Aikamoinen Venäjän osakilpailu sitten ajettiinkin!
Nico Rosbergin keskeytys taas kerran käytännössä ilman jotakin hyvin järkyttävää taantumista ja useamminkin kuin vain kerran tapahtuvaa keskeytystä myös Lewis Hamiltonille vei hänen maailmanmestaruusmahdollisuutensa. Hamiltonilla on tosiaan ollut hyvä tahti päällä koko kauden ajan jopa huonoimmillaankin vaikka merkkejä paineista on toki myös ollut koko ajan nähtävillä. Erikoismaininta kisasuorituksista täytyy antaa niin kotiyleisön sankarille Daniil Kvjatille, Felipe Nasrille ja Sergio Perezille!
Sitten taas muutoin Sochin radalla vaikka ohituksia nähtiin niin vieläkin tuntui olevan vähän kahtiajakautunutta kisailua radalla olleen. Toisaalta taas nämä seokset olisi pitänyt olla ehdottomasti jo viime vuonna suhteutettuna käytössä tai sitäkin pehmeämmät renkaat. Maikkarilla oli tuttuun tapaan taas asennoitumista ja asioiden kärjistämistä. Pienenä hyvänä puolena Oikarisen Ossi osasi rauhoittaa pahimmat ylilyönnit siinä missä Salon Mika tai varsinkaan Saaren Oskari eivät olisi rauhoittaneet tilannetta vaan pitäneet typerän mielipiteensä. Varikkokäynneistäkin oli välillä jatkuvaa valittamista mitä vähän pidempiäkin varikkokäyntejä nähneenä ei jaksaisi paljon kuunnella.:thumbdown
Venäjän osakilpailu Sochin radalla jäi vieläkin hieman kahtiajakautuneeksi tunnelmaltaan ja seuraavana vuonna tulee olemaan lopullinen näyttö omalta osaltani, että ansaitseeko jäädä kalenteriin vai ei. Vakuuttavasti kuluneen vuoden kisa puhui kyllä säilymisen puolesta nyt kuin ohituksiakin nähtiin. Omaperäinen kilpailu kyllä on ja poliittiset varaukset unohtaen on mukavaa nähdä kilpailu kyllä itänaapurissa. Selostajista taas puhuttaessa varsinkin jälkimmäisellä eli Oskulla kisapäivänä oli taas välillä ainakin aivan omat kuviot menossa...
Kisan alun tilanne Rosbergilta...
Ehkä harkitsematon ja himpun verran liian aikaisin jarrua painettiin pohjaan, mutta muutoin Rosberg teki oikein koska etenkin Safety Carin tilanteessa tuleekin hidastaa selvästi enemmän kuin mitä muutoin ja puhumattakaan sitten kun olisi selvä uhka myös punaisesta lipusta mitä tilanteessa ei toki ollut. Tavallisella keltaisella tuon tilanteen sattuessa olisin varmaan itsekin ajautunut syyllistämisen linjalle mille ei kyllä muutoin välttämättä olisi pitänyt tarvetta olla kun oli ensimmäisen kierroksen tilanne kyseessä. Hieman olisi ajanut eteenpäin niin ei olisi ollut mitään ongelmaa.
Tai hieman vielä aikaisemmin niin sitten olisi vain syytetty Rosbergia taas toisten kuskien ohilaskemisesta tai sitten vielä pahempi juttu olisi ollut oikein toiminut jarrutus, päästö ja sen jälkeen oikeassa äkkijarrutustilanteessa toisen auton ohimeno ja juuri Safety Carin aikaan milloin olisi tullut rangaistus. Ennen suomalaisten kolaria voisi sanoa, että kisapäivänä ei ratavalvojilla ollut niin huonosti lainkaan tilanne kuin harjoituksista tuli mieleen lähinnä vanhempien aikojen Meksikon, Espanjan tai Portugalin kisojen ratavalvojat mieleen tilannehoidosta... Dieselit radalla...:thumbfh:
Ja eihän kaiteita taas selostamon valituksista huolimatta niin vain edes nykyäänkään korjata riittävän kovan kolarin jäljiltä. Nopeammin ne olisi voinut saada korjatuksi, mutta se riippuu monesta asiasta. Yksi vaihtoehto toki olisi ollut vanhemman ajan kovan luokan kaide jonka sitten murtuessa mikäli sellainen edes olisi murtunut niin koko homma olisi pitänyt keskeyttää punaisilla lipuilla.
Ja vanhemman ajan kovan luokan kaide oli aika usein Kova isolla K:lla, mutta sellainen koitui myös surmaksi usein tai johti ainakin vakavaan loukkaantumiseen. Tosin nytkin olisi voinut käydä huonosti mikäli olisi ajettu nokka edellä seinään. Putinilla oli tosin mukanaan FSB:n varavaikuttaja joka toimii myös Venäjän Autoliitossa ja myös toinenkin tärkeä henkilö poliittisissa asioissa. Ja ainakin varsin vetävän näköinen mimmikin taustalla liikkui.
Suomalaisten kolari taas...
Linjoista kaikkiaan huolellisesti katsoen Kimin olisi pitänyt jarruttaa aikaisemmin tilanteessa, mutta viimeisen kierroksen taistelu sijoista, yleensäkin molempien ajaessa täysillä kilpailutilanteessa omaa suhteutettua nopeutta ja lopulta molempien ajolinjojen ollessa Räikkösellä kuin myös Nastolan Boutsenilla Valtteri Bottaksella valittuja tilannenopeus oli liian suuri ja jarrutuksesta huolimatta oli liian myöhäistä toisen osalta ja toinen ohjasi juuri tielle jolloin seurauksena oli kolari. Vähän paremmalla tuurilla Bottakselta olisi puhjennut vain rengas ja molemmat olisivat tosin Bottas sijan menettäen silti ajaneet maaliin pisteille.
Enemmänkin voisi sanoa tilanteen olleen enemmänkin normaali kilpa-autoilun tilanne ja siitä seurannut ensimmäinen tai ainakin hyvin lähelle ensimmäinen suomalaisten kuljettajien välinen keskinäinen suuri kolari. Vuodesta 1991 lähtien tällainen tilanne on ollut mahdollinen ja pienempiä osumia on tullut jo Mika Häkkisen ja JJ Lehdon ajoista asti ja silloin tällöin myös isompia kolareita joissa ilmeisesti näin äkkiä muistettuna on kuitenkin ollut joku kolmas osapuoli jolloin asia ei normaalitilanteissa ole mennyt yleiseksi syyttelyksi asti. Räikkösen syyllistämistä taas...
Voi sanoa sen olevan vain 14 vuoden tauon jälkeen tuttua. Tuolloin 2001 jokainen mahdollinen ongelma tuntui olevan Häkkisen vika jos hän oli esteenä nuorelle Jäämiehelle eli Kimille ja muutenkin yleinen ahdistelu tuntui olevan mediassa yleistä kun ei Kimi saanut olla päivän nimi. Toisaalta hyvin pienessä mittakaavassa samanlaista vivahdetta oli havaittavissa myös JJ:n ja sitä vähän isommassa mittakaavassa Mikan ja Salon ja Häkkisen välisisissä väännöissä kannattajien kesken 1990-luvun alussa ja 1990-luvun puolivälissä tilanteesta, kilpailusta ja yleisestä kilpailussa pärjäämisestä riippuen.
Sama homma se on nykyään Bottaksenkin osalta ja Maikkari tuntuu olevan vuoden 2001 Kimin tapaan avoimesti ns. Nuoremman kuljettajan puolella. Tai sitten ainakin verhotusti sillä Saarella tuntui tekevän varsin tiukkaa olevan myöntyä Oikarisen ja myöhemmin jopa Salon näkemyksiin tilanteesta. Ja aikanaan sama juttu oli Tuomisen Tomillakin selostamossa niissä asioissa jos ja kun jotain sattui Kimin ja Mikan osalta. Ja Bottaksen osalta toki aina on ollut havaittavissa lahjakkuus kaksintaisteluissa silloin kuin vain mies itse sitä haluaa ja tilaisuus on tullakseen.
Sen hän esitti jo lukuisissa taisteluissa Esteban Gutierrezia ja muita keskikastin miehiä vastaan jo debyyttikaudellaan. Valitettavasti FOM:n surkea tv-ohjaus ja vain yhtä oikein pakotetun selvästi tilannetta lukuun ottamatta eteen tuotuna ei Saaren Oskariakaan silloin jaksanut kiinnostaa Valtterin tilanteet ja nämä kaksi asiaa sitten veivät tilannekuvan pois Valtterin kyvyistä ilmeisesti suomalaisilta. Tiimiradiossa Bottas ei edes vaikuttanut järin vihaiselta, mutta kisan jälkeen muutoin varsin tuohtuneelta kyllä.
Huonompaa tilannetta ei tietenkään olisi voinut olla, mutta tilanteen harvinaisuuden huomioon ottaen siihen olisi pitänyt suhtautua oikealla tavalla eikä aloittaa ristiinnaulitsemisreissua tai muutenkin taas kuohua tavalla joka kuuluu korkeintaan La Famiglian sisäiseen teatteriin.

Toki sitten Keltaisen Lehdistön tilanteet ja mahdollinen Maikkarin oma agenda on Tontun osalta toinen juttu, mutta ihan jatkossa toivon todella suomalaisten pysyvän radalla ilman keskinäisiä kolareita.
Mikäli aivan väen väkisin jotakin syytä tahtoisi vieläkin jutusta löytää niin Kimillä oli liian paljon nopeutta tilanteeseen ja pieni syöksy oli kuin hänen debyyttikaudelta 2001 joistakin kisoista ja Bottaksella sitten taas ei ilmeisesti muu tilannetaju ollut kohdallaan tai aivan väkisin uskottiin juuri sillä linjalla mentävän kuten mentiin.
Ero olisi pitänyt takana tulevaan tietää kun matkaa ei ollut muutenkaan niin kovin paljon. Muutenkin Bottaksella on kyllä ollut pienempiäkin avautumisia muutamista aiemmistakin tilanteista mitä on tullut niin Kimin kuin muidenkin kuljettajien kanssa silloin kun kaikki ei mene ihan nappiin. Tai sillä tavalla millä juuri Valtteri itse sen haluaisi tehdä. Kuitenkin Valtteri on ollut harvinaisen järkevä kuljettaja ikäisekseen jolta vain puuttuu voitto altaan.
Ja mitä muuten tulee tuohon aiempaan jossakin toikissa esiintyneeseen väitteeseen Pleikkari-polven kuljettajista niin niin Räikkönen kun myös Bottas ovat aikamoista Pleikkari-sukupolvea kuljettajina tai jos eivät ole niin ovat esiintyneet ja ajavat sellaisella aikakaudella. Eipä siellä enää kuljettajia ennen Pleikkari-sukupolvea ole ketään. Schumacher oli vielä kolme vuotta sitten, mutta ei enää sen jälkeen. Ellei sitten ilmeisesti edelleen äärimmäisen harvoin Ferraria testaavaa Giancarlo Fisichellaa haluta siihen laskea. Ja Fisichellakin aloitti aikanaan uransa jo ns. Playstation-sukupolven aikaan. Testikuljettajana ja aivan ensimmäistä kertaa ajavana promootiokuljettajana toimi jo juuri Playstationin syntyhetkillä tai juuri ennen sitä vuosina 1994-1995.
Seuraavasta kisasta Yhdysvaltain Austinissa ja myös Meksikon Mexico Citystä tulee erittäin jännittävä kilpailu ja toivottavasti suomalaiset eivät kolaroisi. Tiettyä jännitystä kisoihin luo myös tuleva meksikolaisyleisö ja Rosbergin on käytännössä nyt toivottava pakkovoittoa ja mielellään vielä keskeytystä tai kahtakin Hamiltonille jotta mestaruus pysyisi vielä teoriassakin mahdollisena.