Tasan jaettava osuus voisi olla nykyistä suuremmassa roolissa, mutta ehkä 75% on jo hieman liian tasainen. Ja kakkossarake on mielestäni parempi mestaruussijoitusten kuin pisteiden mukaan. Tulee taistelua mestaruussijoituksista, eikä kaikki bonukset valu muutamalle kärkitiimille. Mestarin potti kakkossarakkeesta saisi kuitenkin olla kymmeniä prosentteja suurempi kuin tasajaosta saatava osuus, ja toki myös menestysbonukset suuremmat kuin historiamenestysbonukset.
Tässä vaiheessa olisi toki hyvä ymmärtää jotain nykyisestä rahanjaosta. Tuleeko sinulle kenties yllätyksenä, että jos lasketaan vain menestyksen perusteella maksetut palkintorahat, niin ne menevät itse asiassa liki tasan kaikkien tallien välillä?
https://www.racefans.net/2019/03/03/formula-1-teams-prize-money-payments-for-2019-revealed/
Tuosta taulukosta kun laskee, niin näkee että menestyksen perusteella jaettujen palkintorahojen summa on 700 M$. Tästä 75 % tarkoittaisi 525 M$:a eli kymmenen tallin porukalla 52,5 miljoonan dollarin osuutta.
15 %:n menestysbonarit olisivat yhteensä 105 M$:n potti. Kauden 2019 pistekertymästä laskien Racing Pointin bonus olisi noin 4M, Haasin 7M ja Alfan 4M eli yhteensä nämä tallit saisivat 56 M$, 60 M$ ja 56 M$.
Aktuaalisesti talleille maksettiin 59 M$, 70 M$ ja 56 M$. Eli ainoastaan selvällä marginaalilla viidenneksi sijoittunut Haas saisi vähemmän hynää Bleun ehdottamalla tavalla muiden jäädessä samoihin lukemiin. Käytännössä siis palkintorahat jaetaan jo nykyään hyvin pitkälti tasan, paitsi että kiristämällä ja uhkailemalla asemansa hankkineet suuret valmistajat keräävät 2–3 kertaa enemmän rahaa kuin pienemmät tallit. Viime kaudella palkintorahoja maksettiin kaikista vähiten Toro Rossolle, joka sai yhteensä 52 M$. Bleun kaavalla tallin osuus nykyisestä potista nousisi neljällä miljoonalla 56:een.
Se nyt olisi kaikista tyhmin systeemi (heti nykyisen mafiameiningin jälkeen), että suurimmasta tuhlaamisesta maksettaisiin parhaat bonukset. F1-sarja ei voi selvitä ellei rahanjakoa tasapäistetä rankasti. Myös suuret tallit alkaisivat nillittämisen sijaan säädellä itse omaa kulutustaan, mikäli niiltä vietäisiin nämä kiinteät kaveribonukset pois. Jos Ferrarin budjetista katoaisi tuo moraalisesti sietämätön 110+ miljoonaa, niin totta vitussa se kuluttaisi myös aika pitkälti saman summan vähemmän. Ja Mersu myös. Mestarille joku 10–20 miljoonan poonus ja ehkä top 5:lle muutama murunen siitä. Lopuille tasajako.
Jokunen vuosi sitten Force Indialta puhuttiin ettei kannattaisi enää ajaa pisteitä kun MM-sija oli liki varma (vrt seuraavaan, muistaakseni Williamsiin) koska se tuo lisähintaa sitten myöhemmin. Pöljä sääntö sikäli kun palkintorahoja tulee vain MM-sijan mukaisesti.
Onhan tuossakin heitossa sarkasmia enemmän kuin tarpeeksi. Eivät osallistumismaksut niin järisyttävän suuria ole. Täydellisen murskavoitonkin jälkeen Mercedes maksaa vain sellaiset viisi miljoonaa. Pienemmät tallit vaivoin miljoonan. Perusmaksu on itse asiassa puoli miljoonaa ja siihen tulee päälle toinen mokoma pistekertymän mukaan.