Yksi vaikuttava tekijä tämän päivän ja aiempien vuosien sadefiaskoon on nykyinen aika-ajosysteemi. Jos käytössä olisi 60 minuutin yksittäinen sessio, autot ajaessaan kuivaisivat rataa, rata paranisi ja seisovaa vettä ei kertyisi toisin kuin nyt Q1:n ja Q2:n sekä Q2:n ja Q3:n välissä. Lisäksi tauko tekee houkuttelevaksi FIAlle tarkistaa radan kuntoa, siirtää seuraavan session alkua ja odotella sateen loppumista (tänään kyllä enemminkin odoteltiin sen alkamista). Ennen vanhaa lykkäystä voitiin harkita jos sessio oli keskeytetty esim. ulosajon takia punaisilla lipuilla.
Mikä pahinta, jos huomenna olosuhteet ovat identtiset tämän päivän kanssa, Whiting & co. eivät voi enää sallia ajamista, koska muutenhan tänäänkin olisi pitänyt ajaa. Ristiriita saattaisi FIAn naurunalaiseksi (mitä se on jo).