Formula 1 - 2019 - 21 - Arabiemiirikuntien GP

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
FIA:n dokumentti ei kerro, että polttoainetta olisi ollut liikaa, vaan vain sen että ilmoitetun ja mitatun polttoainemäärän ero oli 4,88 kg.

Kun tuo havainto tehtiin ennen kisaa, niin oma ajatus olisi myös että päätös olisi tehty ennen kisaa niin, että tuo olisi käsitelty samanlaisena rikkeenä kuin parc ferme -sääntöjen rikkominen, jolloin Leclercin olisi pitänyt lähteä kisaan varikolta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toisaalta saa kait sitä bensaa olla vaikka 300kg*, mut kisassa saa käyttää vain 110kg? Määrä pitää ilmoittaa oikein (vaikka se joka tapauksessa tarkastetaan?

*Tietty joku muu sääntö voi rajoittaa, mut iha esimerkkinä vaa..
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tuosta bensarajoituksesta pitäisi hankkiutua kokonaan eroon.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Jaetaan nyt vielä mielipide tälle kaudelle tuodusta nopeimman kierroksen lisäpisteestä. Leimasin sen kauden alla turhaksi ja voin todeta näin myös hyvin pitkälti olleen.

Käytetään arviointiin kahta kriteeriä: 1) lisäpisteiden jakautuminen 2) kisan top 3:n innokkuus kerätä niitä.

Lisäpisteet menivät käytännössä tasan: eniten kisoja voittanut Hamilton vei niitä kuusi, Leclerc ja Verstappen kolme, Vettel kaksi ja Bottas yhden. Bottas tosin oli nopein myös Brasiliassa mutta keskeytti, eikä lisäpistettä tällöin jaettu ollenkaan. Lisäpiste jäi jakamatta myös Singaporessa, missä 17. sijoittunut Magnussen vei nopeimman kierroksen nimiinsä. Mustana lampaana Pierre Gasly otti Red Bullilla ajaessaan pari nopeinta kierrosta ja muistelen näiden olleen taktisia päätöksiä.

Vain 11 kertaa (21:stä) podiumille ajanut kuljettaja vei myös nopeimman kierroksen. Peräti seitsemän kertaa nopein kierros lisäpisteineen meni osakilpailun voittajalle, mikä viestii siitä, ettei ketään oikeastaan kiinnostanut erityisesti haastaa siitä. Muistelen tosin niin, että ainakin pariin otteeseen kisaa johtanut kuljettaja tietoisesti yritti nopeinta kierrosta tilanteen sen salliessa mutta näinhän kuljettajat ovat toimineet muinakin kausina, joten se ei sinällään kerro mitään. Sellaiset 4–5 kertaa nopein kierros meni ns. top 3 -tallien viimeiseksi sijoittuneelle kuljettajalle eli kyse on ollut skenaariosta, missä kärkiporukan viimeinen voi huoletta tehdä ylimääräisen varikkostopin, kun takana olevat ovat olleet minuutin verran perässä.

MM-tilanteen ratkeaminen käytännön tasolla Mercedesille / Hamiltonille aikaisessa vaiheessa vaikutti ehkä syyskaudella muttei mielestäni vielä ennen kesätaukoa. Kesätauon jälkeen nimittäin vain Hamilton keräsi nopeimpia kierroksia sijoittuessaan samalla top 3:een.

-----

Tarkastellaan vielä lyhyesti top 3:een sijoittuessa otettuja nopeimpia kierroksia:

1. sija: 7 kpl
2. sija: 1 kpl
3. sija: 3 kpl

(Hamilton otti nopeimman kierroksen kuusi kertaa ajaessaan top 3:een; 55 % kaikista top 3:n keräämistä lisäpisteistä.)

Nopeimman kierroksen lisäpiste on siis lähinnä toiminut osakilpailun voittajalle ja erityisesti Lewis Hamiltonille ylimääräisenä bonuksena. Jos joku kuvitteli näiden lisäpisteiden jollain tapaa tasoittavan mestaruustaistoa, niin nämä uskomukset ovat kyllä menneet täysin metsään.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
Aika nopean hätiköidysti lisäpiste päätettiin tuoda, vain viikko tai korkweintaan kaksi ennen kauden alkua muistaakseni. Monet kerrat sitä latisti juu top3-tallien jälkeen iso ero seuraaviin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Todennäköisimminhän lisäpiste menee sille joka nauttii vauhtiylivoimaa. Ei sille joka taistelee autonsa vauhtia paremmista sijoituksista. Lisäpiste ei siis ainakaan tasoita mestaruustaisteluja vaan helpottaa ennakkosuosikin asemaa..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Voisi kyynisesti todeta, että FIA päätti jakaa lisäpisteistä kisan nopeimmasta kierroksesta vain kusettaakseen kärkitalleilta lisää rahaa. Tallithan joutuvat maksamaan osallistumismaksua edellisvuonna kerättyjen pisteiden perusteella ja jokainen kerätty piste maksaa mestaruuden voittaneelle tallille 6000 € ja muille talleille 5000 €. Eli kun lisäpisteitä jaetaan noin 20 per kausi, niin FIA nettoaa sillä reilut 100 000 € kahvirahoja. Pienet tallit eivät kykene nopeimpia kierroksia ottamaan, joten niille ei kerry lisälaskua, vaan kaikki maksut tulevat Ferrarin, Mersun ja Red Bullin lompakoista.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Voisi kyynisesti todeta, että FIA päätti jakaa lisäpisteistä kisan nopeimmasta kierroksesta vain kusettaakseen kärkitalleilta lisää rahaa. Tallithan joutuvat maksamaan osallistumismaksua edellisvuonna kerättyjen pisteiden perusteella ja jokainen kerätty piste maksaa mestaruuden voittaneelle tallille 6000 € ja muille talleille 5000 €. Eli kun lisäpisteitä jaetaan noin 20 per kausi, niin FIA nettoaa sillä reilut 100 000 € kahvirahoja. Pienet tallit eivät kykene nopeimpia kierroksia ottamaan, joten niille ei kerry lisälaskua, vaan kaikki maksut tulevat Ferrarin, Mersun ja Red Bullin lompakoista.
Eiköhän tuossa vain yritetty tuoda uusi elementti kisoihin, joissa sijoitukset ovat jo käytännössä ratkenneet. Aika olematon juttuhan tuo loppupeleissä oli, ja monesti nopeimman kierroksen otti se, jolla oli varaa tehdä ylimääräinen pysähdys kisan lopussa. Silloin kun kellään kärkikuskeista ei tätä mahdollisuutta ollut, niin ihan hauskahko skaba yhdestä lisäpisteestä. Aiemmilla pisteenlaskumenetelmillä tuo yksi lisäpiste olisi ollut paljon sjjremmassa roolissa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
Mielenkiinto nopeimman kierroksen tuomaan yhteen lisäpisteeseen katosi samalla hetkellä kun Hamilton karkasi mm-pisteissä uloittumattomiin kesän vahvoilla suorituksillaan. Märkä rätti läiskähti kasvoille Silverstonen GP:n viimeisellä kierroksella kun Hamilton riisti lisäpisteen Bottakselta itselleen puoli päivää vanhoilla kovilla renkailla.

Tosiaan jos keskikastin talleilla olisi mahdollisuus tavoitella lisäpistettä erilaisilla, mutta silti järkevillä taktiikoilla, niin lisäpiste toisi enemmän viihdearvoa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
Voisi kyynisesti todeta, että FIA päätti jakaa lisäpisteistä kisan nopeimmasta kierroksesta vain kusettaakseen kärkitalleilta lisää rahaa. Tallithan joutuvat maksamaan osallistumismaksua edellisvuonna kerättyjen pisteiden perusteella ja jokainen kerätty piste maksaa mestaruuden voittaneelle tallille 6000 € ja muille talleille 5000 €. Eli kun lisäpisteitä jaetaan noin 20 per kausi, niin FIA nettoaa sillä reilut 100 000 € kahvirahoja. Pienet tallit eivät kykene nopeimpia kierroksia ottamaan, joten niille ei kerry lisälaskua, vaan kaikki maksut tulevat Ferrarin, Mersun ja Red Bullin lompakoista.
Jokunen vuosi sitten Force Indialta puhuttiin ettei kannattaisi enää ajaa pisteitä kun MM-sija oli liki varma (vrt seuraavaan, muistaakseni Williamsiin) koska se tuo lisähintaa sitten myöhemmin. Pöljä sääntö sikäli kun palkintorahoja tulee vain MM-sijan mukaisesti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Itse olen miettinyt jotain sellaista, että tallien rahat jaettaisiin vaikka jotenkin näin. Tässä on ajateltu sitä, että tasan jaettava osa on isompi. Nykyiset huipputallit taas hyötyvät aikaisempaa enemmän tuosta MM-pisteiden mukaan jaettavasta osasta.

75% tasan kaikkien osallistujien kesken.
15% MM-pisteiden mukaan (kaikilla pisteillä merkitystä, eli jos jää nollille niin ei saa tästä osuudesta mitään)
10% "historiabonuksina" määrätyn kaavan mukaan (kaikki tallit osallisiksi)
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Itse olen miettinyt jotain sellaista, että tallien rahat jaettaisiin vaikka jotenkin näin. Tässä on ajateltu sitä, että tasan jaettava osa on isompi. Nykyiset huipputallit taas hyötyvät aikaisempaa enemmän tuosta MM-pisteiden mukaan jaettavasta osasta.

75% tasan kaikkien osallistujien kesken.
15% MM-pisteiden mukaan (kaikilla pisteillä merkitystä, eli jos jää nollille niin ei saa tästä osuudesta mitään)
10% "historiabonuksina" määrätyn kaavan mukaan (kaikki tallit osallisiksi)
Tasan jaettava osuus voisi olla nykyistä suuremmassa roolissa, mutta ehkä 75% on jo hieman liian tasainen. Ja kakkossarake on mielestäni parempi mestaruussijoitusten kuin pisteiden mukaan. Tulee taistelua mestaruussijoituksista, eikä kaikki bonukset valu muutamalle kärkitiimille. Mestarin potti kakkossarakkeesta saisi kuitenkin olla kymmeniä prosentteja suurempi kuin tasajaosta saatava osuus, ja toki myös menestysbonukset suuremmat kuin historiamenestysbonukset.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Tasan jaettava osuus voisi olla nykyistä suuremmassa roolissa, mutta ehkä 75% on jo hieman liian tasainen. Ja kakkossarake on mielestäni parempi mestaruussijoitusten kuin pisteiden mukaan. Tulee taistelua mestaruussijoituksista, eikä kaikki bonukset valu muutamalle kärkitiimille. Mestarin potti kakkossarakkeesta saisi kuitenkin olla kymmeniä prosentteja suurempi kuin tasajaosta saatava osuus, ja toki myös menestysbonukset suuremmat kuin historiamenestysbonukset.
Tässä vaiheessa olisi toki hyvä ymmärtää jotain nykyisestä rahanjaosta. Tuleeko sinulle kenties yllätyksenä, että jos lasketaan vain menestyksen perusteella maksetut palkintorahat, niin ne menevät itse asiassa liki tasan kaikkien tallien välillä?

https://www.racefans.net/2019/03/03/formula-1-teams-prize-money-payments-for-2019-revealed/

Tuosta taulukosta kun laskee, niin näkee että menestyksen perusteella jaettujen palkintorahojen summa on 700 M$. Tästä 75 % tarkoittaisi 525 M$:a eli kymmenen tallin porukalla 52,5 miljoonan dollarin osuutta.

15 %:n menestysbonarit olisivat yhteensä 105 M$:n potti. Kauden 2019 pistekertymästä laskien Racing Pointin bonus olisi noin 4M, Haasin 7M ja Alfan 4M eli yhteensä nämä tallit saisivat 56 M$, 60 M$ ja 56 M$.

Aktuaalisesti talleille maksettiin 59 M$, 70 M$ ja 56 M$. Eli ainoastaan selvällä marginaalilla viidenneksi sijoittunut Haas saisi vähemmän hynää Bleun ehdottamalla tavalla muiden jäädessä samoihin lukemiin. Käytännössä siis palkintorahat jaetaan jo nykyään hyvin pitkälti tasan, paitsi että kiristämällä ja uhkailemalla asemansa hankkineet suuret valmistajat keräävät 2–3 kertaa enemmän rahaa kuin pienemmät tallit. Viime kaudella palkintorahoja maksettiin kaikista vähiten Toro Rossolle, joka sai yhteensä 52 M$. Bleun kaavalla tallin osuus nykyisestä potista nousisi neljällä miljoonalla 56:een.

Se nyt olisi kaikista tyhmin systeemi (heti nykyisen mafiameiningin jälkeen), että suurimmasta tuhlaamisesta maksettaisiin parhaat bonukset. F1-sarja ei voi selvitä ellei rahanjakoa tasapäistetä rankasti. Myös suuret tallit alkaisivat nillittämisen sijaan säädellä itse omaa kulutustaan, mikäli niiltä vietäisiin nämä kiinteät kaveribonukset pois. Jos Ferrarin budjetista katoaisi tuo moraalisesti sietämätön 110+ miljoonaa, niin totta vitussa se kuluttaisi myös aika pitkälti saman summan vähemmän. Ja Mersu myös. Mestarille joku 10–20 miljoonan poonus ja ehkä top 5:lle muutama murunen siitä. Lopuille tasajako.

Jokunen vuosi sitten Force Indialta puhuttiin ettei kannattaisi enää ajaa pisteitä kun MM-sija oli liki varma (vrt seuraavaan, muistaakseni Williamsiin) koska se tuo lisähintaa sitten myöhemmin. Pöljä sääntö sikäli kun palkintorahoja tulee vain MM-sijan mukaisesti.
Onhan tuossakin heitossa sarkasmia enemmän kuin tarpeeksi. Eivät osallistumismaksut niin järisyttävän suuria ole. Täydellisen murskavoitonkin jälkeen Mercedes maksaa vain sellaiset viisi miljoonaa. Pienemmät tallit vaivoin miljoonan. Perusmaksu on itse asiassa puoli miljoonaa ja siihen tulee päälle toinen mokoma pistekertymän mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Itse laskin siis kaikki rahat tuohon pottiin, mistä nuo prosenttiluvut otin. 1,004 miljardin rahapotilla vuoden 2019 tuloksilla Mersu saisi historiabonareineen 139,2 miljoonaa ja Haas 78,3 miljoonaa. Muut tallit sitten jotain siltä väliltä.

Tuossa taulukossa vuoden 2018 perusteella jaettujen rahojen haarukka oli 52-205 miljoonaa, eli onhan tuossa omassa systeemissä huomattavasti tasaisempi jako.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Pointti oli myös siinä, että jo nykyisellään palkintorahat menevät pelkkien menestysbonareiden kautta hyvin pitkälti tasan, ja siinä ettei nykyisin jaossa oleva rahamäärä riitä juuri näille pienille talleille, jotka on jätetty pois suojelurahoja jakaessa. Eli isoilta talleilta on otettava rahat pois ja ne pitää jakaa pienemmille talleille. Siinä ei auta se, että näennäisesti otetaan kiinteät korvaukset pois mutta jaetaan ne takaisin samoille talleille kärkipäätä suosivien menestysbonareiden kautta.

Olen kyllä aika skeptinen sen suhteen, mitä FIA ja FOM nyt saavat aikaan palkintorahojen jakamisen kanssa, kun Ferrarilla on oikeus veto-oikeudellaan hylätä kaikki siltä rahaa pois vievät ehdotukset. Ja jos Ferrari saa pitää omansa, niin silloin muutkin isot tallit alkavat pitää meteliä, jos niiden osuuksia aiotaan leikata. Ehkä ainoaksi keinoksi jää sitten ottaa menestysbonukset kokonaan pois ja jakaa kaikki "yli jäänyt" raha tasaosuuksina kaikille talleille.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Pointti oli myös siinä, että jo nykyisellään palkintorahat menevät pelkkien menestysbonareiden kautta hyvin pitkälti tasan, ja siinä ettei nykyisin jaossa oleva rahamäärä riitä juuri näille pienille talleille, jotka on jätetty pois suojelurahoja jakaessa. Eli isoilta talleilta on otettava rahat pois ja ne pitää jakaa pienemmille talleille. Siinä ei auta se, että näennäisesti otetaan kiinteät korvaukset pois mutta jaetaan ne takaisin samoille talleille kärkipäätä suosivien menestysbonareiden kautta.
Nykyjärjestelmässä on kaksi epäkohtaa. Toinen on tämä historiarahojen suuri rooli verrattuna menestysbonuksiin. Toki se rauhoittaa tallien elämää kun ei tarvitse budjettia rukata vuosittain, mutta kilpailullisesta näkökohdasta huono. Toinen merkittävä ongelma tulee sitten jos talleja on taas joskus yli kymmenen, sillä perushyvää päivärahaa maksetaan vain top kympille. Se tekee jämätallien aseman heikoksi ja kympin joukosta karsiutumista lähellä olevien pitkän aikavälin suunnitelmat epävarmoiksi.
 
Ylös