Formula 1 - 2022 - 12 -Ranskan GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Olisikohan Leclerc kenties voinut voittaa eilen jos ei olisi keskeyttänyt siihen ulosajoonsa oman mokansa tai polkimen takia?
Eiköhän Ferrari olisi jotain keksinyt Leclercin pään menoksi. Nyt vaan kerkesi kuski tyriä itse ennen kuin talli teki sen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Vaikka Verstappenilla on tällä hetkellä tuntuva johto niin täytyy muistaa että Leclercillä meni 3 kisaa hävitä 46 pisteen ero. Jos Ferrari saa toisella puoliskolla paketin jotenkin kasaan ja nopeusvaltti säilyy niin ei kannata vielä heittää pyyhettä kehään, voi sitä Red Bullillakin alkaa luotettavuus sakkaamaan. Olettaen tietysti että ymmärtävät pikkuhiljaa laittaa hitaamman Sainzin kakkoskuskiksi.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
On tietysti vähemmän odotettavaa, että Verstappen sortuu samanlaisiin virheisiin mitä Leclerc Imolassa ja Ranskassa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
On se Verstappenkin välillä spinnaillut yms, mutta ei mitään ihan katastrofaalisia mokia ole tainnut hirveästi sattua, ainakaan viime aikoina.

Jännä nähdä joko lopulta Ferrarilla tajutaan tosiaan laittaa Sainz pelkästään avustajan rooliin. Olisi toki pitänyt tehdä jo aiemmin, mutta nyt alkaa tosiaan olla viime hetket käsillä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5734
On se Verstappenkin välillä spinnaillut yms, mutta ei mitään ihan katastrofaalisia mokia ole tainnut hirveästi sattua, ainakaan viime aikoina.
Sama Hamiltonilla. Harkoissa ja vielä aika-ajoissakin voi ajella seinille, mutta sunnuntaisin ajelee yleensä aika varmasti, ellei nyt satu Tappia hollille.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
En usko että Lercin ulosajossa kyse oli viasta eikä peittelystä, mutta outoa on Ferrarin kaasupoljinongelmat ylipäätään. Kyseessä on kuitenkin varmaan se idioottivarmin ja yksinkertaisin asia koko autossa ja kelläään ole juuri koskaan ongelmia, niin miksi yhtäkkiä Ferrari nyt kärsii siittä? Lisäksi Sky:llä analysoivat, että Ferrarit lähtee hyvin mutkista ja ulostulot on todella hyviä.

Ripustan foliohatun päähän ja totean että voisiko olla joku porsaanreikä että kaasupolkimmeen voi viritellä jotain mikä auttaa ulostuloissa mikä on rajoilla onko laitonta vai ei?

Esim tulee mieleen 2000 luvun alun Ferrarin kikkailu vaihdelaatikon ja kytkimen kanssa. Kun luistonesto oli kielletty mutta heidän systeemi toimi niin että vaihtamisen välissä se toimi, niin kiersivät niin. JOku muistaa varmaan tarkemmin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
En usko että Lercin ulosajossa kyse oli viasta eikä peittelystä, mutta outoa on Ferrarin kaasupoljinongelmat ylipäätään. Kyseessä on kuitenkin varmaan se idioottivarmin ja yksinkertaisin asia koko autossa ja kelläään ole juuri koskaan ongelmia, niin miksi yhtäkkiä Ferrari nyt kärsii siittä? Lisäksi Sky:llä analysoivat, että Ferrarit lähtee hyvin mutkista ja ulostulot on todella hyviä.

Ripustan foliohatun päähän ja totean että voisiko olla joku porsaanreikä että kaasupolkimmeen voi viritellä jotain mikä auttaa ulostuloissa mikä on rajoilla onko laitonta vai ei?

Esim tulee mieleen 2000 luvun alun Ferrarin kikkailu vaihdelaatikon ja kytkimen kanssa. Kun luistonesto oli kielletty mutta heidän systeemi toimi niin että vaihtamisen välissä se toimi, niin kiersivät niin. JOku muistaa varmaan tarkemmin.
Kuulostaa vähän siltä, ettet tiedä kaasupolkimen olevan tätä nykyä elektronisen järjestelmän varassa. Joskus 20 vuotta sitten kaasupoljin oli oikeasti kytköksissä moottoriin vaijerin kautta, mutta hybriditeknologian takia se on elektroninen / digitaalinen laite. Kaasupoljin ei ole siis suorassa fyysisessä yhteydessä voimanlähteeseen, vaan se on kytketty sähköjohdolla ja tietokone päättää, että mitä tapahtuu kuljettajan painaessa kaasua. Kaasupolkimen toiminta ei siiis ole millään muotoa "idioottivarmaa" eikä yksinkertaista.

Mutta lopettakaa nyt oikeasti jo tämä hevonpaska. Ajatus siitä, että Ranskassa Leclerc keskeytti kaasun hirttämiseen kiinni on älyvapaata hevonpaskaa. Kukaan ei ole koskaan väittänyt näin, paitsi satunnaiset forkalle kirjoittavat idiootit.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Kuulostaa vähän siltä, ettet tiedä kaasupolkimen olevan tätä nykyä elektronisen järjestelmän varassa. Joskus 20 vuotta sitten kaasupoljin oli oikeasti kytköksissä moottoriin vaijerin kautta, mutta hybriditeknologian takia se on elektroninen / digitaalinen laite. Kaasupoljin ei ole siis suorassa fyysisessä yhteydessä voimanlähteeseen, vaan se on kytketty sähköjohdolla ja tietokone päättää, että mitä tapahtuu kuljettajan painaessa kaasua. Kaasupolkimen toiminta ei siiis ole millään muotoa "idioottivarmaa" eikä yksinkertaista.

Mutta lopettakaa nyt oikeasti jo tämä hevonpaska. Ajatus siitä, että Ranskassa Leclerc keskeytti kaasun hirttämiseen kiinni on älyvapaata hevonpaskaa. Kukaan ei ole koskaan väittänyt näin, paitsi satunnaiset forkalle kirjoittavat idiootit.
Kannattaa lukea ajatuksella. Itse en usko ranskan kisassa olleen mitään. Leclercin virhe. Lähinnä aasinsiltana asiaan.

Älä nyt ala pätemään tyhjää paskaa. Tiedän varsin hyvin ja kaikki muutkin että ne on elektronisia systeemejä, mutta jokainen tiimi yrittää kiertää kaiken ja etsiä porsaanreikiä niin en pitäisi mahdottomana vaikka noita yritetään kiertäää tms ja pidän erikoisena, että näillä konsepteilla on ajettu vuosikausia vuodesta 2014 ja toki aikasemminkin ollu elektronisia kaasuja, niin harvemmin noita ongelmia on ollut kenelläkään. Pidän sitä idioottivarmana asiana. Miksi se olisi kaukaa haettu että on löydetty joka porsaanreikä kaasunpolkimissa tai niiden systeemeissä. Hullumpia asioitakin on tehty.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5734
Voihan sen määrittää miten herkästi käsky menee polkimelta voimayksikköön, tai kuinka paljon ”lämää” voi lyödä lisää tietyllä vaihteella peilaten nopeuteen. En tiedä onko moinen kikkailu säännöissä kielletty? Helppo sutimisenesto olisi kun tietokone ei anna pistää lämää liikaa suhteessa renkaan pyörintänopeuteen. Lie kuitenkin kiellettyä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Kuulostaa vähän siltä, ettet tiedä kaasupolkimen olevan tätä nykyä elektronisen järjestelmän varassa. Joskus 20 vuotta sitten kaasupoljin oli oikeasti kytköksissä moottoriin vaijerin kautta, mutta hybriditeknologian takia se on elektroninen / digitaalinen laite. Kaasupoljin ei ole siis suorassa fyysisessä yhteydessä voimanlähteeseen, vaan se on kytketty sähköjohdolla ja tietokone päättää, että mitä tapahtuu kuljettajan painaessa kaasua. Kaasupolkimen toiminta ei siiis ole millään muotoa "idioottivarmaa" eikä yksinkertaista.

Mutta lopettakaa nyt oikeasti jo tämä hevonpaska. Ajatus siitä, että Ranskassa Leclerc keskeytti kaasun hirttämiseen kiinni on älyvapaata hevonpaskaa. Kukaan ei ole koskaan väittänyt näin, paitsi satunnaiset forkalle kirjoittavat idiootit.
Ei nää elektroniset jutut ole todellakaan niin yksinkertaisia miltä näyttävät ulkoapäin joillekin.
Asiat ovat muuttuneet valtavasti viimeisen 20 vuoden ja on viime vuosina sääntömuutosten myötä on autoihin tullut elektronisia laitteita. Toista se oli vielä kun kaasupoljin oli vaijerin kautta yhteydessä moottoriin. Mutta nykyään sekin toimii sähköjohdon ja tietokoneen kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kuulostaa vähän siltä, ettet tiedä kaasupolkimen olevan tätä nykyä elektronisen järjestelmän varassa. Joskus 20 vuotta sitten kaasupoljin oli oikeasti kytköksissä moottoriin vaijerin kautta, mutta hybriditeknologian takia se on elektroninen / digitaalinen laite. Kaasupoljin ei ole siis suorassa fyysisessä yhteydessä voimanlähteeseen, vaan se on kytketty sähköjohdolla ja tietokone päättää, että mitä tapahtuu kuljettajan painaessa kaasua. Kaasupolkimen toiminta ei siiis ole millään muotoa "idioottivarmaa" eikä yksinkertaista.

Mutta lopettakaa nyt oikeasti jo tämä hevonpaska. Ajatus siitä, että Ranskassa Leclerc keskeytti kaasun hirttämiseen kiinni on älyvapaata hevonpaskaa. Kukaan ei ole koskaan väittänyt näin, paitsi satunnaiset forkalle kirjoittavat idiootit.
Kyyyyllä siitä myös Skyllä spekuloitiin. Epäilisin sitä kautta tulleen tiedon tällekin foorumille. Sun ulosanti näyttä selvästi sen kuka tällä forkalla se todellinen idiootti oikeasti on. (y) 😘
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Voihan sen määrittää miten herkästi käsky menee polkimelta voimayksikköön, tai kuinka paljon ”lämää” voi lyödä lisää tietyllä vaihteella peilaten nopeuteen. En tiedä onko moinen kikkailu säännöissä kielletty?
Tietyssä mielessähän se toimiikin näin, koska tietokone päättää siitä, missä ja miten hybridienergian tehoja hyödynnetään.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
kaasupolkimen ohjaus ja monet muutkin hallintaan liittyvät asiat kulkevat sen saman standardisoidun MCU boxin kautta jota kaikki tiimit käyttää?
Sehän tuotiin mukaan juuri sen vuoksi että FIAlla ei tarvitse olla pataljoonaa suljettujen järjestelmien närttejä analysoimassa jokaisen tallin omaa koodia ja etsimässä siitä dokumentoimattomia ominaisuuksia - joita tietty käytettäisiin vain testeissä
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
ECU on vakioitu joten foliot kikkailusta voi heittää roskakoriin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Skyllä tosiaan spekuloitiin Ferrarin hyvää ulostulonopeutta ja pitoa mutkista lähdettäessä ja mystisiä kaasupoljinongelmia.

Kyse ei varmaan ole mistään, mutta toki spekulaatiota riittää aina ja sehän on lajin suola.
 
Viimeksi muokattu:

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Skyllä tosiaan spekuloitiin Ferrarin hyvää ulostulonopeutta ja pitoa mutkista lähdettäessä ja mystisiä kaasupoljinongelmia.

Kyse ei varmaan ole mistään, mutta toki spekulaatiota riittää aina ja sehän on lajin suola.
Kierros kierrokselta mutka meni hyvin ja sitten rengas alkoi piirtää viivaa. Tractioncontrol failure? ;)
 
Ylös