Formula 1 - 2023 - 11 - Iso-Britannian GP

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
P.S. Kaikissa autoissa on nykyään puoliautomaattinen vaihdelaatikko, joka tosiaan tuli F1:iin 90-luvun alussa. (Mansellin mestaruusvuonna ainakin Williamsilla, Ferrarilla, Benettonilla ja McLarenilla oli puoliautomaattinen vaihteisto.) Tarkoititko ehkä saumatonta vaihtamista, mikä on ollut kielletty jo parinkymmenen vuoden ajan?
Öööö... Mitähän vaan mahdat tarkoittaa puoliautomaattisella vaihteistolla? Tai saumattomalla vaihtamisella? Millainen on sitten saumallinen vaihtaminen?

Autojen vaihteistoissa on siirrelty käsin rattaita varmaan silloin kun Kekkonen oli vielä vaipoissa. Kytkentärenkaita on siirrelty siitä asti. Siviililaatikossa on ollut synkronointi mukavan ja sujuvan vaihtamisen takia, mutta kilpavaihteistoissa se on jätetty turhana pois. Vaihtamisen ei tarvitse olla mukavaa ja sujuvaa, kunhan se on nopeaa. No, onhan se kyllä oikeastaan aika mukavaakin.

Vaihdekaavio oli aluksi normaali H-kaavio. Varmaan siksi, kun se oli normaalistikin sellainen. Sitten keksittiin, että voisihan se olla sellainen kuin moottoripyörissäkin. Siitä tuli sequentiaalivaihdekaavio. Sinänsä laatikko on edelleen samanlainen. Siirtäjiä liikuttaa rumpu ja rumpua kepin edestakainen liike. Mitään automaattista ei ole laatikossa vieläkään. Kytkintä voi käyttää, jos haluaa. Se kytkimen operoiminen on vaihtotapahtumassa se hitain osuus. Synkkalaatikossa itse vaihteisto on rajoittava tekijä, mutta kilpalaatikossa kytkentä saadaan tehtyä niin nopeasti, että kytkimen polkeminen kestää jo vaihteen kytkeytymistä kauemmin. Jotenkin se moottorin veto pitää silti saada katkaistua, että seuraava pykälä menee sisään. Silloin keksittiin katkaista sytytys hetkeksi. H-laatikossa ollaan siinä rajoilla, mutta sequlaatikossa vaihtotapahtuma on niin nopea, että moinen viritys moottorinohjaukseen kannattaa. Se ehkä menee sinne automaation puolelle, mutta mitään ei tapahdu ilman kuljettajan käskyä. Voisi kuljettaja painaa jotain nappia hoitaakseen sytytyksen katkaisun ja periaatteessa se niin onkin. Tämän jälkeen keksittiin, että kuski ajaa paremmin molemmat kädet ratissa ja annettiin sähkön, paineilman tai hydrauliikan tehtäväksi liikuttaa rumpua. Edelleen kuski antaa käskyn tapahtumalle. Vaihteisto on kuitenkin siltä täysin vastaava kuin mekaaninen vaihteisto eikä sillä ole mitään yhteyttä automaattilaatikkoon. Kaksoiskytkinvaihteisto on sekin periaatteeltaan mekaaninen vaihteisto, jossa on oikeastaan yhdistetty kaksivaihteistoa. Sekään ei ole automaattivaihteisto, vaan ennemmin automatisoitu vaihteisto.

Saumaton vaihtaminen kuulostaa lähinnä joltain variaattorilta, vaikkakaan siinä ei vaihdeta yhtään mitään. Sellaisen käyttö kilpa-autossa on lähinnä järjen köyhyyttä eikä oikeastaan mikään vakavasti otettava tiimi ole sellaista käyttänyt tai sillä menestynyt. Teinityttöjen skoottereihin ne kyllä sopii.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3561
Öööö... Mitähän vaan mahdat tarkoittaa puoliautomaattisella vaihteistolla? Tai saumattomalla vaihtamisella? Millainen on sitten saumallinen vaihtaminen?

Autojen vaihteistoissa on siirrelty käsin rattaita varmaan silloin kun Kekkonen oli vielä vaipoissa. Kytkentärenkaita on siirrelty siitä asti. Siviililaatikossa on ollut synkronointi mukavan ja sujuvan vaihtamisen takia, mutta kilpavaihteistoissa se on jätetty turhana pois. Vaihtamisen ei tarvitse olla mukavaa ja sujuvaa, kunhan se on nopeaa. No, onhan se kyllä oikeastaan aika mukavaakin.

Vaihdekaavio oli aluksi normaali H-kaavio. Varmaan siksi, kun se oli normaalistikin sellainen. Sitten keksittiin, että voisihan se olla sellainen kuin moottoripyörissäkin. Siitä tuli sequentiaalivaihdekaavio. Sinänsä laatikko on edelleen samanlainen. Siirtäjiä liikuttaa rumpu ja rumpua kepin edestakainen liike. Mitään automaattista ei ole laatikossa vieläkään. Kytkintä voi käyttää, jos haluaa. Se kytkimen operoiminen on vaihtotapahtumassa se hitain osuus. Synkkalaatikossa itse vaihteisto on rajoittava tekijä, mutta kilpalaatikossa kytkentä saadaan tehtyä niin nopeasti, että kytkimen polkeminen kestää jo vaihteen kytkeytymistä kauemmin. Jotenkin se moottorin veto pitää silti saada katkaistua, että seuraava pykälä menee sisään. Silloin keksittiin katkaista sytytys hetkeksi. H-laatikossa ollaan siinä rajoilla, mutta sequlaatikossa vaihtotapahtuma on niin nopea, että moinen viritys moottorinohjaukseen kannattaa. Se ehkä menee sinne automaation puolelle, mutta mitään ei tapahdu ilman kuljettajan käskyä. Voisi kuljettaja painaa jotain nappia hoitaakseen sytytyksen katkaisun ja periaatteessa se niin onkin. Tämän jälkeen keksittiin, että kuski ajaa paremmin molemmat kädet ratissa ja annettiin sähkön, paineilman tai hydrauliikan tehtäväksi liikuttaa rumpua. Edelleen kuski antaa käskyn tapahtumalle. Vaihteisto on kuitenkin siltä täysin vastaava kuin mekaaninen vaihteisto eikä sillä ole mitään yhteyttä automaattilaatikkoon. Kaksoiskytkinvaihteisto on sekin periaatteeltaan mekaaninen vaihteisto, jossa on oikeastaan yhdistetty kaksivaihteistoa. Sekään ei ole automaattivaihteisto, vaan ennemmin automatisoitu vaihteisto.

Saumaton vaihtaminen kuulostaa lähinnä joltain variaattorilta, vaikkakaan siinä ei vaihdeta yhtään mitään. Sellaisen käyttö kilpa-autossa on lähinnä järjen köyhyyttä eikä oikeastaan mikään vakavasti otettava tiimi ole sellaista käyttänyt tai sillä menestynyt. Teinityttöjen skoottereihin ne kyllä sopii.
Kyllähän Williams tuollaista testasi 1993.


Muistaakseni tuo taidettiin kieltää ennenkuin ehti käyttöön.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllähän Williams tuollaista testasi 1993.


Muistaakseni tuo taidettiin kieltää ennenkuin ehti käyttöön.
Juu, voihan sitä kaikenlaista testata. Tuollaisessa variaattorissa on aika kovat häviöt. Jos se olisi ylivoimainen vaihtoehto, niin eiköhän se olisi ollut käytössä niissä lajeissa joissa se ei ole kielletty. Silti sitä ei ole näkynyt oikein edes siviiliautoissakaan muutamaa tapausta lukuunottamatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Porsaanreikä ei tarkoita mitä tahansa teknistä innovaatiota vaan asiaa, jonka piti olla kielletty, mutta joka ei kuitenkaan sitä ole, koska sääntöjen sanamuodot on valittu huonosti tai koska jokin yksityiskohta on jäänyt huomioimatta. Mikään mainitsemistasi asioista ei ole porsaanreikä. Laskisin porsaanreiäksi myös säännöissä selkeästi kielletyn asian, jota ei kuitenkaan valvota asianmukaisesti, jolloin säännön rikkomisesta ei saa rangaistusta. Kovassa vauhdissa taipuvat siivet ovat tällainen asia.

Vanhaan aikaan 90-luvulla säännöt vaan olivat vapaammat, koska ei ollut tarvetta kieltää asioita, joita ei siihen aikaan vielä ollut olemassakaan. Nykyään kaikki mahdollinen on jo melkein keksitty, joten on oikeastaan jopa helppoa löytää suorituskykyä "rivien välistä" etsimällä niitä asioita, mitkä eivät ole muotoseikkojen vuoksi kiellettyjä.

P.S. Kaikissa autoissa on nykyään puoliautomaattinen vaihdelaatikko, joka tosiaan tuli F1:iin 90-luvun alussa. (Mansellin mestaruusvuonna ainakin Williamsilla, Ferrarilla, Benettonilla ja McLarenilla oli puoliautomaattinen vaihteisto.) Tarkoititko ehkä saumatonta vaihtamista, mikä on ollut kielletty jo parinkymmenen vuoden ajan?
Puoliautomaattinen vaihdelaatikko tuli formuloihin jo vuodeksi 1989 juurikin Ferrarille sen vuoden automalliin ja hetkeen eli vuosiksi 1989-1990 Ferrari oli ainut talli sitä käyttäen. Sittemmin Williamsille tuli se käyttöön vuodeksi 1991 ja vuosiksi 1992-1993 asiasta tuli lajin muoti-ilmiö enemmistölle noille vuosille.

Puoliautomaattinen vaihdelaatikko oli testeissä koekäytössä jo aiemmin 1980-luvulla kuten hyvin ensimmäisissä kokeiluissa paljon tätäkin aiemmin.

Ferrarin ja Williamsin ohella myös Lotus ja Brabham kehitteli tätä keksintöä aina siitä kuitenkin luopuen jopa testikäytössäkin kun teknisesti se oli liian hankala ja kömpelö etenkin alkujuurineen miettien.

Williams oli erääseen aikaan paljon Ferraria edellä kehityksessä noin siihen vuoteen 1987 asti, mutta ei uskaltanut käyttää sitä kun taas Ferrari uskalsi käyttää ensimmäisenä vuosien 1987-1988 testien jälkeen maksaen siitä pahoin etenkin vuodeksi 1989 kun niin monesti Nigel Mansell ja etenkin Gerhard Berger jäi radan varteen kauden kisoissa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
885
Juu, voihan sitä kaikenlaista testata. Tuollaisessa variaattorissa on aika kovat häviöt. Jos se olisi ylivoimainen vaihtoehto, niin eiköhän se olisi ollut käytössä niissä lajeissa joissa se ei ole kielletty. Silti sitä ei ole näkynyt oikein edes siviiliautoissakaan muutamaa tapausta lukuunottamatta.
Kyllähän CVT (continuously variable transmission) eli suomeksi kai voisi sanoa portaattomasti säätyvä vaihteisto on ollut yleistymään päin viime vuosina. Tässä joku listaus jenkkimarkkinan CVT-vaihteellisista autovaihtoehdoista viime vuodelta, on enemmän kuin muutama: https://www.cars.com/articles/which-cars-have-cvts-for-2022-458774/
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
89
Juu, voihan sitä kaikenlaista testata. Tuollaisessa variaattorissa on aika kovat häviöt. Jos se olisi ylivoimainen vaihtoehto, niin eiköhän se olisi ollut käytössä niissä lajeissa joissa se ei ole kielletty. Silti sitä ei ole näkynyt oikein edes siviiliautoissakaan muutamaa tapausta lukuunottamatta.
Käsittääkseni Williamsilla tämä oli hyvin lähellä "kisavalmista" ennen kuin säännöt vuoteen 1994 muuttuivat radikaalisti ja kaikki hienostuneempi elektroniikka (sis. aktiivijousituksen yms.) kielletttiin. Kuitenkin samaa mieltä kyllä sinällään siitä, että Williamsin laskema hyöty "loppumattomista vaihteista" olisi ollut enemmän kymmenyksiä kuin sekunteja.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
89
Ylipäätään voisi sanoa, että 90-luvun alun Williamsin jälkeen ei ole tullut yhtä ylivoimaista tiimiä. Tietenkin myös sen jälkeen on ollut dominoivia talleja, mutta Williams oli tuolloin teknologiassa vuosia kaikkia muita edellä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4218
Ylipäätään voisi sanoa, että 90-luvun alun Williamsin jälkeen ei ole tullut yhtä ylivoimaista tiimiä. Tietenkin myös sen jälkeen on ollut dominoivia talleja, mutta Williams oli tuolloin teknologiassa vuosia kaikkia muita edellä.
Ihan samaa dominointia Mersulta hybridi-aikakauden 4 vuotta, ovat myöntäneet että rajoittivat moottorin tehoa itsekseen ettei FIA puutu peliin jo heti kärkeen. Kaikilla konsteilla kuten öljynpoltto, party-mode jne. 2014 olisivat olleet 3-4 sekuntia muita nopeampia.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2864
Sijainti
F1-fanikatsomo
Juu, voihan sitä kaikenlaista testata. Tuollaisessa variaattorissa on aika kovat häviöt. Jos se olisi ylivoimainen vaihtoehto, niin eiköhän se olisi ollut käytössä niissä lajeissa joissa se ei ole kielletty. Silti sitä ei ole näkynyt oikein edes siviiliautoissakaan muutamaa tapausta lukuunottamatta.
Muistaakseni Coulthard tuota testasi ja oli hämmästynyt miten auto veti HA tuntui että vauhti olisi kiihtynyt loputtomiin
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
89
Ihan samaa dominointia Mersulta hybridi-aikakauden 4 vuotta, ovat myöntäneet että rajoittivat moottorin tehoa itsekseen ettei FIA puutu peliin jo heti kärkeen. Kaikilla konsteilla kuten öljynpoltto, party-mode jne. 2014 olisivat olleet 3-4 sekuntia muita nopeampia.
Varmasti näin, mutta Mersun ylivoimaisuus johtui ennenkaikkea juuri moottorista.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllähän CVT (continuously variable transmission) eli suomeksi kai voisi sanoa portaattomasti säätyvä vaihteisto on ollut yleistymään päin viime vuosina. Tässä joku listaus jenkkimarkkinan CVT-vaihteellisista autovaihtoehdoista viime vuodelta, on enemmän kuin muutama: https://www.cars.com/articles/which-cars-have-cvts-for-2022-458774/
No joo. On enemmän kuin muutama. Huomanet myös, että suurin osa taitaa olla hybridejä, siis siviilipuolen hybridejä, joissa on sähkömoottori. Toinen vaihtoehto on vakiokierrosmoottorin perään, mutta sellaisellakaan ei ole mitään tekemistä formulan moottorin kanssa.

Olisihan se varmaan hienoa, että motti huutaa koko ajan täysillä kierroksilla, leväten ainoastaan varikkopysähdyksen aikana. Ei oikein sovi agendaan, jossa moottorin pitää kestää lähes koko kausi.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2864
Sijainti
F1-fanikatsomo
No joo. On enemmän kuin muutama. Huomanet myös, että suurin osa taitaa olla hybridejä, siis siviilipuolen hybridejä, joissa on sähkömoottori. Toinen vaihtoehto on vakiokierrosmoottorin perään, mutta sellaisellakaan ei ole mitään tekemistä formulan moottorin kanssa.

Olisihan se varmaan hienoa, että motti huutaa koko ajan täysillä kierroksilla, leväten ainoastaan varikkopysähdyksen aikana. Ei oikein sovi agendaan, jossa moottorin pitää kestää lähes koko kausi.
Eihän sen tarvitse täysiä huutaa, vaan olla siinä parhaimmalla vääntö- ja tehoalueella. Kai moottorin rakennetta pystytään optimoimaan että saadaan optimoitua kesto vakiokierrosalueelle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Eihän sen tarvitse täysiä huutaa, vaan olla siinä parhaimmalla vääntö- ja tehoalueella. Kai moottorin rakennetta pystytään optimoimaan että saadaan optimoitua kesto vakiokierrosalueelle.
Niinhän sitä ollaan nytkin parhaimmalla teho- ja vääntöalueella, normaalilla vaihteistolla. Jos tehoa halutaan ulos, niin se tarkoittaa automaattisesti korkeita kierroksia. Ei ole mitään mahdollisuutta saada samaa määrää tehoa ulos puolella siitä kierrosluvusta millä nyt tehot ulos tulevat. Tarkoittaa siis sitä, että variaattorilla varustettuna moottori huutaa koko ajan täyden tehon tuntumassa eli käytännössä täysillä kierroksilla. Jos näin ei tehdä, niin koko variaattorivedon idea on turha ja hyödytön.

Tuollaisen kilpamoottorin kesto lasketaan kierroksissa, siis montako kertaa kampiakseli on pyörähtänyt ympäri. Näin se oli jo vapariaikaan, mutta miksipä se siitä olisi muuttunut.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4716
Niinhän sitä ollaan nytkin parhaimmalla teho- ja vääntöalueella, normaalilla vaihteistolla. Jos tehoa halutaan ulos, niin se tarkoittaa automaattisesti korkeita kierroksia. Ei ole mitään mahdollisuutta saada samaa määrää tehoa ulos puolella siitä kierrosluvusta millä nyt tehot ulos tulevat.
Melkeen. Kuitenkin nykyiset 1,5 litraset antaa ulos saman mitä vapari kolmoset ja pienemmällä kierrosmäärällä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Melkeen. Kuitenkin nykyiset 1,5 litraset antaa ulos saman mitä vapari kolmoset ja pienemmällä kierrosmäärällä.
Daaa...? Siihen on varmaan syynsä miksi näin on.

Samaa tehoa ei kuitenkaan saada 1,5 litraisesta turbomoottorista 6000 kierroksella ilman huomattavaa muutosta turbon kokoon. Toisin sanoen täytöksen pitää moottorissa tuplaantua, mikäli sama teho halutaan ulos puolella nykyisestä 12000 kierrosmäärästä. Tiukasti rajatuilla säännöillä, never gonna happen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4716
Daaa...? Siihen on varmaan syynsä miksi näin on.

Samaa tehoa ei kuitenkaan saada 1,5 litraisesta turbomoottorista 6000 kierroksella ilman huomattavaa muutosta turbon kokoon. Toisin sanoen täytöksen pitää moottorissa tuplaantua, mikäli sama teho halutaan ulos puolella nykyisestä 12000 kierrosmäärästä. Tiukasti rajatuilla säännöillä, never gonna happen.
Niinhän mä sanoin että melkein oli totta sun lausuma.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4716
Melkein totta tarkoittaa, että se on oikeasti väärin. Kerro mikä lausumassani on väärin ja perustele.
Jos tehoa halutaan ulos, niin se tarkoittaa automaattisesti korkeita kierroksia. Ei ole mitään mahdollisuutta saada samaa määrää tehoa ulos puolella siitä kierrosluvusta millä nyt tehot ulos tulevat.
Kuten edellä mainitsin, puolet pienemmällä sylinteritilavaisuudella saa samat tehot ja pienemmällä kierrosmäärällä. Kyseessä on palotapahtuman tehosta, kun imuvaiheessa saa vapaasti hengittävää moottoria enemmän ängettyä tavaraa sylinteriin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kuten edellä mainitsin, puolet pienemmällä sylinteritilavaisuudella saa samat tehot ja pienemmällä kierrosmäärällä. Kyseessä on palotapahtuman tehosta, kun imuvaiheessa saa vapaasti hengittävää moottoria enemmän ängettyä tavaraa sylinteriin.
Juu, sinä puhut kahdesta eri moottorityypistä. Minä puhuin samasta tai samanlaisesta moottorista, jonka perään on kytketty normaali vaihteisto vs cvt. Annettujen sääntöjen puitteissa rakennettu 1,5 litrainen moottori ei siis voi tuottaa samaa tehoa puolella kierosluvusta, vaikka se kuinka optimoitaisiin tietylle kierrosluvulle variaattorin kanssa. Jos tehoa halutaan ulos, niin se tarkoittaa automaattisesti korkeita kierroksia pätee siis edelleen.

Btw. Tehoa saadaan ulos enemmän myös polttoainetta muuttamalla, mutta sekään ei ole formuloissa sääntöjen mukaan sallittu.
 
Ylös