Formula 1 - 2013 - Kiina - Aika-ajot

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
saas nähdä tuleeko Kimille vielä penalttia Sutilin blokkaamisesta Q1:ssä, toivottavasti ei....
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Menee toki. :D Vähän niin kuin meni Malesiassakin.
Voisitko lopettaa tämän todella läpinäkyvän provosoinnin tähän paikkaan kiitos? En tiedä mikä on motiivisi kirjoittaa foorumille, mutta hyvin usein se tuntuu olevan muiden ärsyttäminen.

Keskitytään asioihin eikä kirjoittajiin. Ei pidä provosoitua siitä että joku on eri mieltä. Kirjoittelu, joka sallitaan muista kuskeista sallitaan Kimistäkin.

-Webs-


Malesia oli aivan eri juttu. Märkä on yhtä kuin myrkkyä Lotukselle. Hommat lähtivät liukumaan alamäkeen jo ennen kisaa aivan käsittämättömän lähtöruuturangaistuksen myötä. Kisan alussa tuli yli 30 sekuntia takkiin. Kuivalla Kimi hävisi kärjelle vain n. 10 sekuntia, vaikka ajoi kilpaa lähes koko kilpailun hitaampia vastaan.

Huomenna Kimin lähtöruutu on paljon parempi ja olosuhteet ovat paljon sopivammat. Saa olla aika ymmärtämätön tapaus, jos ei näe Kimin olevan selkeä ennakkosuosikki huomiseen kisaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Millä perusteilla Kimi on ennakkosuosikki huomiseen kisaan? :yuck: Hamilton on suurin voittajasuosikki huomenna ja Alonso tulee maaliin todennäköisesti toisena, jos ei mitään ongelmia autossa ilmene.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Nyt olisi varsin mainio paikka lopettaa niin provoaminen kuin provosoituminenkin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Millä perusteilla Kimi on ennakkosuosikki huomiseen kisaan? :yuck: Hamilton on suurin voittajasuosikki huomenna ja Alonso tulee maaliin todennäköisesti toisena, jos ei mitään ongelmia autossa ilmene.
Kumpikin otti pataan Kimiltä Melbournessa, mutta Malesiassa ei.

Kuivassa säässä Kimi on vahvoilla Melbournen perusteella, ja vaihtelevissa olosuhteissa ei ole vahvoilla.

Jos paistaa, Kimi on vahvoilla. Millä perusteella ei ole ennakkosuosikki? (MM pisteissäkin on näitä kavereita edellä)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Millä perusteilla Kimi on ennakkosuosikki huomiseen kisaan? :yuck: Hamilton on suurin voittajasuosikki huomenna ja Alonso tulee maaliin todennäköisesti toisena, jos ei mitään ongelmia autossa ilmene.
Pyydät muita perustelemaan, mutta et koskaan vaivaudu perustelemaan itse.

Kimi on ennakkosuosikki kahden edellisen kilpailun tapahtumien perusteella. Lotus on paras auto renkaille ja se on tänä vuonna aivan valtava etu. Kimi voi puristaa enemmän kuin muut ja parhaassa tapauksessa selviää yhdellä pysähdyksellä vähemmän muihin kärkikuljettajiin nähden. Australiassa Kimi oli täysin ylivoimainen huonommissa olosuhteissa, mikä tekee Kimistä suosikin numero yksi.

Hamilton ei ole suurin voittajasuosikki mielestäni siksi, että Mercedeksen renkaankulutus ja Hamiltonin kuluttava ajotyyli tarkoittavat ainakin yhtä pysähdystä Kimiä enemmän. Lisäksi Hamilton joutuu säästäämään renkaitaan eikä näin ollen välttämättä pysty repimään vaadittavaa eroa Kimin lyömiseksi.

Alonso tulee ajamaan hyvän kisan ja voi hyvinkin ohittaa Kimin lähdössä, mutta edelleen Kimillä rengasetu. Alonson voittomahdollisuus lepää Kimin huonossa startissa ja/tai yllättävän hyvässä renkaiden säästämisessä. Ennakkoon Kimin etu on kuitenkin huomattava.

Takaa tulee vielä tietysti Vettel, joka voi nappitaktiikalla jopa voittaa, mutta ei hänestä suosikkia saa millään sillä 9. lähtöruudusta lähdettäessä kisan pilaavia muuttujia on niin paljon ja kaiken olisi mentävä täydellisesti nappiin.
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Kumpikin otti pataan Kimiltä Melbournessa, mutta Malesiassa ei.

Kuivassa säässä Kimi on vahvoilla Melbournen perusteella, ja vaihtelevissa olosuhteissa ei ole vahvoilla.

Jos paistaa, Kimi on vahvoilla. Millä perusteella ei ole ennakkosuosikki? (MM pisteissäkin on näitä kavereita edellä)

Mercedes on luotu voittamaan Kiinassa ja Hamiltonin vauhti on ollut koko viikonlopun todella kovaa....rata sopii täydellisesti Mersulle. Aika-ajoissa varma, suvereeni suoritus ilman ongelmia... Myös Ferrari on ollut koko viikonlopun Lotusta edellä nopeudessa...lukuunottamatta aika-ajoa, jossa Kimi oli täsmälleen samassa vauhdissa Alonson kanssa. Jos Hamiltonin startti onnistuu ongelmitta, niin ei siihen pysty vastaamaan Kimi eikä ikävä kyllä Alonsokaan. Ferrari on tällä hetkellä nopeampi auto, kuin Lotus, joten rutiinisuorituksella Alonso suuremmalla todennäköisyydella ottaa kakkospaikan ennen Kimiä. Kimin valtti toki on renkaissa ja siinä se mahdollisuus vastata Alonsolle ja jopa Hamiltonille on. Jos renkaiden kulumisessa ei ole merkittäviä eroja, en usko Kimin mahdollisuuksiin voittaa tai tulla toiseksi. Kolmas sija on hyvin mahdollinen.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Miten Grosjeanilla on kestäneet renkaat kilpailussa - verraten Räikköseen? Tuli vaan mieleen, tosta Hamiltonin kommentista, että Räikkösellä ihan eri meininki ku muilla huomenna kisoissa.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Hamilton ajaa kärjessä karkuun Alonson ja Kimin vääntäessä keskenään ja hukatessa aikaa. Samalla pystyy säästämään renkaitaan, jolloin pystyy venyttämään 1. stinttiä muutamalla kierroksella pitemmäksi, kuin takaa tulevilla. Jos näin menee, niin luulisi tämän vuoden Mersulla pystyvän voittoon, kun Ruuspäri viime vuonna ajoi sillä renkaansyöjällä ykköseksi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Bottaksen putoamisessa Q2:sta oli se hyvä puoli että renkaita säästyi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Bottaksen putoamisessa Q2:sta oli se hyvä puoli että renkaita säästyi.
Aika vähän hyötyä siitä yhdestä ylimääräisestä uudesta pehmeästä setistä on. Ellei sitten vedä kahta stinttiä pehmeillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika vähän hyötyä siitä yhdestä ylimääräisestä uudesta pehmeästä setistä on. Ellei sitten vedä kahta stinttiä pehmeillä.
En usko kenenkään vetävän kahta stinttiä pehmeillä, alle 10 kierroksen stintillä ei millään oteta kiinni varikkokäynnillä mennyttä aikaa (ja renkaat ehtii sinä aikana jo huonontua useamman sekunnin kierrosta kohti).

Pirellin Hemberykin kutsui pehmeämpää seosta "aika-ajorenkaaksi". Eli tarkoituskin on ollut, että kisa ajetaan ensisijaisesti kovemmilla.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Webber starttaa näköjään hänniltä.
Red Bull pomon käsky lopettaa tallimääräykset on kyllä tehokas. Kakkoskuski viimeiseen ruutuun ja vältytään tallimääräysten tarpeelta! Upeaa! Hieno tiimi! Jos säännöt sallisivat vain yhden auton ajattamisen, niin Webber olisi jo työtön. :alppu:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Täytyy olla ihan tyytyväinen Ferrarin suoritukseen aika-ajoissa. :thumbup: Hamiltonin vauhti näyttää kyllä ikävän kovalta, mutta mahdollisuudet Alonsolla voittoon näyttäisi olevan ihan hyvät. Kimi tuskin mikään uhka tulee olemaan.

Ihme sekoilua taas Red Bullilta.
Oot kyllä surkein "ennustaja" mitä olen nähnyt aikoihin. Aina arviosi ovat täysin päin pyllyä :)) Vai ei Kimi tule olemaan uhka punaisille... Huomenna sit selityksiä taas kehiin

edit: Ja itse asiaan !! Kimi kiusasi tahallaan heikkoja ihmisiä tässä aika-ajossa. Johan tääläkii kirveet porukalla lenti kaivoon ekan aika-ajokieroksen jälkeen mutta kuinka ollakkaan. Huomenna top3 sijoitus ja kaikki on mainiosti. Huonompi sijoitus olisi pettymys. Mutta onneksi Kimi on kuski joka harvoin pettää !
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Mercedes on luotu voittamaan Kiinassa ja Hamiltonin vauhti on ollut koko viikonlopun todella kovaa....rata sopii täydellisesti Mersulle. Aika-ajoissa varma, suvereeni suoritus ilman ongelmia... Myös Ferrari on ollut koko viikonlopun Lotusta edellä nopeudessa...lukuunottamatta aika-ajoa, jossa Kimi oli täsmälleen samassa vauhdissa Alonson kanssa. Jos Hamiltonin startti onnistuu ongelmitta, niin ei siihen pysty vastaamaan Kimi eikä ikävä kyllä Alonsokaan. Ferrari on tällä hetkellä nopeampi auto, kuin Lotus, joten rutiinisuorituksella Alonso suuremmalla todennäköisyydella ottaa kakkospaikan ennen Kimiä. Kimin valtti toki on renkaissa ja siinä se mahdollisuus vastata Alonsolle ja jopa Hamiltonille on. Jos renkaiden kulumisessa ei ole merkittäviä eroja, en usko Kimin mahdollisuuksiin voittaa tai tulla toiseksi. Kolmas sija on hyvin mahdollinen.
Ah. Niin. Totuus on, että joku kolmesta ekasta ruudusta lähtevä voittaa kisan huomenna.
Jos Hamilton pystyy pitämään kärkipaikan startissa, voi hän hyvinkin ajaa voittajana maaliin, koska ei ne renkaat puhtaassa ilmassa ajaessa mihinkään kulu, vaikka Mersu nyt enemmän renkaita edelleenkin kuluttaakin kun Lotus tahi Ferrari. Tätä tukee se, ettei Mersut oikeestaan ole parin viimekauden aikana ollu mitenkään heikkoja lähtemään viivalta.

Jos taas Kimi pääsee startissa kärkeen, tapahtuu niin, että ekoihin varikkopysähdyksiin asti mennään Kimin määräämää vauhtia. Eli käännettynä suomenkielelle: Kimi kontrolloi kisaa, ja Hamilton ja Alonso kuluttaa renkaansa pikkasen nopeemmin, jolloin Kimi pääsee näiden kahden mennessä varikolle jatkamaan sen pari kierrosta pidempään pienemmän rengaskulutuksensa ansiosta. Ja vetänee tarpeellisen eron takana tuleviin. Alonson päästessä kärkeen, melko pitkälti sama teksti.

Toki on mahdollista myös, että Hamilton, Kimi ja Alonso nahistelee koko kisan keskenään ja Rosberg lipsahtaa koko konkkaronkan ohi voittoon.

Ja tosiaan, Alonsohan (jota tunnut jumaloivan?) jo sanoi, että Kimi tulee olemaan se "suurin uhka" hänelle. Eiköhän se niin mene, että Alonso on Kimin suurin uhkaaja huomisessa kisassa, mikäli Hamilton ei voita.

Ja edelleen, mitä kuumempi lämpötila, sitä suurempi rengasetu Lotuksella on ja Foreca ennustaa Shanghaihin huomenna sellasta mukavaa 25 asteen lämpötilaa startin hetkelle. Joten etu: Lotus. Toki mitä vaan voi sattua.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös