Päätteleppä tuosta:Luin juuri väitteen, että Vettel ajoi paalukierroksellaan kaksi eri kertaa kaikki neljä rengasta radan ulkopuolella. Pitääkö paikkansa ja saiko hän siitä etua?
Eli kanttarit eivät olisikaan rataa. Tuomaristo kun ei vaan tuohon puutu.20.2 Drivers must use the track at all times. For the avoidance of doubt the white lines defining the track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not.
Eli pitää paikkansa.Päätteleppä tuosta:
Niin, kanttarit hyvin selväsi sanotaan olevan radan ulkopuolella. Toisin sanoen Sebin paalu Intiassa on sääntöjen vastaisesti hankittu, mutta FIA ei puuttunut, joten näillä mennään. Heittää varjon (kuten joihinkin aikaisempiinkin tilanteisiin), muttei vaikuta virallisiin tuloksiin.Mutta säännöt sanovat näin:
Eli kanttarit eivät olisikaan rataa. Tuomaristo kun ei vaan tuohon puutu.
Sepä, muistaakseni ensimmäisenä vuotena Koreassa oli suuret ruuhkat rata-alueelle. Joko nyt liikennejärjestelyt olivat paremmat, tai sitten katsojamäärä romahti.Lisäksi kannattaa huomioida, että Korean rata on niinsanotusti hevon perseessä. Olen pari kertaa reissannut Koreassa, ja vaikka en siellä ole F1-kisassa ollutkaan, niin tuo osa maata on eniten syrjässä. Sen sijaan Intian rata on 40 km päässä Delhistä. Jos Korean kisa olisi vastaavalla etäisyydellä Soulista tai Busanista, niin se olisi helpostikin loppuunmyyty.
Ei se käytännössä toimi, sillä usein ero kasvaa liian suureksi ohituksen jälkeen -> ohitettu ei saa enää käyttää DRS:ää seuraavassa mahdollisuudessa...No juuri noinhan se toimii jo nyt.
Tätä "kanttari ei ole rataa" sääntöä ei kyllä tunnuta noudatettavan silloin, kun kanttarit ovat yli auton levyisiä. Esim. T11 ulostulossa porukka päästeli jatkuvasti kisassa (erityisesti Webber) keinonurmelle asti, mutta ei siitä mitään kuulunut. Muita esimerkkejä lienee Interlagosin T8 (se eka sisäosan neulansilmä oikeaan) ja Abu Dhabin monet mutkat.Niin, kanttarit hyvin selväsi sanotaan olevan radan ulkopuolella. Toisin sanoen Sebin paalu Intiassa on sääntöjen vastaisesti hankittu, mutta FIA ei puuttunut, joten näillä mennään. Heittää varjon (kuten joihinkin aikaisempiinkin tilanteisiin), muttei vaikuta virallisiin tuloksiin.
Ei se mitään varjoa heitä. Esim. Spassa, ja Hockenheimissa on voinut vedellä neljä rengasta radan ulkopuolella ilman mitään sanktioita, kunhan et ohita sillä tavalla. Uskon, että tuosta Intian aika-ajosta löytyisi muitakin, jotka ovat tuota sääntöä rikkoneet.Niin, kanttarit hyvin selväsi sanotaan olevan radan ulkopuolella. Toisin sanoen Sebin paalu Intiassa on sääntöjen vastaisesti hankittu, mutta FIA ei puuttunut, joten näillä mennään. Heittää varjon (kuten joihinkin aikaisempiinkin tilanteisiin), muttei vaikuta virallisiin tuloksiin.
Kyllä, esim. Kimi, mutta sillon tuomariston mukaan (telemetrian perusteella) oikojat ei hyötynyt ja päättivät olla rankaisematta.Eikös Span Eau Rougessakin oikaistu?
Elikkä samat sävelet kuin Intiassa (Skyn mukaan).Kyllä, esim. Kimi, mutta sillon tuomariston mukaan (telemetrian perusteella) oikojat ei hyötynyt ja päättivät olla rankaisematta.
Jos ohittaja nousee takamatkalta ja venyttää yli sekunnin mittaisen raon ohitettavaan, niin hän on selkeästi nopeampi eikä hitaamman ohitetun tarvitsekaan enää päästä ohi. Autojen järjestys on ohituksen jälkeen ihan oikea.Ei se käytännössä toimi, sillä usein ero kasvaa liian suureksi ohituksen jälkeen -> ohitettu ei saa enää käyttää DRS:ää seuraavassa mahdollisuudessa...
Ei aikaeron kasvattaminen mitään auta, sekunnin päästäkään ei tulla DRS-alueen matkalla ohi edes siipi auki. Lähempänä pitää olla ohittaakseen.Eli pitäisikö tuo 1s kasvattaa suuremmaksi, sillä ainakaan ohituksen helpottaminen pidentämällä DRS aluetta ei ole järkevää. Se pitäisi olla aina niin mitoitettu että juuri ja juuri pääsee ohi.
Spassa Kimin oikaisu kuitenkin tutkittiin, että saiko siitä etua. Ja Hockessa ainakin varoitettiin liiallisista radalta poistumisista jo etukäteen. Kysyin alkuperäisessä viestissäni että saiko Vettel noista oikomisista etua. Ellei saanut, asia on bueno. Jos sai, olisi nykylinjauksen mukaan pitänyt rankaista tai vähintäänkin tutkia, kuten Kimin tapaus.Ei se mitään varjoa heitä. Esim. Spassa, ja Hockenheimissa on voinut vedellä neljä rengasta radan ulkopuolella ilman mitään sanktioita, kunhan et ohita sillä tavalla. Uskon, että tuosta Intian aika-ajosta löytyisi muitakin, jotka ovat tuota sääntöä rikkoneet.
Ei DRS:n ole tarkoitus lisätä keinotekoisia ohituksia vaan mahdollistaa hitaamman auton ohittaminen.Ei se käytännössä toimi, sillä usein ero kasvaa liian suureksi ohituksen jälkeen -> ohitettu ei saa enää käyttää DRS:ää seuraavassa mahdollisuudessa...
Eli pitäisikö tuo 1s kasvattaa suuremmaksi, sillä ainakaan ohituksen helpottaminen pidentämällä DRS aluetta ei ole järkevää. Se pitäisi olla aina niin mitoitettu että juuri ja juuri pääsee ohi.
Pitäisin tätä Kimin mokana, olisi pitänyt pysyä takana mittauspisteelle saakka suoralla DRS auki ja horisonttiin.Väittäisin että jos Massa ei olisi päässyt DRS:n kanssa tekemään ohitusta heti olisi pudonnut Kimin kelkasta kauaksi.
Mulle tuli kyllä mieleen että Kimi ei olisi silloinkaan päätynyt edelle, koska Lotus ei kulkenut DRS auki käytännössä yhtään kovempaa kuin Ferrari ilman DRS:ää.Pitäisin tätä Kimin mokana, olisi pitänyt pysyä takana mittauspisteelle saakka suoralla DRS auki ja horisonttiin.
Kulki mielestäni ainakin 10km/h kovempaa kiihdytyksen aikana, kunnes juuri ennen jarrutusta enää jotain 3km/h.Mulle tuli kyllä mieleen että Kimi ei olisi silloinkaan päätynyt edelle, koska Lotus ei kulkenut DRS auki käytännössä yhtään kovempaa kuin Ferrari ilman DRS:ää.
Joo, mutta kisan aikana sai oikoa Eau Rougea ihan vapaasti mitään tutkimatta. Lisäksi Stavelotissa sai vetää leveellä linjalla.Spassa Kimin oikaisu kuitenkin tutkittiin, että saiko siitä etua. Ja Hockessa ainakin varoitettiin liiallisista radalta poistumisista jo etukäteen. Kysyin alkuperäisessä viestissäni että saiko Vettel noista oikomisista etua. Ellei saanut, asia on bueno. Jos sai, olisi nykylinjauksen mukaan pitänyt rankaista tai vähintäänkin tutkia, kuten Kimin tapaus.