Formula 1 - 2016 - kauden testit

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Maikkarin mukaan BBC:n Dan Knutson kertoi, että vaihtavat jäähdytintä Kimin autoon. Ferrari yrittää saada auton radalle viimeselle tunnille. On tää saatanan hienoa tämä touhu taas.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Onkos Ferrari kertonut et miten seuraavissa testeissä menee ajovuorot ? Melkein toivoisin et Kimi saisi ensimmäisinä päivinä ni olisi varmaan tuoreet osat autossa ni saisi kieroksia sit "ehkä" kunnolla alle eikä tarviis tehdä niin kuin nyt et vaihdellaan osia Vettelin jäljiltä ettei sit hajoa laitteet enempää kerralla.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Keskustellaan nyt tässä toikissa näistä testeistä eikä noista kuskiasetelmista ja muista hohtimet/kirveet kaivoon asetelmista.
 
Viimeksi muokattu:

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Kimi päässyt vihdoinkin takas radalle. Ei ehdi kisasimua, mutta kyllä ehtii ajaa softilla pitkän vedon kuitenkin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Testipäivä päättyi 18.46 punaisiin lippuihin. Renault pysähtyi mutkaan 3.

1. Räikkönen Ferrari SF16-H 1: 23,477 80 ● PIT
2. Kvyat Red Bull Racing RB12 1: 24.293 0,816 96 ● PIT
3. Celis jr Force India VJM09 1: 24,840 1,363 75 ● PIT
4. Magnussen Renault RS16 1: 25,263 1,786 153 ● PIT
5. Verstappen Toro Rosso STR11 1: 25,393 1,916 110 ● PIT
6. Nasr Sauber C34 1: 26,053 2,576 121 ● PIT
7. Rosberg Mercedes W07 1: 26,187 2,710 86 ● PIT
8. Hamilton Mercedes W07 1: 26,295 2,818 99 ● PIT
9. Massa Willliams FW38 1: 26,483 3,006 54 ● PIT
10. Gutierrez Haas F1 VF-16 1: 27,802 4,325 89 ● PIT
11. Haryanto Manor F1 MRT05 1: 28,266 4,789 51 ● PIT
12. Alonso McLaren MP4-31 ei aikaa 3 ● PIT
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13840
Ai, ettei radan lämpötilalla ole mitään merkitystä kierrosaikoihin?
Sinä sanoit "Onhan se selvää, että 13.9 asteen lämpötiloissa ei saada renkaita optimilämpötiloihin, jos verrataan 21 asteessa ajettuun kierrokseen.", vaikka toisaalta ne voidaan saada siinä missä lämpimämmässä kelissä on jo enemmän ylikuumenemisriskinsä. Mitä lämpimämpi, ei aina ole sitä optimimpi. Siihen viittasin juuri Barcelonan renkaita kuormittavalla radan luonteella/profiililla.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Sinä sanoit "Onhan se selvää, että 13.9 asteen lämpötiloissa ei saada renkaita optimilämpötiloihin, jos verrataan 21 asteessa ajettuun kierrokseen.", vaikka toisaalta ne voidaan saada siinä missä lämpimämmässä kelissä on jo enemmän ylikuumenemisriskinsä. Mitä lämpimämpi, ei aina ole sitä optimimpi. Siihen viittasin juuri Barcelonan renkaita kuormittavalla radan luonteella/profiililla.
Toki erittäin kuumissa olosuhteissa, esim. 37 asteisessa Malesiassa renkaat alkaa olla kovilla kuumuuden takia. Nyt ei kuitenkaan ajettu noissa hellelukemissa.

Otetaanpa esimerkki: Jos kisakuljettaja saisi valita Barcelonan olosuhteet aika-ajoa ja kisaa varten, niin uskon hänen valintansa olevan tuon 21 astetta. Tuskin valinta kohdistuisi tuohon alempaan lämpötilaan. Vai onko sinulle edelleen ihan sama?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13840
Toki erittäin kuumissa olosuhteissa, esim. 37 asteisessa Malesiassa renkaat alkaa olla kovilla kuumuuden takia. Nyt ei kuitenkaan ajettu noissa hellelukemissa.

Otetaanpa esimerkki: Jos kisakuljettaja saisi valita Barcelonan olosuhteet aika-ajoa ja kisaa varten, niin uskon hänen valintansa olevan tuon 21 astetta. Tuskin valinta kohdistuisi tuohon alempaan lämpötilaan. Vai onko sinulle edelleen ihan sama?
Heh, esimerkki, jossa uskoisit.
Ja mikä on minulle ollut ihan sama?
En todella pistäisi päätäni pantiksi, kumpi lämpötila parempi (13,9 vai 21) Barcelonan radalla, enkä rengaskovuuksistakaan tiedä. Varma olen vain, että ne kuumenevat kuumiksi tuossa 13,9 asteessakin täysillä ajettaessa. Myös pilvisyystilanne vaikuttaa suuresti asvaltin lämpötilaan, vaikkei ilman varjolämpötilaan niin vaikutakaan.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1033
Ei kai kukaan sanonut, että ihan sama. Mutuilemalla on vaan vaikea sanoa, että missä lämpötilassa erittäin pehmeät renkaat erittäin kuluttavalla radalla ovat parhaimmillaan. Lisäksi moottori toimii paremmin ja downforcea on enemmän kylmemmässä. Viime vuonna kisassa oli 27 astetta (aika-ajo?) eli ei siis mikään superhelle ja silti talvitesteissä keskikovillakin ajettiin kovempaa kuin aika-ajossa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Katsoin F1todayn lämpömittaria, kun Vettel ja Räikkönen ajoi aikansa ultapehmeillä. Vettelin aikaan radan lämpötila oli 32℃ ja Räikkösen 27℃. Räikkösen kohdalle sattunut lämpötila on taatusti parempi ultrapehmeille kuin Vettelin. Jos muistini ei petä, sanoi Bottas viime vuoden Barcelonan aika-ajosta, että mediumeillakin piti ottaa alkukierros kevyesti ettei ne ylikuumene loppukierroksella. Tässä tullaan siihen, että ultrapehmeillä myös täytyy ajaa alkukierros vielä selvästi varovaisemmin ettei ne ylikuumene. Vettel ja Räikkönen ajoivat ensimmäistä kertaa kyseisillä renkailla. On siis sattuman kauppaa kumpi osasi pitää oikeat lämmöt renkaissa ettei ne ylikuumene -> aivan turhaa verrata koko kierroksia, kun renkaat todellakin ovat täysin vääränlaiset koko radalle ja kysessä oli vain yksi kierros. Valtaosa ei edes kokeillut koko seosta. Red Bull ja Ferrari olivat ainoita jotka käyttivät ultrapehmeitä, Ferrarilta kokeili molemmat kuskit ja Red Bullilta Ricciardo. Tiimit halusivat vain kokeilla niiden toimintaa, ei sen kummempaa.
 
Viimeksi muokattu:

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
Ultrasoftilla ajetut ajat ovat siinäkin mielessä merkityksettömiä, että kyseistä seosta tullaan käyttämään vain katuradoilla. Katuratojen pinta on erilainen kuin normaaleilla moottoriradoilla.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Oiskoha edessä kunnon taistelu Ferrari vs. Mercedes?? :ahem::thumbup:
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519


Onhan tuo Mersun meno aika vakuuttavaa. Vauhtia löytyy ja luotettavuutta riittää. Isoja eroja heti testien aluksi kun ajelee kaksi kertaa enemmän kuin esimerkiksi tod.näk pahin kilpailija Ferrari. Magnussesin ja Palmerin ero kyllä varsin muikea ja näillä voi oikeasti olla jo isokin merkitys, kun Palmer tulee ajamaan vasta ensimmäistä kauttaan ykkösissä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lainaus sky sportin testien live seurannasta: 13.53 Raikkonen was on the ultrasofts and had gone purple through the first sector, but he caught the Red Bull of Kvyat and that cost him time towards the end of the lap.

Siinä selitys teille huonompaan aikaan kuin Vettelillä. Lopetetaan se arpominen ja selvitetään faktat, ennekuin heitetään kirveet kaivoon. :ahem:
Kiitos.

En tiedä viittasitko muhun tuolla lopulla, mutta mun kirveet on ollu visusti varastossa koko ajan. Oli sitä kuuluisaa zarkasmia mun osalta. :thumbup:

Forza Kimi! :thumbup:
Mersu on kyllä pelottavan vahva, mutta toisaalta ei 3000 kilometriä kerro vielä mitään nopeudesta. Luotettavia ovat ainakin.
Vois tietty koittaa verrata Mersujen medium renkaiden aikoja muiden mediumeilla tekemiin aikoihin, mutta siihen pitäisi löytää dataa eri stinteistä per kuski... Onko sellaista saatavilla?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Lainaus sky sportin testien live seurannasta: 13.53 Raikkonen was on the ultrasofts and had gone purple through the first sector, but he caught the Red Bull of Kvyat and that cost him time towards the end of the lap.

Siinä selitys teille huonompaan aikaan kuin Vettelillä. Lopetetaan se arpominen ja selvitetään faktat, ennekuin heitetään kirveet kaivoon. :ahem:


Last edited by J.H; Yesterday at 14:53. Reason: virheellinen rengas
Niinpä just, mitä niitä faktoja kertomaan, kun voi itse korjailla ne vääriksi :mad_old:

http://www.skysports.com/f1/live-blog
13:53

Raikkonen was on the supersofts and had gone purple through the first sector, but he caught the Red Bull of Kvyat and that cost him time towards the end of the lap.
Räikkönen ajoi vain yhden nopean kierroksen ultrapehmeillä. Niiden perään kävi vaihtamassa superpehmeät ja oli niillä parantamassa aikaansa, kunnes Red Bull tuli eteen.
 
Ylös