Freak
Well-known member
Öööö... Mitähän vaan mahdat tarkoittaa puoliautomaattisella vaihteistolla? Tai saumattomalla vaihtamisella? Millainen on sitten saumallinen vaihtaminen?P.S. Kaikissa autoissa on nykyään puoliautomaattinen vaihdelaatikko, joka tosiaan tuli F1:iin 90-luvun alussa. (Mansellin mestaruusvuonna ainakin Williamsilla, Ferrarilla, Benettonilla ja McLarenilla oli puoliautomaattinen vaihteisto.) Tarkoititko ehkä saumatonta vaihtamista, mikä on ollut kielletty jo parinkymmenen vuoden ajan?
Autojen vaihteistoissa on siirrelty käsin rattaita varmaan silloin kun Kekkonen oli vielä vaipoissa. Kytkentärenkaita on siirrelty siitä asti. Siviililaatikossa on ollut synkronointi mukavan ja sujuvan vaihtamisen takia, mutta kilpavaihteistoissa se on jätetty turhana pois. Vaihtamisen ei tarvitse olla mukavaa ja sujuvaa, kunhan se on nopeaa. No, onhan se kyllä oikeastaan aika mukavaakin.
Vaihdekaavio oli aluksi normaali H-kaavio. Varmaan siksi, kun se oli normaalistikin sellainen. Sitten keksittiin, että voisihan se olla sellainen kuin moottoripyörissäkin. Siitä tuli sequentiaalivaihdekaavio. Sinänsä laatikko on edelleen samanlainen. Siirtäjiä liikuttaa rumpu ja rumpua kepin edestakainen liike. Mitään automaattista ei ole laatikossa vieläkään. Kytkintä voi käyttää, jos haluaa. Se kytkimen operoiminen on vaihtotapahtumassa se hitain osuus. Synkkalaatikossa itse vaihteisto on rajoittava tekijä, mutta kilpalaatikossa kytkentä saadaan tehtyä niin nopeasti, että kytkimen polkeminen kestää jo vaihteen kytkeytymistä kauemmin. Jotenkin se moottorin veto pitää silti saada katkaistua, että seuraava pykälä menee sisään. Silloin keksittiin katkaista sytytys hetkeksi. H-laatikossa ollaan siinä rajoilla, mutta sequlaatikossa vaihtotapahtuma on niin nopea, että moinen viritys moottorinohjaukseen kannattaa. Se ehkä menee sinne automaation puolelle, mutta mitään ei tapahdu ilman kuljettajan käskyä. Voisi kuljettaja painaa jotain nappia hoitaakseen sytytyksen katkaisun ja periaatteessa se niin onkin. Tämän jälkeen keksittiin, että kuski ajaa paremmin molemmat kädet ratissa ja annettiin sähkön, paineilman tai hydrauliikan tehtäväksi liikuttaa rumpua. Edelleen kuski antaa käskyn tapahtumalle. Vaihteisto on kuitenkin siltä täysin vastaava kuin mekaaninen vaihteisto eikä sillä ole mitään yhteyttä automaattilaatikkoon. Kaksoiskytkinvaihteisto on sekin periaatteeltaan mekaaninen vaihteisto, jossa on oikeastaan yhdistetty kaksivaihteistoa. Sekään ei ole automaattivaihteisto, vaan ennemmin automatisoitu vaihteisto.
Saumaton vaihtaminen kuulostaa lähinnä joltain variaattorilta, vaikkakaan siinä ei vaihdeta yhtään mitään. Sellaisen käyttö kilpa-autossa on lähinnä järjen köyhyyttä eikä oikeastaan mikään vakavasti otettava tiimi ole sellaista käyttänyt tai sillä menestynyt. Teinityttöjen skoottereihin ne kyllä sopii.