Formula 1 - 2013 - Malesia - Kisa - Live-seuranta

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13727
Ai vaikeampaa huomata ja tuntea yhden kierroksen aikana että törmää toiseen autoon ja rikkoo omansa siinä samalla. :doubtful:
Ei vaan se, kuinka paljon vaikuttaa auton vauhtiin. Itse juuri höpötit ensin VAIKUTUKSESTA auton käytökseen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
.

Onko? Minun muistini mukaan FIA on ollut varsin hidas reagoimaan näihin. Kimin pakoputkiongelmaan Ranskassa 2008 ei reagoitu lainkaan.
Olisi varmaan pitänyt liputtaa. Jousia tietty on vaikea havaita kun välttämättä kuljettaja ei tiedä selaisen irronneen.

En muista mikä älynväläys johti näihin irtoaviin ylisuuriin etusiipiin mutta niistä irtoaa osia joka kisassa.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei vaan se, kuinka paljon vaikuttaa auton vauhtiin. Itse juuri höpötit ensin VAIKUTUKSESTA auton käytökseen.
Ai se oli sitten minulta 'höpötystä' ja vaikutusta auton käytöksessä ei voi yhdellä kierroksella huomata ja törmäystä ei tunne.
No ok :)

No ehkäpä Kimi tai vaikkapa Vettel tiimeineen olisivat vastaavassa tilanteessa huomanneet vaikutuksen paremmin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13727
Tiesi Alonso että osui, ja että tuli joku vaurio, mutta toivoi ettei vaurio estäisi ajamasta kourallista kierroksia kohtuullista vauhtia.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tiesi Alonso että osui, ja että tuli joku vaurio, mutta toivoi ettei vaurio estäisi ajamasta kourallista kierroksia kohtuullista vauhtia.
Höh, Domenicali kehtasi sanoa että meinasivat ajaa renkaan vaihtoon 5 kierrosta ja Alonso ajo täysiä. Insane
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Paras kysymys lehdistötilaisuudesta:

Q: (Livio Oricchio - O Estado de Sao Paulo) A question to all drivers. What do you think the fans of Formula One will think when they hear or they read that the winner is saying "I'm sorry to win, the second should be here" and the third says "I'm sorry to be here my team-mate that is fourth should be here"?

SV: I think it's great for you because you have a lot to write about. We have quite a while until the next race it's good for you, I'm sure you don't get bored. I didn't say, I think generally, you know I'm not sorry to win, I think we both of us drove a strong race today but Mark should have won. I did the mistake. I can only repeat it now. People can think in a way what they want, they will always make up their own story, but as I said I wasn't aware until we took off our helmets really, so I'm sorry for that. But surely I will try to make up, first of all explain downstairs what happened.

MW: As I say, I'm a big sports fan and the fans of any sport will want it to be a perfect world always. We want it to be pure, we want it to be as we see - football, boxing, cycling, whatever. We want it to be real. But there is an element of naivety… for me watching some sport as well and in the case of some Formula One fans watching this situation. It's impossible for everybody to understand everything and that's the same for me watching a football match or a Champions League match. Sometimes there are things you don't understand because sometimes there is naivety

LH: I don't have anything to say.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Vettelin arvostus nousi taas hieman, kaverillahan on kunnon kilpa-autoilijan luonne. Nicoa taas vedettiin. ..... tallin toimesta.

Kimillä näyttää kulkevan helvetin hyvin, tämä kisa meni vain perseelleen olosuhteiden takia.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vettelin arvostus nousi taas hieman, kaverillahan on kunnon kilpa-autoilijan luonne. Nicoa taas vedettiin. ..... tallin toimesta.
Nii.. sehän on rehtiä kilvan-ajoa, ku petetään tiimi ja tiimikaveri. Eri asia, jos molemmat ois ajanut loppuun asti täysillä, mut niinhän se ei mennyt. Ja ei, en niele Sebin selityksiä. Nico olis voinu pitää turvan kiinni ja ohittaa kyselemättä, ku oli kerta niiiiiin paljon nopeampi. Vai oliko kisa jäädytetty jo aiemmin?
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mikä tuossa Alonson tilanteessa on niin vaikeaa kokonaisuuden kannalta ymmärtää? Etusiipi hajosi ensimmäisissä mutkissa, ja sen jälkeen tuomaristo (ja kaikki muutkin) olettivat että Alonso tulee varikolle vaihtamaan sen. Rikkinäisestä siivestä huolimatta Alonso ei kuitenkaan menettänyt yhtään sijaa loppukierroksen aikana (eli vauhti olikin ihan kohtuullista), ilmeisesti tämän takia Alonso/Ferrari tekivät päätöksen olla tulematta samantien varikolle, koska vaihto kuivankelin renkaisiin oli myös tulossa ihan pian.

En muista että koskaan olisi näytetty mitään lippua ensimmäisellä kierroksella siipensä hajoittaneelle (näitähän on varsin usein), koska perusolettamus on että varikolle tullaan muutenkin vaihtamaan se siipi. Tässä tapauksessa näin ei kuitenkaan käynyt, ja se paljastui muille kuin Alonsolle/Ferrarille vasta kun Alonso ei ajanutkaan varikolle. Siipi hajosi lopullisesti ehkä 10 sekuntia sen jälkeen kun varikon portti oli ohitettu, joten ei kukaan voi olettaa että siinä välissä tuomaristo olisi ehtinyt käskyttää lippumiehet esiin.

Alonso/Ferrari ottivat tietoisen riskin rikkinäisen siiven kanssa joka kostautui. Saivat tavallaan ihan ansionsa mukaan ja asiassa ei mielestäni ole sen enempää ihmeteltävää varsinkaan kun kukaan muu ei kärsinyt.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Nii.. sehän on rehtiä kilvan-ajoa, ku petetään tiimi ja tiimikaveri. Eri asia, jos molemmat ois ajanut loppuun asti täysillä, mut niinhän se ei mennyt. Ja ei, en niele Sebin selityksiä. Nico olis voinu pitää turvan kiinni ja ohittaa kyselemättä, ku oli kerta niiiiiin paljon nopeampi. Vai oliko kisa jäädytetty jo aiemmin?
Eli Rosbergin olisi pitänyt tehdä mitä Vettel teki.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eli Rosbergin olisi pitänyt tehdä mitä Vettel teki.
Ei Hamiltonia oltu vielä käsketty säästeleen. Sitähän kysyin, että oliko jo molemmille sanottu, että pidetään paikat. Webberiä oli käsketty rajoittaan tehoja ja Vettel käyttisit sen hyväksi.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Ei Hamiltonia oltu vielä käsketty säästeleen. Sitähän kysyin, että oliko jo molemmille sanottu, että pidetään paikat. Webberiä oli käsketty rajoittaan tehoja ja Vettel käyttisit sen hyväksi.
Hamiltonin piti säästää bensaa jostakin kisan puolivälistä asti. Sen takia se mateli siinä Nicon edessä.
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Mikä tuossa Alonson tilanteessa on niin vaikeaa kokonaisuuden kannalta ymmärtää? Etusiipi hajosi ensimmäisissä mutkissa, ja sen jälkeen tuomaristo (ja kaikki muutkin) olettivat että Alonso tulee varikolle vaihtamaan sen. Rikkinäisestä siivestä huolimatta Alonso ei kuitenkaan menettänyt yhtään sijaa loppukierroksen aikana (eli vauhti olikin ihan kohtuullista), ilmeisesti tämän takia Alonso/Ferrari tekivät päätöksen olla tulematta samantien varikolle, koska vaihto kuivankelin renkaisiin oli myös tulossa ihan pian.

En muista että koskaan olisi näytetty mitään lippua ensimmäisellä kierroksella siipensä hajoittaneelle (näitähän on varsin usein), koska perusolettamus on että varikolle tullaan muutenkin vaihtamaan se siipi. Tässä tapauksessa näin ei kuitenkaan käynyt, ja se paljastui muille kuin Alonsolle/Ferrarille vasta kun Alonso ei ajanutkaan varikolle. Siipi hajosi lopullisesti ehkä 10 sekuntia sen jälkeen kun varikon portti oli ohitettu, joten ei kukaan voi olettaa että siinä välissä tuomaristo olisi ehtinyt käskyttää lippumiehet esiin.

Alonso/Ferrari ottivat tietoisen riskin rikkinäisen siiven kanssa joka kostautui. Saivat tavallaan ihan ansionsa mukaan ja asiassa ei mielestäni ole sen enempää ihmeteltävää varsinkaan kun kukaan muu ei kärsinyt.
Noin sen itse myös näkisin. Olipa muuten hyvin kirjoitettu. :thumbup: Mutta kait tuohonkin jotkin argumentit taas tietyistä leireistä löytyy. Asiaa ei tykätä katsoa puolueettomasta näkökulmasta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Noin sen itse myös näkisin. Olipa muuten hyvin kirjoitettu. :thumbup: Mutta kait tuohonkin jotkin argumentit taas tietyistä leireistä löytyy. Asiaa ei tykätä katsoa puolueettomasta näkökulmasta.
Lopeta tuo provoilu; mm. "leireihin" viittaaminen ja "kimi-faneiksi" leimailu lähes joka viestissä. Keskustele asiallisesti, vaikka et muiden mielipiteistä tykkääkään.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
On suorastaan ihme mikäli kummastakaan tiimistä ei toinen kuljettaja lähde ovet paukkuen jo kesken kauden tai viimeistään Brasiliassa 24.11 heti kun ruutulippua heilutetaan.
Minne muka lähtis, onko parempia työpaikkoja tarjolla? (RB kaksikko siis kyseessä)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Nii.. sehän on rehtiä kilvan-ajoa, ku petetään tiimi ja tiimikaveri. Eri asia, jos molemmat ois ajanut loppuun asti täysillä, mut niinhän se ei mennyt. Ja ei, en niele Sebin selityksiä. Nico olis voinu pitää turvan kiinni ja ohittaa kyselemättä, ku oli kerta niiiiiin paljon nopeampi. Vai oliko kisa jäädytetty jo aiemmin?
Hieno veto Vetteliltä. Näin voittajan pitääkin toimia. 25 pistettä himaan ja täydet 43 teamille. Nico ois kyllä voinut saman tosiaan tehdä. Varsinkin jos Lewisin piti hidastella. Nico is faster than you. Did you understood the message?
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Nii.. sehän on rehtiä kilvan-ajoa, ku petetään tiimi ja tiimikaveri. Eri asia, jos molemmat ois ajanut loppuun asti täysillä, mut niinhän se ei mennyt. Ja ei, en niele Sebin selityksiä. Nico olis voinu pitää turvan kiinni ja ohittaa kyselemättä, ku oli kerta niiiiiin paljon nopeampi. Vai oliko kisa jäädytetty jo aiemmin?
Tämä on jotenkin käsittämätöntä, Rosbergin olisi pitänyt tehdä samoin kuin Vettel, mutta Vettelin tapauksessa tämä on tiimin ja tiimikaverin pettämistä.

En pysty hahmottamaan mitä eroa näillä tapauksilla lähtökohtaisesti on, sen lisäksi että Hamilton todella oli ongelmissa polttoaineen kanssa ja Nico ei samassa määrin ainakaan. Red Bullien osalta Vettelillä ei ainakaan mitään ongelmia renkaiden kanssa ollut, Markin renkaista ei tietoa ole. Mutta viikonlopun (ja edellisenkin) tietojen mukaan Webber kulutti enemmän renkaitaan.
 
Ylös