Formula 1 - 2022 - 11 - Itävallan GP

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5646
Ei ole helppoa lajin fanille jättää väliin. Harmi kun huomenna on normaalimpi järjestys kisaan kuin aika-ajojen jäljiltä.
Toitkin juuri ilmi sprinttien kaksi ongelmaa:
1) Kisatapahtumien trivialisointi; ajetaan kilpaa mutta ei oikein kiinnosta, mutta toisaalta voi menettää jotain oleellista, jos jättää katsomatta.
2) Aika-ajoissa voi satunnaisesti tapahtua jotain esimerkiksi sääolosuhteiden vuoksi, mutta sprinteissä sitten tilanne normalisoidaan. Mitään isoja muutoksia voi tuskin odottaa, koska sprinttikisat ajetaan ilman varikkostoppeja ja useimmiten samalla rengastaktiikalla, jos nyt kisamatkan lyhyyden vuoksi renkailla on mitään vaikutusta muutenkaan.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
106
Toitkin juuri ilmi sprinttien kaksi ongelmaa:
1) Kisatapahtumien trivialisointi; ajetaan kilpaa mutta ei oikein kiinnosta, mutta toisaalta voi menettää jotain oleellista, jos jättää katsomatta.
2) Aika-ajoissa voi satunnaisesti tapahtua jotain esimerkiksi sääolosuhteiden vuoksi, mutta sprinteissä sitten tilanne normalisoidaan. Mitään isoja muutoksia voi tuskin odottaa, koska sprinttikisat ajetaan ilman varikkostoppeja ja useimmiten samalla rengastaktiikalla, jos nyt kisamatkan lyhyyden vuoksi renkailla on mitään vaikutusta muutenkaan.
En innostu sprintistä. Pääosin vain huonoja uudistuksia. Mulla jäi perjantaina aika-ajot välistä töiden vuoksi, vaikka muutoin suunnittelen viikoloput vapaaksi formuloiden takia. Enkä varmasti ole ainut joka kokee nämä perjantain aika-ajot huonoksi ajankohdaksi.
Tapahtumaa latistava vaikutus on myös se että pakka ajetaan siihen oletettuun nopeus järjestykseen sunnuntain kisaa ajatellen. Ajatus että sprintissä kuskit ottais enemmän riskejä ja hakis hanakammin ohituksia ei ole toteutunut vaan se on sijotusten varmistelua ja jonossa ajoa ilman taktista peliä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ferrari. Ferrari kasaa nuo voimayksiköt ja ovat Ferrarin voimalähteitä ja niitä on paukkunut esim. Leclercillä ja Valtterilla jo niin, että on neljännet jo kiinni autossa.
Samaa hiuksen halkomista olisi moottoririkon yhteydessä syyttää siitä Mahlea.
Mutta silti pystyit väittämään, että turbossa oli normaalia Italialaista kulumaa. Sulla on selvästi jotain italialaisia autoja vastaan, vaikka tuskin olet itse edes omistanut yhtäkään. Vai oletko? Mitä merkkejä ja malleja? Toisekseen sulla ei taida olla mitään käsitystä kuinka paljon kilpa-autojen osista tulee Italiasta. Luettele kuuklaamatta viisi italialaista kilpaosia valmistavaa merkkiä.

En ole mikään italofani, mutta ihan samalla tavalla pystytään haukkumaan ja kyseenalaistamaan venäläiset, ruotsalaiset, saksalaiset, ranskalaiset, japanilaiset ja amerikkalaiset sekä heidän autonrakennustaitonsa. Itse omistan tällä haavaa yhden ranskalaisen ja neljä saksalaista autoa sekä yhden amerikkalaisen ruohonleikkurin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6153
Märkää on radalla, mutta ei vissiin pitäis tulla vettä enempää joten kerkiää kuivua kisaan mennessä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5646
Mutta silti pystyit väittämään, että turbossa oli normaalia Italialaista kulumaa.
Ferrarin turbon haukkuminen huonoksi italialaiseksi on muutenkin kyseenalaista, sillä tiettävästi Ferrari tilaa turbonsa amerikkalaiselta alihankkijalta.

En ole ihan varma nykytilanteesta, mutta ainakin vielä kaudella 2018 turbot toimitti Garrett Motion, joka oli tätä aiemmin toiminut Honeywellin brändin alla. Ferrari aloitti Honeywellin kanssa jo hybridien ensimmäisellä kaudella 2014.

https://aeroventic.com/news/honeywell-backs-scuderia-ferrari-in-championship-hunt-at-midpoint-of-f1-season
https://www.garrettmotion.com/news/media/press-release/garrett-formerly-honeywell-garrett-and-scuderia-ferrari-accept-challenge-of-new-rules-for-2018-formula-one-season/
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
En innostu sprintistä. Pääosin vain huonoja uudistuksia. Mulla jäi perjantaina aika-ajot välistä töiden vuoksi, vaikka muutoin suunnittelen viikoloput vapaaksi formuloiden takia. Enkä varmasti ole ainut joka kokee nämä perjantain aika-ajot huonoksi ajankohdaksi.
Tapahtumaa latistava vaikutus on myös se että pakka ajetaan siihen oletettuun nopeus järjestykseen sunnuntain kisaa ajatellen. Ajatus että sprintissä kuskit ottais enemmän riskejä ja hakis hanakammin ohituksia ei ole toteutunut vaan se on sijotusten varmistelua ja jonossa ajoa ilman taktista peliä.
Jotain jännitystä tuohon kyllä tarvittaisiin. Joko sellainen pituus että mediumilla ja softilla tarvitaan stoppi tai sitten että samaa seosta ei saa käyttää enää kisassa. Tai että kisaan pitää startata samoilla renkailla kuin millä sprintin lopettaa.

edit. Tai joka kierroksella viimeinen auto tippuu pois, vaikka viidennestä kierroksesta alkaen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ferrari on italialainen. Kokoonpano paikka ratkaisee itselle, minkä maalainen auto tai moottori on. Kuka ihme sanoo, että italialaisen Ferrarin ruotsalaisen SKF-laakerin Kiinassa valmistettu tiiviste hajosi. Kyllä syy menee Italiaan, vaikkei todellisuudessa ole.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5646
No voi kyynel...
Lewis Hamilton kyseenalaisti Verstappen-fanien toiminnan (iltalehti.fi)
Miten vuosi sitten Silverstonessa kun tuuppasi Maxin seinään yleisö reagoi? Tais Totokin tuulettaa...
Itsekin tuulettanut monta kertaa, jos oma suosikki saa etua toisen ulosajosta. F1hautolla oli turvallista kolaroida jo 35 vuotta sitten ja turvallisuus on aina vain parantunut vuosikymmen toisensa perään. Viattomasta seinään ajosta ei yksinkertaisesti voi loukkaantua mustelmia pahemmin. Tässäkin tapauksessa selvästi suurin vamma sattui egoon.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ferrari on italialainen. Kokoonpano paikka ratkaisee itselle, minkä maalainen auto tai moottori on. Kuka ihme sanoo, että italialaisen Ferrarin ruotsalaisen SKF-laakerin Kiinassa valmistettu tiiviste hajosi. Kyllä syy menee Italiaan, vaikkei todellisuudessa ole.
Juurikin näin. Tarkoitukseen sopivaa yksinkertaistamista. Täysin hyväksyttävää.

Jos haluaa keskustella asioista pintaa syvemmältä, keskustelkoon muiden samallatasolla asioista kiinnostuneiden kanssa, jolloin voidaan mennä teknisiin yksityiskohtiin aiemmin esitetyin tarkkuuksin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ferrari on italialainen. Kokoonpano paikka ratkaisee itselle, minkä maalainen auto tai moottori on. Kuka ihme sanoo, että italialaisen Ferrarin ruotsalaisen SKF-laakerin Kiinassa valmistettu tiiviste hajosi. Kyllä syy menee Italiaan, vaikkei todellisuudessa ole.
Jos pystyy sanomaan, että mainitussa laakerissa on italialaista kulumaa, niin kyllä silloin vika voidaan yksinomaan kohdentaa siihen laakerin ja sen valmistusvikaan. Onko vika silloin italialaisissa, ruotsalaisessa brändissä vai puolalaisen laakeritehtaan laadunvalvonnassa, jossa laakeri on tehty? Jos mersussa hajoaa rengas, niin onko vika silloin italialaisten vai saksalaisten vai englantilaisten?

Jos taas sanotaan yleisesti, että Ferrari hajosi, niin silloin voidaan myös yleisesti syyttää italialaisia.

Juttuhan lähti liikkeelle siitä BJeltsin haukkui italialaiset huonon turbon tekemisestä, vaikka tosiasiassa turbo on amerikkaisten tekemä tuote. Tässä tapauksessa turbo on yksilöity osa autossa kuten renkaat.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1407
Jos pystyy sanomaan, että mainitussa laakerissa on italialaista kulumaa, niin kyllä silloin vika voidaan yksinomaan kohdentaa siihen laakerin ja sen valmistusvikaan. Onko vika silloin italialaisissa, ruotsalaisessa brändissä vai puolalaisen laakeritehtaan laadunvalvonnassa, jossa laakeri on tehty? Jos mersussa hajoaa rengas, niin onko vika silloin italialaisten vai saksalaisten vai englantilaisten?

Jos taas sanotaan yleisesti, että Ferrari hajosi, niin silloin voidaan myös yleisesti syyttää italialaisia.

Juttuhan lähti liikkeelle siitä BJeltsin haukkui italialaiset huonon turbon tekemisestä, vaikka tosiasiassa turbo on amerikkaisten tekemä tuote. Tässä tapauksessa turbo on yksilöity osa autossa kuten renkaat.
🤦‍♂️ Lue nyt vielä kerran BJohnsonin alkuperäinen viesti ja tuo F1-fani82:n viimeisin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5646
Ferrari on italialainen. Kokoonpano paikka ratkaisee itselle, minkä maalainen auto tai moottori on. Kuka ihme sanoo, että italialaisen Ferrarin ruotsalaisen SKF-laakerin Kiinassa valmistettu tiiviste hajosi. Kyllä syy menee Italiaan, vaikkei todellisuudessa ole.
No hauku sitten seuraavan kerran Ferraria paskan auton tekemisestä, kun Pirellin nakit poksahtavat valmistusvirheen vuoksi. Turboahdin tulee Ferrarille "blackboxattuna" eli talli ei siihen koske itse millään muulla tavalla kuin että lyö sen autoon kiinni ja lähettää kuskin baanalle. Sen laatuun ei Ferrarilla ole osaa eikä arpaa. Ferraria voi syyttää ehkä paskojen valintojen tekemisestä tavarantoimittajien suhteen mutta ei siitä, että osa on valmistettu huonosti.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
No hauku sitten seuraavan kerran Ferraria paskan auton tekemisestä, kun Pirellin nakit poksahtavat valmistusvirheen vuoksi. Turboahdin tulee Ferrarille "blackboxattuna" eli talli ei siihen koske itse millään muulla tavalla kuin että lyö sen autoon kiinni ja lähettää kuskin baanalle. Sen laatuun ei Ferrarilla ole osaa eikä arpaa. Ferraria voi syyttää ehkä paskojen valintojen tekemisestä tavarantoimittajien suhteen mutta ei siitä, että osa on valmistettu huonosti.
Lukeeko renkaissa katsojille Ferrari? Minä olen nähnyt vain Pirellin logoja renkaissa. Voihan syynä olla vaikka liian lämpöisenä käyvä turbo, joka johtuu Ferrista tai Alfasta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5396
Ihan sama mitä jonkin osan päällä lukee. Ferrari määrittää miten he ja asiakastallit sitä voimayksikköä käyttää. Jotain on pielessä, kun luotettavuus on näin huono kaikilla käyttäjillä. Alfa Romeo teki muutoksia autoonsa paremman luotettavuuden saamiseksi Silverstonen kisaan, siitä huolimatta pannu hajosi sen verran pahasti, vaihtoon meni kaikki yksiköt, joissa tapahtuu fyysistä liikettä. ICU, TC, -H, -K. EX sen lisäksi. Toki osa vaihdettu varmuuden vuoksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5646
Lukeeko renkaissa katsojille Ferrari? Minä olen nähnyt vain Pirellin logoja renkaissa. Voihan syynä olla vaikka liian lämpöisenä käyvä turbo, joka johtuu Ferrista tai Alfasta.
Autossa lukee Ferrari ja renkaat ovat kiinni autossa. Ei siinä turbossakaan ole Ferrarin logoa vaan se on jossain muualla. Kovin on valikoiva logiikka eräillä yksinkertaisilla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Autossa lukee Ferrari ja renkaat ovat kiinni autossa. Ei siinä turbossakaan ole Ferrarin logoa vaan se on jossain muualla. Kovin on valikoiva logiikka eräillä yksinkertaisilla.
Eli olet nähnyt unissasi Ferrarin turbonkin, kun tiedät olevan logottoman :D
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Toitkin juuri ilmi sprinttien kaksi ongelmaa:
1) Kisatapahtumien trivialisointi; ajetaan kilpaa mutta ei oikein kiinnosta, mutta toisaalta voi menettää jotain oleellista, jos jättää katsomatta.
2) Aika-ajoissa voi satunnaisesti tapahtua jotain esimerkiksi sääolosuhteiden vuoksi, mutta sprinteissä sitten tilanne normalisoidaan. Mitään isoja muutoksia voi tuskin odottaa, koska sprinttikisat ajetaan ilman varikkostoppeja ja useimmiten samalla rengastaktiikalla, jos nyt kisamatkan lyhyyden vuoksi renkailla on mitään vaikutusta muutenkaan.
Tässä formaatissa tuodaan kivasti tapahtumia kolmelle päivälle. Pelkät harkat perjantaina ei oikein innosta, mutta aika-ajo kyllä.
Lauantain sprintti, mukava sähäkkä tapahtuma - myönnettäköön radalla jossa ohittaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta Sprintin viihdearvo ei ole suuri. Se taasen johtuu radasta ei formaatista. Viime kaudella sprinteissä loisti muutama kuski mm.Alonso ja Räikkönen
Sunnuntaina sitten pääkisa. Pitäiskö siihen lähteä pikkuformuloiden tavalla käännetyssä lähtöjärjestyksessä? Mielestäni ei, koska taas tulee sitten ne radat näyttelemään liikaa ohitusten estäjinä.
Jos sprinttiin lähetään edellisen kisan käännetyssä järjestyksessä, mutta tällöin pudotetaan aika-ajot pois

Liikaa mahdollisuuksia mutta kokonaisuutena sprintti formaatti mielestäni nykyisellään on OK, ei loistava.
 
Ylös