Formula 1 - 2013 - Australia - Kisa - Jälkilöylyt

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Alonson voitto meni heikkoon aika-ajosuoritukseen. Kovaa tulosta olis tullut tyhjällä radalla kolmen stopin taktiikalla. Ferrari on pelottavan vahva kokonaisuutena.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Elä poika höpötä !! Ens viikonloppuna näet jälleen kuinka Lotus tuhoaa sun Ferrarin ainakii Kimin toimesta ! Sä väitit et Ferrari oli nopeampi kuin Kimin auto ja se on täyttä sontaa. Montako vaihdelaatikkoa Lotukselta hajosi viime kisassa ? ;) Kyllä aika kovia johtopäätöksiä vetelet yhden kisan perusteella? "Ferrari on selkeä ennakkosuosikki tälle kaudelle" Voisinpa vaan veikata ettei talli tule viemään tälläkään kaudella ensimmäistäkään mestaruutta. Taidat unohtaa muut tallit kokonaan.
Aika kovia johtopäätöksiä vetelet myös itse, kun Lotuksen jo noin kovaksi rankkaat juurikin yhden kisan perusteella, nyt Lotuksen taktiikka toimi upeasti ja Kimin tasoisen kuskin ollessa ratissa tuli voitto.
Kausi on pitkä ja en usko että Lotus tulee pysymään Ferrarin tai Red Bullin mukana kovin kauaa, viimeistään kesällä alkaa jäämään kehityksessä jälkeen.
Nyt Kimin on hyvä ottaa niitä voittoja, koska mestaruutta ajatellen niistä pisteistä on hyötyä loppukaudesta.
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
viime kaudella lotus ainakin pysyi ihan hyvin kehityksessä mukana.. voittivat kisan kauden lopussa kuitenkin.. jos pysyvät vauhdissa mukana niinkin hyvin, kimi taistelee varmasti mestaruudesta koko kauden
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Alonson voitto meni heikkoon aika-ajosuoritukseen. Kovaa tulosta olis tullut tyhjällä radalla kolmen stopin taktiikalla. Ferrari on pelottavan vahva kokonaisuutena.
Kimin voitto meinasi mennä heikkoon aika-ajosuoritukseen. Enkä anna painoarvoa yhtään Alonson vauhdille vielä koska, Räikkönen painotti sanoja "helppo, varmistelu". Ekalla stintillähän Räikkönen otti nopeeta kiinni Ferrarit ja toisella stintillä näytti, että pikkuisen jää, mutta luonnollisesti pitkän stintin takia säästi vain renkaita niinkuin se sanoi.

Katsotaan ensi viikonloppuna Ferrarien ja Lotuksien todelliset erot.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
nii. toi on hyvä pointti, katellaan nyt rauhassa tässä näitä seuraavia kisoja ennenkuin vedetään johtopäätöksiä. Uskoisin Kimin pystyvän kuivan olosuhteen aika-ajoissa korkeammalle, kolmen parhaan joukkoon ehkä realistisesti.

Lotus kulutti renkaita aika suuressakin määrin vähemmän, kimi olisi pystynyt pysymään radalla pidempäänkin alussa mutta tuli varikolle kun edessä oli Ferrari. Käsitykseni mukaan ero on melko huikea rengaskulutuksessa Lotuksen eduksi. Ainakin Australiassa oli.

Mutta olosuhteet vaihtelee, lämpötila vaihtelee, rataprofiili, asfaltin karkeus sun muut tekijät. Uskallan silti väittää, että Kimi taistelee mestaruudesta. Argumenttini:
1) Lotus on ollut luotettava auto ja Kimi on ollut luotettava kuski. Kuten Alonson mestaruus osoitti vuonna 2005, nopeudella ei tee mitään, jos ei pääse maaliin.
2) Jos Lotuksen nopeus ei aivan voittoihin asti riitä, ainakin kärjen tuntumassa mennään koko ajan kisasta kisaan
3) Mikään ei ainakaan tällä hetkellä viittaa siihen, etteikö nopeutta löytyisi vastedeskin
4) Lotus on aito kilpatalli jossa on aivan varmasti parempi ilmapiiri kuin esimerkiksi mclarenilla. Tätä ei ikinä kannata väheksyä. Ilmapiiri ja työmotivaatio voivat vaikuttaa huikeastikin tuloksiin.
5) Kilpailijat Vettel ja Alonso eivät kestä paineiden alla yhtä hyvin kuin Kimi. Tämä on tosin henkilökohtainen mielipiteeni. Hyvin alkuaikoina Kimi sortui paineiden alla virheisiin, mutta Vettelin ja etenkin Alonson ajossa näkyy paineiden vaikutus (Vettel pui nyrkkiä, Alonso näyttää keskaria, Alonso lipsuu monta kertaa Brasilian päätöskisan avausmutkassa pitkäksi kun on ratkaiseva kisa meneillään)
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Elä poika höpötä !! Ens viikonloppuna näet jälleen kuinka Lotus tuhoaa sun Ferrarin ainakii Kimin toimesta ! Sä väitit et Ferrari oli nopeampi kuin Kimin auto ja se on täyttä sontaa. Montako vaihdelaatikkoa Lotukselta hajosi viime kisassa ? ;)

Aika kova on itseluottamus sinulla ja niinhän se tottakai voiton jälkeen pitää olla. Ihanko minun Ferrarin Lotus tuhoaa? En omista Ferraria..ainakaan tietääkseni. Oletko kuitenkin jo keksinyt valmiiksi selityksen, jos käy niin että Kimi ei pärjää ensi kisassa Ferrareille? En ole missään tietävästi suoraan väittänyt, että Ferrari on nopeampi auto kuin Kimin auto....tiedä vaikka oliskin. Jos väität itse Lotuksen olevan niin ylivoimaisen nopea niin aika vähän annat painoarvoa Kimin voitosta itse Kimille ja tallin loistavalle taktiikalle. Ferrarin panos KOKONAISUUDESSAAN oli kuitenkin parempi kuin Lotuksella. Turhaa sitä on edes kovan Kimi-fanin kieltää. Miten noi vaihdelaatikon hajoamiset liittyy mihinkään?
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Aika kova on itseluottamus sinulla ja niinhän se tottakai voiton jälkeen pitää olla. Ihanko minun Ferrarin Lotus tuhoaa? En omista Ferraria..ainakaan tietääkseni. Oletko kuitenkin jo keksinyt valmiiksi selityksen, jos käy niin että Kimi ei pärjää ensi kisassa Ferrareille? En ole missään tietävästi suoraan väittänyt, että Ferrari on nopeampi auto kuin Kimin auto....tiedä vaikka oliskin. Jos väität itse Lotuksen olevan niin ylivoimaisen nopea niin aika vähän annat painoarvoa Kimin voitosta itse Kimille ja tallin loistavalle taktiikalle. Ferrarin panos KOKONAISUUDESSAAN oli kuitenkin parempi kuin Lotuksella. Turhaa sitä on edes kovan Kimi-fanin kieltää. Miten noi vaihdelaatikon hajoamiset liittyy mihinkään?
Samaa mietin itsekkin :doubtful:
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Vähän kyllä kyseenalastaisin muiden tallien kovan rengaskulutuksen.

Kun kierrosaikoja katsoo, niin kyllä esim. Ferrarilla oltaisiin pystytty ajamaan paljon pidempikin stintti kovilla renkailla kuin mitä nyt ajettiin. Ei siellä kovin suurta droppia tullut kärkitallien kuskeille kierroajoissa kuluneilla renkailla mutta silti tultiin varikolle koska oltiin kolmen pysähdyksen taktiikalla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vähän kyllä kyseenalastaisin muiden tallien kovan rengaskulutuksen.

Kun kierrosaikoja katsoo, niin kyllä esim. Ferrarilla oltaisiin pystytty ajamaan paljon pidempikin stintti kovilla renkailla kuin mitä nyt ajettiin. Ei siellä kovin suurta droppia tullut kärkitallien kuskeille kierroajoissa kuluneilla renkailla mutta silti tultiin varikolle koska oltiin kolmen pysähdyksen taktiikalla.
En tiedä onko bluffia, mut Horner ainaki sano, että ei ne ois voinu ees ajaa samoilla renkailla, joilla Räikkönen veti nopeimman kiekan. Tuota taktiikkaahan voi paljon helpommin muokata nykyään, ku bensalasti on aina sama alussa? Ei tarvi olla niin kiveenhakattua. Kaikki riippuu siitä miten renkaat kuluu, joka taas riippuu muun muassa kisan alusta ja millaiseen rakoon varikkostopilla pääsee. auton "luonnollisen" rengaskulutuksen lisäksi.

Vastavetona myöskin se, että Räikkösellä ei ollut missään vaiheessa myöskään loppuun kulutetut renkaat. Jopa superpehmeillä olis kuulema voinu pidemmälle vetää ilman ongelmaa. Viimeisen stintin renkaatki mahto olla hyvässä kunnossa. Ottivat varman päälle. On sielläki reservissä vielä vauhtia :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Alonson voitto meni heikkoon aika-ajosuoritukseen. Kovaa tulosta olis tullut tyhjällä radalla kolmen stopin taktiikalla. Ferrari on pelottavan vahva kokonaisuutena.
Ja Räikkönen marssi "helppoon" voittoon 7. ruudusta. Mietippä minkälaista dominointia se on Räikköseltä kun hän pääsee lähtemään kärjen tuntumasta. :alppu:
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1724232/lotuksen-rengasetu-kirvoittaa-kritiikkia---todella-typeraa

Herra Lauda on avannut sanaisen arkkunsa ja kertoo meille suuria viisauksia. Mukaansa liian pehmeiden renkaiden johdosta 90%:ssa tapauksista kukaan ei enää ymmärrä mitä kisoissa tapahtuu. Uskaltaisin tosin itse veikata prosentin arvioidun aavistuksen verran yläkanttiin. Suosittelisin jopa mestarille itselleen hieman pehmeämpiä renkaita jos isoratas päässä sutii jo noin pahasti. Muutenkaan en ole koskaan käsittänyt tätä monen vanhan kuskin asennetta, että jollet ole itse kisannut ykkösissä, et voi ymmärtää lajista yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
jollet ole itse kisannut ykkösissä, et voi ymmärtää lajista yhtään mitään.

Kyllähän se vähän niin menee, että sohvallla istujat ei iiiiihan välttämättä lajista niin paljon tiedä kuin ne ketkä sen parissa työskentelee 24/7, mutta ymmärrän toki pointtisi.....hieman kärjistetty kuitenkin. :) Lauda on vaan vanha vihainen mies, jolla on PALJON omalta uraltaan hampaan kolossa. :D
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1724232/lotuksen-rengasetu-kirvoittaa-kritiikkia---todella-typeraa

Olen samaa mieltä kuin Lauda. Kaikki kunnia Kimin voitolle...mutta kisa oli kyllä aika sekava. En ollenkaan pysynyt kärryillä missä kukin on, kun joka jamppa, Kimiä lukuunottamatta, näytti lähinnä yrittävän selviytyä purkkakumirenkaidensa kanssa. Kyllä se oli ennen paljon tyylikkäämpää kun arvuuteltiin lähinnä että ollaanko yhden vai kahden pysähdyksen taktiikalla ja sen mukaan saattoi hahmottaa kisan kulkua. Nyt lähes joka jannu kurvasi varikolle alle 10 kierroksen jälkeen kun autot näyttivät lipsuvan ulos radalta nakkien sulaessa alle. Sutil ajoi hienon kisan ja laittoi pehmeät alle vimeisen 12 kierroksen ajaksi ja hiipui täysin. WTF? Kai renkaiden pitäisi kestää 12 kierrosta ilman että menosta tulee hengenvaarallista? Kaikkein tyhmintä on se että tuo renkaiden kuluminen on tehty täysin keinotekoisesti. Mielestäni siinä on menty liian pitkälle ja yritetty kehittää keinotekoista draamaa kilpailuun.

Hämis oli heti hyvässä vauhdissa Mersulla. Viime vuonna Nico oli aika-ajoissa 5-6 ja Schumi 10-11. Sitten kisassa Nico hiipui sijalle 9-10 ja Schumi keskeytti sijalta 12. Nyt Hämis oli aika-ajoissa 3 ja hiipui vain sijalle 5. Luulen, vaikka sitä ei voi todistaa, että vuoden 2012 Mersulla Hämis olisi tehnyt ihan samoin. Aika-ajo sijat 3-4 ja kisa 5-6 Ferrarien mennessä ohi. Kait sille kannattaa maksaa maltaita kun se on ammattimies.

Rolexin vihreät radanvarsimainokset oli aika tyylikkään näköisiä. ihanku Wimbledonissa. Tuo kellomerkki sopii tuohon lajiin. Ihan sama mittaako ne aikaa itse vai kuka sen tekee.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1724232/lotuksen-rengasetu-kirvoittaa-kritiikkia---todella-typeraa

Herra Lauda on avannut sanaisen arkkunsa ja kertoo meille suuria viisauksia. Mukaansa liian pehmeiden renkaiden johdosta 90%:ssa tapauksista kukaan ei enää ymmärrä mitä kisoissa tapahtuu. Uskaltaisin tosin itse veikata prosentin arvioidun aavistuksen verran yläkanttiin. Suosittelisin jopa mestarille itselleen hieman pehmeämpiä renkaita jos isoratas päässä sutii jo noin pahasti. Muutenkaan en ole koskaan käsittänyt tätä monen vanhan kuskin asennetta, että jollet ole itse kisannut ykkösissä, et voi ymmärtää lajista yhtään mitään.
Tämähän hyvän show edellytys, aivan kuten kaikessa urheilussa. Altavastaajakin voi yllättäen voittaa, 100x parempia kisoja nykyään kun vertaa tätä Bridgestone tilanteeseen jossa maaliintulojärjestys oli sama kuin lähtöjärjestys keskeytyksiä lukuunottamatta.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Tämähän hyvän show edellytys, aivan kuten kaikessa urheilussa. Altavastaajakin voi yllättäen voittaa, 100x parempia kisoja nykyään kun vertaa tätä Bridgestone tilanteeseen jossa maaliintulojärjestys oli sama kuin lähtöjärjestys keskeytyksiä lukuunottamatta.
Jep. Vaikka nykyinen rengastouhu on kieltämättä hitusen keinotekoista, on se silti tuhannesti kiinnostavampi ratkaisu, kuin katsoa kisasta toiseen maailman kalleimman junan pyörivän rataa ympäri.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Gary Anderson kertoili BBC:n kolumnissaan seuraavaa:

[...]after Australia the competitive order is Red Bull, Mercedes, Lotus, Ferrari, Force India, Toro Rosso, Sauber, McLaren, Williams, Marussia and Caterham. Tyre usage then alters that in the race.
Elikkä nopeudessa tuossa järjestyksessä siis Andersonin mukaan. Kertoi myös että renkaiden käyttö muutta tuota tilannetta sitten kisassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja Räikkönen marssi "helppoon" voittoon 7. ruudusta. Mietippä minkälaista dominointia se on Räikköseltä kun hän pääsee lähtemään kärjen tuntumasta. :alppu:
Jossittelua kaikin puolin. Se oli Alonson kommentissa tarkoituksenikin. Mutta Ferrari oli kisassa todella vahva, niinkuin oli Lotuskin. Red Bull ja Mercedes vähän perässä.

Mutta katsellaan. Uskon jälessä mainittujen olevan vielä monesti niskan päällä kauden aikana. Suoritustasot vaihtelevat radoilta toisille siirryttäessä autoista ja kuskeista riippuvien tuurifaktorien mukaan.
 
Ylös