Formula 1 - 2015 - Venäjän GP - Kisaennakot, liveseuranta ja jälkihöyryt

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
FIA on tarkastanut Mersun telemetriasta, että Hamilton ei ollut liikkeellä. :rolleyes:

Näinhän näitä on "tutkittu" iät ja ajat, mieleen tulee esim Spa '98. McLarenin telemetriatietojen mukaan ei tapahtunut mitään poikkeavaa, mutta Cuutio itsekin myöhemmin myönsi nostaneensa jalan kaasulta ajolinjalla näkyvyyden ollessa nolla.

Ei sillä, että oikeasti kuvittelisin nyt edes mitään päätyneen tutkittavaksi.
Onneksi tätä roskaa ei ole MotoGP:n puolella.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Aika selkeästihän tuo kyllä liikkui ennen starttia. Vaan Hamiltonin kohdalla tuntuu nykyisin että rangaistusta ei tule mistään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
FIA on tarkastanut Mersun telemetriasta, että Hamilton ei ollut liikkeellä. :rolleyes:
Oiskohan FIAlla syytä alkaa tarkistelemaan miksi Mersun telemetria näytti ettei Hamilton ollut liikkeellä. FIA nyt vain sokeasti luottaa telemetriaan vaikka kuva näyttää aivan toista.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Oiskohan FIAlla syytä alkaa tarkistelemaan miksi Mersun telemetria näytti ettei Hamilton ollut liikkeellä. FIA nyt vain sokeasti luottaa telemetriaan vaikka kuva näyttää aivan toista.
Vai oisko kuitenkin niin että telemetria näyttää auton liikkuneen mutta ei "jostain" syystä haluta myöntää sitä.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Oiskohan FIAlla syytä alkaa tarkistelemaan miksi Mersun telemetria näytti ettei Hamilton ollut liikkeellä. FIA nyt vain sokeasti luottaa telemetriaan vaikka kuva näyttää aivan toista.
Kysehän oli ihan omasta tekeleestä. Kuten sanoin lopussakin, en usko että mitään on edes tarkastettu, vaikka vilppi onkin ihan silminkin nähtävissä.

Sarkasmia vain. Ja tarkoitus korostaa sitä miten en luota FIA:n tutkimuksiin. Niissä kun tuntuu tulos olevan ennalta valittu, ja sitten selvitetään miten saataisiin joku uskottava selitys sille.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mikä vittu tätä lajia oikein vaivaa?

Turvallisuudesta puhutaan kuin Jeesuksen toisesta tulemisesta, mutta silti päästettiin Sainz ajamaan sunnuntaina ja jälkeenpäin sanoi että välillä ratin takana huimasi. Mutta ei siinä, vedetään vaan sitä asfalttia jokaisen mutkan ja suoran ympärykset täyteen. Kuka näitä päätöksiä tekee? Ymmärretäänkö siellä että pyörtyminen 300 km/h kulkevan auton ratissa voi aiheuttaa sellaisen mällin että siinä ei enää auta koko maailmankaan asfaltit. Hyvin keskitytään olennaiseen.

Ja sitten nämä rangaistukset. Tämä koko laji tapetaan pikkuhiljaa sillä että joka ikisestä pikkuisestakin osumasta annetaan rankkua. Kyllä, Kimin saama rangaistus osittain vaikutti siihen että nyt täällä avaudun näin, mutta haluan sanoa että minusta about puolet Maldonadon, Perezin sun muiden rangaistukset ovat ihan bullshittiä myös. Kuten myös se, että annetaan lähtöruuturangaistus seuraavaan kisaan. Kuski tekee yhden aivan pienenpienen arviontivirheen, joka pilaa hänen kisansa, ja tuomaristo päättää että pilataan seuraavakin kisa. Mutta sitten kun MM-sarjan kärkikuski ottaa varaslähdön, niin se on ihan OK? Tai sitten jos törmäät edellä ajavaan kuskiin niin ettei hänelle käy mitään, mutta itse joka tapauksessa pääset hänestä ohi, niin sekin on ihan OK? Viittaan tällä tietenkin mitä tapahtui Monacossa Kimin ja Ricin välillä. Silloin ihmettelin ettei rangaistusta tullut, mutta hyväksyin sen, koska minusta niitä ei tarvitse jakaa joka asiasta. Mutta nyt sitten näin. En ymmärrä. Minusta rangaistuksia ei saa jakaa sen perusteella, että mikä se osuman tai rikkeen lopputulos on, vaan sen, että mikä se itse rike on. Kaksi samantyyppistä osumaa voi hyvinkin johtaa kahteen täysin eri lopputulokseen.

Olen ollut aivan valtava F1:sten fani viimeiset 20 vuotta, mutta nyt alkaa ihan tosissaan lähteä maku tästä hommasta. Auto joko liikkuu tai ei liiku ennen valojen vaihtumista. Siinä on mielestäni täysin selkeä ero rangaistuksen ja ei-rangaistuksen välillä.

PS: kiitos Jabsulle hyvästä löydöstä
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Mikä vittu tätä lajia oikein vaivaa?



Olen ollut aivan valtava F1:sten fani viimeiset 20 vuotta, mutta nyt alkaa ihan tosissaan lähteä maku tästä hommasta. Auto joko liikkuu tai ei liiku ennen valojen vaihtumista. Siinä on mielestäni täysin selkeä ero rangaistuksen ja ei-rangaistuksen välillä.
Olen ollut tosi FANI vuodesta 1981 lähtien. Nyt nää pari kautta, varsinkin kuluva on syönyt mielenkiintoa rotan lailla.
Tää on yhtä pelleilyy. Onko päästetty naisia päättäviin asemiin? Hieman siltä vaikuttaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13840
Tai sitten jos törmäät edellä ajavaan kuskiin niin ettei hänelle käy mitään, mutta itse joka tapauksessa pääset hänestä ohi, niin sekin on ihan OK? Viittaan tällä tietenkin mitä tapahtui Monacossa Kimin ja Ricin välillä. Silloin ihmettelin ettei rangaistusta tullut, mutta hyväksyin sen, koska minusta niitä ei tarvitse jakaa joka asiasta. Mutta nyt sitten näin. En ymmärrä. Minusta rangaistuksia ei saa jakaa sen perusteella, että mikä se osuman tai rikkeen lopputulos on, vaan sen, että mikä se itse rike on. Kaksi samantyyppistä osumaa voi hyvinkin johtaa kahteen täysin eri lopputulokseen.
Räikkönen-Ricciardo tilanne oli minun silmissäni enemmän senkaltainen, kuin Schumi-Rubens 2010 Unkarissa jossa peittäjä vain siirtyi suoralla liian myöhään peittämään sisäkurvia. Olisi hyvin ehtinyt tehdä sen nopeamminkin, kun kaveri ei ollut vielä ehtinyt tunkea keulaa sinne. Bottas sitten oli jo normilinjalla vain kääntymässä mutkaan (mistä ei noissa kahdessa muussa tapauksessa ollut vielä kyse).
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Aikamoinen Venäjän osakilpailu sitten ajettiinkin!

Nico Rosbergin keskeytys taas kerran käytännössä ilman jotakin hyvin järkyttävää taantumista ja useamminkin kuin vain kerran tapahtuvaa keskeytystä myös Lewis Hamiltonille vei hänen maailmanmestaruusmahdollisuutensa. Hamiltonilla on tosiaan ollut hyvä tahti päällä koko kauden ajan jopa huonoimmillaankin vaikka merkkejä paineista on toki myös ollut koko ajan nähtävillä. Erikoismaininta kisasuorituksista täytyy antaa niin kotiyleisön sankarille Daniil Kvjatille, Felipe Nasrille ja Sergio Perezille!:cool:

Sitten taas muutoin Sochin radalla vaikka ohituksia nähtiin niin vieläkin tuntui olevan vähän kahtiajakautunutta kisailua radalla olleen. Toisaalta taas nämä seokset olisi pitänyt olla ehdottomasti jo viime vuonna suhteutettuna käytössä tai sitäkin pehmeämmät renkaat. Maikkarilla oli tuttuun tapaan taas asennoitumista ja asioiden kärjistämistä. Pienenä hyvänä puolena Oikarisen Ossi osasi rauhoittaa pahimmat ylilyönnit siinä missä Salon Mika tai varsinkaan Saaren Oskari eivät olisi rauhoittaneet tilannetta vaan pitäneet typerän mielipiteensä. Varikkokäynneistäkin oli välillä jatkuvaa valittamista mitä vähän pidempiäkin varikkokäyntejä nähneenä ei jaksaisi paljon kuunnella.:thumbdown

Venäjän osakilpailu Sochin radalla jäi vieläkin hieman kahtiajakautuneeksi tunnelmaltaan ja seuraavana vuonna tulee olemaan lopullinen näyttö omalta osaltani, että ansaitseeko jäädä kalenteriin vai ei. Vakuuttavasti kuluneen vuoden kisa puhui kyllä säilymisen puolesta nyt kuin ohituksiakin nähtiin. Omaperäinen kilpailu kyllä on ja poliittiset varaukset unohtaen on mukavaa nähdä kilpailu kyllä itänaapurissa. Selostajista taas puhuttaessa varsinkin jälkimmäisellä eli Oskulla kisapäivänä oli taas välillä ainakin aivan omat kuviot menossa...

Kisan alun tilanne Rosbergilta...

Ehkä harkitsematon ja himpun verran liian aikaisin jarrua painettiin pohjaan, mutta muutoin Rosberg teki oikein koska etenkin Safety Carin tilanteessa tuleekin hidastaa selvästi enemmän kuin mitä muutoin ja puhumattakaan sitten kun olisi selvä uhka myös punaisesta lipusta mitä tilanteessa ei toki ollut. Tavallisella keltaisella tuon tilanteen sattuessa olisin varmaan itsekin ajautunut syyllistämisen linjalle mille ei kyllä muutoin välttämättä olisi pitänyt tarvetta olla kun oli ensimmäisen kierroksen tilanne kyseessä. Hieman olisi ajanut eteenpäin niin ei olisi ollut mitään ongelmaa.

Tai hieman vielä aikaisemmin niin sitten olisi vain syytetty Rosbergia taas toisten kuskien ohilaskemisesta tai sitten vielä pahempi juttu olisi ollut oikein toiminut jarrutus, päästö ja sen jälkeen oikeassa äkkijarrutustilanteessa toisen auton ohimeno ja juuri Safety Carin aikaan milloin olisi tullut rangaistus. Ennen suomalaisten kolaria voisi sanoa, että kisapäivänä ei ratavalvojilla ollut niin huonosti lainkaan tilanne kuin harjoituksista tuli mieleen lähinnä vanhempien aikojen Meksikon, Espanjan tai Portugalin kisojen ratavalvojat mieleen tilannehoidosta... Dieselit radalla...:thumbfh:

Ja eihän kaiteita taas selostamon valituksista huolimatta niin vain edes nykyäänkään korjata riittävän kovan kolarin jäljiltä. Nopeammin ne olisi voinut saada korjatuksi, mutta se riippuu monesta asiasta. Yksi vaihtoehto toki olisi ollut vanhemman ajan kovan luokan kaide jonka sitten murtuessa mikäli sellainen edes olisi murtunut niin koko homma olisi pitänyt keskeyttää punaisilla lipuilla.

Ja vanhemman ajan kovan luokan kaide oli aika usein Kova isolla K:lla, mutta sellainen koitui myös surmaksi usein tai johti ainakin vakavaan loukkaantumiseen. Tosin nytkin olisi voinut käydä huonosti mikäli olisi ajettu nokka edellä seinään. Putinilla oli tosin mukanaan FSB:n varavaikuttaja joka toimii myös Venäjän Autoliitossa ja myös toinenkin tärkeä henkilö poliittisissa asioissa. Ja ainakin varsin vetävän näköinen mimmikin taustalla liikkui.

Suomalaisten kolari taas...

Linjoista kaikkiaan huolellisesti katsoen Kimin olisi pitänyt jarruttaa aikaisemmin tilanteessa, mutta viimeisen kierroksen taistelu sijoista, yleensäkin molempien ajaessa täysillä kilpailutilanteessa omaa suhteutettua nopeutta ja lopulta molempien ajolinjojen ollessa Räikkösellä kuin myös Nastolan Boutsenilla Valtteri Bottaksella valittuja tilannenopeus oli liian suuri ja jarrutuksesta huolimatta oli liian myöhäistä toisen osalta ja toinen ohjasi juuri tielle jolloin seurauksena oli kolari. Vähän paremmalla tuurilla Bottakselta olisi puhjennut vain rengas ja molemmat olisivat tosin Bottas sijan menettäen silti ajaneet maaliin pisteille.

Enemmänkin voisi sanoa tilanteen olleen enemmänkin normaali kilpa-autoilun tilanne ja siitä seurannut ensimmäinen tai ainakin hyvin lähelle ensimmäinen suomalaisten kuljettajien välinen keskinäinen suuri kolari. Vuodesta 1991 lähtien tällainen tilanne on ollut mahdollinen ja pienempiä osumia on tullut jo Mika Häkkisen ja JJ Lehdon ajoista asti ja silloin tällöin myös isompia kolareita joissa ilmeisesti näin äkkiä muistettuna on kuitenkin ollut joku kolmas osapuoli jolloin asia ei normaalitilanteissa ole mennyt yleiseksi syyttelyksi asti. Räikkösen syyllistämistä taas...

Voi sanoa sen olevan vain 14 vuoden tauon jälkeen tuttua. Tuolloin 2001 jokainen mahdollinen ongelma tuntui olevan Häkkisen vika jos hän oli esteenä nuorelle Jäämiehelle eli Kimille ja muutenkin yleinen ahdistelu tuntui olevan mediassa yleistä kun ei Kimi saanut olla päivän nimi. Toisaalta hyvin pienessä mittakaavassa samanlaista vivahdetta oli havaittavissa myös JJ:n ja sitä vähän isommassa mittakaavassa Mikan ja Salon ja Häkkisen välisisissä väännöissä kannattajien kesken 1990-luvun alussa ja 1990-luvun puolivälissä tilanteesta, kilpailusta ja yleisestä kilpailussa pärjäämisestä riippuen.

Sama homma se on nykyään Bottaksenkin osalta ja Maikkari tuntuu olevan vuoden 2001 Kimin tapaan avoimesti ns. Nuoremman kuljettajan puolella. Tai sitten ainakin verhotusti sillä Saarella tuntui tekevän varsin tiukkaa olevan myöntyä Oikarisen ja myöhemmin jopa Salon näkemyksiin tilanteesta. Ja aikanaan sama juttu oli Tuomisen Tomillakin selostamossa niissä asioissa jos ja kun jotain sattui Kimin ja Mikan osalta. Ja Bottaksen osalta toki aina on ollut havaittavissa lahjakkuus kaksintaisteluissa silloin kuin vain mies itse sitä haluaa ja tilaisuus on tullakseen.

Sen hän esitti jo lukuisissa taisteluissa Esteban Gutierrezia ja muita keskikastin miehiä vastaan jo debyyttikaudellaan. Valitettavasti FOM:n surkea tv-ohjaus ja vain yhtä oikein pakotetun selvästi tilannetta lukuun ottamatta eteen tuotuna ei Saaren Oskariakaan silloin jaksanut kiinnostaa Valtterin tilanteet ja nämä kaksi asiaa sitten veivät tilannekuvan pois Valtterin kyvyistä ilmeisesti suomalaisilta. Tiimiradiossa Bottas ei edes vaikuttanut järin vihaiselta, mutta kisan jälkeen muutoin varsin tuohtuneelta kyllä.

Huonompaa tilannetta ei tietenkään olisi voinut olla, mutta tilanteen harvinaisuuden huomioon ottaen siihen olisi pitänyt suhtautua oikealla tavalla eikä aloittaa ristiinnaulitsemisreissua tai muutenkin taas kuohua tavalla joka kuuluu korkeintaan La Famiglian sisäiseen teatteriin.:D Toki sitten Keltaisen Lehdistön tilanteet ja mahdollinen Maikkarin oma agenda on Tontun osalta toinen juttu, mutta ihan jatkossa toivon todella suomalaisten pysyvän radalla ilman keskinäisiä kolareita.

Mikäli aivan väen väkisin jotakin syytä tahtoisi vieläkin jutusta löytää niin Kimillä oli liian paljon nopeutta tilanteeseen ja pieni syöksy oli kuin hänen debyyttikaudelta 2001 joistakin kisoista ja Bottaksella sitten taas ei ilmeisesti muu tilannetaju ollut kohdallaan tai aivan väkisin uskottiin juuri sillä linjalla mentävän kuten mentiin.

Ero olisi pitänyt takana tulevaan tietää kun matkaa ei ollut muutenkaan niin kovin paljon. Muutenkin Bottaksella on kyllä ollut pienempiäkin avautumisia muutamista aiemmistakin tilanteista mitä on tullut niin Kimin kuin muidenkin kuljettajien kanssa silloin kun kaikki ei mene ihan nappiin. Tai sillä tavalla millä juuri Valtteri itse sen haluaisi tehdä. Kuitenkin Valtteri on ollut harvinaisen järkevä kuljettaja ikäisekseen jolta vain puuttuu voitto altaan.

Ja mitä muuten tulee tuohon aiempaan jossakin toikissa esiintyneeseen väitteeseen Pleikkari-polven kuljettajista niin niin Räikkönen kun myös Bottas ovat aikamoista Pleikkari-sukupolvea kuljettajina tai jos eivät ole niin ovat esiintyneet ja ajavat sellaisella aikakaudella. Eipä siellä enää kuljettajia ennen Pleikkari-sukupolvea ole ketään. Schumacher oli vielä kolme vuotta sitten, mutta ei enää sen jälkeen. Ellei sitten ilmeisesti edelleen äärimmäisen harvoin Ferraria testaavaa Giancarlo Fisichellaa haluta siihen laskea. Ja Fisichellakin aloitti aikanaan uransa jo ns. Playstation-sukupolven aikaan. Testikuljettajana ja aivan ensimmäistä kertaa ajavana promootiokuljettajana toimi jo juuri Playstationin syntyhetkillä tai juuri ennen sitä vuosina 1994-1995.

Seuraavasta kisasta Yhdysvaltain Austinissa ja myös Meksikon Mexico Citystä tulee erittäin jännittävä kilpailu ja toivottavasti suomalaiset eivät kolaroisi. Tiettyä jännitystä kisoihin luo myös tuleva meksikolaisyleisö ja Rosbergin on käytännössä nyt toivottava pakkovoittoa ja mielellään vielä keskeytystä tai kahtakin Hamiltonille jotta mestaruus pysyisi vielä teoriassakin mahdollisena.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Ja sellaisena pienenä kevennyksenä vaikka Venäjällä olikin melkoinen show näiden ratavalvojien ja järjestäjien ohella ajoittain niin onneksi kilpailun aikana ei sentään Etelä-Korean Safety Jeepin kaltaista tilannetta tarvinnut nähdä.

Ehkäpä sieltä olisi Mersun sijaan kurvannut toisenlaisessa tilanteessa vaikka Safety Lada?:D
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Löysin hyvän videon noista Kimin ja Valtterin taisteluista Sotshissa youtubesta ja tässä jokunen kuvakaappaus videolta parista lähes identtisestä Kimin ohitusyrityksestä, joista jälkimmäinen on kolariin päättynyt tilanne. Vasemmalla puolella olevassa tapauksessa Valtteri ajaa hieman ulompaa linjaa ja jarruttaa hieman aikaisemmin ilmeisesti edellä olevan auton takia, jolloin Kimi pääsee hyökkäämään sisäpuolelta. Valtteri kuitenkin kuittasi yrityksen mutkan ulostulossa. Jälkimmäisessä tilanteessa Valtterin edellä ei ole autoa ja hän jarruttaakin myöhemmin kuin aiemmassa tilanteessa, jolloin Kimin ohitusyritys oli lähes järjetön,eikä Valtteri edes tajunnut varmaan Kimin pyrkivän ohitse.
Näytä liitetiedosto 21880Näytä liitetiedosto 21884Näytä liitetiedosto 21882Näytä liitetiedosto 21885

Tässä videon muodossa:
Aiempi:
Myöhempi:
 
Ylös