- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13786
No ei.Siis oliko täsä jotain poikkeuksellista? Eikö se ole itsestäänselvyys että vauhti hidastuu paremmin soralla kuin asfaltilla.
No ei.Siis oliko täsä jotain poikkeuksellista? Eikö se ole itsestäänselvyys että vauhti hidastuu paremmin soralla kuin asfaltilla.
Tähän tuli onneksi apuun FIA, joka pyysi Pirelliltä enemmän kuluvat kumit. Kuulemma noissa on nyt isompi "toimintaikkuna", joten Lotarillakin jopa Kimi saa ne helpommin kuosiin. Ja kun Aussien viileämmässä kelissä toimi, niin eiköhän toimi muuallakin (jos ei jossain Spassa tai Silverstonessa sitten sada lunta... mut sekin taitais kääntyä Kimille, jos ajettais ).Eikös ole aika tyypillistä, että jos auto on hellä renkaille niin sen kääntöpuolena on niiden hidas toimintalömpöön saaminen? Eikä Kimin käsiala tilannetta välttämättä helpota.
Ellei Lotus ole keksinyt asian suhteen jotain ratkaisevaa, niin hellävaraisuus saattaa vielä näkyä aika-ajoissa. Mikäli sikäli jos se renkaiden muita vähäisempi kulutus johtuu autosta. Eikä esim. Kimistä ja Australian gp:n kulusta.
Kuka on sokeutunut? Ainoat faktat on olemassa ensimmäisestä kisasta, aika-ajostakaan ei vielä ole faktoja. Ekan kisan fakta oli, että Kimi oli ylivoimainen, joka antaa kaikista parhaat lähtökohdat jatkoon. Seuraavista kisoista puhuminen on spekulointia, eikä sinun spekuloinnit ole sen parempaa tai arvokkaampaa kuin muiden.Ihan turhaa faktoja kertoa tässä Kimi-huumassa. Niin moni on sokeutunut jo.
Kyse onkin siitä kun soraa on poistettu ratojen ulkopuolelta koska se on niin vaarallista. Mutta tämä tästä. Tästä on jauhettu jo niin kauan.Siis oliko täsä jotain poikkeuksellista? Eikö se ole itsestäänselvyys että vauhti hidastuu paremmin soralla kuin asfaltilla.
Melbournessa käytetään soraa pienten turva-alueiden vuoksi. Todellisuudessa Melbournessa on monessa kohtaa asfalttia soran alla, sora vain kiikutetaan sinne kisojen ajaksi.Kyse onkin siitä kun soraa on poistettu ratojen ulkopuolelta koska se on niin vaarallista. Mutta tämä tästä. Tästä on jauhettu jo niin kauan.
Halusin vain kertoa että jos tuo Melbournessa onnistuu niin muillakin radoilla onnistuu.
Salolla ja monella palstalaisella tämän odotuksen takana on ihan rationaalinen ajatuskulku: Lotus on säästeliäs renkaille -> Sepang on rankempi renkaille kuin viileä Albert Park -> Lotus on vahvempi Sepangissa (suhteessa muihin) kuin Albert ParkissaNiinpä. Jotkut vaan "odottavat" Kimin tahdin suhteessa muihin paranevan, koska vain toivovat niin käyvän. Itse pidän todennäköisempänä/realistisempana, että Kimi joutuu seuraavissa tiukemmille, kuin Melbournen kisassa. Eli eiköhän ne muutkin huiput saa homman toimimaan voittojen arvoisesti.
Näin. Grosjean oli esimerkki, ettei tuolla autolla niin itsestäänselvästi löydä sitä parasta kisavauhtia. Kimillä natsasi sunnuntaina kaikki hyvin kohdilleen, ja JOS toistaa tätä usein, ni sitten hyvä hänelle. Katsotaan erilaisilla radoilla, ja olosuhteissa.Täytynee lisätä, että samanlaisen suorituksen toistaminen Kimiltä ja tallilta on erittäin vaikeaa, ja epätodennäköistä, vaikkakin auto olisikin kilpailukykyisempi kuin Melbournessa.. Kaiken on osuttava nappiin kuten Melbournessa.
Siis mitä?Melbournessa käytetään soraa pienten turva-alueiden vuoksi. Todellisuudessa Melbournessa on monessa kohtaa asfalttia soran alla, sora vain kiikutetaan sinne kisojen ajaksi.
Muuten oikein, mutta siellä alla on nurmikkoa, eikä asvalttia. :alppu:Melbournessa käytetään soraa pienten turva-alueiden vuoksi. Todellisuudessa Melbournessa on monessa kohtaa asfalttia soran alla, sora vain kiikutetaan sinne kisojen ajaksi.
Kiitos linkistä Mukava vertailla aikoi eri kuskien välillä.Grosjean oli koko viikonlopun Kimiä selvästi hitaampia. Kisan lopussa Grosjean oli aivan avuton Kimiin verrattuna. http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=893&graf=3&dr1=Kimi Räikkönen&dr2=Romain Grosjean#.UUWUalfkEdc
Muistelin, että 3 ja 9 mutkassa oli parkkipaikka, mutta ei niissä näköjään ollutkaan.Muuten oikein, mutta siellä alla on nurmikkoa, eikä asvalttia. :alppu:
Ja Kimi "fanit" näkee sitten asian vain ja ainoastaan oikealla tavalla? Kyllähän Ferrarin kokonaispanostus oli paras, jos katsoo koko viikonloppua ja kisan tuloksia. Mitenkään Lotusta väheksymättä, mutta Kimin suoritus kuskina yhdistettynä loistavaan taktiikkaan toi voiton. Jos Lotus nyt sitten olisi ollut kokonaisuudessaan Ferraria edellä tallina, niin miten ihmeessä Grosjaen oli suoraan sanoen aivan lapanen? Alonson ja Massan kokonaispanostus jää Kimi-hurmoksen varjoon...ymmärrän sen kyllä, mutta Alonson kakkossija kyllä teki Ferrarista selkeän ennakkosuosikin tälle kaudelle. Kausi elää ja muutoksia tulee....onko Lotuksella mahdollisuutta pysyä huipputallien perässä....se jää nähtäväksi. Toivottavasti on ja Kimi roikkuu Alonson sekä Vettelin seurassa mestaruustaistossa loppuun saakka. Virheisiin ei kuitenkaan ole varaa, koska Ferrari perinteisesti toimiessaan on tasaisesti kärjessä. Alonsosta kuskina se ei ainakaan jää kiinni. Pystyykö Lotus samaan? Onko teisteissä ilmenneet ongelmat takana? Mikä on rahatilanne kauden edetessä....pystyykö talli kehittämään autoa paremmaksi?Kiitos linkistä Mukava vertailla aikoi eri kuskien välillä.
ps. Ferrari oli ylivoimaisesti paras auto tässä kisassa ? Miten joku voi nähdä että Ferrari oli nopeampi kuin Kimin Lotus ? Pitää olla aika punaset lasit tai sit unohtaa muutaman faktan mikä kiistatta kertoo et Kimille ei ollut Ferrareilla mitään sanomista. Lueskellu eilisen tekstei ni muutama ilmeisesti Ferrari "fani" ei voi nähdä totuutta sitten millään
öh? Ralli on täysin eri laji. Siellä on yleisökin auttamassa kuskeja ja autojen väli on sellainen, että romut keretään siivota. Auto sinne saattaa jäädä, mut auton ympärillä ei häärää ratahenkilökunta, ku ohi ajelee autoja muutama satanen lasissa toisiansa ohitellen. Tosiaan puut ym esteet on siellä joka tapauksessa.Joka on ihan hyvä... Milloinhan FIA vaatii Jyväskylään avohakkuut reitille? Ja kannot pitää viedä samalla kertaa :idea:
Jos auto nopeaan mutkaan / vaaralliseen paikkaan jää, niin melko varmuudella on turva-auton paikka. Siellä on monen ihmisen henki kyseessä. 1977 etelä-afrikan kisa ehkä järkyttävin esimerkki.Tuota seuraavaa ei tule kuin extreme-olosuhteissa, joilloin se kasa voi ihan yhtä hyvin syntyä asvaltille. Esim. Interlagosin kolarisuma joku kausi sitten S:n jälkeen oli parkkipaikalla. Suzukassa ja Melbournessa on selvitty aika usein ilman turva-autoa, vaikka autoja on poisteltu hiekalta.
Ja Kimi "fanit" näkee sitten asian vain ja ainoastaan oikealla tavalla? Kyllähän Ferrarin kokonaispanostus oli paras, jos katsoo koko viikonloppua ja kisan tuloksia. Mitenkään Lotusta väheksymättä, mutta Kimin suoritus kuskina yhdistettynä loistavaan taktiikkaan toi voiton. Jos Lotus nyt sitten olisi ollut kokonaisuudessaan Ferraria edellä tallina, niin miten ihmeessä Grosjaen oli suoraan sanoen aivan lapanen? Alonson ja Massan kokonaispanostus jää Kimi-hurmoksen varjoon...ymmärrän sen kyllä, mutta Alonson kakkossija kyllä teki Ferrarista selkeän ennakkosuosikin tälle kaudelle. Kausi elää ja muutoksia tulee....onko Lotuksella mahdollisuutta pysyä huipputallien perässä....se jää nähtäväksi. Toivottavasti on ja Kimi roikkuu Alonson sekä Vettelin seurassa mestaruustaistossa loppuun saakka. Virheisiin ei kuitenkaan ole varaa, koska Ferrari perinteisesti toimiessaan on tasaisesti kärjessä. Alonsosta kuskina se ei ainakaan jää kiinni. Pystyykö Lotus samaan? Onko teisteissä ilmenneet ongelmat takana? Mikä on rahatilanne kauden edetessä....pystyykö talli kehittämään autoa paremmaksi?
Faktana esitettiin aikoinaan mm. sellaista asiaa että Kimi R ei tule ikinä enää pääsemään takaisin ykkösiin ralivuosien jälkeen koska jonossa on niin paljon nuoria nälkäisiä ja nopeita kuskeja tulossa ovista ja ikkunoista "pilvin pimein".Kuka on sokeutunut? Ainoat faktat on olemassa ensimmäisestä kisasta, aika-ajostakaan ei vielä ole faktoja. Ekan kisan fakta oli, että Kimi oli ylivoimainen, joka antaa kaikista parhaat lähtökohdat jatkoon. Seuraavista kisoista puhuminen on spekulointia, eikä sinun spekuloinnit ole sen parempaa tai arvokkaampaa kuin muiden.