Mikko_A
Työtön.
- Liittynyt
- 13.8.2001
- Viestit
- 6407
Sepä ja pitää muistaa, että red bull on nopeudessa hyvin lähellä. Tilanne olisi aivan erilainen jos Maxin vehkeet olis kestänyt joka kisassa.No onhan noita mestaruuksia ryssitty parin osakilpailuvoiton jälkeen vaikka kuinka monta. Esimerkiksi mestaruuskaudellaan Räikkönen oli 26 pts perässä melkein kauden puolivälissä. Nykyisellä pistesysteemillä samainen ero olisi noin 70 pts – ja kisoja on edelleen jäljellä enemmän kuin koko hemmetin F1-kauden kesto oli tuohon aikaan.
Kaudella 2012 Vettel oli Alonsoa perässä 39 pisteen verran, kun kaudesta oli jäljellä enää seitsemän osakilpailua. Pistejärjestelmä oli sama kuin tänä päivänä sillä erolla, ettei nopeimmasta kierroksesta saanut mitään. Varhaisen alkukauden piste-ero on lähes merkityksetön. Tilastollisesti sillä alkaa olla merkitystä vasta jos Leclerc voittaa seuraavatkin 4–5 osakilpailua. Sen jälkeen voidaan alkaa oikeasti sanoa, että Leclerc voi oikeastaan enää hävitä mestaruuden.
Alkukauden piste-ero on merkityksetön siitäkin syystä, että tallien voimasuhteet voivat vaihdella kauden aikana. Ferrari ei missään nimessä ole niin paljon muita edellä, että sen voisi ajatella dominoivan läpi koko kauden. Eihän mistään dominanssista ole nytkään kyse. Verstappenin ja Leclercin ero on ollut aika pieni ja vähintään Mersulla on kaikki mahdollisuudet nousta voittotaistoon ennen kesätaukoa.
En usko, että leclercci kävelee mestaruuteen. Kausi on pitkä ja vielä on 19 kisaa ajamatta käsittäääkseni, niin paljon kerkeää tapahtua. Mercedeskin tulee tod näk tuomaan oman mausteensa soppaan kun saavat ongelmansa ratkaistua.