölmöilyn johdosta helmat täytyi 30 vuotta sitten tehdä jäykiksi ja sitä kautta helpommin hajoaviksi, mihin nykymaailmassa ei ole mitään syytä.

Jos maaefektiin nyt ei siirrytäkään, niin toivottavasti ainakin pohjan puulankusta luovutaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miksi? Pitäisikö autot saada matalemmiksi ja töyssyille herkemmiksi?
Paitsi, että lankku on melkoisen hölmö tapa säädellä maavaraa, on vaikutus samansuuntainen kuin jos maaefekti sallittaisiin. Ongelma pidon katoamisesta pohjaamisen yhteydessä saadaan ratkaistua fiksumminkin kuin nyt on tehty.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No forumin polleista ei kannata vetää turhan suuria päätelmiä. Itse en edes tiennyt kyseisestä pollista :p Mutta kyllä pitää sanoa että esim. Schumi, Alonso ja Hamilton ovat kyllä ainakin minun mielestäni aiheuttaneet ärsyttävyyden omalla toiminnallaan, eikä suoraan sillä että olisi ollut pieksemässä suomalaista. Ainakin minä muistan aikoja jolloin Schumissa, Alonsossa ja Hamiltonissa ei ollut mitään vikaa, mutta sitten tuli niitä tekoja radalla, lausuntoja ja muuta polemiikkia. Vielä ei Vetteliltä ole tullut jumala/senna-kommentteja, tahallisia kolareita, vakoiluskandaaleja, ilmiantoja, järjestettyjä voittoja, tallimääräyksiä jne. Ties vaikka niitä tulee, mutta onhan se selvä ettei monella ihmisillä ole mitään mielipidettä kuskista ennen kuin hänestä tulee mestari tai menestyy muuten.
Kyllä se on juuri näin. Esim. Coulthard ja Massa ei mitään isompia vihanpurkauksia suomalaisilta saaneet, vaikka olivat tallikavereina voittajatalleissa. Kyllä se niin menee että kun joku voittoisa kuski on psykopaattinarsisti, ni toiset siihen ihastuu ja palvoo jumalana, ja toiset vihaa sielunsa kyllyydestä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos nyt oikein ymmärsin, niin Alonsolle sanottiin, että taktiikka on pyrkiä suojautumaan muilta ja unohtaa Vettel.
Grazie. Ihan järkeenkäyvältä kuulostaa. Toivottavasti tästä ei kuitenkaan tule uusi villitys. Vettelille puhuttaisiin saksaa ja Webberille kengurua. Ei hitto.
 
Ylös