Formula 1 - 2012 - Silverstone: Kisa

  • Viestiketjun aloittaja FW08
  • Aloituspäivämäärä

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Alonso vs. Maldonado -> kisa päättyy.

Webber vs. Maldonado -> kisa päättyy.

Webber vs. Alonso -> hieno ohitus, jossa molemmilla oli hyvä käsitys omasta ja toisen tilantarpeesta. Webber jatkoi vielä seuraavassakin kurvissa, kun ei ilmeisesti Ferraria hetkeen nähnyt, jättämällä varmuuden vuoksi sisälinjalle tilaa. Hamiltoniltakin olisi kisa loppunut todennäk. tähän mutkaan.

Ihan oikeat ukot mm-kärjessä nytkin ovat. Paineensietokyky kun ei tuuristakaan ole riippuvainen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Alonso vs. Maldonado -> kisa päättyy.

Webber vs. Maldonado -> kisa päättyy.

Webber vs. Alonso -> hieno ohitus
Ei Alonso kolaroisi Maldonadon kanssa. Webber todennäköisesti kolaroisi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei Alonso kolaroisi Maldonadon kanssa. Webber todennäköisesti kolaroisi.
Voisi tuohon listaan lisätä vielä Kimin, joka väisti märälle nurmelle asti Maldonadon touhutessa omiaan. Ja oliko nyt Hulkenberg ja Senna jotka vetivät hienosti rinta rinnan nuo samat mutkat läpi.

Hyvä kisa oli mun mielestä. Tykkään Silverstosta. Nurmikko näyttää kivalta telkkarissa ja rata ei ole profiililtaan samanlainen "mutkia kiitoratojen välissä" -megabaana kuin mitä nuo uudemmat radat tuppaa olemaan. Ja onhan tuo yleisö jotain aika hienoa. En muista aikaisemmin kuulleeni onboard-kuvassa yleisön mylvintää.

Voisi melkeen sanoa, että onneksi Alonson renkaat hyytyi lopussa. Oli muuten varsin suoraviivaista ajelua kärkipäässä, kunhan nyt olivat selvinneet Schumacherista. Hieno ajo Webberiltä, Vettel ei tällä kertaa ollut yhtään nopeampi. Massan suoritus taas kertoo siitä, että Ferrari on selvästi ottanut kärjen kiinni. McLaren taas on pahasti hyytynyt kauden edetessä. Buttonilta vaihteeksi vähän parempi kisa, mutta kyllähän tuo Hamiltonin suoritus kertoo paljon siitä, miten heikosti auto tällä hetkellä toimii. Molemmat mestaruudet ovat tällä hetkellä karkaamassa.

Lotukselta taas vähän sellainen menetetty mahdollisuus. Grosjean törttöili alussa, mutta hurja vauhti ja kovien renkaiden kestävyys mahdollisti nousun pisteille. Kimi kärsi taas kerran vähän heikosta taktiikasta. On tietysti tallin kannalta ihan kiva, että ajellaan tasaisesti pisteille, mutta jos niitä voittoja halutaan oikeasti saada, niin pitää rohkeammin hakea erilaisia vaihtoehtoja taktiikan suhteen, eikä vaan tulla varikolle silloin (tai vähän myöhemmin) kun kaikki muutkin tulee. Vauhti olisi riittänyt jopa voittoon.

Mersut ovat McLarenin tapaan hyytyneet viime kisoissa aika pahasti. Sauber ja Williams olisivat vauhdin puolesta valmiita haastamaan, mutta kuljettajat tuppaavat sössimään kisoissa. Force Indialla ei tällä kertaa oikein riittänyt vauhti, ja Toro Rossot olivat tuttuun tyyliin tuolla keskikastin perällä. Caterhamilta aika surkea viikonloppu. Petrov ei päässyt edes liikkeelle ja Heikki oli toivottoman hidas. Molemmat Marussiatkin ajoivat nopeammat kierrosajan kisassa, vaikka tosin reilusti jäivätkin taakse. HRT oli siellä missä yleensäkin.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Massan suoritus taas kertoo siitä, että Ferrari on selvästi ottanut kärjen kiinni.
Itseäni tämä "analyysi" on alkanut ihan tolkuttomasti ärsyttämään. Kun Alonso pärjää se on 90% miehestä kiinni ja 10% autosta, mutta kun Massa pärjää niin se on 90% autosta ja 10% miehestä. Ei kuule noin mene. Onko se nyt niin hankala käsittää, että ei ole mikään ihme, jos tallin suvereeni ykköskuski saa auton toimimaan ensin itselleen paremmin kuin kakkosviulusti? Varsinkin kun se auto on rakennettu ykköskuskin toiveiden mukaisesti ja auto olikin alkukaudesta täysin susi niin yhtälö onkin jo täysin selvä. Alkukaudesta Massan ongelmat johtuivat pääosin siitä, että auto oli täysin paska + että talli laittoi kaiken panostuksensa Alonsoon, jotta edes Alonso pärjäisi jotenkuten kisoissa. Nyt kun autoa kehitetty ja auton vauhti on parantanut niin Massallekin on rohjennut osa tallin resursseista ja se on ollutkin heti nähtävissä vauhdissa alkaen Monacosta. Eilen se sitten realisoitui ensinmäisen kerran tuloksissa kunnolla.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kylkeenajo johtui ainoastaan siitä, että Maldonadolta lähti perä luisumaan ja samalla hetkellä Perez oli epäonnekseen ehtinyt nousta Maldonadon rinnalle ulkokaarteen puolelle eli jos Maldonadon auton perä ei olisi lähtenyt luisumaan kolari olisi todennäköisesti vältetty.

Tietenkin on mahdollista se, että Maldonado jarrutti liian myöhään ja siksi auton perä lähti luisumaan.
No ei se ainakaan Perezin vika ole, jos toiselta lähtee auto hanskasta. Penaltiahan tästä tuli Maldonadolle, että kai ne samaa mieltä oli.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ei Alonso kolaroisi Maldonadon kanssa. Webber todennäköisesti kolaroisi.
Vaikea uskoa jos matkaa 5krs. ja voitosta tapeltais, että edes hyvät kuskit olisi siinä kohtaa idiootilta turvassa. Tämä siis oletuksena, että Maldokin vahingossa ajaa vaihteeksi niinkin kauan.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Itseäni tämä "analyysi" on alkanut ihan tolkuttomasti ärsyttämään.
Se johtuu ehkä siitä että yrität väkisin löytää jokaisesta viestistä jonkun herjan Massan suuntaan. Jos itsekin sanot että "autoa kehitetty ja auton vauhti on parantanut" niin onko se nyt niin kovin kaukana Joppen mielipiteestä "Ferrari on selvästi ottanut kärjen kiinni"?
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Se johtuu ehkä siitä että yrität väkisin löytää jokaisesta viestistä jonkun herjan Massan suuntaan. Jos itsekin sanot että "autoa kehitetty ja auton vauhti on parantanut" niin onko se nyt niin kovin kaukana Joppen mielipiteestä "Ferrari on selvästi ottanut kärjen kiinni"?
Kyllähän toi on piikkinä tarkoitettu. Autohan on ollut Alonsolle jo hyvä jonkin aikaa, kuten tuloksista on huomattu. Miksi pitää antaa sitten ymmärtää, että Massan suoritus on ikään kuin tae, että nyt se auto on oikeasti hyvä? Kun se on oikeasti ollut jo pidemmän aikaa hyvä (siis pelkästään Alonsolle). Jos auto ei edelleen sopisi Massalle, mutta se sopisi vieläkin Alonsolle niin porukka hehkuttaisi edelleen kuinka mielettömän kova kuski se Alonso on kun sellaisella "romulla" pärjäilee.

Sama 90/10 ja 10/90 toistuu tässäkin. Kun Alonso pärjää kyse on ajotaidosta, kun Massa pärjää kyse on auton hyvyydestä.
 
Viimeksi muokattu:

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Oikeilla strategioilla lähes kuka tahansa kärkitalleista sais tällä kaudella paljon voittoja. Eli väitän edelleen, ettei tallit tajua oikein vieläkään mikä on paras strategia kulloiseenkin tilanteeseen. Koskee erityisesti Lootuksen liian pitkiä stinttejä ja Ferrarin idioottimaisia, ei tajuta että renkaat loppuu ennen maalia, taktiikoita.
Tarkoitatko, että sinusta Alonson ja Massan olisi kannattanut pysähtyä kolmesti eilen? Olisihan se nostanut Kimin kolmanneksi, joten mikä ettei! :D

No, ei tietenkään suoraan näin, mutta muistetaan nyt kuitenkin, että siellä on hieman meitä kokeneemmat tyypit miettimässä strategioita. Lähtökohtana on päästä kisa mahdollisimman vähillä varikkokäynneillä läpi, koska a) varikkokäynteihin menee aikaa, b) varikkokäynnin jälkeen on riski juuttua jonkun hitaamman perään ja c) varikkokäynneillä sattuu kaikenlaista, joten ne jo itsessään ovat riski. Näistä johtuen on järkevämpää keskittyä puristamaan mahdollisimman pitkään yhdellä rengassetillä ja optimoimaan varikkokäyntien ajankohtia kuin lisätä niitä.

Kisaa ei yksinkertaisesti voi voittaa varikolla, mutta sen voi kyllä hävitä siellä (poislukien onnenkantamoiset sateen tai turva-auton kanssa).
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Tarkoitatko, että sinusta Alonson ja Massan olisi kannattanut pysähtyä kolmesti eilen? Olisihan se nostanut Kimin kolmanneksi, joten mikä ettei! :D

No, ei tietenkään suoraan näin, mutta muistetaan nyt kuitenkin, että siellä on hieman meitä kokeneemmat tyypit miettimässä strategioita. Lähtökohtana on päästä kisa mahdollisimman vähillä varikkokäynneillä läpi, koska a) varikkokäynteihin menee aikaa, b) varikkokäynnin jälkeen on riski juuttua jonkun hitaamman perään ja c) varikkokäynneillä sattuu kaikenlaista, joten ne jo itsessään ovat riski. Näistä johtuen on järkevämpää keskittyä puristamaan mahdollisimman pitkään yhdellä rengassetillä ja optimoimaan varikkokäyntien ajankohtia kuin lisätä niitä.

Kisaa ei yksinkertaisesti voi voittaa varikolla, mutta sen voi kyllä hävitä siellä (poislukien onnenkantamoiset sateen tai turva-auton kanssa).
Toki myönnän kärjistäväni asioita, mutta luulis niiden ammattilaistenkin eilen tajunneen, ettei Alonso tule kärkisijaansa säilyttämään suurella todennäköisyydellä, tullessaan viimeiseen renkaiden vaihtoon sillä kierroksella millä tuli. Mahdotontahan se tietysti on laskea mikä olisi ollut Alonson sijoitus, jos oliskin ajanut kolmet kovat renkaat täysillä ja käynyt vain viimeisillä kiekoilla täyttämässä rengassäännön.

Jos lähtökohtaisena tarkoituksena on päästä kisa mahdollisimman vähillä pysähdyksillä lävitse, edellämainituista mielestäni sinällään oikeista riskeistä johtuen, on strategia mielestäni väärä. Omasta mielestäni voi pysähtyä vaikka kymmenen kertaa, kunhan saavuttaa tulostavoitteensa (jota tietysti muutetaan lennosta kilpailun kuluessa) kilpailun lopputuloksissa. Nykyinen DRS- alueiden kulloisellekin radalle valittu toteutustapa, josta riippuu hyvinpitkälle "varma" ohittamismahdollisuus oikein säädetylle autolle, vähentää merkittävästi useammasta pysähdyksestä johtuvaa "juna" riskiä. Toki jos auto säädetään niin ettei sillä pysty hyödyntämään DRS- aluetta kunnolla, niin sekin tietysti on nykysääntöjen valossa strateginen virhe.

Lähinnä tavoittelisin useammalla renkaanvaihdolla sitä tilannetta, että kuljettajalla olisi alla lähes koko kilpailun ajan samanverran tai suhteessa vähemmän kuluneet renkaat, kuin muilla radalla olevilla (myös huomioiden rengas settien kulutuksen mm. aika-ajoissa). Ja lisäksi niitä ei tarvitsisi säästellä vaan niillä voisi repiä niin paljon kuin mahdollista. Lisäksi selkeästi drop-offin hetkeä ei voi täysin teitää, joten ajamalla lyhemmät stintit (toki suhteessa renkaita enemmän kuluttaen), todennäköisyys pelkäämääni hitaaseen kierrokseen/tai pahimmillaan kierroksiin, vähenisi.

En siis mieti tätä vaihtoehtoa pelkästään Silverstonen kisan kannalta, vaan olen pohtinut sitä ja siihen liittyviä asioita alkukauden ensimmäisten kilpailujen osoitettua renkaiden kulumisen luonnetta. Ainakin Lotuksella ollaan otettu merkittävästi turpaan tällä kaudella noista kriittisistä drop-off kierroksista, tosin ammattilaisethan tallissa sanoo, että tärkeintä on parantaa aika-ajoa, mutta itte sanoisin että ottaisivat nyt ne saatavissa olevat helpot pisteet ensin viilaamalla noi strategiansa toimiviksi. Ferrarillakin on menetetty valtavasti pojoja, kun ammattilaiset ei osaa tajuta renkaiden loppuvan kesken suhteessa takana tuleviin...
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Varikolta tullessaan jää väistämättä joskus jonkun taakse, ja koska keskipakkakin on tänä vuonna erittäin tasainen ja lähellä kärkeä, niin tuskin tiimit haluavat tehdä "ylimääräisiä" stoppeja, vaikka eivät pystyisikään koko aikaa olemaan hyvillä renkailla. DRS on helpottanut ohituksia hitaammista, mutta jos siipialueelle odottaa ohitusta, niin siinä on joutunut köröttelemään hitaamman takana vähintään puoli kierrosta. Ja sitten kun edessä ajaa vaikkapa herra Maldonado, niin saa olla jokaisessa ohitusyrityksessä varuillaan...

Lisäksi hitaampia ohitellessa renkaatkin kuluvat herkemmin. Vertaa tilanteeseen, jossa ajetaan pari kierrosta muita enemmän ennen stoppia, ja odotetaan, että takana olevat pysähtyvät, jolloin päästään varikolta väljempään rakoon, vaikka sitten jouduttaisiinkin ajamaan "liikaa" yhdellä setillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voisi tuohon listaan lisätä vielä Kimin, joka väisti märälle nurmelle asti Maldonadon touhutessa omiaan.
Aika lähellä oli ettei Kimi ajautunut, oliko se nyt Massaa päin kanttarin yli. Siinä oli joukkokolarin ainekset hyvin lähellä. Maldonado pilannut jo pari Kimin kisaa. Muutenhan olisi taas oltu pallilla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aika lähellä oli ettei Kimi ajautunut, oliko se nyt Massaa päin kanttarin yli. Siinä oli joukkokolarin ainekset hyvin lähellä. Maldonado pilannut jo pari Kimin kisaa. Muutenhan olisi taas oltu pallilla.
Ei Maldonadolla ollut tuon tilanteen kanssa mitään tekemistä. Kimi tunki vähän ahnaasti pieneen rakoon ja väisti sitten kanttarille välttääkseen kolarin. Maldonado oli tuolloin vielä takana, mutta pääsi tuon kikkailun seurauksena sitten ohi.
 
Ylös