Formula 1 - 2012 - Silverstone: Kisa

  • Viestiketjun aloittaja FW08
  • Aloituspäivämäärä

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Oikeilla strategioilla lähes kuka tahansa kärkitalleista sais tällä kaudella paljon voittoja. Eli väitän edelleen, ettei tallit tajua oikein vieläkään mikä on paras strategia kulloiseenkin tilanteeseen. Koskee erityisesti Lootuksen liian pitkiä stinttejä ja Ferrarin idioottimaisia, ei tajuta että renkaat loppuu ennen maalia, taktiikoita.

Väitän, että useammin pysähtymällä, kuin muut saavutettaisiin merkittävää etua (siis ennenkuin muut lisäisivät omien stoppiensa määriä tietysti). Vältettäisiin siis "täysin" drop-off, jota ei näytetä saavan millään hallintaan...
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Oikeilla strategioilla lähes kuka tahansa kärkitalleista sais tällä kaudella paljon voittoja. Eli väitän edelleen, ettei tallit tajua oikein vieläkään mikä on paras strategia kulloiseenkin tilanteeseen. Koskee erityisesti Lootuksen liian pitkiä stinttejä ja Ferrarin idioottimaisia, ei tajuta että renkaat loppuu ennen maalia, taktiikoita.

Väitän, että useammin pysähtymällä, kuin muut saavutettaisiin merkittävää etua (siis ennenkuin muut lisäisivät omien stoppiensa määriä tietysti). Vältettäisiin siis "täysin" drop-off, jota ei näytetä saavan millään hallintaan...
Ei se nyt taida ihan noin yksioikoista olla. Tänään nähtiin että nimenomaan pehmeä rengas ei toiminut Ferrarissa kovin hyvin, kyse ei mielestäni ollut niinkään kulumisesta. Toisaalta McLaren on monessa kisassa ottanut kuskeja sisään lyhyiden epäonnistuineiden stinttien jälkeen (tai sitten muistan väärin) ja vaihtanut seosta. Kyse lienee enemmänkin siitä, että toinen seos toimii toisella autolla paremmin kuin toinen.

Lotus on nimenomaan se tasainen talli jonka olisi pitänyt pystyä hyödyntämään rengaslotto pitkin kautta ottamalla voittoja, mutta niin vaan se ei ole onnistunut huonojen lähtöruutujen, kuskien kämmien, pit stoppien, yleisien strategiakämmien ja muiden vastaavien takia eli ts. oman hölmöilyn takia. Myös Red Bull toimii mainiosti molemmilla renkailla ja tulosta on tehty.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Alonso on vahvoilla jos pitää tämän vuoden mestaria veikata.

Valttia on tällä kaudella ehdottomasti tasaisuus ja tässä Alonso on mielestäni muita kärkikuskeja jonkun verran edellä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oikeilla strategioilla lähes kuka tahansa kärkitalleista sais tällä kaudella paljon voittoja. Eli väitän edelleen, ettei tallit tajua oikein vieläkään mikä on paras strategia kulloiseenkin tilanteeseen. Koskee erityisesti Lootuksen liian pitkiä stinttejä ja Ferrarin idioottimaisia, ei tajuta että renkaat loppuu ennen maalia, taktiikoita.
Jälkiviisas on helppo olla, mutta mitä muuta ne tallit pyrkii muka hakemaan kuin sen heille parhaan strategian? Ei ole helppoa ratkaisua, on vain erilaisia kompromisseja, joista sitten haetaan se, joka laskelmien mukaan on nopein.

Nythän oli harvinaislaatuinen tilanne, kun aika-ajorenkaat eivät vaikuttaneet strategioihin. Kaikki saivat ihan vapaasti valita omansa, ja renkaitakin oli paljon käyttämättöminä sateen vuoksi.
Väitän, että useammin pysähtymällä, kuin muut saavutettaisiin merkittävää etua (siis ennenkuin muut lisäisivät omien stoppiensa määriä tietysti). Vältettäisiin siis "täysin" drop-off, jota ei näytetä saavan millään hallintaan...
Jos näin olisi, sitä käytettäisiin. Laskelmien mukaan sillä ilmeisesti ei pystytä kompensoimaan ylimääräistä varikolla käytettyä aikaa (ja muiden taakse juuttumista).
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Alonso on vahvoilla jos pitää tämän vuoden mestaria veikata.

Valttia on tällä kaudella ehdottomasti tasaisuus ja tässä Alonso on mielestäni muita kärkikuskeja jonkun verran edellä.
Kai Webber on ollut tasaisempi viidellä nelossijalla...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Alonso on vahvoilla jos pitää tämän vuoden mestaria veikata.

Valttia on tällä kaudella ehdottomasti tasaisuus ja tässä Alonso on mielestäni muita kärkikuskeja jonkun verran edellä.
Näin on näreet. Tänäänkin olisi tullut voitto, mutta harmittavasti typerä DTM-rengassääntö pilasi kaiken. Miksi ihmeessä on pakko käyttää sekä pehmeää että kovaa rengasta kisassa? Järjetöntä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin on näreet. Tänäänkin olisi tullut voitto, mutta harmittavasti typerä DTM-rengassääntö pilasi kaiken. Miksi ihmeessä on pakko käyttää sekä pehmeää että kovaa rengasta kisassa? Järjetöntä.
Montakohan kertaa tämäkin on käyty läpi.
a) koska rengasvalmistajan on saatava vastinetta investoinnilleen
b) koska kisat olisivat ilman niitä tylsempiä, valtaosalla kun olisi identtinen taktiikka.

Esim. tänään jokseenkin kaikki olisivat ajaneet pelkillä primeilla jos olisi saanut, ja suuri enemmistö yhdellä stopilla.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Toinen on ajanut kaikki kisat maaliin pisteillä, mutta toinen ei. Kumpi on tasaisempi tässä skenaariossa?
Webber on ollut tasaisempi, mutta Alonso ajanut pisteille.

Taitaa eniten pistesijoja poiminut kuljettaja pokata tänä vuonna mestaruuden, kun niin tasaiseksi kärki on mennyt.
 
Viimeksi muokattu:

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
En tiedä onko se vain renkaiden ansiota mutta tämän vuoden kisat ovat olleet järjestään aika viihdyttäviä ja tiukkoja. Jopa tarkkaan testitahkottu Silverstone kuivalla oli ihan hyvä kisa ja en missään vaiheessa alkanut nuokkumaan tylsyydestä ja alkanut haikailemaan jääkaapille, kuten joskus aikasemmin. Maldo, Perez ja Grossu viihdyttävät rookie-tyylillään ja Massan ja Schummelin kaltaiset veteraanit alkavat saada palikat järjestykseen.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Näin on näreet. Tänäänkin olisi tullut voitto, mutta harmittavasti typerä DTM-rengassääntö pilasi kaiken. Miksi ihmeessä on pakko käyttää sekä pehmeää että kovaa rengasta kisassa? Järjetöntä.
Omaa tyhmyyttä, kun ei käyttäny alussa pehmeää seosta niin kuin kaikki muut.

Just hyvä sääntö. Muuten kaikki ois varmaa tänää vedelly pelkillä kovilla kokokisan.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Näin on näreet. Tänäänkin olisi tullut voitto, mutta harmittavasti typerä DTM-rengassääntö pilasi kaiken. Miksi ihmeessä on pakko käyttää sekä pehmeää että kovaa rengasta kisassa? Järjetöntä.
Tuskin se Webber olis alussa jäänyt, jos olis myös ajanut kovemmilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Maldo vastasi taas kisan huutonauruosuudesta. Urpo mikä urpo. Muuten mieleen jäi Schumijuna ja Hamiltonin Alonsohäirintä. Jotenkin sellainen fiilis, että Lotus olis voinut ottaa kaksoisvoiton. No oli siellä muitakin nopeita autoja, Alonsolta tosin heikko suoritus kun Massa ehti samoihin kuviin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Väitän, että useammin pysähtymällä, kuin muut saavutettaisiin merkittävää etua (siis ennenkuin muut lisäisivät omien stoppiensa määriä tietysti). Vältettäisiin siis "täysin" drop-off, jota ei näytetä saavan millään hallintaan...
Väittäähän toki voi mutta mitäs luulet, olisivatko nuo F1-ammattilaiset kuitenkin ehkä saattaneet jossain välissä ihan jopa miettiä tai peräti ihan tarkasti analysoidakin tätä vaihtoehtoa...? :idea:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Maldo vastasi taas kisan huutonauruosuudesta. Urpo mikä urpo. Muuten mieleen jäi Schumijuna ja Hamiltonin Alonsohäirintä. Jotenkin sellainen fiilis, että Lotus olis voinut ottaa kaksoisvoiton. No oli siellä muitakin nopeita autoja, Alonsolta tosin heikko suoritus kun Massa ehti samoihin kuviin.
Kyllä se Perezin vika oli täysin. Mahdotonta syyttää, ainakaan siitä tilanteesta Maldista.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Mitä höpö höpö? Perezin vika kun yksi puupää ajaa kylkeen vaikka sisällä oli tilaa helposti auton verran? Jos noi olisivat olleet toisinpäin niin siellä sisäpuolella ei oli ollut milliäkään tilaa ja olisi taas pamahtanut ja kovaa, sellainen kaveri tämä Maldonado on. Ei siellä paljon kaveria kunnioiteta.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mitä höpö höpö? Perezin vika kun yksi puupää ajaa kylkeen vaikka sisällä oli tilaa helposti auton verran? Jos noi olisivat olleet toisinpäin niin siellä sisäpuolella ei oli ollut milliäkään tilaa ja olisi taas pamahtanut ja kovaa, sellainen kaveri tämä Maldonado on. Ei siellä paljon kaveria kunnioiteta.
Ei siellä mitään "kunnioittamassa" olla, urheilu on sotaa. Keittiöstä pois jos ei suuren kuvan kuumuutta kestä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Mitä höpö höpö? Perezin vika kun yksi puupää ajaa kylkeen vaikka sisällä oli tilaa helposti auton verran? Jos noi olisivat olleet toisinpäin niin siellä sisäpuolella ei oli ollut milliäkään tilaa ja olisi taas pamahtanut ja kovaa, sellainen kaveri tämä Maldonado on. Ei siellä paljon kaveria kunnioiteta.
Kylkeenajo johtui ainoastaan siitä, että Maldonadolta lähti perä luisumaan ja samalla hetkellä Perez oli epäonnekseen ehtinyt nousta Maldonadon rinnalle ulkokaarteen puolelle eli jos Maldonadon auton perä ei olisi lähtenyt luisumaan kolari olisi todennäköisesti vältetty.

Tietenkin on mahdollista se, että Maldonado jarrutti liian myöhään ja siksi auton perä lähti luisumaan.
 
Ylös