Formula 1 - 2016 - kauden testit

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Torstain tuloslista.

Hyvä, Kimi! Forza, Ferrari!

1. Räikkönen Ferrari SF16-H 1:22.765 136 ● PIT
2. Massa Williams FW38 1:23.193 +0.428 119 ● PIT
3. Hülkenberg Force India VJM09 1:23.251 +0.486 137 ● PIT
4. Verstappen Toro Rosso STR11 1:23.382 +0.617 159 ● PIT
5. Rosberg Mercedes W07 1:24.126 +1.361 81 ● PIT
6. Nasr Sauber C35 1:24.760 +1.995 116 ● PIT
7. Alonso McLaren MP4-31 1:24.870 +2.105 118 ● PIT
8. Wehrlein Manor F1 MRT05 1:24.913 +2.148 47 ● PIT
9. Kvyat Red Bull Racing RB12 1:25.141 +2.376 119 ● PIT
10. Palmer Renault RS16 1:26.224 +3.459 97 ● PIT
11. Hamilton Mercedes W07 1:26.488 +3.723 62 ● PIT
12. Grosjean Haas F1 VF-16 1:27.196 +4.431 77 ● PIT
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Minun mielestäni on ennemminkin huomionarvoista, että Massa pääsi neljän kymmenyksen päähän kahta pykälää kovemmilla renkailla.
Räikkönen kuitenkin oli pari kymmenystä pehmeillä Massaa nopeampi. Utrapehmeät ovat olleet vain pari kymmenystä pehmeitä nopeammat, superpehmeät suunnilleen yhtä nopeat kuin ultrapehmeät. Sama on toistunut useammalla kuskilla.

Massan ja Räikkösen pehmeillä ajetut ajat eivät myöskään ole vertailukelpoisia, vaikka olisi ajettu täysillä aika-ajoasetuksilla (sitä ei tapahtunut). Bottas sanoi että päivän aikana olosuhteet vaihtelevat monta kertaa, ettei aikoja pysty suoraan vertailemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joo viime viikolla näytti siltä että ultrasoftit toisivat selkeän parannuksen kierrosaikoihin, mutta nyt näyttää siltä ettei ainakaan supersofteihin olisi juurikaan eroa. Sitten taas jotkut tallit ovat ajelleet softeilla ihan samanlaisia aikoja kuin supersofteillakin. Ehkä olosuhteet ovat muuttuneet testien edetessä. Mene ja tiedä.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Räikkönen kuitenkin oli pari kymmenystä pehmeillä Massaa nopeampi. Utrapehmeät ovat olleet vain pari kymmenystä pehmeitä nopeammat, superpehmeät suunnilleen yhtä nopeat kuin ultrapehmeät. Sama on toistunut useammalla kuskilla.

Massan ja Räikkösen pehmeillä ajetut ajat eivät myöskään ole vertailukelpoisia, vaikka olisi ajettu täysillä aika-ajoasetuksilla (sitä ei tapahtunut). Bottas sanoi että päivän aikana olosuhteet vaihtelevat monta kertaa, ettei aikoja pysty suoraan vertailemaan.
Juu onhan toki Ferrari minunkin mielestäni Williamsia edellä, muttei ero valtavan suuri vaikuttaisi olevan nähdyn perusteella. Arvailuahan tämä tässä vaiheessa silti luonnollisesti on mutta näyttää Williamskin löytäneen vauhtia viime vuoteen nähden.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Joo viime viikolla näytti siltä että ultrasoftit toisivat selkeän parannuksen kierrosaikoihin, mutta nyt näyttää siltä ettei ainakaan supersofteihin olisi juurikaan eroa. Sitten taas jotkut tallit ovat ajelleet softeilla ihan samanlaisia aikoja kuin supersofteillakin. Ehkä olosuhteet ovat muuttuneet testien edetessä. Mene ja tiedä.
Varmaan viime viikkoinen johtui siitä, että pehmeillä ajetut ajat olivat hitaampia. Ultrapehmeistä pystyi samaan siten suuremman hyödyn.


Kyse on hieman vastaavasta tilanteesta kuin kaudella 2013. Kauden alussa Red Bull valitti renkaista, kun ne eivät kestä kunnolla ajamista. Sen takia autojen vauhdit näyttivät tasaisemmalle kuin todellisuudessa olivat. Kun renkaat muutettiin, tuli Red Bullista ylivoimainen koska auton potentiaalin pystyi ulosmittaamaan. Sama noilla pehmeimmillä renkailla nyt testeissä, huonommat autot pääsevät lähelle kun renkaat antavat periksi kaikilla ja homma tasoittuu.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tässä vielä taulukko torstain testien nopeimpien kierrosten keskinopeuksista.

KULJETTAJA KESKINOPEUS

1. Wehrlein 290,3 197,35
2. Hülkenberg 287,2 201,29
3. Räikkönen 286,4 202,47
4. Rosberg 284,2 199
5. Massa 283,4 201,43
6. Verstappen 281,9 200,97
7. Nasr 281,9 197,71
8. Palmer 280,5 194,35
9. Grosjean 279,7 192,18
10. Alonso 279 197,45
11. Kvyat 277,6 196,82
12. Hamilton 276,9 193,76
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Miten ne Williamsin huippunopeudet ovat tällä kaudella olleet? Onko parempi downforce ja/tai vetopito vieneet huippuja?
Ihan hyvälle näyttää Willaimsin huippunopus edelleen, vaikka näistä ei aina tiedä millaisessa tilanteessa ovat tulleet. Renaultin vauhti ilahduttaa, toivottavsti sekin pitää paikkaansa, eikä ole tullut jonkun imusssa DRS auki.

 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Minun mielestäni on ennemminkin huomionarvoista, että Massa pääsi neljän kymmenyksen päähän kahta pykälää kovemmilla renkailla.
Heh, Massa. Tiedossa pitäisi viimeistään nyt jo olla, että Massalle on tosi tärkeää ajaa aivan tappisäädöillä se yks hyvä aika. Saa Felipe-baby paremmin unta. Eli en todellakaan lähtisi vertailemaan Massan kierrosaikoja. Bottas sen sijaan -hyvä vertailukohtak un se ei vedä ihan höyryillä tyypillisesti.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Miten ne Williamsin huippunopeudet ovat tällä kaudella olleet? Onko parempi downforce ja/tai vetopito vieneet huippuja?
Eihän se ole "parempi DF" jos täytyy suoranopeudesta tinkiä. Se on liitoluku jota pitäisi kyylätä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kattokaas veikot, kun copi-peistaatte tilastoja tänne, ettei teillä ole joku google translaattori tms. kääntäjä päällä. Ja oikolukekaa ne listat. Nyt ilmeni, että Palmerin nimi kääntyi pyhinvaeltajaksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tässä Ted's Notebookissa näkyy useita autoja ajamssa radan kolmos mutkassa. Mersun meno näyttää tietysti hyvälle, mutta niin näyttää myös Ferrarin. Räikkösestä on kuvattu ne hetket kun on ajamassa superpehmeillä ja ultrapehmeillä. Ferrarin käyttäytyminen näyttää samalle kuten Red Bull on käyttäytynyt jo vuosia. Auto kallistuu paljon mutkassa ja perä painuu alas. Varmaan siis käyttävät löysää perän jousitusta ja myöskin löysää kallistuksenvakaajaa.

http://www.skysports.com/watch/video/sports/f1/10190840/teds-notebook-day-3-2nd-test
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Myös Vettel on testannut tänään pään ympärillä olevaa sädekehää autossaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onkohan toi F1todayn huippunopeuspiste takasuoran päästä, kun siinä on huiput alle 300 km/h? Pääsuoralla kun mennään huomattavan paljon päälle 300 km/h.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onkohan toi F1todayn huippunopeuspiste takasuoran päästä, kun siinä on huiput alle 300 km/h? Pääsuoralla kun mennään huomattavan paljon päälle 300 km/h.
F1todayn nopeus on maaliviivalta. Ei siis oikeasti edes huippunopeus.


Kaikesta päätellen testien voittaja taitaa olla selvillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Onkohan toi F1todayn huippunopeuspiste takasuoran päästä, kun siinä on huiput alle 300 km/h? Pääsuoralla kun mennään huomattavan paljon päälle 300 km/h.
Joku taisi torstaina mainita, mittauspisteen olleen maaliviivan kohdalla. Näin muistelen.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Jabsu, pahaa pelkään, että mersut näyttävät vielä närhenmunat nopealla kierroksella. Hamiltonilla vielä vajaa tunti näyttää kykynsä.:eek!:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
jabsu, pahaa pelkään, että mersut näyttävät vielä närhenmunat nopealla kierroksella. :eek!:
Eivät näytä. Heillä on jäljellä enää vain medium-renkaita. Koko testeissä ei lainkaan superpehmeitä eikä ultrapehmeitä. Kaikki pehmeät on jo käytetty.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Eivät näytä. Heillä on jäljellä enää vain medium-renkaita. Koko testeissä ei lainkaan superpehmeitä eikä ultrapehmeitä. Kaikki pehmeät on jo käytetty.
Näinkö on?! Sittenhän tässä voidaan skoolata Kimin testien nopeimmalle kierrokselle, nam.

Austraaliassa näemme Mersujen todellisen nopeuden.

Ps. muistinkin lukeneeni, ettei Mersu edes tilannut testeihin kahta pehmeintä seosta.
 
Viimeksi muokattu:

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Turvakaari?

Onkos tiedossa miten tuon suojakaaren kehitys on delegoitu? Tekeekö tallit omia viritelmiään joista sitten paras valitaan jos valitaan.
Tuostahan vois kuvitella versiota jossa sivupeilien tuki jatkuisi ylös jossa sitten tuo kaari kiinni. Kaarella haettaisiin varmaankin sitten jotain lisäsiiven muotoa. :idea:
 
Ylös