Formula 1 - 2013 - Australia - Kisa - Jälkilöylyt

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Eikös ole aika tyypillistä, että jos auto on hellä renkaille niin sen kääntöpuolena on niiden hidas toimintalömpöön saaminen? Eikä Kimin käsiala tilannetta välttämättä helpota.

Ellei Lotus ole keksinyt asian suhteen jotain ratkaisevaa, niin hellävaraisuus saattaa vielä näkyä aika-ajoissa. Mikäli sikäli jos se renkaiden muita vähäisempi kulutus johtuu autosta. Eikä esim. Kimistä ja Australian gp:n kulusta.

:confused:
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Eikös ole aika tyypillistä, että jos auto on hellä renkaille niin sen kääntöpuolena on niiden hidas toimintalömpöön saaminen? Eikä Kimin käsiala tilannetta välttämättä helpota.

Ellei Lotus ole keksinyt asian suhteen jotain ratkaisevaa, niin hellävaraisuus saattaa vielä näkyä aika-ajoissa. Mikäli sikäli jos se renkaiden muita vähäisempi kulutus johtuu autosta. Eikä esim. Kimistä ja Australian gp:n kulusta.

:confused:
Tähän tuli onneksi apuun FIA, joka pyysi Pirelliltä enemmän kuluvat kumit. Kuulemma noissa on nyt isompi "toimintaikkuna", joten Lotarillakin jopa Kimi saa ne helpommin kuosiin. Ja kun Aussien viileämmässä kelissä toimi, niin eiköhän toimi muuallakin (jos ei jossain Spassa tai Silverstonessa sitten sada lunta... mut sekin taitais kääntyä Kimille, jos ajettais :D ).

Ja kun joku epäili sitä, että voi Lotuksella tulla ongelmaa lämpimämmissä olosuhteissa renkaiden kulumisen kanssa, niin muillahan tulee vielä enemmän (siis jos kulutus pysyy avauskisan tasolla).
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihan turhaa faktoja kertoa tässä Kimi-huumassa. Niin moni on sokeutunut jo. :D
Kuka on sokeutunut? Ainoat faktat on olemassa ensimmäisestä kisasta, aika-ajostakaan ei vielä ole faktoja. Ekan kisan fakta oli, että Kimi oli ylivoimainen, joka antaa kaikista parhaat lähtökohdat jatkoon. Seuraavista kisoista puhuminen on spekulointia, eikä sinun spekuloinnit ole sen parempaa tai arvokkaampaa kuin muiden.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Siis oliko täsä jotain poikkeuksellista? Eikö se ole itsestäänselvyys että vauhti hidastuu paremmin soralla kuin asfaltilla.
Kyse onkin siitä kun soraa on poistettu ratojen ulkopuolelta koska se on niin vaarallista. Mutta tämä tästä. Tästä on jauhettu jo niin kauan.
Halusin vain kertoa että jos tuo Melbournessa onnistuu niin muillakin radoilla onnistuu.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyse onkin siitä kun soraa on poistettu ratojen ulkopuolelta koska se on niin vaarallista. Mutta tämä tästä. Tästä on jauhettu jo niin kauan.
Halusin vain kertoa että jos tuo Melbournessa onnistuu niin muillakin radoilla onnistuu.
Melbournessa käytetään soraa pienten turva-alueiden vuoksi. Todellisuudessa Melbournessa on monessa kohtaa asfalttia soran alla, sora vain kiikutetaan sinne kisojen ajaksi.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Niinpä. Jotkut vaan "odottavat" Kimin tahdin suhteessa muihin paranevan, koska vain toivovat niin käyvän. Itse pidän todennäköisempänä/realistisempana, että Kimi joutuu seuraavissa tiukemmille, kuin Melbournen kisassa. Eli eiköhän ne muutkin huiput saa homman toimimaan voittojen arvoisesti.
Salolla ja monella palstalaisella tämän odotuksen takana on ihan rationaalinen ajatuskulku: Lotus on säästeliäs renkaille -> Sepang on rankempi renkaille kuin viileä Albert Park -> Lotus on vahvempi Sepangissa (suhteessa muihin) kuin Albert Parkissa

Viime kaudella Lotarin suorituskyky vaihteli juuri näin: ratkaisevaa oli se kuinka kuluttava rata ja olosuhteet olivat renkaille.

Toki vihut kurovat etumatkaa kauden edetessä, mutta ainakin alkukaudesta etu on olemassa. Ja Sepangissa se on kaiken järjen mukaan suurempi kuin mikä se oli viime viikonloppuna.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Täytynee lisätä, että samanlaisen suorituksen toistaminen Kimiltä ja tallilta on erittäin vaikeaa, ja epätodennäköistä, vaikkakin auto olisikin kilpailukykyisempi kuin Melbournessa.. Kaiken on osuttava nappiin kuten Melbournessa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Täytynee lisätä, että samanlaisen suorituksen toistaminen Kimiltä ja tallilta on erittäin vaikeaa, ja epätodennäköistä, vaikkakin auto olisikin kilpailukykyisempi kuin Melbournessa.. Kaiken on osuttava nappiin kuten Melbournessa.
Näin. Grosjean oli esimerkki, ettei tuolla autolla niin itsestäänselvästi löydä sitä parasta kisavauhtia. Kimillä natsasi sunnuntaina kaikki hyvin kohdilleen, ja JOS toistaa tätä usein, ni sitten hyvä hänelle. Katsotaan erilaisilla radoilla, ja olosuhteissa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Melbournessa käytetään soraa pienten turva-alueiden vuoksi. Todellisuudessa Melbournessa on monessa kohtaa asfalttia soran alla, sora vain kiikutetaan sinne kisojen ajaksi.
Siis mitä?
Kyseessähän on puisto ja ainakin mitä nyt google mapsistä löytyy kuvaa niin ei ollenkaan ole asvalttia alla.
Ja eikö juuri pienten turva-alueiden takia asvalttia laiteta?
Esim. Spassa tuohon "mikä-lie-puolhidas-oikea-missä-Schumin-auto-rikkoi-itsensä-2011"
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Melbournessa käytetään soraa pienten turva-alueiden vuoksi. Todellisuudessa Melbournessa on monessa kohtaa asfalttia soran alla, sora vain kiikutetaan sinne kisojen ajaksi.
Muuten oikein, mutta siellä alla on nurmikkoa, eikä asvalttia. :alppu:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Grosjean oli koko viikonlopun Kimiä selvästi hitaampia. Kisan lopussa Grosjean oli aivan avuton Kimiin verrattuna. http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=893&graf=3&dr1=Kimi Räikkönen&dr2=Romain Grosjean#.UUWUalfkEdc
Kiitos linkistä :) Mukava vertailla aikoi eri kuskien välillä.

ps. Ferrari oli ylivoimaisesti paras auto tässä kisassa ? Miten joku voi nähdä että Ferrari oli nopeampi kuin Kimin Lotus ? Pitää olla aika punaset lasit tai sit unohtaa muutaman faktan mikä kiistatta kertoo et Kimille ei ollut Ferrareilla mitään sanomista. Lueskellu eilisen tekstei ni muutama ilmeisesti Ferrari "fani" ei voi nähdä totuutta sitten millään :D
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Kiitos linkistä :) Mukava vertailla aikoi eri kuskien välillä.

ps. Ferrari oli ylivoimaisesti paras auto tässä kisassa ? Miten joku voi nähdä että Ferrari oli nopeampi kuin Kimin Lotus ? Pitää olla aika punaset lasit tai sit unohtaa muutaman faktan mikä kiistatta kertoo et Kimille ei ollut Ferrareilla mitään sanomista. Lueskellu eilisen tekstei ni muutama ilmeisesti Ferrari "fani" ei voi nähdä totuutta sitten millään :D
Ja Kimi "fanit" näkee sitten asian vain ja ainoastaan oikealla tavalla? :eek: Kyllähän Ferrarin kokonaispanostus oli paras, jos katsoo koko viikonloppua ja kisan tuloksia. Mitenkään Lotusta väheksymättä, mutta Kimin suoritus kuskina yhdistettynä loistavaan taktiikkaan toi voiton. Jos Lotus nyt sitten olisi ollut kokonaisuudessaan Ferraria edellä tallina, niin miten ihmeessä Grosjaen oli suoraan sanoen aivan lapanen? Alonson ja Massan kokonaispanostus jää Kimi-hurmoksen varjoon...ymmärrän sen kyllä, mutta Alonson kakkossija kyllä teki Ferrarista selkeän ennakkosuosikin tälle kaudelle. Kausi elää ja muutoksia tulee....onko Lotuksella mahdollisuutta pysyä huipputallien perässä....se jää nähtäväksi. Toivottavasti on ja Kimi roikkuu Alonson sekä Vettelin seurassa mestaruustaistossa loppuun saakka. Virheisiin ei kuitenkaan ole varaa, koska Ferrari perinteisesti toimiessaan on tasaisesti kärjessä. Alonsosta kuskina se ei ainakaan jää kiinni. Pystyykö Lotus samaan? Onko teisteissä ilmenneet ongelmat takana? Mikä on rahatilanne kauden edetessä....pystyykö talli kehittämään autoa paremmaksi?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Joka on ihan hyvä... Milloinhan FIA vaatii Jyväskylään avohakkuut reitille? Ja kannot pitää viedä samalla kertaa :idea:
öh? Ralli on täysin eri laji. Siellä on yleisökin auttamassa kuskeja ja autojen väli on sellainen, että romut keretään siivota. Auto sinne saattaa jäädä, mut auton ympärillä ei häärää ratahenkilökunta, ku ohi ajelee autoja muutama satanen lasissa toisiansa ohitellen. Tosiaan puut ym esteet on siellä joka tapauksessa.

Tuota seuraavaa ei tule kuin extreme-olosuhteissa, joilloin se kasa voi ihan yhtä hyvin syntyä asvaltille. Esim. Interlagosin kolarisuma joku kausi sitten S:n jälkeen oli parkkipaikalla. Suzukassa ja Melbournessa on selvitty aika usein ilman turva-autoa, vaikka autoja on poisteltu hiekalta.
Jos auto nopeaan mutkaan / vaaralliseen paikkaan jää, niin melko varmuudella on turva-auton paikka. Siellä on monen ihmisen henki kyseessä. 1977 etelä-afrikan kisa ehkä järkyttävin esimerkki.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Ja Kimi "fanit" näkee sitten asian vain ja ainoastaan oikealla tavalla? :eek: Kyllähän Ferrarin kokonaispanostus oli paras, jos katsoo koko viikonloppua ja kisan tuloksia. Mitenkään Lotusta väheksymättä, mutta Kimin suoritus kuskina yhdistettynä loistavaan taktiikkaan toi voiton. Jos Lotus nyt sitten olisi ollut kokonaisuudessaan Ferraria edellä tallina, niin miten ihmeessä Grosjaen oli suoraan sanoen aivan lapanen? Alonson ja Massan kokonaispanostus jää Kimi-hurmoksen varjoon...ymmärrän sen kyllä, mutta Alonson kakkossija kyllä teki Ferrarista selkeän ennakkosuosikin tälle kaudelle. Kausi elää ja muutoksia tulee....onko Lotuksella mahdollisuutta pysyä huipputallien perässä....se jää nähtäväksi. Toivottavasti on ja Kimi roikkuu Alonson sekä Vettelin seurassa mestaruustaistossa loppuun saakka. Virheisiin ei kuitenkaan ole varaa, koska Ferrari perinteisesti toimiessaan on tasaisesti kärjessä. Alonsosta kuskina se ei ainakaan jää kiinni. Pystyykö Lotus samaan? Onko teisteissä ilmenneet ongelmat takana? Mikä on rahatilanne kauden edetessä....pystyykö talli kehittämään autoa paremmaksi?

Elä poika höpötä !! Ens viikonloppuna näet jälleen kuinka Lotus tuhoaa sun Ferrarin ainakii Kimin toimesta ! Sä väitit et Ferrari oli nopeampi kuin Kimin auto ja se on täyttä sontaa. Montako vaihdelaatikkoa Lotukselta hajosi viime kisassa ? ;) Kyllä aika kovia johtopäätöksiä vetelet yhden kisan perusteella ? "Ferrari on selkeä ennakkosuosikki tälle kaudelle" Voisinpa vaan veikata ettei talli tule viemään tälläkään kaudella ensimmäistäkään mestaruutta. Taidat unohtaa muut tallit kokonaan.

Ja tohon et pystyykö Lotus kehittämään autoaan kauden aikana ? Pystyy ? Miksi ei pystyisi. Aika hyvin talli viime kaudellakiin selvisi ja uusia osia tuli. Ja rahat tuskin loppuu kesken tallilta :D Vai meinasitko et ne joutuu vetäytymään kesken kauden mm johtajan paikalta ku ei ole rahaa enää? :D Ei ne nyt köyhiä sentään ole siellä. Ja lisää rahaa tulee talliin kokoajan koska onhan heillä sirkuksen kiinostavin kuski tallissa ja tästä herrasta haluaa varmasti nauttia myös uudet sponsorit. Niitä on tulossa lisää. Ei sirkuksesta löydy toista kuskia joka olisi yhtä mielenkiintoinen ja suosittu ympäri maailmaa. Kimi on tällä hetkellä varmaan suositumpi kuin koskaan aikaisemmin. Ja toivottavasti Kimi on tällä kaudella vähintään yhtä nopea kun oli mäkillä parhaimillaan. Mut joo odotellaan sitä et lotukselta loppuu rahat ja joutuuvat jättään kisoi välistä ku ei ole rahaa varaosiin...
 
Viimeksi muokattu:

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Kuka on sokeutunut? Ainoat faktat on olemassa ensimmäisestä kisasta, aika-ajostakaan ei vielä ole faktoja. Ekan kisan fakta oli, että Kimi oli ylivoimainen, joka antaa kaikista parhaat lähtökohdat jatkoon. Seuraavista kisoista puhuminen on spekulointia, eikä sinun spekuloinnit ole sen parempaa tai arvokkaampaa kuin muiden.
Faktana esitettiin aikoinaan mm. sellaista asiaa että Kimi R ei tule ikinä enää pääsemään takaisin ykkösiin ralivuosien jälkeen koska jonossa on niin paljon nuoria nälkäisiä ja nopeita kuskeja tulossa ovista ja ikkunoista "pilvin pimein".
Ja jos jostain kumman syystä pääseekin johonkin ruputalliin niin missään nimessä ei tule menestymään. :)
 
Ylös