Formula 1 - 2013 - Australia - Aika-ajot

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ja sama pleikkarisukupolvi huutelee foorumilla isolla munalla. :wall:
Nimimerkistäsi ja viestisi sisällöstä päätellen asia taitaa olla juurikin olla toisin päin. Ei se pään seinään hakkaamisella ja täällä todistelemalla mihinkään muutu, että olosuhteissa, mitkä Albert Parkissa oli, olisi pystytty ajamaan nuo aika-ajot lävitse. Sillehän ei mahda mitään jos joku Ferrari tai peräpään nuorukaiset eivät pysy radalla. Sadekelin aika-ajoja ja kisoja on vastaavissa olosuhteissa ajettu useita.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Olen seurannut formuloita siis Häkkisen urasta etiäpäin. En muista ainaaan tälläisiä sadekelifarsseja silloin kun häkä vielä ajoi. Aina kun vettä on radalla, pistetään kisat ja aika-ajot seis. Onko aika kullanut muistot vai oliko todellakin näin "munatonta" touhua myös 90-luvulla?

Voisiko rataan laittaa lämmityselementit kompensoimaan kylmiä renkaita...
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Nimimerkistäsi ja viestisi sisällöstä päätellen asia taitaa olla juurikin olla toisin päin. Ei se pään seinään hakkaamisella ja täällä todistelemalla mihinkään muutu, että olosuhteissa, mitkä Albert Parkissa oli, olisi pystytty ajamaan nuo aika-ajot lävitse. Sillehän ei mahda mitään jos joku Ferrari tai peräpään nuorukaiset eivät pysy radalla. Sadekelin aika-ajoja ja kisoja on vastaavissa olosuhteissa ajettu useita.
No hyvä tietää. Pakko sen sitten näin on olla.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Olen seurannut formuloita siis Häkkisen urasta etiäpäin. En muista ainaaan tälläisiä sadekelifarsseja silloin kun häkä vielä ajoi. Aina kun vettä on radalla, pistetään kisat ja aika-ajot seis. Onko aika kullanut muistot vai oliko todellakin näin "munatonta" touhua myös 90-luvulla?

Voisiko rataan laittaa lämmityselementit kompensoimaan kylmiä renkaita...
Autot ja sadekelin renkaat oli eri siihen aikaan ja muistan kyllä 2000 luvun (vai 99 vuosi) kun brasiliassaki reilulla kädellä lähti autoja radalta vesiliirron takia.

Pitäisi tehdä autoon muutoksia sekä renkaisiin jos halutaan päästä kulta-aikoihin. Mikähän on tallien mielipide sääntömuutoksille, että autot suunniteltaisiin myös rankkoihin sadekisoihin?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Autot ja sadekelin renkaat oli eri siihen aikaan ja muistan kyllä 2000 luvun (vai 99 vuosi) kun brasiliassaki reilulla kädellä lähti autoja radalta vesiliirron takia.

Pitäisi tehdä autoon muutoksia sekä renkaisiin jos halutaan päästä kulta-aikoihin. Mikähän on tallien mielipide sääntömuutoksille, että autot suunniteltaisiin myös rankkoihin sadekisoihin?
Juuri tätä itsekin mietin, ettei nykyisillä renkailla ainakaan moisiin päästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän on tallien mielipide sääntömuutoksille, että autot suunniteltaisiin myös rankkoihin sadekisoihin?
Olen melkoisen varma, ettei sen enempää tallien, kuskien kuin FIA:nkaan puolelta haluta muutoksia, jotka johtaisivat vaarallisen alhaisessa näkyvyydessä kisailuun. Tai siis jos mainitut sääntömuutokset sisältäisivät lokasuojat, niin ehkä sitten. No, tuskin ne niitä lokasuojiakaan haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jälleen kerran osoitus nykyajan ihmisten kyvyttömyydestä kestää "vaikeita" olosuhteita. Kyllähän ennen ajettiin/kisattiin kaikissa tilanteissa. Eipä kukaan sanonut että "en uskalla kun on niin kauhean vaarallista"...

Sellaista tissiposkien läpsyttelyähän nykyään laji kuin laji on.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jälleen kerran osoitus nykyajan ihmisten kyvyttömyydestä kestää "vaikeita" olosuhteita. Kyllähän ennen ajettiin/kisattiin kaikissa tilanteissa. Eipä kukaan sanonut että "en uskalla kun on niin kauhean vaarallista"...
Silloin renkaita oli enemmän kuin nykyään, jos rengaskuvio ei riitä edes tyydyttävästi silloin on mahdoton ajaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ei ollut kuskien päätös.
Ei ollut, mutta ei ainakaan Button, joka kyllä on yleensä niitä suurimpia valittajia sadekelistä, halunnut ajaa.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/106078
"This is way too dangerous - and it is sad. Hopefully the fans understand that and we will make sure we do a great job in the morning."
Samassa jutussa Massa muuten sanoo, että suurin ongelma ei ollut vesiliirto vaan valkoiset viivat. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ollut, mutta ei ainakaan Button, joka kyllä on yleensä niitä suurimpia valittajia sadekelistä, halunnut ajaa.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/106078
Button valittaja? Hänhän on vaihtuvien olosuhteiden spesialisti.
Samassa jutussa Massa muuten sanoo, että suurin ongelma ei ollut vesiliirto vaan valkoiset viivat. :eek:
Seisovaa vettä oli vain parissa paikassa, valkoisia viivoja ympäri radan. Että sikäli ihan validi pointti.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Yksi vaikuttava tekijä tämän päivän ja aiempien vuosien sadefiaskoon on nykyinen aika-ajosysteemi. Jos käytössä olisi 60 minuutin yksittäinen sessio, autot ajaessaan kuivaisivat rataa, rata paranisi ja seisovaa vettä ei kertyisi toisin kuin nyt Q1:n ja Q2:n sekä Q2:n ja Q3:n välissä. Lisäksi tauko tekee houkuttelevaksi FIAlle tarkistaa radan kuntoa, siirtää seuraavan session alkua ja odotella sateen loppumista (tänään kyllä enemminkin odoteltiin sen alkamista). Ennen vanhaa lykkäystä voitiin harkita jos sessio oli keskeytetty esim. ulosajon takia punaisilla lipuilla.

Mikä pahinta, jos huomenna olosuhteet ovat identtiset tämän päivän kanssa, Whiting & co. eivät voi enää sallia ajamista, koska muutenhan tänäänkin olisi pitänyt ajaa. Ristiriita saattaisi FIAn naurunalaiseksi (mitä se on jo).
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Ihme itkua. Tuo touhu on ihan riittävän vaarallista ilman riskien nostamista potenssiin. Jos asiasta päättävät ja vastuussa olevat tahot ovat sitä mieltä, että ajaminen kyseisissä olosuhteissa on liian riskialtista, niin sitten niissä ei tule ajaa. Ei, vaikka sohvien sankaripojat niin haluaisivat, koska popcornitkin ostettu.

On aivan mielenvikaista argumentoida, että ajettiinhan ennenkin. Tämän päivän F1:n ja entisajan F1:n riskienhallintaa voi arvioida kuolemantapausten ja vakavien loukkaantumisten määrällä. Ennen ei ollut millään muotoa paremmin.

Minä arvostan sitä, että busineksenkin edun edelle osataan ja uskalletaan laittaa turvallisuus.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Button valittaja? Hänhän on vaihtuvien olosuhteiden spesialisti.
Toki, mutta kovassa sateessa ei niin hyvä. On jäänyt mun mieleen siitä että valittanut olosuhteista usein radioon (ainakin Korea 2010 tulee mieleen). Ainakin verrattuna esim. Hamiltoniin, joka ajaisi melkein missä kelissä tahansa.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Positiivista tosiaan, että Lotus oli täysin kilpailukkykyinen myös sateella. Toisin kuin viime vuonna.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Olen samaa mieltä. Turvallisuus ennen kaikkea.

Ehkäpä kaikki kisat ja aika-ajot olisi hyvä jatkossa ajaa turva-auton perässä. :alppu:
Turvallisuus on erittäin tärkeää. On tolkutonta ajaa, jos renkaat eivät pysty syrjäyttämään vettä ja sitten huristeltaisiin aika-ajat 50 km/h keskinopeudella.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Jep. Huomasin, että Grosjean oli jatkuvasti Kimiä selvästi nopeampi sateessa. Olisi kiva tietää oliko kyse säädöistä, vai oliko Grosjean vain paljon parempi tänään. :doubtful:
Itse asiassa Kimi oli noita viimeisiä aikakierroksia lukuunottamatta koko ajan tasaisesti muutaman kympän nopeampi kuin Grosjean. Kimin ja monen muun viimeinen nopea meni pilalle keltaisten lippujen vuoksi. Eli paremmalta näyttää kuin viime vuoden alussa.
 

Edson

Well-known member
Liittynyt
11.6.2009
Viestit
746
Järjettömintä tässä päivässä oli se, että vettä yritettiin käsipelissä harjata pois. Autot vain rohkeasti radalle niin olisi pysynyt ajolinjat puhtaina eikä seisovaa vettä olisi päässyt kerääntymään. Aivan naurettavaa puseilua kilpailujohdolta. Noihin rooleihin pitäisi saada vanhan ajan kilpa-ajajia jotka ymmärtävät kunnioittaa lajia.

Ei taida foorumin nuorisokaarti enää muistaa aikaa, kun miehet ottivat oloissa kuin oloissa mittaa toisistaan laitteilla jotka erottelivat rattimiehet miehistä. Nykyään aina aletaan selittelemään turvallisuustekijöillä. Milloin on lätäköitä, renkaissa vika, näkyvyys huono...

Kuten Brundel ja muut vanhat kuskit ovat sanoneet niin nykyaikana ei osata ajaa kuin kaasupohjassa.
 
Ylös