Formula 1 - 2022 - 7 - Monacon GP

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16850

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
1590
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kyllähän siinä ylitti rengas viivan. Nyt vaan alettiin keksimään takataskusta, että pitäis mennä _koko renkaan_ viivan yli jne. Mutta eihän säännöissä niin lue.
vanhan sääntökirjan teksti "Except in cases of force majeure (accepted as such by the stewards), any line painted on the track at the pit exit for the purpose of separating cars leaving the pits from those on the track must not be crossed by any part of a car leaving the pits."
2022 sääntökirjan teksti "Except in cases of force majeure (accepted as such by the stewards), any tyre of a car exiting the pit lane must not cross any line painted on the track at the pit exit for the purpose of separating cars leaving the pit lane from those on the track.”
Eli selkeytetty sääntöä, ennen oli tulkinnanvaraista mikä osa autosta oli ylittänyt ko.viivan eli aiemmin rengas on voinut olla viivan päällä, mutta etusiiven päätyelementin ilmanohjein joka oli ylittänyt ja joka aiheutti rankun, mutta sellaisen varmistaminen on aina erittäin tulkinnanvaraista, nyt ilmaistu että rengas ei saa olla ylittänyt valkoista joka on jo erittäin paljon helpompaa selvittää, kun dedikoitu elementti jota seurataan. Eli myös aiemmin on puheissa ollit että rengas koski viivaan (eteenkin selostajat tätä viljelivät) mutta sekin virheellinen sääntötulkinta, koska se rankku on tullut auton jonkin muun osan ylittäessä viivan.
Samalla kannattaa huomata englanninkielen sana cross joka tarkoittaa ylittämistä, ei pelkästään sen päällä olemista, jos olisi käytetty over tai touching niin ne tarkoittaisi että oltaisiin viivan kanssa tekemisisssä jolloin rankkua tulisi pienestäkin viivaan koskemisesta. Myös sanamuoto "any part of a tyre" kuvaisi että rengas ei saa ylittää miltään osaltaam viivaa kokonaan, mutta sen tulkitseminen olisi taas haasteelliista että oliko rengas vain viivan päällä ylittämättä sitä miltään osin kokonaan. Nuo ovat juridista kapulakieltä joiden sanamuodot merkitsee.

Näitä leivotaan tarkoituksella sääntöihin sisään, hyvänä esimerkkinä rallin puoilelta Audi joka vuonna 1979 ehdotti jotta sääntäökirjan pykälien vähentämiseksi niistä poistettaisin idioottimainen viittaus että autojen pitää olla 2-vetoisia, päätös oli yksimielinen. Mutta loppu onkin historiaa miten Audi hyödynsi tätä kohtaa
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
F1-kanavan videoista näkyi hyvin kuinka taas vaihteeksi varmaan puolia kisan tapahtumista ei nähty TV:ssä ollenkaan, edes uusintana. Ei auta yhtään jo valmiiksi tapahtumaköyhälle Monacon gp:lle.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
1590
Sijainti
F1-fanikatsomo
F1-kanavan videoista näkyi hyvin kuinka taas vaihteeksi varmaan puolia kisan tapahtumista ei nähty TV:ssä ollenkaan, edes uusintana. Ei auta yhtään jo valmiiksi tapahtumaköyhälle Monacon gp:lle.
Osaltaan johtunee että ohjauksesta ja kuvauksesta vastasi Monacon oma produktio, ei F1TV joka hoitaa sen kaikissa muissa kisoissa.
Tämä oli yksi erikoisuus ja erivapaus joka Monacolla oli päättyneessä sopparissa
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Kyllähän siinä ylitti rengas viivan. Nyt vaan alettiin keksimään takataskusta, että pitäis mennä _koko renkaan_ viivan yli jne. Mutta eihän säännöissä niin lue.
Pistä ihmeessä tämän vuoden sääntö näkyviin, mistä löysit. Sehän vaihtui tälle kaudelle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4457
@-Teme- tuossa sen uuden säännön jo laittoikin. Pitää vaan edelleen korjata sen verran, että aiemmin rankkuja on tosiaan jaettu race directorin tekemien tulkintamuutosten johdosta, mutta tällä kaudella race directorilla ei ole enää valtaa "kirjoittaa sääntöjä uusiksi". Säännöissä on aina lukenut, ettei viivaa saa "ylittää", mutta race directorin on muistiossaan vääntänyt sen siihen muotoon, ettei viivaa saa edes koskea.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
@-Teme- tuossa sen uuden säännön jo laittoikin. Pitää vaan edelleen korjata sen verran, että aiemmin rankkuja on tosiaan jaettu race directorin tekemien tulkintamuutosten johdosta, mutta tällä kaudella race directorilla ei ole enää valtaa "kirjoittaa sääntöjä uusiksi". Säännöissä on aina lukenut, ettei viivaa saa "ylittää", mutta race directorin on muistiossaan vääntänyt sen siihen muotoon, ettei viivaa saa edes koskea.
Näin se on, ja tuossa hommassa on palkkatyössä niin pitäisi ehdottomasti osata myös säännöt. Varsinkin viime vuosien kaaoksen jälkeen kun linja muuttui viikonlopusta toiseen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Tuon lisäksi kyllä ihmetyttää varsinkin se, että miten tuon asian tutkimisessa meni niin tolkuttoman kauan. Samoin kuin se, miten kisan grafiikoissa näytettiin että tilanne tutkinnan alla, mutta sen jälkeen sitten ei yhtään mitään. Ei "no further action" tai "will be investigated after the race". Vähän kuin olisi yritetty lakaista maton alle koko juttu, jos Ferrari ei olisi protestoinut.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1154
Tuon lisäksi kyllä ihmetyttää varsinkin se, että miten tuon asian tutkimisessa meni niin tolkuttoman kauan. Samoin kuin se, miten kisan grafiikoissa näytettiin että tilanne tutkinnan alla, mutta sen jälkeen sitten ei yhtään mitään. Ei "no further action" tai "will be investigated after the race". Vähän kuin olisi yritetty lakaista maton alle koko juttu, jos Ferrari ei olisi protestoinut.
Ei ollut tutkinnan alla, ainostaan "Noted".
 
Ylös